ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Angående läshjälp....  (läst 1413 gånger)

2005-01-05, 19:08
läst 1413 gånger

Marita Kvist

Det vore kul om alla försöker lära sig att lägga in en bild med texten när man vill ha läshjälp. Försöker lära mig tyda de gamla texterna, (läshjälp här, är en utmärkt skola med duktiga lärare) och har inte alltid tillgång till Genline. Kan jag lära mig lägga in bilder så kan alla...   J
mvh
Marita Kvist

2005-01-06, 09:00
Svar #1

marbel

Ett alldeles utmärkt förslag som jag också önskat mig många gånger. Det ligger i frågeställarens intresse att så många som möjligt kan ta del av frågan. Dessutom så är det väl bra om frågeställaren underlättar i görligaste mån för de de ber om hjälp av genom att lägga ut en bild med den svårlästa texten.  
 
Sedan vet jag att det finns släktforskare som sitter på bibliotek och forskar på Genline och inte har samma möjlighet att kopiera bilder utan anger endast ett GID. De må i sammanhanget vara ursäktade.  
 
Mvh
Marie Belcher

2005-01-06, 11:26
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Det viktigaste när det gäller läshjälp - tycker jag! -  är att man tittar efter i instruktionerna hur rubriken ska utformas.

2005-01-06, 19:00
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Som säkert märks så är jag aldrig inne och petar i hur rubrikerna blir - är det någon avdelning där man får svar hur man än ställer sin fråga så är det väl denna..
 
En anledning att det inte krävs att jag håller ordning i efterhand är att vi från början tänkte radara inläggen här. -Men det är ju så att det finns mycket här som kan användas som ren träning för att lära sig tyda handstilar, så rubrikerna får vara kvar.
 
-Däremot borde jag väl se till att arkivera undan äldre rubriker; årsskiftet kan lämpligen få bli en gräns för detta..
 
Men man skall se till att få med vad det gäller för kyrkböcker/volymer; även de som inte har genline skall ges möjlighet att svara..

2005-01-06, 20:01
Svar #4

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag menade inte att du skall peta i rubrikerna...
 
Jag uppskattar däremot rubriker utformade enligt instruktionerna - eftersom det underlättar för mig att hitta det som intresserar mig.
 
Rubriker som Vilka var hennes föräldrar, Vigselböcker, Vart flyttar familjen, Ett ord, Bouppteckning etc ger ju rätt torftig information.
 
Jag uppskattar när man åtminstone börjar med socken...

2005-01-06, 22:51
Svar #5

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Peter!
Vad menar du med arkivera undan? Du tar väl inte bort något? Det finns åtskilliga fall där det blivit diskussion kring innehållet i texterna efter att de väl blivit dechiffrerade och sådana trådar tycker jag ni ska spara och hålla tillgängliga. Däremot är det ju en god ide att stänga dem, så att eventuell vidare diskussion hamnar under respektive sockenrubrik..

2005-01-06, 23:38
Svar #6

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Menade bara att man kanske skulle slänga in allt fram till t.ex. nyåret under en underrubrik 'Äldre inlägg' (för varje landskap) - för att på så vis hålla undan det som inte är lika färskt.. När det gäller just läshjälpsfrågor är de ju till mycket stor del 'avklarade' och lider inte av att få maka lite på sig.
 
Vidare pyssel som stängning och liknande finns inga resureser till; finns det anledning att flytta över till en 'vanlig' sockenrubrik brukar folk vara rätt bra på att göra så själva..
 
Och självklart (tänkte på Anders inpass) så skall man lägga upp rubrikerna med sockennamnet först.
-Så instruktionen:
Lägg upp rubrikerna enligt principen: Socken, typ av bok, årtal, samt GID-nummer (när du känner till detta). Ordet 'Genline' behöver aldrig skrivas då man ändå ser att det finns på Genline om det finns ett GID-nummer med.. är det ju bara att försöka följa.

2007-01-04, 15:57
Svar #7

Marita Kvist

Med risk för att uppfattas som tjatig, snälla ni som vill ha läshjälp lägg in en bild. Det är fler och fler som glömmer detta och jag tycker att det är lite tråkigt att inte kunna försöka hjälpa till även när jag inte har tillgång till Genline. Mvh Marita

2007-01-04, 16:44
Svar #8

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag håller med Marita, men tror inte skälet är glömska. Oftast är nog skälet att man inte vet hur man gör.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna