ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Angående svensk befolkning 1980  (läst 572 gånger)

2006-09-12, 00:11
läst 572 gånger

Utloggad Sten-Åke Molin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2015-01-01, 19:25
    • Visa profil
Hej!
 
skulle vilja rapportera en bugg i sökprogrammet, eller bugg är det kanske inte , mer en ful ovana isåfall.
hur som helst så sökte jag på mitt eget namn Sten-Åke Molin,på skojs skull för att se var jag befann mig vid tidpunkten för 1980.  
Och fick upp ett tomt fönster!?! Satt som ett levande frågetecken??
Trodde nästan att jag gått vilse det årtalet.
Hur som helst, sökte då även med personnummer, fick återigen upp ett tomt fönster.!?!, Vad I??
Utslängd ur rullorna kanske.:-)
Kliade mej lite grann i huvudet och undrade, vad göra?
Sagt och gjort tittade lite på namnet och tog bort bindesträcket mellan Sten och Åke och vips, då dök både jag och en herrans massa andra upp,(ordningen återställd).
Däremot går det att skriva med bindesträck om man gör ett mellanslag Sten - Åke Molin.
(kom jag på sen)
Detta är kanske inget jätteproblem precis,men eftersom jag alltid har skrivit med bindesträck,så reagerade jag.
 
Tänkte bara meddela detta utifall någon annan råkat ut för det här.  
Så vad jag har förstått så bör man inte använda bindesträck i dubbelnamn,även om man vet att personen i fråga själv gör eller har gjort det.Eller?
 
Mvh
Sten-Åke

2006-09-12, 08:53
Svar #1

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Om man ska använda bindestreck eller ej beror nog på hur just den sökta personen är registrerad. Man får helt enkelt testa olika varianter. Man ska inte heller ta med för många uppgifter. En av min fars kusiner hette Axelina och även hennes dotter fick det som ett av sina namn. Det var mycket enklare att hitta dottern när jag bara fyllde i Axelina och födelseåret än när jag skrev Rut Axelina + födelseåret + landskapet. Jag fick ju med alla Rut som passade in på övriga uppgifter, även de som inte hette Axelina.
 
Mvh
Ingegerd

2006-09-12, 17:26
Svar #2

Carl Szabad (Carl)

Den här frågan torde inte ha något med Anbytarforum att göra, som rubriken hänvisar till. Det finns en särskild rubrik under Källor > CD-skivor > Sveriges befolkning 1980 (handhavande) där den här typen av problem avhandlas.
 
Som Ingegerd konstaterade får man det svar man söker på. Om den officiella stavningen 1980 var utan bindestreck så måste man söka så. Om det tvärtom är så att det i den officiella stavningen ingår bindestreck får man träff på både Sten, Åke och Sten-Åke, se även hjälptexten i sökfönstret. Sökning på Sten - Åke (med mellanrum) ger samma resultat som om man skriver isär namnen.
 
Något personnummer ingår inte i materialet så det kanske inte är så konstigt att det inte ger någon träff. Detta framgår också av sökfönstrets hjälptext.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna