ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-30  (läst 2529 gånger)

2005-03-17, 00:39
läst 2529 gånger

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Han skrev inlägget den 8 mars, som en reaktion på Yvonne Olofssons inlägg under Kändisars härstamning: Musik: Gessle, Per samma dag... Så det var inte Peters tillrättavisning som orsakade hans direkta reaktion, utan ett rätt dumt inlägg som inte hade något med släktforskning att göra.
Jag vill särskilt noga poängtera att jag inte riktar någon kritik mot Gustaf von Gerttens reaktioner mot idiotiska inlägg här i forumet, utan mot de åtgärder han menar skulle hjälpa mot dessa.

2005-03-17, 14:46
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Korrigering: När jag läser mitt senaste inlägg (onsdag den 16 mars 2005 kl. 16.18), märker jag att det har en slagsida: Man kan ju få intrycket att jag anser att det överhuvudtaget inte ska finnas någon censur i Anbytarforum, utan att alla (läs: alla) inlägg, hur vidriga de än är, ska stå kvar ograverade.  
 
Det anser jag naturligtvis inte. Självfallet ska anbytarvärden plocka bort sådana inlägg som klart går över gränsen beträffande normal hänsyn till andra människor, t.ex. svordomar (om de inte mycket tydligt är satta inom citationstecken och/eller är väsentliga i sammanhanget) och annat grovt eller ovårdat språk, personliga påhopp, smädelser, hån, glåpord, grova anklagelser, och annat som kan anses sårande. I synnerhet gäller ju detta om de kan anses vara avsedda som personligt menade, och inte enbart relaterade till resp. diskussion. Men detta tillhör ju vanlig normal anständighet och umgängeston. Det skulle väl egentligen inte behöva sägas, men...
 
Däremot bör ju alla åsikter få framföras, under förutsättning att man följer reglerna, liksom alla ämnesområden. Där behöver vi inte ha någon förmyndare.

2005-03-17, 16:03
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Tillägg till föreg. inlägg: Vi behöver ju inte ha någon rättning i ledet - mentalitet, och inskränka friheten för alla, bara för att några få missköter sig. Klass- eller lagbestraffningar skapar ju oftast dålig stämning, och bör undvikas. Grundregeln bör ju vara att var och en tar ansvar (liksom bestraffningar) för sina egna handlingar.

2005-03-17, 16:18
Svar #3

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Sedan är en annan sak att man, om man genom enkla omstruktureringar, till exempel att döpa om diskussionsrubriker, kan åstadkomma bättre ordning, så är det bra, på samma sätt som det är bra att bekämpa nedskräpning genom uppsättande av fler papperskorgar...

2005-03-18, 10:06
Svar #4

Lasse Nilsson

men ju fler papperskorgar desto mer arbete med att tömma dem...

2005-09-26, 22:49
Svar #5

Utloggad Anders Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
När det gäller debatterna rörande sk kändisars anor skulle man kanske kunna nå högre faktatäthet genom plocka bort samtliga inlägg som inte redovisar fullständigt namn på minst en ana. Printade ut tråden ang fv statsminister Carl Bildt för några dagar sedan och den var minst sagt luftig. Det känns som man värderar situationen med ca 150-160 nya inlägg per dygn väldigt högt, och visst, det är säkert andvändbart statistiskt sett inför bidragsgivare och andra men det skulle vara bra med en serie A och en serie B i trådarna om man måste spara allt.

2005-09-27, 16:36
Svar #6

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Skulle man inte kunna lyfta bort 'Ordet är fritt' ur Anbytarforum och skapa en egen länkning under rubriken 'Diskussioner'?
 
De diskussioner som förs under 'Ordet är fritt' har ju inget direkt att göra med anbytandet.
 
Det tycker jag vore en behaglig lösning för den som vill koncentrera sig på släktforskning och som med varm hand lämnar alla principdiskussioner om vem som skrev vad åt andra.

2005-09-27, 19:44
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6910
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 01:21
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Att diskussionerna under Ordet är fritt inte har något direkt att göra med anbytandet är ju riktigt - om man med anbytande menar efterlysningar av enskilda personer (som ju saknas här, med några enstaka undantag). Men om med anbytande menas släktforskning i allmänhet (och allt vad därtill hör) så stämmer det definitivt inte. Den som påstår att avdelningen består av principdiskussioner om vem som skrev vad tecknar en grov nidbild av verkligheten!
 
Däremot kan man diskutera placeringen av Ordet är fritt. I dag är det alltså en egen huvudavdelning - men borde det vara det?
 
Välkommen till Ordet är fritt! Om du inte hittar någon rubrik i Anbytarforum som du tycker passar för den fråga du vill diskutera, startar du en diskussion här.
 
Så står det överst på Ordet är fritts förstasida. Syftet med avdelningen är alltså att man ska kunna starta en ny diskussion om man inte hittar någon lämlig redan existerande rubrik. Men eftersom det under alla andra huvudavdelningar går att starta nya diskussioner, så är det ju egentligen bara när det inte heller finns någon passande huvudavdelning som det behövs ett Ordet är fritt - alltså under Övriga ämnen. Så varför inte flytta det dit?
 
F.ö. är gäller detsamma för diskussioner och inlägg under Ordet är fritt som under t.ex. Landskap eller Släkter: Man behöver inte läsa allt!
 
Jag har aldrig förstått varför den som forskar om t.ex. soldater i Skåne inte störs av att det i samma forum förs för honom eller henne totalt ointressanta diskussioner om skogsarbetare i Ångermanland eller fiskare i Roslagen - men däremot får väldeliga problem att koncentrera sig på släktforskning om det någonstans i forumet diskuteras hur Släktforskarförbundets logotyp ska se ut... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-09-27, 19:49
Svar #8

Rune Edström (Rune)

Så rätt Jörgen   Det har även jag undrat över
rune

2005-09-27, 20:51
Svar #9

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Instämmer med de två föregående talarna.

2005-09-27, 20:57
Svar #10

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil

2005-09-27, 21:35
Svar #11

Lisskulla Engström

Hej,
 
Jag botaniserade bland rubrikerna under Ordet är fritt. Här finns många intressanta rubriker som har klar anknytning till släktforskning. Bara några få exempel:
 
Bra Antavlor
Riksarkivet har sålts
Sånger, Verser och Dikter från förr
Märkliga händelser
Kan man köpa en titel
Jultraditioner
Bokbindning
Frireligiösa väckelserörelser
Hur levde folk för 100 år sedan
Invecklade släktskap
Spanska Inbördekriget. Svensk medverkan
Utdöda släkter
mm mm  mm
 
Yrken och datorprogram är ju inte något anbytande och borde i konsekvensen namn inte heller ligga under Anbytarforum, om man väljer att ta bort Ordet är fritt.
 
Lisskulla

2005-09-28, 04:08
Svar #12

Rune Edström (Rune)

Åke, jag sätter en 5:a mot.  
rune

2005-09-28, 10:01
Svar #13

Lars Karlsson

Jag vill gärna ha kvar ämnen Yrken och Datorprogram (som rör släktforskning).
Det finns en massa yrkesbenämningar från förr där man kan fråga sig fram vad dessa personer sysslade med i sitt yrke.  
 
Sedan satsar jag också en femma på Håkans inlägg.

2005-09-28, 12:02
Svar #14

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6910
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 01:21
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det skulle vara intressant om Håkan och de som satsar veckopengen på hans inlägg kunde prestera några argument också... J
 
? Varför går det utmärkt att hoppa över vissa inlägg man finner ointressanta, medan andra tydligen 'måste' läsas? (Se sista stycket i mitt förra inlägg.)
 
? Ordet är fritt innehåller i skrivande stund 691 (!) olika diskussioner - hur många av dem saknar anknytning till släktforskning?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-09-28, 14:48
Svar #15

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Att diskutera vilka ämnen/rubriker som ska få vara kvar... ?! Ack ja. Detta är Sverige, när det visar sig från sin sämsta sida. Med självgodhet och missundsamhet; ”Jag tycker så här, därför ska alla andra rätta sig efter detta.” Varför ska ett antal självutnämnda ”besservissrar” bestämma över vad jag och alla andra ska få göra alt. inte få göra. Vad är det fel på ge varandra friheten att göra som man själv vill. Ja, inom rimliga gränser, förstås, så länge man inte trampar på eller sårar någon annan (där och exakt där borde gränsen gå), men detta borde ju vara en självklarhet. Varför måste alltid enfald och egoism triumfera när vi kan ha mångfald och pluralism?

2005-09-28, 15:41
Svar #16

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Carl Fredrik!
 
Tack för Dina ord! De äro tröstande emedan flera andra förespråkar tröstlöst torrt forum. Knakar det redan av livlöshet?
 
För mig får ordet är fritt placeras vart som helst eller även borttagas. Det blir livligare och bredare annorstädes.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2005-09-28, 15:52
Svar #17

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Mitt enda argument är att jag ibland när jag - jag har en patologiskt slö uppkoppling - vill se den senaste veckans släktforskningsskörd får jag vänta orimligt länge på att få med alla inläggen i urartade diskussioner.
 
Om 'Ordet är FRITT' hamnar under en egen länkning skulle man ju kanske t.o.m. kunna släppa det helt FRITT! Utan några regler som helst!  
Ett slags genealogdjungel där man med hela arsenalen av verbala tillhyggen kan få utlopp för allt möjligt och där man kan kämpa tills man själv eller motståndarna kollapsar av utmattning; och allt detta utan bässervissrande anbytarvärdar och andra stalinistiska tråkmånsar

2005-09-28, 17:11
Svar #18

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Håkan,
 
Vore det inte lättare att du personligen:
a) Skaffade dig en snabbare uppkoppling?
b) alternativt gick och gjorde något nyttigt under tiden uppkopplingen laddade upp AF
c) eller valde att ladda upp det betydligt snabbare alternativet, senaste dygn????
 
Det är ju nämligen mycket lättare för dig att anpassa dig till världen, än att världen ska anpassa sig till dig, eller hur!?
 
Dina egna inlägg i detta forum är ju f.ö. med och förorenar tillvaron för alla som tänker som du, så den logiska konsekvensen borde ju vara att du raderar dig själv först från Ordet är fritt...  

2005-09-28, 17:21
Svar #19

Ingrid Wikberg (Inkan)

En del dagar får man le åt mycket...  Tidigare var det porslinskrossrubrikens innehåll som fick en del att gå i taket. Nåväl den försvann. Dags alltså att ge sig på Ordet är fritt...
 
Man kan undra vad som blir nästa steg?
 
Själv tar jag en paus från släktforskandet och forskar på annat samt även skriver annat. En del dyker upp på min blogg. Som man hittar på mitt användarkonto om man klickar på mitt namn... (hehe)  
 
mvh
Inkan

2005-09-28, 17:49
Svar #20

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Inkan
Jag ler och instämmer.
Vissa dagar regnar det.
Andra dagar regnar det (inte ett) dugg.
Så talar den gamle metass-en.
snart p-gubbe bara knappt 300 dagar kvar till p-dagen.
Hur vi ska hantera tekniken som Jörgen T föreslår är en annan fråga. Jag lägger ut över 1000:- i månaden men Smålänningen skulle nog säga:  att han ha råd. Jag fortsätter att le, mkt är typ kantstött porslin och jag väntar på att frågor skall komma upp i mina Smålandssocknar. Där kommer de tunga svaren. Väl mött i den fortsatta dialogen, skall jag klicka? vet aldrig var jag hamnar?
Hälsningar Jan-Christer

2005-09-28, 19:05
Svar #21

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6910
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 01:21
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ursäkta... vilken teknik är det jag föreslår? J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-09-28, 22:25
Svar #22

Lars Eriksson

Storm i vattenglas igen!?
Mycket väsen för lite ull, sa kärringen, klippte grisen
Det finns ju inget tvång för någon att öppna och läsa Ordet är fritt, så ingen behöver förlora tid på det om han/hon inte vill. Var det placeras förefaller mig helt betydelselöst. Och så länge det heter Ordet är fritt måste man naturligtvis få göra inlägg om precis vad som helst ochskriva hur som helst, så länge man inte bryter mot någon paragraf i den svenska lagstiftningen.

2005-09-29, 04:31
Svar #23

Rune Edström (Rune)

Hej
Verkar som ordet som stavas t-o-l-e-r-a-n-s inte finns i alla ordböcker, som används av deltagarna i AF. Eller har dom inte haft tid att komma längre än till i-et och intolerans, innan inlägget bara måste författas?
mvh
rune

2005-09-29, 16:11
Svar #24

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Hmm tänkte inte på det....
 
Men nu har jag det! Vad sägs om att ha ett slags sandlåda dit anbytarvärden likt en cyberrasttant kan lyfta urartade diskussioner?
Huvudsaken (och förbättringen!) är att inga regler skulle gälla där. Man slipper vara artig och tillbakahållen och tolerant utan får ärekränka, tillvita, hytta, visa varandra finger och ända och t.o.m. slunga fasansfulla förbannelser över varandra och varandras fränder i rakt & snett upp- liksom nedstigande led.
 
Eller...så skulle jag ju kunna sluta att frekventera Rötter och ägna mig åt nåt vettigare än släktforskning.....

2005-09-29, 20:04
Svar #25

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6910
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 01:21
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Du menar något i stil med ? J
 
Om det så att du vill snabba på din nedladdning av den senaste veckans inlägg, och därför vill slippa Ordet är fritt, så missar du åtskilliga diskussioner om släktforskning... Eller menar du att alla 691 diskussionerna (om de nu inte har blivit fler sedan i går...) saknar anknytning till detta ämne?
 
Och är det bara så att du menar att din nedladdning går snabbare om du slipper alla urartade diskussioner, så är det nog säkrast att du avstår från hela Anbytarforum - för i minsta fredliga sockendiskussion kan det ju plötsligt 'explodera'...
 
F.ö. har jag svårt att se det som en förbättring (!) om man skulle få ärekränka varandra fritt - något som heller aldrig skulle kunna genomföras; brottsbalkens 5:e kapitel gäller också här.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-09-30, 06:58
Svar #26

Peter Funke (Aningen)

Håkan, jag förstår inte varför Du skall bestraffa släktforskningen för din olust inför Rötter? Det går nog bra att släktforska utan att besöka Rötter, och i synnerhet utan att besöka Ordet är fritt! (För egen del besöker jag Ordet är fritt först numera, eftersom jag tycker att vissa debatter har ett visst underhållningsvärde. Fast så värst mycket släktforskning handlar de ju inte om...)

2005-09-30, 11:05
Svar #27

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6910
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 01:21
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nä, vissa debatter som har ett visst underhållningsvärde kanske inte handlar så mycket om släktforskning. Men sedan återstår 685, 686 eller kanske t.o.m. 687 stycken... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-09-30, 11:43
Svar #28

Peter Funke (Aningen)

Jag instämmer självklart i att flertalet är seriösa debatter, Jörgen! Det märkliga är ju att det är pseudodebatterna som ofta genererar flest inlägg och kanske i längden tar syre från de andra...
 
(Nu skriver jag inget mer i denna tråd för att inte bli medskyldig!)

2005-09-30, 13:29
Svar #29

Utloggad Anders Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
För att undvika Prinsessan Diana-syndrom nästa gång en känd svensk medborgare oväntat eller hastigt avlider föreslår jag att berörd tråd STÄNGS under ett par veckor eller så från det att frånfället blir känt. Den som sitter på relevant information för komplettering av en antavla eller släktdebatt har ju oftast sina anteckningar kvar och kan vänta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna