ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-22  (läst 2055 gånger)

2000-07-10, 02:16
läst 2055 gånger

Utloggad Per Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Till att börja med skall jag väl säga att jag visst respekterar att nog.nu inte tillåter anonyma inlägg. Naturligtvis kan den som startar en sajt bestämma vilka regler den vill för den sajten.
 
Men jag måste säga att jag inte riktigt förstår VITSEN med att inte tillåta anonyma inlägg. Ni kan ju ändå aldrig hindra att anonyma inlägg läggs in! Visst, ni kan ju ta bort inlägg under användarnamn som Kalle Anka eller Stockholmare eller dyl. Men jag kan ju alltid dra till med något annat namn, vilken pseudonym som helst. Karl Jakobsson, Anders Larsson, Lennart Persson. You name it! Och ni har ju inga möjligheter att kontrollera om det är ett riktigt namn eller ej! Så man är ju lika anonym iallafall. Och emailadresser? Det kan man ju skaffa sig hur många som helst gratis överallt på nätet... Så det går ju inte heller att kontrollera... För övrigt är det ju vissa som bara har sådana adresser. Jag själv t.ex. Eftersom jag läser på universitetet, med tillgång till internet endast där, är det min enda möjlighet att ha en emailadress...
 
Jaja. Det är väl inge större fråga. Bryr mig egentligen inte så mycket om ifall ni tillåter anonyma inlägg eller inte. Och bryr mig inte om ifall någon använder sig av pseudonym eller inte. Förstår bara inte riktigt vitsen med ett förbud som det är omöjligt att kontrollera. Ville bara peka på denna lilla inkonsekvens.
 
mvh
Per Svensson

2000-07-10, 09:13
Svar #1

Carl Szabad

Per! Frågan varför nog.nu inte tillåter anonyma inlägg får du ställa där.
 
Varför Rötter inte gör det är bl a regeln att inga tidningar tar in anonyma insändare, och Anbytarforum kan i mycket jämställas med en insändarsida.
 
Dessutom kan ett inlägg som författaren inte ens själv vill stå för tas på särskilt stort allvar.
 
Den som vill ha hjälp med ett forskarproblem och följaktligen förväntar sig att någon annan ska lägga ner obetalt arbete på att ta fram uppgifter, något som kan ta sin tid, bör ha så mycket hyfs att han/hon åtminstone upplyser om sitt namn.

2000-07-10, 15:11
Svar #2

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Per Svensson är nog den typ som aldrig kommer att ha annat än hemligt telefonummer, för att aldrig behöva oroa sig över att någon ska se efteråt på en nummerpresentatör vem det är som har ringt. Lämnar sannolikt aldrig meddelande på telefonsvarare heller.  
 
Carls utmärkta kommentar säger egentligen allt som behöver sägas, men jag skulle vilja framhålla att jag inte ser någon inkonsekvens i regeln om inga anonyma inlägg. Att det förvisso kan vara svårt att kontrollera att den efterlevs kan ge det intrycket. Men många gånger är det inte alls så svårt som många uppenbarligen tror.
 
Det är en allmänt spridd uppfattning bland många, som av någon anledning vill hålla på med vad de vill på nätet, lika väl som i telefon, att det är jätteviktigt att kunna vara anonym när det passar.
 
För mig är detta i grund och botten en fullkomligt obegriplig inställning. Jag har inget behov av att ringa telefonsamtal, eller skriva inlägg i något nätbaserat forum, där jag inte kan stå för vem jag är.
 
Men så kommenterar jag heller inte andras inlägg i exempelvis gästböcker på olika hemsidor med svar som att dags att byta blöja nu? eller vet dina föräldrar att du leker med deras dator eller något annat i den stilen.
 
Så håller ack så många på på nätet, just för att de har blivit för vana vid att man är så behagligt anonym. Hur anonym man i själva verket är brukar ju visa sig i de mer extrema fallen, om gärningsmannen faktiskt satt och surfade hemma, eller på sitt arbete, och det är alltid samma triumf att kunna faxa en utskrift av något riktigt smaskigt påhopp till något företags datoransvarige med kommentaren att följande skrevs från dator xxx.xxx.xxx.xxx klockan 13.32 i måndags.
 
De flesta bibliotek verkar ju också gå över till att man ska ha lånekort, och boka surftid på kortet, så att man har koll på vem som surfat när, även på sådana datorer.
 
Naturligtvis kan man då ha hittat/stulit ett lånekort, eller man kan betala för att surfa på Internetcaféer och liknande, där det många gånger inte kontrolleras vem man är, men som sagt, folk som är ute efter att till varje pris vara maximalt anonyma, är inte riktigt den målgrupp en sajt som Rötter, eller nog.nu, riktar sig till. Även om den sorten alltid kreativt kommer att hitta på nya sätt att hålla sig mer eller mindre anonyma.
 
Släktforskare brukar vara civiliserade människor som ställer forskarfrågor, eller svarar på andras frågor, på ett sätt, där det liksom inte hör till bilden att ha behov av att vara anonym.
 
Själv har jag definitivt allmänt folkvett nog att bete mig på nätet på ett sätt jag kan stå för.
 
Lustigast här på Anbytarforum är väl annars alla dessa som fyller i något annat än sitt riktiga för- och efternamn i rutan för användarnamn, men sedan ändå presenterar sig med sitt riktiga namn någonstans i själva inlägget, eller att det framgår av deras e-postadress.
 
Bor det en liten rebell i dem - eller är det faktiskt så att många människor har så begränsat synfält, eller koncentrationsförmåga eller något annat, att de lägger så mycket koncentration på att skriva sina inlägg, och sedan kommer till rutorna användarnamn, lösenord och e-post, helt utan att se instruktionerna alldeles bredvid?

2000-07-10, 20:43
Svar #3

Utloggad Mikael Ehrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2021-05-20, 21:09
    • Visa profil
Hej! Har möjligheten att bara låta registrerade användare få svara på inlägg diskuterats? Lite av friheten skulle gå förlorad, men jag har ändå en känsla av att merparten av de givande diskussionerna ändå förs av sådana som skulle ha ett eget konto.
I övrigt håller jag med ovanstående om att anonyma inlägg inte har med seriös forskning att göra.
Mvh Mikael

2000-07-10, 23:08
Svar #4

Carl Szabad

Mikael! Den möjligheten har diskuterats och förkastats eftersom Anbytarforum så långt möjligt ska vara en helt öppen diskussionssida. Det är bara när ett inlägg bryter mot någon av det fåtal regler som finns som det kan raderas.
 
Inom parentes sagt är det en ytterst liten del av de nu bortåt 65.000 inläggen (även internationellt sett oavsett ämne en mycket imponerade siffra) som riskerat sådan behandling.

2000-07-11, 10:31
Svar #5

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Finns det ingen möjlighet att låta alla inlägg skickas via användarens e-postprogram. Då blir det åtminstone lite besvärligare att vara anonym.

2000-07-11, 10:54
Svar #6

Peter Rydén

Gunnar: Alla har inte e-postprogram. De kan exempelvis sitta på ett bibliotek där man inte har möjligheten att skicka via ett e-postprogram.

2000-07-11, 11:17
Svar #7

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag tycker att den här diskussionen har hamnat lite på villovägar genom att fokusera på kontrollaspekten. Det finns ju, som Anders Pemer påpekar, inget skäl att vara anonym i ett forum där det är släktforskning som diskuteras. Varför skulle man vilja vara det? Jag har viss förståelse för om man vill göra anonyma inlägg när t ex nynazism diskuteras, eftersom anti-nazistiska inlägg kan resultera t ex i att man får en bomb under förarstolen i sin bil, eller något annat genmäle av det mindre trevliga slaget. Men när det är släktforskning som diskuteras?
 
Motivet för ett anonymt inlägg i öppna diskussioner av den typ som förs i Anbytarforum är väl vanligen att avsändaren är medveten om att innehållet är provokativt och följaktligen kan resultera i  s k flaming. För att undvika att 100-200 ilskna svar med avvikande uppfattning trillar ner i e-postlådan, väljer avsändaren att vara anonym. Detta problem är dock enligt min mening så begränsat att det inte föranleder några åtgärder alls i nuläget.
 
Jag vill alltså kontra mot Per som säger att han inte riktigt förstår VITSEN med att inte tillåta anonyma inlägg, med att säga att jag inte riktigt förstår VITSEN med hans inlägg. Han framför en teknisk synpunkt som är känd för alla sedan tidigare och som han säger sig vilja peka på. Samtidigt säger han att han inte bryr sig i om det är tillåtet, eller om någon annan bryr sig i det. Varför han då känner detta behov att peka på någonting som redan är känt och som han själv inte bryr sig i, förblir något oklart.
 
Däremot är det helt klart att inlägget har utlöst reaktioner av typen: förslag om hur vi kan öka kontrollen. Måhända var detta syftet med det ursprungliga inlägget? Nämligen Att utlösa en förhoppningsvis hetsig och snabbt eskalerande diskussion om ett pseudoproblem. För ett sådant är det utan tvekan.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2000-07-11, 16:27
Svar #8

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Vad är detta?
Är det KGB och Gestapo som gemensamt diskuterar hur man ska kunna övervaka och kontrollera medborgarna? I varje fall får jag sådana asociationer, när jag läser vissa av inläggen ovan. Kolla för säkerhets skull att det verkligen är jag som har skrivit detta inlägg!

2000-07-11, 17:26
Svar #9

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
F.ö. är det inte svårare att förfalska sin
identitet i ett e-postprogram.

2002-03-11, 11:55
Svar #10

Nina M. Nordby

Hvor høyt under taket skal vi ha det her på Røtter? Så lenge diskusjonene er saklige og ikke rene personangrep mener jeg at det meste lar seg diskutere, men hva med anonyme innlegg? Dvs. innlegg uten e-mailadresse? Jeg synes det er god folkeskikk å kunne stå for det man sier, og med det mener jeg at man også bør kunne presentere seg under sin e-mailadresse. 
 
Jeg synes selv det er en tanke irriterende å bli kritisert av noen som ikke vil gi sin fulle identitet til kjenne.
 
Hva synes andre om det?

2002-03-11, 14:09
Svar #11

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Som ordningsreglerna är utformade så är minimikravet endast ett för- och efternamn av den som gör ett inlägg; e-postadress är frivillig..
Även om man hade ett krav på e-postadress så kan den vara hur opersonlig som helst med t.ex ett hotmailkonto - man vet alltså inte mer om personen för det. På samma vis kan ju tyvärr någon skriva även vilket påhittat namn som helst i rutan för användarnamn, men de som gör så brukar man nog upptäcka efter ett tag.
-Men det är en intressant fråga, så jag ser gärna att även Håkan kommenterar detta, jag är ju ändå rätt 'ny' här..

2002-03-11, 16:41
Svar #12

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Jag tillhör de som numera aldrig skriver min e-postadress i inläggen. Anledningen att jag slutade var att jag fick flera virus-mail per dag och tröttnade på detta.
 
Nu är det INTE så att anbytarforum sprider virus. Däremot använder virusspridare web-sidor där de hittar e-postadresser och skickar iväg sitt elände till dessa adresser. Ofta tar de också en av adresserna som avsändare. På så sätt ser det ut som om man fått virus-mejlet av en släktforskar-kollega, vilket knappast torde vara fallet.
 
Sedan jag slutade skriva min e-postadress får jag oerhört sällan ett virus skickat till mig. Därför kommer jag att fortsätta skriva inlägg med bara för- och efternamn. Om detta innebär att jag är mer anonym än andra vet jag inte.
 
Mvh - Mats Högberg

2002-03-11, 20:44
Svar #13

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej! Jag slutade också att lämna min emailadress aktiv av samma anledning som Mats. Däremot så brukar jag skriva ut den efter mitt namn. Men då måste den som vill kontakta mig den vägen kopiera över den till ett mail först. Virus letar ju efter aktiva adresser sådana som är klickbara och det är den inte då.
Sedan jag började göra så får jag ytterst sällan virusmail men jag är fortfarande nåbar. Fast det är ju klart ibland kan jag ju glömma bort mig, men adressen finns ju fortfarande aktiv i gamla inlägg.
Hälsningar Katrin Öhgren
katrin.ohgren@hem.utfors.se

2002-03-11, 21:36
Svar #14

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Hej! Jag slutade också att lämna min emailadress av samma anledning som Mats. Och det är inte bara virus som stör. Jag och många med mig blev även ofrivilligt uppsatta på en net-diskussion om Bohuslän av någon som tog sig självsvåldiga friheter med våra e-adresser, vilket gjorde att min e-postlåda fullkomligen dränktes av mail. Efter många försök blev jag dock kvitt detta otyg. Du Nina vet vem som låg bakom detta, så klaga inte på folk som även vill skydda sig från att i fortsättningen bli utsatta för dylika ting, utan att ens bli tillfrågade först !  
LSn

2002-03-11, 22:23
Svar #15

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Efter att ha fått mer virus än vanligt har jag slutat lägga ut min e-mailadress. Jag skriver däremot alltid ut mitt fullständiga namn. Några gånger fick jag även icke anständiga e-mail. Nu är detta problem ur världen och endast ibland ger jag ut adressen. Det behöver inte alltid betyda att man inte står för sina åsikter, om man ej lägger ut e-mailadressen. Har även slutat svara på anonyma inlägg.
Mvh, AnnBritt

2002-03-11, 23:18
Svar #16

Nina M. Nordby

Hej Lennart! Dette var vel en helt annen ting? Antakelig ville jeg ikke ha gjort det samme i dag. Uansett så dreide ikke den saken seg om kritikk på noen som helst måte.
 
Mitt spørsmål her dreier seg om noe helt annet, dvs. måten enkelte kommenterer innlegg på uten å gi seg tilkjenne gjennom en e-mailadresse. Kanskje  man like godt skulle oppforde brukerne til ikke å svare på innlegg uten e-mailadresse så lenge det dreier seg om innlegg av den mer sarkastiske sorten?

2002-03-12, 00:00
Svar #17

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag som visserligen själv är ung, men som inte kan undgå att notera att många släktforskare är mycket äldre än mig själv, och därmed ofta mindre datorvana än mig själv ser även ett annat problem. OM man skulle kräva att man satte ut mailadressen på inlägg skulle detta hindra personer som bara har tillgång till dator på bibliotek eller hos yngre släktingar från att utnyttja forumet, då dessa oftast saknar mailadress. Det är även så att många är rädda för att det skall hända konstiga saker om man lämnar ut sin mailadress, och här ovan har vi fått exempel på både virus och porr, så det är inte helt fel.
 
Anders Ryberg

2002-03-12, 00:16
Svar #18

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag har nog ingenting direkt att tillföra till det som Peter redan skrivit ovan. Ordningsreglerna i Anbytarforum har alltid krävt att alla som deltar i diskussionerna ska ange sitt riktiga för- och efternamn, däremot behöver epostadressen inte anges av den orsak som Peter anger. I grunden handlar det om hyfs och vett: Om man tilltalar andra människor berättar man vem man är först, man presenterar sig. När det gäller telefon har nog de flesta lärt sig detta redan i förskoleåldern, men tyvärr verkar en del ha svårt att förflytta denna självklarhet till ett nytt medium som Internet. Med andra ord: Anonyma inlägg eller - ännu värre - inlägg under falskt namn accepteras inte i Anbytarforum. När vi får kännedom om att folk uppträtt under falskt namn i forumet brukar vi stänga av vederbörande.

2002-03-12, 09:48
Svar #19

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Angående att virus-mail slutade komma efter att man slutade med att sätta ut sin mailadress: Jag kan mycket väl tänka mig att det är ett sammanträffande. Jag har mig veterligen inte skickat ett enda inlägg här utan att sätta ut min adress i avsedd ruta. När det var som värst, så fick jag 5 virus mail per dag under 2 dagar. Sedan har det klingat av, och nu har jag inte fått något på ett par veckor. Så de slutade komma UTAN att jag behövde sluta med att sätta ut min mailadress.
 
Hälsningar
Mikael

2002-03-12, 10:23
Svar #20

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Mikael, Det som Du nämner är säkert riktigt men det är förmodligen också riktigt att dessa virus-mail aldrig hade letat sig fram just till Dig om Du inte hade haft Din e-postadress på anbytarforum och/eller andra web-sidor.
 
Efter den anstormning Du nämner har det helt klart lugnat sig och nu får jag endast något infekterat mail i månaden. Hursomhelst så är det fortfarande så att de namn som används som avsändare i dessa utskick alltid känns igen från dessa sidor, vilket alltså inte innebär att det är de personerna som skickar smörjan.
 
Mvh - Mats Högberg

2002-03-12, 21:24
Svar #21

Utloggad Anne-Marie Olovsdotter

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2010-06-10, 22:12
    • Visa profil
    • svedelius.pursche.se
Visst är det ganska stora problem med virusmail där adresserna är hämtade från olika forum eller liknande.
 
Ett ganska bra sätt att komma undan det problemet är att inte skriva in mailadressen i färdiga fält för det utan skriv in mailadressen i inlägget.
 
ami.pursche@telia.com

2002-03-12, 21:54
Svar #22

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jo, jag som anbytarvärd är mycket tacksam om e-postadressen åtminstone nämns i inlägget; på så vis kan jag mycket lättare meddela personer när jag t.ex behöver flytta eller ändra något i en diskussion.. (Då slipper jag påpeka direkt i diskussionen)
-Men kom som sagt ihåg att skriva ut för- och efternamn i rutan för användarnamn - annars ser det ut som i Ami's inlägg ovan, och det är för anonymt. -Det räcker således inte med att man kanske kan lista ut efternamnet med hjälp av e-postadressen; utan för- och efternamnet skall stå som avsändare..

2002-03-12, 22:56
Svar #23

Utloggad Anne-Marie Olovsdotter

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2010-06-10, 22:12
    • Visa profil
    • svedelius.pursche.se
Jag skriver flitigt i ett annat forum och där skriver jag bara mitt smeknamn som är Ami.
Orsaken till detta är att jag heter Anne-Marie Olovsdotter och det är långt att skriva i inlägg efter inlägg.  
 
Men för att en gång för alla presentera mig så heter jag Ingri Anne-Marie Viola Olovsdotter och kommer från Malung (Gärdås) men bor i Borlänge.
Jag härstammar från Svedelius-släktens Ingri-gren.
Den som kommer från Gärdås.
 
Om jag nu glömmer bort att skriva ut hela mitt namn igen så hoppas jag att ni förlåter det. Det är svårt att lära gamla hundar...osv! :-)
 
ami.pursche@telia.com

2002-03-19, 00:25
Svar #24

Fredrik Rundgren

Jag vet att det här inlägget kommer ifrån ämnet lite men jag vill ändå posta det här på grund av diskussionen.
 
Vill bara påpeka för att späda på skräcken lite. Att det på inget vis är mindre risk att råka ut för s.k spam eller e-postvirus genom att bara skriva ut e-postadressen på sidan och inte ange den i formulär.  
 
Det är väldigt lätt att konstruera ett program som kryper runt på diverse webbsidor och samlar upp adresser, detta förekommer också i stor utsräckning. Precis som denna teknik används av många stora sökmotorer för att samla länkar till webbsidor.  
 
I fallet med e-post letar man helt enkelt efter en textsträng som innehåller @, kontrollerar texten efter @ om den är en giltig s.k. domän t.ex. hotmail.com. Lösningen på problemet är t.ex. lägga in några lätt identifierbara tecken i adressen så den inte verkar vara giltig,  
exempelvis frecke@[NOSPAM]passagen.se eller liknande. Detta bör i alla fall minska risken för att fastna i spam eller virus fällor, men det komplicerar mycket för den som skall skicka e-post till dig.
 
Sedan så kan man göra mycket för att hjälpa till att jaga spridare av spam, genom att spåra dem sågott man kan och anmäla deras vidriga vanor till den som förser dem med internet uppkoppling. Jag bjuder på en bra länk om någon är intresserad. http://www.spamcop.net
 
Mvh Fredrik Rundgren, Sundsvall

2002-03-22, 20:54
Svar #25

Anna Andersson

Mer förståelse för anonyma inlägg tack
Om man från födseln blivit i-tutad att ej nämna eller forska i sin bakgrund p.g.a. att det för den  mångfaldiga släkten skall hållas hemligt, ändå gör det, och man dessutom har ett ovanligt efternamn. Då är det inte lätt. Eller ska vi som tyvärr inte har raka puckar inom släkten förvägras att använda detta forum. Jag vill gärna veta lite om mina anfäder vad än släkten säger.
Mvh
Just nu
Anna Andersson

2002-03-22, 21:32
Svar #26

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Anna!
De flesta förstår nog Ditt dilemma men eftersom detta forum inte bara innehåller frågor och svar utan också diskussioner som ibland spårar ur måste man nog också ha förståelse för att dessa regler finns.
 
Om man aldrig medverkar i dessa debatter och håller sig till rena frågor och svar så spelar det kanske mindre roll, därmed ej sagt att reglerna inte borde gälla även i detta fall.
 
Dessutom är det väl så att om Du på dessa sidor efterlyser Dina anfäder med detta ovanliga efternamn blir Du kanske till slut ändå inte särskilt anonym, för Du kan ju inte gärna efterlysa dessa personer, också med fingerade namn.
 
Mvh - Mats Högberg

2002-03-22, 21:45
Svar #27

Anna Andersson

Hej Mats
 
Det ovanliga förnamnet rör ej min fader eftersom denna linje inte ens finns i mina anförvanters vetskap.
 
Ändå tack för ditt svar
Anna

2002-03-22, 22:21
Svar #28

Liz Gustavsson

Hej Mats  
Frågor angående icke kända släktingar behöver väl inte nödvändigtvis kunna spåras till källan  om allt är sant förutom signaturen i diskussions-forum. Många lever med detta problem, adoption, äktenskap efter havandeskap, fader som med vilja påtagit sig faderskap fastän han vetat att annan varit fadern och delgivit sina släktingar den lyckliga tilldragelsen, ja exemplen är många. Är du säker på dina anfäder?
 
Hälsningar
Liz

2002-03-22, 22:34
Svar #29

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Liz!
Som jag nämnde ovan så tror jag de flesta förstår detta dilemma.
På frågan angående om man kan vara säker på sina anfäder finns det väl ingen som kan svara JA och självklarheten i detta kanske gör frågan överflödig.
Mvh - Mats Högberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna