ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-07-19  (läst 1424 gånger)

2002-07-17, 13:31
läst 1424 gånger

Lotta Nordin (Lotta)

Även jag tycker att gamla efterlysningar och svar ska ligga kvar. Anbytarforum är ju som sagts ovan, en databas som är utmärkt att söka i. Och man vet ju aldrig när man råkar hamna på samma spår som redan tagits upp tidigare.  
 
Däremot så tycker jag att redaktör och anbytarvärd ska vara konsekventa när det gäller att se till att Anbytarforums regler följs.  
Det jag främst tänker på är anonyma inlägg. Överallt där det görs anonyma inlägg får inläggsskrivaren ett påpekande om att detta inte är tillåtet eller också raderas inlägget ifråga, utom under Etniska grupper/Resande. Varför? Jag har inte sett någonstans att den diskussionen ska vara undantagen från reglerna. Dessutom är, enligt mitt tycke, anonyma inlägg inte särskilt trovärdiga. Det finns också under den rubriken väldigt många inlägg som inte har ett dugg med rubriken eller släktforskning att göra. Varför raderas inte dessa?

2002-07-17, 19:44
Svar #1

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Nu blir jag faktiskt djävligt förbannad!!!
 
Anbytarforum må ha sina regler om att man inte får skicka anonyma inlägg etc, men får jag fråga vad det är för skillnad på t ex Nils Nilsson (utan emailadress) och Mrs Anonym.
 
Det finns ett mycket starkt skäl till att anonyma inlägg bör tillåtas just under rubriken Resande vilket tydligen inte alla har uppfattat!
 
Jag anser att det är mycket omdömeslöst att ta bort konkreta, sakliga, intressanta med källhänvisning försedda inlägg bara med hänvisning till att inläggen kommer från en anonym avsändare!
 
Lägg tillbaka inläggen nu Peter Karlsson, och visa att du bara greps av en tillfällig förvirring!
 
Mvh
 
Gabriel Wallgren

2002-07-17, 21:43
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag är konstant förvirrad när det över 27 grader ute, så det kan vi inte göra så mycket åt..
-Beträffande raderade inlägg så får jag väl påminna om att det finns fler som har administratörsrättigheter i Anbytarforum, t.ex redaktören/ansvarige utgivaren.. Jag har alltså inte raderat ett inlägg idag - bortsett från några dubletter som visat upp sig lite här och var.
 
(Bra rubrik du fått till förresten - den kan nog bli användbar för många så som det börjat se ut här på sista tiden.. :-)
 
För övrigt hänvisar jag nu helt och hållet till Håkan Skogsjö i denna fråga..
 
Hälsningar/Peter

2002-07-17, 22:46
Svar #3

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Peter!
 
Jag ber uppriktigt om ursäkt för att jag beskyllt dig för att ha raderat de åsyftade inläggen.
 
Att jag drog den förhastade slutsatsen beror väl på en kombination av andrahandsinformation som jag tolkade fel, förvirring från min sida och det varma vädret.
 
Håkan, de raderade inläggen har jag nu fått mig tillsända per epost, men kan vi inte i fortsättningen slippa radering av inlägg om det är uppenbart sakliga i sin sak måvara skrivna av en psudonym?!
 
Mvh
 
Gabriel

2002-07-18, 00:43
Svar #4

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Det förekommer tyvärr uppenbart sakliga inlägg vars innehåll visar sig vara inkorrekt. Hur ska innehållet kunna ifrågasättas och uppgiftslämnarens trovärdighet bedömas om denne är anonym?
Regeln om förbud mot anonyma inlägg måste av den anledningen vara kvar. Och regeln kan givetvis inte tillämpas olika för olika grupper. Det vore ju diskriminering.
mvh
Dag Bremberg

2002-07-18, 01:20
Svar #5

Marie Lindgren

Så dumt det hela blev
 
 
I resande forskningen vet de flesta vilka forskare som finns. Och de vet även vilka som är seriösa, det är ingen stor grupp det handlar om.
Att forska på resande är inte samma sak som den vanliga släktforskningen. Utan varje bidrag kan vara mycket värdefullt för att gå vidare det är ingen ENMANS SHOW kan jag upplysa om
 Och observera att det finns resande som forskar , och de vill helst inte figurera med sitt namn .
Och det är inte svårt att räkna ut varför, de har en stor släkt som ser mycket negativt på det hela. Men man måste ju förstå och veta hur resande lever och vad de har för seder och bruk för att förstå  känsligheten i det hela.
Och tyvärr så kan man inte ändra de äldre resandes sätt att se det hela.
Och personen som forskar får stora besvär
Så som sagt de  är få som kan och vet hur resande gruppen fungerar. Och de låter bli att gnälla och är så pass skickliga att de kan bedöma om inläggen är oseriösa.
 
Och vad det gäller de sakliga inläggen så kan jag tala om för dig att en hänvisn?ng finns att tillgå och det 'är fritt fram att slå upp.
Gnälla kan alla men acceptera och förstå det kan få..
Och vad den saken anbelangar så kan ju man ta vilket annat namn som helst att skriva under
Så att hänga upp sig på såna struntsaker är dumdristigt. Det finns viktigare saker att ägna sig åt
Mvh
Marie Lindgren (resande och forskare)

2002-07-18, 07:16
Svar #6

Rune Edström (Rune)

Hej
Även om Anbytarforum har att namnet ska finnas, kan jag inte tycka att det är så hemskt att resandeavdelningen har anonyma inlägg.
Det nämns att det är diskriminering att dom inte skriver ut namnet, så det blir lika som andra inlägg.
Är säker på att det finns åtskilliga gamla resande som VET vad diskrimineringen vill säga i verkliga livet. Dom behöver nog inte ha en ålder på mer än 60 år för att ha varit med om det själva.
 
Så kan ju kallas positiv särbehandling, (populärt ord i dessa tider) om deras inlägg får fortsätta att sakna namn.
mvh
rune

2002-07-18, 10:01
Svar #7

Anna Berg

Just det! RADERA ALLA anonyma inlägg!  
Var konsekvent när det gäller regler!
VARFÖR ska s.k. resande etc ha specialregler? Det är inte mer farligt eller obehagligt för dem än för oss andra av olika etniskt ursprung när vi ställer frågor i detta forum.
Och varför ska en del skapa eller förstärka gamla myter och fördomar?
Vill man vara anonym: ja då kan man väl söka uppgifterna själv på annat håll. Det går-vi kunde ju förr i världen innan vi hade internet och RÖTTER.

2002-07-18, 10:46
Svar #8

Ingrid Bergström

Anna, jag säger inte att man ska vara anonym, men det är inte så enkelt. Det behöver inte gälla att söka uppgifter, det har, som i ett nu aktuellt fall, gällt att någon skickat in uppgifter som andra kan vilja ha.

2002-07-18, 11:44
Svar #9

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Anna!
 
Det är djupt beklagligt att du kan uttala dig så självsäkert om något du tydligen inte vet något om.
 
Lev väl!
 
Mvh
 
Gabriel

2002-07-18, 12:54
Svar #10

Anna Berg

Gabriel!  
Jag vet mycket väl vad det är frågan om: Jag har EGNA erfarenheter -så jag kan visst uttala mig!
Vi är många som har blivit utsatta  på olika sätt: ska dessa som skräms, skäms och/eller tycker illa om olika etniska grupperingar få styra och bestämma kanske?  
Det blir så om vi spelar efter deras spelregler och gömmer oss!
Var stolt! och LEV VÄL!

2002-07-18, 13:10
Svar #11

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Till Anna:
 
Jag håller med dig om att det finns en risk för att de som försöker skrämmas etc kan komma att bestämma spelreglerna. Samtidigt måste man väl respektera att det kan finnas människor som trots detta vill vara anonyma, eller? Skall vi stänga ute dessa människor bara för det?
 
Mvh
 
Gabriel

2002-07-18, 14:12
Svar #12

Lotta Nordin (Lotta)

Så länge det inte finns några undantag från reglerna så måste väl reglerna gälla alla. Eller hur? Och de anonyma inlägg jag syftade på i mitt inlägg ovan avsåg inte enbart de inlägg som förekommit de senaste dagarna under pseudonymen Mrs Anonym, utan alla (anonyma alltså) som ligger under samma huvudrubrik. Dessutom bryter många av dessa inlägg mot fler regler som är fastställda av redaktören.
 
Frågan om varför dessa inlägg får skrivas anonymt, och ligga kvar, har förekommit flera år, men någon redaktör som svarar på det finns inte. Märkligt!
 
Ingrid!
Menar du att om man hittar uppgifter i kyrkböcker, en databas eller på en hemsida om resande, och vill lämna dem i en diskussion här så ska man vara anonym? Märkligare och märkligare blir det!

2002-07-18, 14:17
Svar #13

Lotta Nordin (Lotta)

Gabriel!
Du skriver:
Det finns ett mycket starkt skäl till att anonyma inlägg bör tillåtas just under rubriken Resande vilket tydligen inte alla har uppfattat!  
Om vi nu är så många som inte begriper varför personer som ägnar sig åt resandeforskning måste göra det anonymt, så kanske det vore id? att lämna en förklaring. Det är ju inte lätt att uppfatta något som aldrig sägs. Eller hur? Dessutom är ju det här ett diskussionsforum som är öppet för alla med regler som gäller alla, så länge inga undantag gjorts!
 
Marie!  
Du skriver:
de är få som kan och vet hur resande gruppen fungerar. Och de låter bli att gnälla och är så pass skickliga att de kan bedöma om inläggen är oseriösa.
Jo, det är möjligt, men andra då? Diskussionerna under rubriken Etniska grupper/Resande är öppna för alla, både att läsa och delta i.  
 
Du skriver också att resandeforskare har en stor släkt som ser mycket negativt på det hela. Varför? Hur kan sättet att leva eller seder och traditioner avgöra om det är negativt att släktforska? Dessutom, vad jag har kunnat se, så har resandeforskare (de som är resande själva) en mycket god bild av hur släkten hänger ihop bakåt, och kan rabbla flera släktled och tala om hur släkterna hör ihop. Det tyder väl knappast på att det är negativt med släktforskning?
 
Nej, förklara er ordentligt och kom inte med luddiga antydningar.
 
Mvh//
Lotta

2002-07-18, 15:06
Svar #14

Ingrid Bergström

Lotta, Jag vill inte att detta urartar till en sådan där lång diskussion, om vem som sagt vad, men jag skrev uttryckligen: jag säger inte att man ska vara anonym. Det var ett svar på Annas inlägg att man kan söka uppgifter på annat håll.

2002-07-18, 15:36
Svar #15

Mrs Anonym

Det har redan urartat.
Det verkar mer som avundsjuka än regler....
 
Vad jag vet är redaktören mer insatt i resande och deras liv. Och kanske mer human när det gäller resande forumet.
Men ni kan sluta att gnälla nu för han har följt reglerna...
 
Och försök att ägna er tid åt något mer intressant än gnäll
 
Redaktören har nog fullt upp med att försöka få det att fungera tillfredställande för alla.
Och så väldigt anonym är inte Mrs Anonym för många av dem som forskar på resande.
Och hon är inte heller längre  är Anonym för Redaktören ,inte heller Anbytarvärden.
Och hon har följt reglerna som är sååååå viktiga
 
 
Jag tycker det hela börjar sjunka till en nivå som inte riktigt begriplig.. men men
Det finns många djur i herrens hage.
 
Men eftersom så många gnäller så skräms en del tyvärr bort från detta forum
och det tror inte jag är syftet med Anbytarforumet.
 
Så det kanske börjar bli dags att öppna ett annat forum där gnällarna raderas bort
Och jag tänker inte besvara Lotta Nordin på hennes inlägg och förklara mer än det jag gjort
 
Jag tyckte att det är tillräckligt tydligt budskap i mitt tidigare inlägg.
Och förstår man inte efter att ha läst det inlägget, så ska man nog ägna sig åt något annat än släktforskning  finns ju syjuntor , trädgårdar osv..
 
 
Mvh
Marie Lindgren

2002-07-18, 16:44
Svar #16

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Jaha, Lotta du har ju besvarat det hela själv i ditt citat av Marie, så jag förstår inte riktigt.
 
Jag förstår inte riktigt heller varför man bryr sig om att engagera sig i denna fråga om man bara är ute efter att läsa inlägg, hoppa över de som är anonyma då!
 
Jag är faktiskt lite trött på det här nu. De raderade inläggen är tillbaka efter lite om och men, kan vi ägna oss åt något annat nu exempelvis släktforskning!
 
Mvh
 
Gabriel

2002-07-18, 19:22
Svar #17

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hur kan man avgöra om ett inlägg är anonymt eller inte???
Användarnamn kan man ju hitta på hur många som helst.

2002-07-18, 20:24
Svar #18

Lotta Nordin (Lotta)

Om någon tror att jag är avundsjuk för att jag inte tillåts skriva anonyma inlägg, ja, då tror den personen väldigt fel. Jag har aldrig och kommer aldrig att skriva anonyma inlägg. Det handlar inte heller om gnäll från min sida. Däremot skulle jag väldigt gärna vilja ha förklarat för mig varför det skulle vara befogat för vissa personer att skriva anonyma inlägg, och därmed bryta mot de regler som finns. Ett svar som tydligen är väldigt svårt att få, både från redaktören för Anbytarforum, Håkan Skogsjö, som står för reglerna, och från er som försvarar anonymiteten. Dessutom verkar denna befogade anonymitet bara gälla vissa av resandesläkt, andra uppträder med både namn och epostadress.
 
För övrigt så instämmer jag med vad Anna Berg skrivit ovan:
Och varför ska en del skapa eller förstärka gamla myter och fördomar?
För det är ju precis det som sker om det ska vara särbehandling för vissa grupper. Dessutom stärks dessa fördomar också när halvkvädna svar och antydningar ges när någon frågar om hur det verkligen är. Hur ska någonsin några fördomar försvinna om ingen korrekt upplysning ges och om inte särbehandling upphör?
 
Slutligen, ska man hårdra det hela så är alltså regler ingenting att bry sig om i Anbytarforum. Åtminstone inte om man tillhör någon typ av minoritet som någon obestämd majoritet har fördomar emot. Och det märkliga i fallet med resande som släktforskar verkar vara att det är den egna minoriteten som har fördomar.....
 
Mvh//
Lotta

2002-07-18, 21:33
Svar #19

Utloggad Lilian Rosenheimer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2017-12-30, 17:12
    • Visa profil
Hej Lotta !
 
Hade inte tänkt att lägga mig i denna tjafs-diskussionen eftersom den går under min värdighet, men något dummare har jag aldrig läst tidigare när jag läste dina inlägg. Du vet inget om hur resande-grupper tänker eller tycker, därför är det på plats att du kniper igen. Du vet inget mer än vad du har läst dig till ang. resande, och därför hojtar o ropar den minst vetande att ingen får vara anonym.....ibland är vi resande tvungna att skriva under med ett nicknamn för att inte såra  våra äldre i släkten.Det kallas för respekt!  
Läs och begrunda vad Rune Edström (Rune) menar !
Det finns ett forskar-lag under rubriken Resandesom har min fulla högaktning för det stora och mödosamma arbete och seriösa måste jag påpeka de lägger ner på att utreda vår härkomst.Men de har framförallt visat att de har respekt för  resande-gruppen. Dessutom har de nu hälsat välkommen till Mrs Anonym som är resande och en hängiven forskare. Lycka till med samarbetet ;)
 
Till sist, för att inte du och Anna Berg skall göra bort er ännu mer, så drar er ur denna diskussionen så kanske vi i framtiden kan respektera er också.  
MVH Lilian= nicknamn ?

2002-07-18, 22:30
Svar #20

Rune Edström (Rune)

Hej Lotta
Verkar som du har en väl ridgid tolkning av regler. Har just sett Utlänningsnämdens tolkning av humanitär för att få stanna i Sverige. Finns nästan ingenting som är humanitärt.  
Tycker din tolkning har dragning åt samma håll. Reglerna SKA hållas. Punkt.
 
Fråga den familj (den sista som jag sett), som på 1960-talet körde med häst och vagn genom byn och blev nekad att sätta opp sitt tält för övernattning. Till sist var det en som förbarmade sig över dom så dom fick en tältplats.
 
Tror du att dom som ingick i den familjen tycker att dom regler som du framhåller, som det alena saliggörande, bör hållas så strikt som du fodrar?
 
Sen att du inte får svar på frågorna kanske är för att dina inlägg andas en väldig aggresivitet. Alla taggarna pekar utåt. Så dom kanske stuckit sej.
mvh
rune

2002-07-18, 23:41
Svar #21

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej!
 
Efter att ha läst denna diskussion vill även jag framföra min åsikt.
 
*) Regler är till för att följas av alla
*) Om reglerna ej passar bör de ändras
 
Så länge reglerna inom anbytarforum säger att inga inlägg får vara anonyma så måste detta rimligtvis gälla alla som medverkar här, oavsett diskussion, etniskt grupp etc.
 
Samtidigt både förstår och respekterar jag de skäl som anges ovan av bl.a. Lilian Rosenheimer MEN dessa skäl måste då alltså även förstås av de ansvariga för Anbytarforum som i sin tur har möjligheten att avgöra om reglerna bör ändras för att tillåta anonyma inlägg inom vissa diskussioner.
 
Detta borde vara allmän logik och är så jag läser inläggen av Anna och Lotta. Jag håller inte med om att de eller någon annan borde kritiseras för att de endast efterlyser en enda sak, d.v.s. att reglerna följs.
 
Mvh - Mats Högberg

2002-07-19, 00:48
Svar #22

Eivor Andersson (Majken)

Om man skall skriva sin åsikt här, så tycker jag att det är litet provokativt att kalla sig  ex.vis Mrs Anonym, itället för att kalla sig t.ex. Greta Pettersson eller vad som helst.
Anonym är man ju ändå.
Det finns många exempel på namn under Resande: Dinglaren är ett sådant.
Det kan väl knappast vara för att man är rädd för vad släkten skall tycka.
Vissa ber ju nästan om att bli raderade!!
Man kan ju maila privat också, om man inte vill synas.
Vänlig hälsning Eivor

2002-07-19, 06:47
Svar #23

Rune Edström (Rune)

Hej
OK då ändrar vi reglerna. Istället för att som nu vara lite snäll med anonyma resande, och bara ge en tillrättavisning, så ger vi dom tillåtelse. Vem författar den nya lydelsen av paragrafen, så inte ALLA inlägg blir anonyma?  
 
Det är ju ändå några gånger 10-talet år sen kommunen skulle se till att även resande och ziegenare fick en människovärdig bostad, och att alla barn fick gå i skolan, istället för att följa föräldrarna efter vägarna. Och inte alls gå i skolan.
 
Så dom får vackert finna sig i att även släktforskarna i Anbytarforum har sina bestämmelser, som slaviskt ska följas.
Något som heter hänsyn och tolerans, på grund av hur dom blivit behandlade förut, behöver vi ju inte ta hänsyn till. Eller?  
Övergår paragraferna allt annat?
mvh
rune

2002-07-19, 09:06
Svar #24

Anna Berg

Hur ni än håller på att argumenterar hit och dit och vill få det till att vissa är helt regida,   ingenting vet eller förstår, och anser att gamla oförätter, misstänksamhet, rädslor och kanske dåliga självkänslor kräver specialregler för vissa grupperingar i vårt samhälle... Så förtar inget det faktum att det finns skrivna regler att följa även i RÖTTER.
Varför fortsätta konservera fördomar?
Varför hålla dem vid liv?
Gör er inte så jäkla märkvärdiga.
Och det är många av oss som har rötter in i resande-släkter...så det har inte vissa ensamrätt på.
Även jag vet vad jag levt med, och varit utsatt för och även jag har min historia...både min egen privata, familjens och gamla släktingars.
Och ni kan vara övertygade om att jag visar alla respekt och omtanke.  
Men inte genom att konservera gamla oförätter och rädslor.
Vi lever år 2002 nu, så räta på ryggarna och var stolta över er egen historia.

2002-07-19, 12:10
Svar #25

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7201
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Detta är ingen tjafsdiskussion! Det är en viktig och intressant diskussion om flera svåra saker! Men den är inte ren släktforskning förstås och det kan ju säkert diskuteras hur mycket man ska ägna sig åt sådana diskussioner. Att tjafs lätt uppstår när människor har olika uppfattning är inget konstigt, men det är en klar fördel (krav?) om man ägnar sig åt argument i sak i stället för angrepp på person!  
 
Nyttan och nöjet med diskussion är ju att åsikter kan vädras och i bästa fall nyanseras och även ändras (se Anders Pemers öppna inlägg t ex!), om man finner fog för detta. Annars får man ofta nöja sig med att det finns olika uppfattningar i frågor.  
Killen som i åk 7 hävdar att han är rasist behöver ju inte vara det när han går ut skolan (och tvärtom också, tyvärr). Frågan är då vad som är bäst. Att han får hävda sin åsikt och bli bemött i en fri och förutsättningslös diskussion utan kränkningar, eller att han får veta att sådana åsikter är inte tillåtna att uttrycka (eller inte värda att ta upp). Förhoppning är ju att de som diskuterar ska mötas, men många gånger blir det bara ställningskrig i diskussionen och i värsta fall kränkningar, hat, grupperingar, utfrysning och mobbing under lång tid. Situationen är inte så olik bland vuxna, inte heller här i Anbytarforum ibland. Det har dock blivit mycket bättre än tidigare mycket tack vare Peter Karlsson.
 
Några frågor som väcks här är:
1. Regler
Ska de vara allmänna och lika för alla i alla lägen?
I princip ja! Annars ska de ju ändras!
 
2. Ska det få förekomma anonyma inlägg i vissa diskussioner och i vilka?
 
Allmängiltighet, konsekvens och rädsla för särbehandling grundad på konserverande fördomar  ställs mot hänsyn, tolerans och smidighet som talar för en särbehandling.
 
En konflikt som ställs på sin spets i många frågor i ett demokratiskt, mångkulturellt och pluralistiskt samhälle.
 
Jag har liten erfarenhet av resande förutom två elever, varav en var släktforskare som faktiskt deltog här i Anbytarforum. Men jag har ett visst intresse för denna minoritet ändå sedan ungdomen.
 
a) Vilka hotbilder finns det hos resande (och andra grupper) som motiverar anonymitet?
 
Hänsyn till släktingar?  
Är det för att resandesläktingarna är räddare för publicitet än svenskar pga sina erfarenheter av förföljelse eller är det andra skäl som föreligger?  
Kulturellt motstånd?  
Rädsla för att uppgifter ska orsaka inre konflikter i gruppen?
Rädsla för personligt obehag för den som släktforskar?
 
Oro för förföljelse?
Det finns ett historiskt trauma. Det finns rasism som lever. Hur allvarligt är detta för resande och judar, när det gäller släktforskning?
 
3. Finns det en förståelse från redaktörernas sida för dessa frågor som gör att debatten fått pågå anonymt i just resandeavdelningen? Grundad på vad isåfall?
 
4. Om det finns en hotbild som motiverar anonyma inlägg, är det rätt eller fel att publicera alla känsliga resultat då?
 
Jag vet för lite för att ta någon slutgiltig ställning, men lutar åt att hänsyn tas och att reglerna ändras om det motiveras varför man gör så. Däremot önskar jag att kränkningar påpekas och tas bort både bland resande och svenskar!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2002-07-19, 14:29
Svar #26

Johan R:son Sjöberg

Rune!
 
Angående ditt inlägg den 18/7 kl 22.30:
 
På vilket sätt har Lottas åsikt lika regler för alla något att göra med utlänningsnämndens inhumana beslut i olika ärenden? Svar: inte det minsta. Du försöker tydligen minska Lottas trovärdighet genom att jämföra henne med denna inhumana nämnd. Detta var ett lågvattenmärke av grövsta sort - be om ursäkt! Genast!
 
Johan R:son Sjöberg,
som f.ö. själv anser, att lika regler (på Anbytarforum) bör gälla alla, oavsett om vi är av bonde-, finn-, resande-, vallon-, zigenar-, jude-, borgar-, adels- eller någon annan tänkbar släkt.

2002-07-19, 15:57
Svar #27

Mikael karlsson

HÅKAN SKOGSJÖ; PETER KARLSSON  
En Snilleblixt,,  
efter att följt allt detta anonyma kontra icke anonyma inlägg...
hadde ju varit att man registrerar sig för att använda Anbytarforum,, då vet ju anbytarforums ansvariga eller kan stänga av person som misssköter sig..
Och vi kan själva välja användarnamn och lösenord och då kan man ju kalla sig vad som helst...
Då skulle man ju på köptet få bort denna kluvent het som finns man kan ju kalla sig Nils Jönsson men inte heta det ändå..ingen som kan kolla det ju....
 
Vad sägs om det ??

2002-07-19, 17:56
Svar #28

Lotta Nordin (Lotta)

I Anbytarforums regler, skrivna av redaktör Håkan Skogsjö, står:
Anonyma inlägg är inte tillåtna. Ange alltid ditt riktiga för- och efternamn som avsändare. under Ordningsregler - Läs innan du skriver!
Och:
Observera att anonyma inlägg inte är tillåtna i Anbytarforum. Alla måste undertecknas med riktigt för- och efternamn. under Att komma igång, i länkraden till vänster.
 
Detta tolkar jag som att reglerna gäller alla och i alla diskussioner. Hur jag än letar hittar jag inga undantag från dessa regler. Trots det verkar det vara så att dessa regler inte behöver följas i resandediskussioner. Därför bör Håkan Skogsjö förklara varför! Hade detta förekommit under någon annan rubrik hade det givetvis varit lika illa. Ska man delta i något, det må vara diskussionsfora, lekar, spel eller samhället i stort, så måste givetvis vissa regler och lagar följas. Några undantag finns inte så länge de inte redovisats öppet och motiverats!
 
Hot, kränkningar och rena oförskämdheter bör och ska också raderas, oavsett i vilken diskussion de skrivs, och antingen de är anonyma eller inte. Så sker inte under resandediskussionerna. Varför?
Jag har i grunden full respekt för alla. Vilken etnisk grupp eller släkt de tillhör eller vilka åsikter de har är oväsentligt. Däremot har jag svårt att respektera folk som kränker, hotar och är oförskämda mot andra, i synnerhet om detta sker anonymt. Sådana inlägg har dessutom inte ett dugg i ett släktforskarforum att göra (och ingen annanstans heller).
 
När det gäller inlägg av ren släktforskningskaraktär under resanderubriken, där det kan stå exempelvis, min farfar som heter si och så är född ett visst år på en viss plats, som skrivs under anonymt, ja, det är för mig helt obegripligt om det beror på hänsyn till släkten. Det borde ju klart framgå vem den anonyme skribenten är för den som är släkt eller bekant och kan alltså inte skydda någon. Därför vore det ju bra om jag (och flera med mig) kan få svar på dom frågor vi ställt angående just detta. Eftersom vi blir anklagade hela tiden för att vara okunniga så vore det väl bättre att upplysa oss om hur det ligger till.
 
Jag hjälper gärna alla som vill ha hjälp i sin släktforskning om jag kan. Därför läser jag även inlägg som skrivs under resande-rubriken. Och på grund av det har jag också reagerat på alla dessa inlägg som bryter mot befintliga regler och undrar över varför detta är tillåtet. Särskilt med tanke på hur viktigt det anses vara att man följer reglerna i alla andra diskussioner.  
 
Rune!
Anser du att man inte ska behandla alla, även resande, lika? Är det inhumant mot vissa grupper att behöva följa regler som gäller alla? Som jag och flera har skrivit, att särbehandla vissa gör inte att fördomar försvinner, tvärtom, det skapar fördomar.
 
Mvh//
Lotta

2002-07-19, 20:14
Svar #29

Utloggad Lilian Rosenheimer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2017-12-30, 17:12
    • Visa profil
Hej Rune !
Jag vänder mig direkt till dig nu ! Det finns INGEN anledning till att du skall be någon om ursäkt....jag förstår att du är en äldre man som har fått uppleva mycket negativt ang. den svenska raspolitiken som fördes under 1920-30-40 50-talet och som än idag florerar bland vissa grupper....både jag och min dotter har fått hotelser via våra hemsidor från dessa grupper. Vi kanske skulle berätta för Lotta och Anna hur det var att leva under när tattarjakten var som störst ?
MVH
Lilian.
 
Nu till Lotta och Anna !
Ni är mycket otrevliga i tonen och ni borde skämmas.....låt var och en i samråd med redaktören bestämma om vilket namn man vill använda. Detta är ett släkthistorisk forum och det är ju INTE den som skriver inlägg som det skall forskas på, så jag förstår inte riktigt vitsen med att inte kunna vara anonym om man så vill när det gäller den känsliga forskningen om resandefolket. Har ni överhuvudtaget läst någon historia om vad vårt folk har fått uppleva här i Sverige under de svarta åren (1930-talet och framåt) de såren som då gavs sitter fortfarande djupt kvar, generationer efter det makabra resonemang som fördes då. Skäms igen på er !
Om man t.ex vill i någon dagstidning skriva under fria ord så kan man göra det under en signatur eller anonymt men man måste för redaktören berätta sitt namn,adress m.m. Varför skulle inte detta kunna fungera under forumet Resande ?
Är det av nyfikenhet som ni vill veta våra namn ? Jag undrar.
Lilian.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna