ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-13  (läst 1989 gånger)

2003-07-06, 01:23
läst 1989 gånger

Kjell Båsken

Hej,
Jag har suttit och läst en massa skriverier i detta forum som jag absolut inte förstår. Varför tjafsas det så mycket om olika saker? Detta är väl ett forum där man ska kunna vända sig till varandra med olika frågor och om man kan, ge svar. Nybörjare eller inte, spelar det någon roll?
 
Jag är själv ganska ny inom släktforskningen och tycker det är helt underbart att det finns ställen där man kan fråga olika saker. Jag har också skrivit frågor under fel rubrik (skrev den under Åmål istället för Edsleskog) och fick genast veta att det var fel. Nu är jag inte så insatt i alla socknar så......spelar det någon roll?  
 
För övrigt forskar jag mest i Österbotten och jag måste säga att deras forum Disbyt är helt underbar. Jag har aldrig sett en enda diskussion som finns här på anbytarforum. Frågar man nåt på Disbyt får man nästan alltid ett svar.....dessutom ett vänligt svar, hur dumma frågorna än är. Man får hänvisningar och österbottningarna delar med sig av det de vet. De är helt suveräna. Jag är så tacksam mot dem för de har hjälpt mig mycket och ofta utan ett enda ont ord. Så borde väl också detta forum kunna fungera? Varför irretera sig på varandra....hjälp varandra istället, för det är väl ändå det som är meningen? Ställer man en dum fråga (vad det nu är) så låt bli att svara om frågan irreterar utan låt den svara som är lite ödmjuk mot den som mindre kan. Enkelt. Har man ett svar så dela det med andra. Det är väl härligt när man kan hjälpa någon på traven. Det tycker i alla fall jag. Saken är ju den att när man är helt ny så frågar man mycket därför att man inte riktigt vet var man ska söka. Med tiden lär man sig mer och mer och då lär man sig också att hitta och kan börja dela med sig av det man vet. Enkelt.
 
Jag hoppas verkligen att ett sånt förträffligt forum som detta kan fungera utan att det ska bråkas.
MVH
Kjell
 
Gå in och titta på Österbottens Disbyt och se vilken trevlig ton det är där.

2003-07-06, 01:29
Svar #1

Kjell Båsken

Rättning.....det heter inte Disbyt utan Westside....se där blev det ett fel, så lätt är det att i hastigheten skriva fel.
MVH
Kjell

2003-07-06, 10:11
Svar #2

Mikael karlsson

Kjell , läste ditt inlägg, angående tjafs  
Och blev intresserad utav att läsa dinna och svarsinlägget under Åmål...
men märkligt nog kan jag inte hitta det varken under Åmåls Stadsförsamling eller Landsförsamling...
 
Det enda inlägg som skulle kunna stämma in på ditt är ju Skrivet av en kvinna  
Annki Roos
 
Och i så fall svarat utav C-G Magnusson
att inlägget borde ligga under Edsleskog
 
Och tanken med de var nog helt enkelt att du får bättre svar under rätt rubrik.....
 
För den intresserade ligger dessa Inlägg under Åmål landsförsamling i Dalsland 2002 18 december  
är inläggen skrivna.

2003-07-06, 12:46
Svar #3

Kjell Båsken

Hej Mikael,
Jo det är sant att det är en kvinna som frågade, det är min sambo. Hon hjälper mig att forska. Då hon har en fråga skriver hon under med sitt namn, skulle naturligtvis ha förklarat detta när jag skrev mitt inlägg. Dessutom menade jag inte att svaret hon fick var nåt påhopp eller så. Det var bara en liten parantes.
 
Det jag ville ha sagt i mitt inlägg var nu inte bara den lilla saken om Åmål och Edlseskog. Det är bara en bisak i det hela. När jag skriver tjafs så menar jag det som inte hör till själva forskandet. All denna irritation och påhopp som faktiskt finns överallt på detta forum. Det är synd tycker jag. Det var därför jag skrev ett inlägg. Jag har sett massor av exempel på skriverier som från början var en fråga och som slutat med mycket konstigt som inte har med den ursprungliga frågan att göra. Det reagerar jag emot. Jag tycker tonen kan vara vänligare och ödmjukare. Att dela med sig av det man kan är väl en härlig känsla. Att få ta del av vad andra kan är också härligt. Sen om jag lagt ner en massa tid på något som jag sen delar med mig spelar väl ingen roll. Att både kunna ge och ta är väl lite vad livet går ut på antar jag. Själv har jag ställt frågor och oftast fått svar, jag har också gett svar på sånt jag kunnat. Så har också min sambo.  
MVH
Kjell

2003-07-06, 16:41
Svar #4

Yngve Fredriksson

Skall detta tagas på allvar eller är det blott ett försök att provocera fram tjafs och bråk? Sådant förekommer tyvärr då och då i Rötters anbytarforum.
 
Skulle naturligtvis ha förklarat detta, skriver Kjell Båsken om att Jag har också skrivit frågor under fel rubrik (skrev den under Åmål istället för Edsleskog) betyder att det var hans sambo Annki Roos som skrev. Ja, utan den förklaringen är det inte lätt för oss andra att förstå att jag är sambon.....
 
Kjell Båsken skriver också så här: Själv har jag ställt frågor och oftast fått svar, jag har också gett svar på sånt jag kunnat. Så har också min sambo.
 
Det var märkligt..... Söker man efter insändare skrivna av Kjell Båsken hittar man bara denna sidan. Av Annki Roos finns insändare på fem sidor och en av dem är svar på en fråga. Då det står Så har också min sambo får man förmoda att jag denna gången inte betyder sambon. Så under vilket namn har Kjell Båsken skrivit sina frågor och svar?

2003-07-06, 18:19
Svar #5

Mikael karlsson

Jag håller helt med dig Yngve...
 
Sen tycker jag Kjell Skall vara glad att få ett svar det låg under fel rubrik eller att socknen var felskrivet...
 
Kan inte vara lätt att få svar om man inte är under rätt ämnesindelning....
 
Sen är väll fördelen att åtminstånde kalla sig samma namn varje gång man gör ett inlägg, så blir det ju lite lättare när man går ut med kritik etc...

2003-07-06, 20:53
Svar #6

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil

2003-07-06, 21:53
Svar #7

Kjell Båsken

Hej,
Nej jag vill inte provocera fram bråk. Tvärtom vill jag ha en vänligare ton. Jag har skrivit ett ganska långt inlägg (det 1:a då) där jag faktiskt skriver just det. Senare i det andra inlägget skriver jag också att jag inte menade att svaret hon (min sambo) fick var ett påhopp. Jag förstår inte varför ni, Mikael och Yngve, svarar som ni gör. Jag ville med mitt inlägg bara få sagt att det är mycket bråk i detta forum, vilket jag ju för övrigt inte är ensam om att tycka, för det har jag läst på många olika ställen här.
 
Jo jag heter Kjell och min sambo Annki.Det har jag ju redan svarat på. När jag skrev att jag borde förklarat det från början....ja, då menar jag det också, det behövs heller inte påpekas igen. Det var fel av mig, jag vet.  
 
I mitt första inlägg skrev jag att jag forskar mest i Österbotten och jag rekommenderade alla att läsa Westlifes sida för att se vilken vänlig ton där är osv. I och med att jag skrev att jag mest forskar där så antog jag att alla skulle förstå att det är där jag mest har ställt mina frågor och fått svar och således också gett mina svar. Så till dig Yngve, gå in på deras sida så hittar du mig där. Det är väl bäst att tillägga att jag brukar läsa frågor här också, men hitills inte svarat p g a jag inte kunnat. Så fort jag kan kommer jag naturligtvis att ge det svar jag har.
 
Varför min sambo bara svarat på en fråga på detta forum beror på att hon kunde just det. Hon har ju f ö inte ställt så många frågor heller så vitt jag vet.  
 
Jag både frågar och svarar med mitt namn....Annki Roos frågar och svarar med sitt.  
 
Slutligen....några frågor.....varför hakar man upp sig på det jag skrivit? Dessutom på just det felet jag gjorde att inte särskilja på mig och min sambo? Jag har väl skrivit en hel del mer än just det? Varför tas det illa upp? Jag har inte gått till angrepp eller något sådant. Det var mest menat som en undran varför det blir tjafs i mångt och mycket när man istället faktiskt kan hjälpa varandra i olika frågor. Men jag kan ju se att det inte går att skriva så för att då blir det attack direkt. Alla taggar ut och så var det med det.  
 
På sätt och vis svarar Yngve på det då han undrar om jag bara vill provocera fram bråk, då det ju förekommer på detta forum. Det är ju just det jag vill komma fram till med mitt inlägg.....inget annat.....är inte ute efter bråk.
 
Ber om ursäkt för mitt långa svar.....ett av mina fel.....har svårt att bli kortfattad.
MVH
Kjell  (inte Annki)

2003-07-06, 21:58
Svar #8

Kjell Båsken

Hej Kjell,
Tack för hälsningen till Rune.
MVH
Kjell

2003-07-06, 22:36
Svar #9

Essan Gradhman

Nu är drevet igång igen! Tydligen kan man inte vara nog tydlig under Ordet är fritt. Alltid finns det någon, liten, detalj som någon hänger upp sig på.  
Bäst vore nog att helt enkelt plocka bort rubriken! Låt ingen tycka eller tänka något!! Låt ingen komma med tips eller förslag till förbättringar!! Då verkar allt gå överstyr.
Essan G

2003-07-07, 18:05
Svar #10

Mikael karlsson

Undrar vilken detalj Essan ?
 
jag tycker bara det var d_ävligt dåligt och otacksamt av Kjell Båsken att ta som exempel på ett svar han fått att han lagt inlägget under fel socken...
 
jag trodde man skulle vara tacksam för hjälp o rättelser....
 
Det är ju faktiskt Kjell som offentligt gått ut och tagit detta som exempel....
 
Uruselt vill jag rent utav på stå det är..
 
och sen börja vända sig som en mask att det bara var ett exempel som det helt plötsligt inte var något fel på....
 
?????!!!!  
Inte lätt o förstå poängen då inte....

2003-07-07, 19:47
Svar #11

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Kan vi inte göra vårt bästa för att inte leva upp till denna rubrik istället. Det valda exemplet var förstås ingen stor sak (som Kjell också påpekat), men visst finns det mycket som lätt går åt fel håll i forumet som vi alla vet..
 
Tyvärr är det så att i den kortfattade kommunikation vi ofta har här så kan påpekanden uppfattas som kritik; jag får själv ibland kritik just för att folk tror de gjort något dumt/allvarligt fel när jag påpekar något. Och just det faktum att man ju inte kan fatta sig annat än kort ibland gör tyvärr att detta kan uppstå. Om man istället skulle mötas i telefonluren skulle mycket aldrig behöva uppstå..
 Så vi får väl försöka vara öppna åt alla håll och vara så vänliga vi kan; men skriv gärna ett par rader extra hellre än att låta tillrättavisande. Jag är övertygad om det är mycket sällan någon medvetet är elak, syftet är bara att en fråga skall hamna under den optimala rubriken till gagn för alla..
 
Sedan kan det förstås förekomma påpekanden där man är lite sur för att man just sökt fram information som någon annan redan svarat på, då frågeställaren antingen frågat på flera håll samtidigt (vilket inte är tillåtet), eller undlåtit att 'svara sig själv' att frågan redan är löst. Har frågeställaren alltför bråttom med många frågor kan även det leda till liknande problem vilket vi hade ett färskt exempel på under Småland: Nöbbele häromdagen; den som påpekade ville framförallt (för andra) påtala att mer information redan fanns under annan rubrik, men det hela kom att uppfattas som ett obegripligt påhopp tyvärr.
 
Så vad jag vill ha sagt med detta är att de som frågar inte bara skall tänka på sin egen framgång i forskningen, utan även se till att det inte leder till extraarbete för de som försöker hjälpa till. Så påminnelsen om att inte dubblera frågor; att svara sig själv under gamla efterlysningar samt att vara lite återhållsam och inte ögonblickligen efterlysa vidare i stor mängd tål att upprepas.
Att inte ha för bråttom är nog ett generellt gott råd; ibland får jag angelägna frågor/undringar som skulle kunna lösas rätt enkelt - men då någon inte får svar av mig blixtsnabbt (inom en timme eller så) så leder det istället till att det hela kommer ut i forumet lite i onödan ibland.
 
Ja, det blev lite allmänna råd till både frågare & svarare..
 
-Och så hoppas jag att jag inte behöver förpassa denna (och andra?) debatter till avdelningen 'Urladdningar'..

2003-07-07, 20:19
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Men en debatt som handlar om konstiga skriverier och bråk kan väl inte ladda ur bort från ämnet hur man än anstränger sig...? J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-07-08, 19:58
Svar #13

Christina Holmér-Gunnerfält

Ta för Guds skull inte bort Ordet är Fritt, däremot pågår nu flera olika diskussioner som vi skulle ha bättre nytta av att vi ägnade åt släktforskning.  
Är med i flera diskussionsgrupper world wide där det finns ett antal personer som har en enda uppgift att sätta fart på olika diskussioner.
Först se till att vi har ett öppet forum där vi har möjlighet att kommentera olika ämnen, men försök att hålla diskussionerna på en neutral nivå och att vi hjälper varandra i det vi håller på med istället för att pinpointa varandra.
Christina

2003-07-08, 23:08
Svar #14

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Var inte det sista just en pinpoint????!
Varför inte låta folk gräla med varandra bäst de vill?! Varför ska jämt någon liten självutnämnd ordningsvakt dyka upp och ojja sig...??? Bejaka känslorna kära släktforskare! Fram med blodet!
Tänk vad tråkigt detta diskussionsforum vore om det inte hettade till någon gång ibland! Det är ju dessa debatter som förmodligen är de bäst besökta, eller vad säger de som räknar?!
Jag är jätteglad för att vi har personligheter som vågar vara sig själva här, personer som bryter mot den gänse uppfattningen om att vi släktforskare är ena tråkiga och dammiga typer. Här bevisas just motsatsen!
Det finns naturligtvis gränser för vad som ska skrivas här, MEN... Överlåt gränssättningen åt vår förnämliga anbytarvärd!
Glad sommar kamrater!

2003-07-09, 00:00
Svar #15

Essan Gradhman

Christina!
Var inte orolig! Mitt inlägg var faktiskt ironiskt. Jag tror inte någon tog det seriöst!
Bara ett litet försök att dämpa tonen i debatterna. Alltför många debatter här spårar ur, det har jag själv erfarit några gånger.
mvh
Essan G

2003-07-09, 20:32
Svar #16

Kjell Båsken

Hej,
Ska inte säga så mycket mer men....Jojje, visst kan man gräla med varandra bäst man gitter, det har jag ju inte sagt något om, men när det blir (som jag upplever det) ruggigt, då har det gått lite långt.  
 
Mikael....varför tar du i så? Jag är inte otacksam, så är heller inte min sambo. Jag tackar alltid noga efter hjälp jag fått. Jag vrider mig inte heller som en mask. För jag anser fortfarande inte det vara ett stort problem. Jag menar att jag skrev så mycket annat och det verkar inte du ha läst, utan hakat upp dig på Åmål/Edsleskog-frågan. Det kan väl de flesta se (hoppas jag) att det var en liten kommentar i allt jag skrev. Peter Karlsson verkar i alla fall ha sett det, tack och lov.
 
Det var synd att det inte gick fram vad jag menade med mitt inlägg. Än en gång....att vara trevliga och hjälpa varandra. Åsikter kan och bör man ha, men man bör också respektera andras. Man behöver inte alls hålla med, men det innebär inte att man behöver gå till angrepp och tro att man har rätt. Bra är väl också om man kan säga att man kanske gjort fel, vilket jag faktiskt gjorde i mitt andra inlägg. Om jag hade tänkt mig för och inte skrivit just det, hade t ex Mikael då läst resten av det jag skrivit? Det tål att tänka på.
 
Nu blev det ett långt inlägg igen. Men det sista. Ska försöka att inte ställa någon fråga på anbytarforum, eftersom jag tydligen anses som otacksam, men lovar att svara om jag kan hjälpa till. Jag har som sagt rötterna i Österbotten och där anses jag inte som otrevlig i alla fall.
MVH
Kjell

2003-07-09, 21:36
Svar #17

Christina Holmér-Gunnerfält

Jojje Lintrup (Jojje) – tisdag den 08 juli 2003 kl. 23.08: skrev:
 
Var inte det sista just en pinpoint????!  
Varför inte låta folk gräla med varandra bäst de vill?! Varför ska jämt någon liten självutnämnd ordningsvakt dyka upp och ojja sig...???  
 
Efter ditt svar och en snabb titt på din hemsida förstår jag att du är just en av dem jag menade som enbart är med för att sätta fart på olika diskussioner eller också råkade du bara halka in och såg din chans.
 
Lycka till i andra sammanhang men jag tror inte du kommer så långt inom Rötter.
 
 
Christina Holmér-Gunnerfält
kickiboxer@swipnet.se

2003-07-10, 11:46
Svar #18

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Vill bara tillägga att jag visst är tacksam för de svar jag fått. Men det konstiga är att svaren har jag fått under Åmål och inte Edsleskog.
Hälsning
Annki Roos

2003-07-10, 20:42
Svar #19

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Christina, Christina...
 
Du tar verkligen priset! Jag har inte skuggan av en chans vad gäller att sätta fart på någon diskussion, jämfört med dig som inte ens drar dig för att förolämpa folk.
Om du eventuellt har synpunkter om min hemsida, är det väl lämpligast att du tar upp dem här, på ett öppet sätt, så att någon begriper vad du har emot den. Att insinuera och spekulera (i om folk kommer långt eller inte inom Rötter???!!!) är väl också helt befängt! Jag tror inte du vet vad du pratar om, än mindre någonting om vem jag är och vad jag går för.
Jag tycker hemskt illa om människor som kör med jag-vet-nog-vad-du-är-för-en-snacket. Det visar med största tydlighet ATT de är ute i ogjort väder. Kritik ska vara konkret och helst konstruktivt. Den ska inrikta sig på vad som är fel hos den man kritiserar - inte uteslutande vara påhopp på personen.
Vad gäller anbytarforum så står jag verkligen för det jag säger. Om folk vill gräla på varandra, så låt dem göra det. Att det kommer in moraltanter som försöker skapa egna regler för forumet, är ett otyg! Det bidrar bara till den allmänna förvirringen. Vi har en anbytarvärd som har till uppgift att vara domare i matchen, låt honom sköta sitt jobb, så går det nog alldeles utmärkt!

2003-07-10, 21:32
Svar #20

Saknas

Varför inte försöka underlätta lite för domaren ??

2003-07-10, 22:04
Svar #21

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Angående sista inlägget här så får väl 'domaren' påminna om det här med för-och efternamn..
-Normalt tar jag bort helanonyma inlägg direkt, men själva buskapet här tycker jag var rätt bra trots allt..  
 
-Jag är alltså mycket tacksam om jag slipper gå in och döma/radera/kommentera eller rent av svabba rent i ringen efter blodiga fighter.
 
Ponera att övertecknad vill ha lite 'semester' - skall jag då behöva oroa mig för att det går för hett till här när jag är borta..?
(Så, ja tack; underlätta gärna för domaren..)

2003-07-10, 22:28
Svar #22

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Att spela ett rent spel och hålla sig till spelreglerna är det bästa sättet att underlätta för domaren. Han blir inte hjälpt av att spelarna skipar rättvisa på sitt eget sätt, inte heller av att bänken eller publiken försöker lägga sig i vad som försiggår på planen.
Konstiga skriverier och bråk, vilket är rubriken på denna diskussion, uppstår inte utan anledning. Och det som verkar oskyldigt i första taget, kanske inte är så oskyldigt som det verkar. Jag syftar då på att personer, som t.ex. Chistina Holm?r-Gunnerfält, som inte är främmande för att kasta skit omkring sig, använder detta forum på ett sätt som ifrågasatts gång på gång. Detta med anledning av att hon ställt så många och så enkla frågor, att hon med visst fog misstänkts för att vara släktletare. Alltså en person som låter andra gratisforska åt sig, i stället för att forska själv i kyrkböckerna.
Vad som då ifrågasattes var inte att hon frågade, utan att hon gav intrycket av att enbart bygga sin forskning på sina frågor i Anbytarforum. En fråga som naturligtvis var obekväm för henne, men som är alldeles adekvat! Detta förklarar varför hon vill att de arga och besvärliga tystnar, i stället för att de ska få gräla på henne hela tiden.

2003-07-11, 09:56
Svar #23

Christina Holmér-Gunnerfält

En ursäkt från mig till Jojje Lintrup är på sin plats för min överilade kommentar på ditt svar:
- ”Var inte det sista just en pinpoint????!  
Varför inte låta folk gräla med varandra bäst de vill?! Varför ska jämt någon liten självutnämnd ordningsvakt dyka upp och ojja sig...???
 
Men nu har jag väl fått igen med besked. Tyvärr vet du inte ett dugg om min ”släktforskning”, har dock ställt en mängd frågor i detta forum, vilket jag nu fått klart för mig forumet inte är till för, utan enbart de med lång och ”gedigen” forskning.
 
- ”Att det kommer in moraltanter som försöker skapa egna regler för forumet, är ett otyg!”  
 
- ”Jag syftar då på att personer, som t.ex. Chistina Holmér-Gunnerfält, som inte är främmande för att kasta skit omkring sig, använder detta forum på ett sätt som ifrågasatts gång på gång. Detta med anledning av att hon ställt så många och så enkla frågor, att hon med visst fog misstänkts för att vara släktletare. Alltså en person som låter andra gratisforska åt sig, i stället för att forska själv i kyrkböckerna.”
 
- ”Vad som då ifrågasattes var inte att hon frågade, utan att hon gav intrycket av att enbart bygga sin forskning på sina frågor i Anbytarforum.”
 
Jag kommer efter det här inte att ställa fler frågor och som du säger att jag gör gratisforska i detta forum, men fortsätta följa diskussionerna och se om jag kan hjälpa någon annan. Jag kan försäkra dig om att jag INTE ALLS enbart bygger min ”forskning” på Anbytarforum. För mig betyder forska att leta uppgifter i alla möjliga kanaler.
Christina

2003-07-11, 17:37
Svar #24

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Som man bäddar får man ligga, kära Christina, och det vore väl inte första gången du hoppade av detta forum p.g.a. att någon infrågasatte ditt frågande. Det kan man läsa sig till i de diskussioner du deltagit i tidigare.
Jag hör emellertid inte till de som ifrågasätter dina forskningsmetoder. Du får i mitt tycke välja vilken metod du vill för att få ihop dina antavlor, och det är till syvende og sidst upp till DIG i vilken dager du vill framstå. Vad jag ville med min kommentar i denna diskussion, var att peka på VARFÖR du tycker så illa om bråkmakarna här på forumet. Dessutom var det ett svar på tal, eftersom du ifrågasatte min trovärdighet - vilket naturligtvis kräver att man har en EGEN dito för att göra.
Jag råder dig dock att försöka stå ut med oss elakingar och stanna kvar på Anbytarforum. Detta med anledning av att jag tror att du kanske har ett genuint intresse för släktforskning, och att du kanske kommer att lära dig att uppskatta de råd du fått längs vägen. De är ju inte till för att sabba för dig, utan för att du ska inse värdet av att göra ett ordentligt jobb som du kan vara stolt över!

2003-07-11, 18:54
Svar #25

Christina Holmér-Gunnerfält

Ja, saker och ting kan ta olika vändningar och man får som du säger ligga som man bäddat.  
Nu var ju denna diskussion inget som jag har startat utan gjorde ett inlägg där jag tydligen valde fel ord för dig pinpointa, varefter hela diskussion slirade ur och blev min.  
Hoppas verkligen inte att forumet bevakar de inlägg man haft och ser en chans att hoppa in i disussionen när en viss person gör ett inlägg.
Är dock lite intresserad av vem, vilka som så noggrannt följer de inlägg man haft tidigare, verkar i vart fall som du är en av dem och detta gör det väl inte lättare för dem som precis startat och inte hållit på i många år att våga ställa frågor.
Som också går att utläsa ovan var nog du den som först hoppade på mig (pinpointa) och att jag i en reaktion överilade mig, men det har jag bett om ursäkt för.  
Det du säger nu att du inte ifrågasätter mina forskningsmetoder, rimmar väl väldig illa med denna kommentar: - ”Jag syftar då på att personer, som t.ex. Chistina Holm?r-Gunnerfält, som inte är främmande för att kasta skit omkring sig, använder detta forum på ett sätt som ifrågasatts gång på gång. Detta med anledning av att hon ställt så många och så enkla frågor, att hon med visst fog misstänkts för att vara släktletare. Alltså en person som låter andra gratisforska åt sig, i stället för att forska själv i kyrkböckerna.”  
- ”Vad som då ifrågasattes var inte att hon frågade, utan att hon gav intrycket av att enbart bygga sin forskning på sina frågor i Anbytarforum.”  
 
Har nu min släkt klar ner till 1600-talet både på far- och morsidan, men inte med så mycket hjälp från Anbytarforum vilket du säkert kan läsa dig till av mina frågor, utan det har jag fått fram på annat sätt.  
Med förhoppning om att denna (vår) diskussion nu kan ta slut, så får den som ursprungligen startade frågan fortsätta.

2003-07-11, 21:03
Svar #26

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Som tydligt framstår både av det du citerar och det jag skrivit i övrigt, har jag inte en enda gång ifrågasatt din rätt att fråga, bara hänvisat till att ANDRA ifrågasatt detta.
Jag bevakar f.ö. inte forumet, utan gjorde en sökning på vad du diskuterat här. Det tog inte någon lång stund att komma underfund med att du haft det hett om öronen förut. Jag ville nämligen få någon slags uppfattning om vem du var, som tog till sådana yvigheter i din argumentation.
Så till rätten att få vara i fred med sina gräl här på Anbytarforum... Hur tror du att det hade sett ut nu, om inte våra vänner därute hade låtit bli att lägga sig i vårt privata gräl?! Hade vi lyckats lugna ner våra egna känslor, eller hade allting spårat ur i en hänsynslös pajkastning?
Jag låtar andra bedöma hur utgången blivit. För min del har lägger jag nu detta lilla gräl till handlingarna, och önskar både dig Christina och de andra läsarna (som säkert är besvikna över att de riktiga råsoparna uteblev) en glad sommar!

2003-07-11, 21:36
Svar #27

christina

(Christina Holm?r-Gunnerfält)
 
Måste tyvärr svara en gång till, vilka är alla ANDRA. Vad menar du med yvigheter, pinpoints som du direkt reagerade på. Har jag någonsin diskuterat rätten att vara i fred på Anbytarforum vad menar du med det?
På din sökning på mig hoppas jag att du också fann diskussioner i Värmland runt Dalby och Härjedalen, adel som jag haft information till andra inom forumet, alltså inte bara frågat för egen del utan varit aktiv i att hjälp andra.  
Dina svar på mina inlägg är inte svar utan nya inlägg.

2003-07-11, 23:29
Svar #28

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Christina:
 
1) Jag har inte skrivit alla ANDRA utan bara ANDRA, eftersom jag inte överhuvudtaget har varit inblandad i dessa diskussioner. Jag bara refererar till dem.
2) Med yvigheter menar jag din reaktion som du kallar den, alltså det du bad om ursäkt för.
3) Mitt första inlägg, som du reagerade på, handlade just om rätten att få gräla i fred. Därav min fråga.
4) Jag har inte granskat alla dina inlägg i detta forum, bara de tjugo första som kom upp...
5) Om du nu nödvändigtvis måste ha sista ordet, så varsågod! För min del lägger jag denna lilla ordväxling till handlingarna.
 
Hej då!

2003-07-13, 17:06
Svar #29

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Hola Jorge,
Quieremos solamente decirte que tu hemsida es muy interesante. Como se dice hemsida en castellano?
MVH
Annki Och Kjell

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna