ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ang alla konstiga skriverier och bråk  (läst 1683 gånger)

2005-09-30, 15:16
läst 1683 gånger

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Hmm tänkte inte brottsbalken...
 
Jag straffar väl inte släktforskningen,
den kommer man inte ens åt med brottsbalken!
 
Och jag känner absolut ingen olust för Rötter
bara för urspårade diskussioner i halvtomma ankdammsvattenglas som upptar halva min stackars skärmbild och som får mig att tappa tron på mänskligheten...
 
Jag kanske borde åka till Mellanöstern eller Irak eller så och predika fred....

2005-09-30, 16:09
Svar #1

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Nu kan jag inte behärska mig längre, även om jag försökt hålla mig utanför den här debatten.
 
upptar halva min stackars skärmbild - den här diskussionen behöver väl inte uppta någon plats på din skärmbild alls. Det är bara att låta bli att läsa diskussioner som inte intresserar en.
 
Inte behöver man väl gå in på alla diskussioner som innehåller nya inlägg, det kan ju vara över 200 ibland.
 
Likaväl som jag går förbi Kunglig genealogi och Kändisars härstamning därför att jag inte har något att tillföra och inte heller något att hämta där, så kan du väl låta 'Ordet är fritt' få vara i fred. Det finns ju dessutom sist bland diskussionerna, så du behöver faktiskt inte låta dig störas det minsta.
 
Mvh
Ingegerd

2005-09-30, 17:12
Svar #2

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Håkan,
Om du läser igenom mitt förra inlägg ordentligt, så kanske du kommer underfund med att jag menade att du kunde göra något nyttigare än att sitta och vänta medan Nytt senaste vecka laddades upp (AF=Anbytarforum). Och du måste väl även medge att du genom dina inlägg här också är medskyldig till den halvtomma ankdammsvattenglaset, eller?
För min egen del störs jag inte av ankdammen, och håller med Peter... Ornitologiska studier kan ju vara riktigt kul!  

2005-09-30, 19:29
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil

2005-09-30, 23:26
Svar #4

Utloggad Anders Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Även en ankdamm kan gallras till faktatät biotop, ju hårdare gallring desto fler relevanta inlägg(ingen vill ju egentligen bli bortgallrad).

2005-09-30, 23:42
Svar #5

Utloggad Anders Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Vid närmare eftertanke lär man väl mest te sig som en torrtungad kammaruggla;-)

2005-10-01, 04:58
Svar #6

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Anders Carlsson och Håkan Bergström, eller vad Ni heter....
Låt bli att läs Ordet är fritt om det stör er.
Jag tycker för övrigt att era åsikter liknar mest en sandlåda.....
Era åsikter i övriga Rötter (släktforskning) lyser med sin frånvaro, varför?

2005-10-01, 10:43
Svar #7

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Någon som läst ordningsregelerna för forumet?
 
Var alltid artig och vänlig
När du skriver inlägg ska du alltid uppträda artigt och vänligt. Oförskämdheter, förolämpningar och personangrepp hör inte hemma i Anbytarforum. Även om du inte delar en skribents åsikter och id?er ska du alltid visa hänsyn och respekt. På så vis skapar vi en trevlig atmosfär i Anbytarforum. Inlägg som bryter mot Anbytarforums netikett kan tas bort av redaktionen.
 
Jag håller dock med Jörgen i ovanstående inlägg. Rubriken Ordet är fritt ger utrymme för feltolkning. Under denna rubrik SKA inläggen ha direkt koppling till släktforskning men man kan få intycket av att det går bra att diskutera vad som helst.  
 
För övrigt har jag själv hittat mycket matnyttigt här. Majoriteten av inläggen handlar om släktforskning.
 
Helene Jorsell

2005-10-01, 13:16
Svar #8

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Och som vanligt så ploppar den ena ordningsmannen upp efter den andra, som ska läsa lagen för de olydiga...  Kan det bero på att man inte är nöjd med den som är anställd av förbundet?
Jag är emellertid intresserad av av att få veta vad t.ex. Helene anser att gränsen går? Vad är skillnaden mellan att inte dela åsikt (och att dessutom öppet hävda det) och ett personangrepp eller en oförskämdet?
Dessutom vill jag veta vad som är värst: Att diskutera ämnen som endast snuddar vid släktforskning, eller att kommentera dessa med ytterligare kommentarer som varken utvecklar det urspårade samtalet eller har mer med släktforskning att göra?
För min del är det klart. Inlägg av ordningsfrågeart är oftast mycket mer störande för vilken diskussion det än vara månde, än att diskussionen i sig faller utanför de fastlagda ramarna.
Jag anser dessutom att Ordet är fritt är bra för forumet, eftersom rubriken kanaliserar de diskussioner som annars skulle ha förorenat andra rena släktforskningsteman på annat håll. Någonting jämförbart med Övriga frågor i de allra flesta dagordningar - dit man hänför sådant som man inte tycker platsar som ordinarie frågor. Därmed inte sagt att de är mindre viktiga...

2005-10-01, 13:38
Svar #9

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Väschta snurren asså!  
 
Nu heter jag inte ens Håkan Bergström  
och lyser med min eeeekande frånvaro i släktfoschkningsdelen av Rötter!!!!  
 
JAG som är själva ryggraden (och framkanten) i den genealogiska forschkningen i södra Korpilomblo!!!

2005-10-01, 17:13
Svar #10

ytterligre en ordningsman

Hur blir det när man kommenterar en kommentar då? På vad sätt har det med släktforskning att göra?

2005-10-01, 18:13
Svar #11

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jorge!
 
Du får gärna kalla mig ordningsman. Ordningsman kan tolkas som något positivt.  
 
Var går gränsen undrar du? Personligen anser jag att de går vid just personangrepp och oförskämdheter. Kenneth kallar Håkans och Anders inlägg för sandlåda och ifrågasätter deras existens. Sen behöver inte det betyda att jag håller med Anders och Håkan utan jag efterfrågar bara en trevligare ton.  
 
Själv undviker jag tex rubiken Kändisars härkomst eftersom det inte intresserar mig men jag skulle aldrig ifrågasätta huruvida tråden bör finnas med under AF eller inte. Det finns andra som tycker sånt är intressant.  
 
Det allra bästa torde vara att såna här diskussioner om vad som är rätt och fel borde kommuniceras med vår anbytarvärd (du ser, jag har allt förtroende för henne).
 
Helene

2005-10-02, 07:29
Svar #12

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Helene
 
Väschta snurren asså!  
 
Nu heter jag inte ens Håkan Bergström  
och lyser med min eeeekande frånvaro i släktfoschkningsdelen av Rötter!!!!  
 
JAG som är själva ryggraden (och framkanten) i den genealogiska forschkningen i södra Korpilomblo!!!  
 
Helene, tycker Du att detta är en trevlig ton?

2005-10-02, 15:32
Svar #13

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Å det skulle vara trevlig ton dårå
att ifrågasätta andras namn och forskarinsatser....?

2005-10-03, 05:34
Svar #14

Rune Edström (Rune)

Enkelt min  käre Watson
Dom som i en del fall fått låna Teds öra, för div hastiga förändringar, behöver väl bara tala om
för honom hur dom vill ha det. Så kommer en abrupt ändring från ena dan till den andra.
F ö tycker jag att Yvonne gör rätt som inte tar med sig arbetet hem. Nåt som Peter gjorde.
mvh
rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna