ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Angeläget 2/05  (läst 1710 gånger)

2005-06-10, 20:24
läst 1710 gånger

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Gustaf
 
Intressant åsikt du har om detta forum (gått i taket oavsett vad som skrivits). Med en sådan åsikt så är det ju ingen ide att skriva något, för vad som än sägs så inte är det något i motionen som inte är bra, det är fel på forumdeltagarna.
 
Om jag kommenterar motionen så kallar du det pajkastning, men du berättar inte vad som missförståtts av mig. Och jag måste be om din hjälp att peka på de pajer jag kastat, för det har inte varit min avsikt och trots genomläsning så hittar jag dem inte.
 
Dessvärre så tolkar jag ditt uttalande om att jag inte förstår hur en folkrörelse ska byggas mycket negativt, för mina erfarenheter vet du inget om. Helt klart anser jag det vara att du inte förespråkar nerifrån och upp,även om du skriver det, utan det som står i motionen är att förbundsstyrelsen ska uppmana deltagare att bli medlemmar, det är alltså inte föreningarna som ska attrahera nya medlemmar utan överhögheten som ska tvinga. Motionen säger också att styrelsen ska se till att rätt handlingar utförs/fel handlingar bestraffas. Det kallar jag knappast nerifrån och upp.
 
Av Ted fick jag veta att förbundsstyrelsen läst in att ni avsåg samliga medlemsföreningar, men ditt svar indikerar att Rikstäckande föreningar inte räknas. De har alltså inte samma demokratiska värde som en lokalförening.
 
Som avslutning vill jag säga att ett bra samtal utan oförskämdheter är vad också jag hade hoppats på  men svaret blev mer av attack och insinuationer än konstruktivt
 
Mvh
Mats

2005-06-10, 22:41
Svar #1

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Gustaf!
 
Jag vill heller inte att några oförskämdheter eller någon pajkastning ska förekomma, utan att man ska kunna föra seriösa samtal. Vidare har jag utgått från (men inte skrivit) att det är föreningen G-gruppens motion, dvs att det är beslutat av ert årsmöte att den ska skickas till riksstämman. Alltså inte ett självsvåldigt verk av två styrelseledamöter!!
 
Att jag finner tonen i själva brödtexten ganska obehaglig sticker jag dock inte under stol med. Det är bl. a. beteckningarna x-forskare och y-forskare som jag uppfattar som nedsättande omdömen om de forskare som enligt er motionärer inte håller måttet.  
 
Att du inte är upphovsman till ordet släktsamlare är jag helt klar över. Det har använts i andra diskussioner tidigare på det här forumet, och jag trodde att ni hade plockat ordet därifrån och använde det om dem som inte är så professionella, att de får kalla sig släktforskare. Men jag kanske har missförstått er i det avseendet?
 
Attityden i er motion skrämmer nybörjare. Tyvärr, jag kan inte komma till någon annan slutsats.

2005-06-10, 23:20
Svar #2

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Är det bara x- och y som förstör för alla g?n då, eller vad? Det skulle alltså innebära en klubb för inbördes beundaran om jag förstår saken rätt. Så käckt.

2005-06-10, 23:49
Svar #3

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Min erfarenhet, från den feedback jag får i samband med mitt uppdrag som webbmaster för Tjörns släktforskare är följande:
Vi har valt att publicera väldigt mycket register och avskrifter på nätet, inte sällan till extremt svåråtkomligt material som de flesta inte har möjlighet att studera. Detta möjliggör definitivt forskning utan medlemskap i någon förening. Intressant nog är resultatet att ett antal perosner som aldrig har möjlighet att besöka föreningens träffar blir medlemmar, och att dessa inte sällan motiverar medlemskapet med den fina hemsidan...
 
Ergo: Man tjänar på att vara hjälpsam och inte ställa krav på dem man hjälper, utan låta dem tänka själv...

2005-06-10, 23:59
Svar #4

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Gustaf och G-gruppen,
Ni skriver själva i eran motion att era ord är kontroversiella, då borde ni ju även förstå att det skulle komma viss kritik.  
Den kritiken skulle kanske ljummas om ni förklarar för oss på forumet vad ni verkligen vill ha sagt med eran motion.  
 
En förklaring på vilka Y-forskare och x-forskare är för några och vad det är som ställer till problem för er.
 
Sedan sa jag att jag fick en känsla av översitteri men det är min känsla över hur motionen låter. Därmed inte sagt att ni är översittare, det är dock en känsla jag får när jag läser texten inget annat.  
 
Som jag sagt tidigare så tror jag dessvärre att bl.a. en del nybörjare hamnar i kategorierna x och y. Vilket jag hoppas och tror inte var erat syfte med motionen, men det är dessvärre faran med att sätta etikett på människor.  
Det finns ett ord som jag faktiskt tycker  passar på oss alla som rotar i släkten och det är släktforskare.
 
MvH Sari

2005-06-11, 01:07
Svar #5

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Gustaf med enig styrelse!
 
Om avsikten med er motion var att få till stånd ett samtal om förbundets resurser och hur de ska användas, så hade det kanske varit klokt att skriva en motion om just detta.  
Nu har ni skrivit en motion, där ni i att-satserna föreslår att förbundsstyrelsen ska få ett antal förmyndaruppgifter. Det handlar om att söka förmå, uppmana, påpeka osv, och då får ni väl stå för det och ta en kamp för motionen på stämman.  
Men det som fått mig att gå i taket är motionens brödtext (som inte hänger ihop med att-satserna särskilt bra), där texten består nästan helt av dina och den övriga styrelsens personliga, i mitt tycke föraktfulla, värderingar. Värst av allt är att ni helt grundlöst klistrar dessa värderingar på lokalföreningarna. Det kallar jag oförskämt.
Om ni nu tycker att jag har feltolkat motionen, så får ni skylla er själva. Det dunkelt skrivna ...
 
Ingegärd

2005-06-11, 09:19
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Som referens kan jag påminna om denna diskussion, också initierad av en dåvarande medlem i G-gruppens styrelse:
Ordet är fritt!: Snyltare - källangivelse: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-12

2005-06-11, 10:10
Svar #7

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej på er, jag tror och hoppas på att Sveriges Släktforskarförbund inte går på G-gruppens linje när det kommer till stämman i Göteborg. För det skulle verkligen gå emot deras egna nu öppna forum.  
I SSf's svar på motionen verkar det dock som SSf endast vill lyfta fram medlemsföreningarna(obs.inte endast lokalföreningar). Vad gäller resten av SSf's tolkning av G-gruppens motion så har dom nog tolkat den annorlunda än jag. Eller helt bortsett ifrån vad egentligen G-gruppen har sagt i sin motion.
 
MvH Sari

2005-06-11, 16:47
Svar #8

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
X eller Y.
Min första tanke kopplade till kromosoner. Kan det vara så att man menar att de som forskar på kvinnosidan inte sysslar med seriös forskning. Kvinnor kanske bara är ett onödigt ont för att sprida släkten vidare. Men OK, det är ju bara drygt 1000 år sen vid kyrkomötet i Nicea man röstade i frågan om kvinnan var ett djur eller människa. Som väl var vann människolinjen.
 
Hur än det nu går vid stämman i Göteborg, tänker jag glatt forska vidare på både män och kvinnor. Ett och annat litet släktsamlande smyger sig nog också in i min databas. Dock med vederbörlig källhänvisning.

2005-06-11, 20:55
Svar #9

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Visst är det konstigt att de här, enligt motionen kontroversiella, beteckningarna inte verkar vara särskilt begripliga...  
 
De låter ju inte så trevliga (vem vill vara en x-forskare eller y-forskare - bättre att vara släktforskare eller släktsamlare kan man tycka), och många misstänker att de kan vara kränkande verkar det som, men ingen verkar vara säker på betydelsen.
 
Skulle inte någon motionär kunna förklara vad de egentligen avser med dessa beteckningar som uppges vara kontroversiella, och tydligen används inom G-gruppen enligt motionen? Det verkar ju ganska udda att diskutera något som ingen riktigt säkert vet vad det är. Det har ju kommit några förslag, men vad lägger G-gruppen för betydelse i uttrycken?
 
I motionen skrivs ju följande: Vi vet att dessa ord är kontroversiella men använder dem själv för att beskriva våra erfarenheter. I båda fallen handlar det om personer som undviker att arbeta på arkiv, skaffa litteratur, utöva källkritik eller bli medlemmar i en lokal förening. X-forskaren vill dessutom oftast bara få bekräftat intressanta anor, t ex adel och har inga planer på att börja släktforska.
 
Bästa hälsningar från en fortfarande nyfiken
 
Henrik
 
PS X-forskaren verkar tydligen vara ute efter fina anor, men vad är Y-forskaren ute efter, och säger ni verkligen så? Kan det vara så att x och y står för kön som det föreslås ovan, och x-forskaren även forskar på kvinnolinjer och på så sätt lättare hittar adel och liknande, och är det något fel med att leta efter adel och liknande? Det verkar ju inte ha varit någon brist på den typen av intresse bland släktforskare genom årens lopp.
Henrik Mosén

2005-08-30, 00:25
Svar #10

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Om ni undrar hur det gick...
 
...så yrkade jag (på uppdrag av min styrelse) på avslag av motionen i dess helhet. Liksom Håkan Linderyd från Nyköpingsföreningen (efter att först bara ha avvisat de första 2 att-satserna).
 
Varvid stämman höll med oss och röstade ned motionen med stor majoritet (även om det inte blev någon votering så att rösterna räknades).
Ulf Berggren

2005-08-30, 11:52
Svar #11

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Ulf, måste säga att jag undrat huru det gick med det hela, glädjande att höra majoriteten gick emot motionen.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2005-08-30, 21:22
Svar #12

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Bra initiativ Ulf och glädjande att stämman höll med dig.
//Michael Lundholm

2005-08-30, 22:37
Svar #13

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Jag har släktforskat(samlat?) sista åren till och från och nu mer intensivt.
 
Har nu gått med i Rötters vänner och Genealogiska föreningen som en start,visst ställer jag frågor och kanske snyltar från nätet och den här sidan,men alla har inte tid och möjligheter att vara medlem i någon lokalförening( inte aktivt i alla fall).
 
Här på sidorna söker jag info om mina förfäder både adliga, smedsläkten, och s k vanligt folk( i mina ögon minst lika intressanta) dock så hittar man oftast mer info om adliga släkten (böcker m.m )
 
Beställer just nu böcker,tidskrifter av alla de slag  för att få källor och bekräftelser till mina förfäder bekräftade så gott de går.
 
Än så länge så får jag väl gå under namnet släktsamlare(snyltare) men troligt hamnar jag väl i lokalföreningens melemsregister så småningom  : )

2005-08-31, 07:38
Svar #14

Rune Edström

Hej Benny
Måste nog ta ner din tro att du inte räknas som släktsamlare (snyltare) även om du går med i en förening.
För vissas ögon är det enda som är godkänt, för att vara en SLÄKTFORSKARE, att sitta med kyrkböckerna (obs inte SCBs avskrifter) och gamla dokument, för att den vägen kunna fastslå ATT det är rätt personer som du har antecknat i din släkt. Att någon annan tagit fram samma uppgifter, som du för in godkänns inte, utan det SKA vara du själv som letat fram dom och skrivit ner dom.
 
Allt detta som jag fattat enligt olika inlägg på Anbytarform sen dess tillblivelse. Som blivit tydligtgjort under årens lopp.
 
Så hys inte för stora förhoppningar om att räknas som fullvärdig medlem i det skrået.
rune

2005-08-31, 08:00
Svar #15

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
En anledning att sitta med kyrkböckerna hellre  än SCB:s avskrifter om båda finns på mikrokort (vilket de faktiskt gör i stor utsträckning numera) är att det står mer i kyrkböckerna  Det gäller särskilt församlingsböckerna.
 
Hälsningar,
Eva

2005-08-31, 21:32
Svar #16

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Jag är Snobbforskare pga att jag inte besöker arkiven oftare än vad jag behöver. Jag har lilla Arninge hemma, mikrokort, internet,arkiv, osv
Jag har suttit på KrA och insupet lukten av 1500-tals-arkivalier. Det var bra, bättre att komma framåt med snälla medforskares hjälp. Ingen behöver vara sin egen ö?
Jan-Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna