ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andra Rubriker  (läst 3112 gånger)

2006-12-28, 03:24
läst 3112 gånger

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Låt mig ge ett ex. på vad jag menar: en anbytarvärd har hand om månd-onsd, en annan to-lörd. och en tredje övervakar söndagar. På detta sätt blir det mindre belastning på enskilda personer. När det sedan kör ihop sig så att en av anbytarvärldarna vill släcka en debatt, MÅSTE han/hon först vända sig till CHEFEN (som basar över de tre), först då CHEFEN ger sin tillåtelse får debatten släckas ned (samma gång kan ju även gälla när det gäller t. ex. avstängningar av debattörer).  
 
Fördelen med ett sådant system är ju: att flera personer är inblandad i att göra omdömen om situationen! Risken för en felaktig diagnos minskar. Att sedan chefen måste vara en ytterst erfaren och kompetent person behöver väl inte sägas!
 
Org. blir mera proffesionell vilket kommer att behövas om AF fortsätter att växa!
 
Ulf Sawert

2006-12-28, 13:04
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Kaj
 
Min mening var kanske lite luddig. Vad jag avsåg är att jag inte ser något om plattformsval bland den information jag hittar på Rötter. Det kanske finns på ordförandelistan eller andra ställen, men det vet jag inget om.
 
Naturligtvis kan förhandlingsläget vara sådant att det är direkt olämpligt att berätta och vi får förutsätta att upphandlingen gjorts professionellt,  så att det finns referenslösningar både vad avser funktion och kapacitet.
 
Jag har tidigare funderat på tidsplanen, men just nu så är det väl sagt att en viss förskjutning är att vänta.

2006-12-28, 13:39
Svar #2

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
En knapp vid varje inlägg där man kan anmäla detsamma om man anser att det strider mot reglerna skulle ju underlätta en moderators arbete betydligt. Då blir ju vi alla hjälpredor till moderatorn och denne behöver inte gå igenom alla nya inlägg.  
 
F.ö. anser jag att användarkonto bör vara obligatoriskt för att kunna skriva på forat. Däremot är jag negativ till obligatorisk avgift. (Jag vet att jag en gång i tiden hade en annan uppfattning men den övergav jag för länge sedan)
 
Ser med spänning fram mot det nya anbytarforum

2006-12-28, 18:43
Svar #3

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Här sätter jag punkt för min medverkan i tråden som redigerare. Jag bifogar en överarbetad version, och hoppas att den på något sätt kommer att nå beslutsfattarna som har Anbytarforums framtid i sin hand.
 
Tack för väldigt bra och konstruktiva inlägg - det är ett bra grupparbete som är utfört! Fortsättning följer kanske!
 
Mvh
/Kaj A.
 
verksamhetsid?
 (45 k)

2006-12-28, 22:24
Svar #4

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se

2006-12-28, 23:03
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Tack för allt jobb och för att du tog initiativet Kaj!

2006-12-29, 00:12
Svar #6

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Mycket bra skrivet Kaj, när vi vet mera går det säkert att utveckla din skrivelse.
 
Huvdsaken är väl att majoritetens önskemål tas på allvar av förbundet.

2006-12-29, 02:15
Svar #7

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Tack Kaj för ett fint initiativ & arbete och övriga för alla kloka synpunkter under denna tråd!  
 
Här har nu SSf en viktigt beslutsunderlag som de knappast kan bortse ifrån vid utformningen av Nya Anbytarforum.

2006-12-29, 23:28
Svar #8

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Även jag något sent tycker Kaj har en bra skrivelse här. Jag delar inte allt, men okej demokratin gör väl att man kan ha små synpunkter.
 
Jag hoppas förbundsledningen läser detta.
Björn

2006-12-30, 02:49
Svar #9

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Det hade varit möjligt att komma längre om vi hade haft tiden Björn. Och om någon från förbundsledningen hade velat delta. Jag instämmer i det du skriver, om att inte dela alla synpunkter. Men det är bra att vilja delge sina uppfattningar.
 
Några punkter i verksamhetsid?n tror jag är viktiga att försöka driva vidare:
* Enkäten - att man vet vad vi vill innan format, plattform och affärsid? låses.
* Delägarskapet för användarna - man kan aldrig underskatta behovet av delaktighet i detta sammanhang, och de flesta som skriver i Anbytarforum gör det väldigt bra.
* Delaktighet i ansvaret för Anbytarforum - flera skribenter har gett bra exempel på hur och varför det kan fungera - och det skulle definitivt hjälpa upp det demokratiska underskottet.
 
Nu är frågan hur detta drivs vidare. Finns det några id?er i Förbundsledningen? Har Crister Lindström någon uppfattning i egenskap av redaktör för Rötter?
 
Mvh
/Kaj A.

2006-12-30, 13:02
Svar #10

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Eftersom Anbytarforum inte anses vara en officiell kanal, så kan dokumentet skickas till respektive ledamot med mail eller också skickas till den berömda debatt/insändarsidan för eventuell publicering på denna sida.
 
Om det skickas via mail så får all ledamöter, vare sig de besöker Anbytarforum eller ej, ta del av det framtagna dokumentet

2006-12-30, 15:38
Svar #11

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Och jag borde kanske ha skrivit att dokumentet ska skickas, inte kan skickas.
 
Jag har därför tagit mig friheten att skicka dokumentet via mail till samtliga styrelseledamöter.

2006-12-30, 16:16
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mats!
 
Bra förslag/initiativ!
 
Det är som upstairs and downstairs. Två värdar för sig. De däruppe vet inte vad de därnere sysslar med och de därnere hör rykten och skvaller från upstairs.
 
Jag tänker på TV-serien Herrskap och tjänstefolk, för de som undrar.
 
Usch, sådant här får jag väl inte skriva?
Ann-Mari Bäckman

2006-12-30, 17:48
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Två världar ska det naturligtvis vara, men det kanske går med värdar också?! :-)
Ann-Mari Bäckman

2006-12-30, 18:34
Svar #14

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Bra Mats! Då får vi se om det blir något resultat. Och om någon i styrelsen kan tänka sig att kommentera verksamhetsid?n.
 
/Kaj

2006-12-31, 12:02
Svar #15

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Efter en längre tids tystnad är det återigen dags att ge sig in i diskussionen...  
 
Jag propagerar ju för ett införande av obligatoriska användarkonton av anledningen att jag vill ha bort allt skräp och fuffens (vad allt nu det innebär). Men jag tror att det är meningslöst om inte en avgift också är obligatorisk. Att registrera en gratis mailadress och sedan ett konto på AF möjliggör ju även det att man förblir anonym och blir man avstängd skaffar man bara ett nytt konto. Att betala låt säga 100 kronor, bara för att kunna sabotera vet jag inte om så många gör.
 
Samtidigt inser jag att man tappar mycket genom att dels införa obligatoriska konton och eventuellt även ta betalt, det blir krångel för personer som inte bor i landet och nybörjare blir avskräckta. En del påstår att det är dyrt, men kan man verkligen inte avvara mindre än 8 kronor och 50 öre per månad? En stor del utav motståndet tror jag enbart beror på gammal vana - gud vad jobbigt med något nytt, men det är som sagt bara min teori.
 
Kanske är ändå det bästa alternativet att man (förbundet) utser ett par personer som kan hjälpa till med driften så att de avlönade på förbundet kan syssla med något som drar in pengar eller fundera på om delar personalen behövs alls. Samtidigt kan jag ha viss förståelse för förbundet som kanske inte vill att vem som helst ska ta över driftandet.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2006-12-31, 12:12
Svar #16

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Henrik, några invändningar:
 
* Visst kan även konton missbrukas. Ett sätt att hantera det är att du måste ange en giltig mailadress. Det går fortfarande att kringgå, men det blir ändå en procedur att registrera en ny adress varje gång man vill sabotera. Det tar bort de flesta kalle anka-inlägg.
 
* Självklart är inte 100 kronor någon avskräckande hög avgift för de flesta. För den som, liksom jag, tittar in här nästan dagligen är summan försumbar. Det finns dock de som har en ekonomi med små marginaler, och som kanske bara besöker sidan någon gång i månaden...
 
Framförallt dock; 100 kronor är en hög tröskel för väldigt många - om du ska ge dig in på något nytt. Redan kontot kommer att minska antalet skribenter. Hur många kan anbytarforum förlora?

2006-12-31, 13:16
Svar #17

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Henrik,
 
*Hur många köper något osett för 100 kr, jag skulle inte betala det innan jag vet vad jag får.
 
*Hur gör vi med tex ungdomarna, pensionärer med små inkomster?  
 
*Hur ska detta administreras för betalning till Sverige, gällande våra vänner som bor utomlands?
 
AF kan/ska/bör inte bli en fråga om ekonomi. Ta betalt för AF, kommer att bli att vissa har inte anser sig ha råd. AF är i många fall inkörsporten till släktforskningens stora mysterium. AF har gjort mig till Röttervän + medlemskap i två andra släktforskarföreningar. Indirekt har alltså förbundet fått in 3 gånger pengar på mig som inte skulle ha kommit in om AF varit avgiftsbelagt.
 
Jag släktforskade i många år till och från utan att vara medlem någonstans. Låt AF vara avgiftsfritt, men med användarkonto, tror att det gynnar förbundet.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-12-31, 15:13
Svar #18

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Förbundet gör sig själv en björntjänst, om avgift för att få delta i diskussioner på Anbytarforum införs, det tror jag absolut. Det ger betydligt bättre goodwill om den frivilliga avgiften till Rötters Vänner blir kvar, och ett avgiftsfritt användarkonto som krav för att få skriva inlägg införs.
 
När man väl har hittat hit och ser hur mycket värdefullt som finns på Rötter (Porträttfynd, Litteratur-sök, Barnhus-sök, Förbunds-Nytt osv, osv), tror jag att man med glädje betalar en 100-lapp eller mer till Rötters Vänner.
 
Om betalningar från utlandet är krångliga och dyra eller ej, beror nog på om man lämnat Sverige så helt att man inte har någon bankkontakt kvar här, eller om man bor i ett land där bankernas tjänster inte är så utvecklade. När jag jobbade utomlands 1979-1988 hade jag mitt svenska postgirokonto kvar och skickade en check till Postgirot som täckte betalningsuppdragen, allt i samma kuvert. Det fungerade utmärkt och kostade bara brevportot. Men numera är det ju helt ute och dyrt att använda check som betalningsmedel. Nu i internets tider kan man ju föra över pengar till ett utländskt konto mycket billigt om både avsändare och mottagare bor i länder vars banker är med i IBAN-systemet. På jobbet hjälper jag varje månad en kollega i ett afrikanskt land att föra över pengar till ett konto i Tyskland. Det kostar 1:50 per gång eftersom både Sverige och Tyskland är med i IBAN. Jag tror inte att det är så förfärligt mycket dyrare att skicka pengar motsatt väg! Så även utlandsboende kan stödja Rötters Vänner utan att överföringsavgiften ska behöva överstiga medlemsavgiften.

2006-12-31, 15:50
Svar #19

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Enda skälet till att inte ha en avgift för AF är tillgänglighet för nya användare och utländska användare. Denna tillgänglighet kommer att rekrytera fler aktiva släktforskare. Det är inte summan som är bromsande i sig, för de allra flesta, utan den spärr som uppstår när man ska betala för något okänt, som så många påpekat.  
 
Det kan vara mycket dyrt (och krångligt) att överföra pengar. Jag får relativt små författararvoden från USA, ett av de vanligaste länderna på AF, och det kostar 100 dollar varje gång, trots IBAN etc. Dessutom kan banken här i Sverige ta ut en rejäl avgift för växlingen och kontroll av avsändarens soliditet om man har otur.  
 
Vi kommer aldrig, oberoende av system eller avgifter, att slippa ifrån vissa olämpliga inlägg. Majoriteten av personpåhopp etc görs av kända användare (det har varit ovanligt lite av den varan på sista tiden). Det bästa är att låta bli att svara och ta avstånd från de som inte har vanligt hyfs. Spam kommer också att förekomma ibland liksom enstaka oseriösa inlägg. Vi får lära oss att leva med det tyvärr.

2006-12-31, 16:18
Svar #20

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Då får jag snabbt revidera min uppfattning om bankkostnader! Att det är så dyrt att skicka pengar från USA visste jag inte, har aldrig skickat något dit eller tagit emot något därifrån vad jag kan minnas. Tack för att du snabbt tog mig ur villfarelsen, Chris. Det skäl som framförts av många emot avgift styrks verkligen av vad du berättar.
 
Mvh
Ingegerd

2006-12-31, 16:34
Svar #21

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Förbundet kanske skulle investera i bankaktier istället! Det verkar bombsäkert.

2006-12-31, 16:50
Svar #22

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Henrik
 
Jag förstår inte riktigt ditt argument -  
gud vad jobbigt med något nytt.
 
Menar du att vi som redan är Röttervänner, som ju redan betalar 100 kr,och har en form av konto,  bara ska sitta tysta och tycka att det gör ju inget eller..?
 
Personligen så vet jag hur jag skulle reagerat om det varit 100-lappen när jag började. Precis som många andra vittnat om, så hade det inte blivit något av.
 
SSf har tidigare beslutat att införa obligatoriska användarkonton. Med rätt teknik i botten, som gör att detta kan ske utan manuellt ingrepp, så kan detta vara en någorlunda acceptebel lösning, även om jag inte ser de få anonyma inläggen som någon form av problem idag, men toleranströskeln är säkert olika.  
 
Efter beslutet, och någon gång under beslutsresan rörande slutligt val av teknisk plattform, uppstår ett annat problem, den av årsstämman fastlagda budgeten spricker rejält.
 
Vad gör vi? Vad vidtar vi för åtgärder? Frågor som säkert gjort att ekonomikunniga inom styrelsen tänkt till för att hitta lösningar.
 
Jag vet inte, eftersom det inte kommunicerats, vilka överväganden som gjorts, men ett har ju blivit helt klart, Rötter (inte bara Anbytarforum) skall avgiftsbeläggas. Här ska nya intäkter skapas som ska gå till de hål som finns.
Hur det kommer att slå ekonomiskt vet ingen av oss, men det finns ett flertal individer som tycker att det är fel väg att gå (jag tycker det känns som att betala entre för att komma in i varuhuset) och dessa har på olika sätt påtalat den annorlunda synen på detta.
 
Det har inget att göra med att det är något nytt, något besvärligt för oss, men att den höga tröskel som SSf vill sätta upp kommer att arbeta i fel riktning, det är iallafall mitt budskap och det som gör att jag fortfarande hoppas på ett annat beslut, ett beslut som stimulerar till nya ansikten inom släktforskningen och som inte utestänger någon från glädjen av att dela gemenskapen här.
 
Jag ser med spänning fram mot att någon form av kommentar kommer från SSf eller av SSf utsedd talesman. Kanske inte här på anbytarforum, men det finns ju andra kanaler inom Rötter som kan användas om man önskar undvika dubbelriktad kommunikation.
 
Jag önskar alla, oavsett vad vi må tycka eller tänka om denna fråga, en riktigt God kväll och ett Gott 2007

2006-12-31, 16:50
Svar #23

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Angående att handla något osett. Om man läser de frågor och svar på AF så borde man väl inse vad man betalar för? Visserligen finns ingen garanti för att man får ett svar - men man får i alla fall chansen att ställa frågan till väldigt många släktforskare. Jag handlar osedda saker tämligen ofta, kanske är det jag som är oaktsam med mina pengar.
 
Att antalet inlägg skulle minska enbart genom att införa obligatoriska konton ser jag inte som ett fel med konton, det är väl snarare så att man bör diskutera varför folk i största allmänhet sätter sig upp emot allt som är nytt och varför man inte orkar registrera sig och logga in.
 
Ja, vad gör vi med ungdomarna och pensionärerna? Det kanske inte behöver vara just 100 kronor, det kan ju vara en annan summa för dessa grupper om man skulle anse att det är berättigat med subventionerade avgifter för dessa. Fast man bör kanske ha i åtanke att detta inte handlar om t.ex kommunikationer (där dessa oftast har rabatt). Mig veterligen har t.ex inte dessa kategorier rabatt på mjölk i livsmedelsaffären eller på platt-tv hos radio&tv-säljaren (hårt men sant).
 
Angående bankernas avgifter så samlade jag ihop några länkar, det skulle dock vara intressant om någon från betallandet kunde komma med motsvarande uppgifter för hur mycket det kostar att skicka pengar (mina länkar innehåller nog blandat ta emot från utlandet och skicka till utlandet).
 
 Nordea.
 SEB.
 
(Swedbank kunde jag inte länka till i.o.m att deras URL innehåller ,-tecken)
 
Självklart kommer alltid ett och annat olämpligt inlägg slinka förbi. Men med konton finns det alltid en chans att varna och till slut utestänga de som inte följer reglerna. I dagsläget kan den som vill ställa till besvär definitivt göra det genom att posta anonyma inlägg, blockerar man ip-adressen är det bara leta upp en anonymitetstjänst eller ladda hem en lista med tusentals proxyservrar man kan surfa via.
 
Jag måste erkänna att jag är splittrad i frågan, för jag förstår verkligen båda sidors argument men samtidigt är det ju inte möjligt att förbundet har 1-3 avlönade personer som sitter och rensar forumet från skräp, då finns det bara ett fåtal alternativ. Nu gäller det bara att enas om vilket - eller att alla Sveriges släktforskare går ihop om ett eget forum, i egen regi utan förbundets inblandning ?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2006-12-31, 17:04
Svar #24

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Svar till Mats Ahlgren:
 
Det var inget argument - bara en tanke, en teori! Låt oss leka med tanken på ett forum med obligatoriskt konto, utan avgift (mig veterligen är detta det vanligast förekommande). Det verkar ju som om det finns ett stort motstånd även till detta, av vilken anledning ? Är det så himla besvärligt att klicka på en registrera-knapp, få ett verifieringsmail som man aktiverar sitt konto med och sedan logga in när man vill skriva ? Därav mitt gud vad jobbigt med något nytt (vi gör väl i princip redan detta idag då vi skickar inlägg, skulle ju faktiskt slippa skriva in mitt användarnamn och lösenord varje gång jag ska skriva något, bara 1 gång per inloggning).
 
Sen tycker jag givetvis inte att man blint ska se på medans man blir överkörd. Jag är som sagt också medlem i Rötters Vänner - men jag vet knappt vad det innebär, jag blev medlem för att jag fick lite bättre funktionalitet i AF. Finns det någon anledning till varför man skall betala båda delarna ? Kan man inte få samma saker oavsett vilket man betalar ? Annars får man väl helt enkelt bestämma vilket man vill betala.
 
Gott Slut & Gott Nytt År önskar även jag er alla!
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2006-12-31, 17:15
Svar #25

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Henrik, jag uppfattar den senaste tidens debatt som att acceptansen för obligatoriska konton är stor. Så stor att den frågan knappt behöver debatteras.
 
Däremot finns det olika syn på att införa en spärr så att man inte kan skriva utan att betala.
 
Det hjälper ju inte att tycka att folk borde betala. Det som är frågan är ju vilket resultatet blir. De flesta som debatterat här tror att anbytarforum kommer att få betydligt färre skribenter om man kräver avgift.
 
Om den analysen är riktig tror jag att man varken räddar ekonomin eller skapar någon framtid för anbytarforum.

2006-12-31, 17:41
Svar #26

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej Henrik
 
Jag har varit motståndare till obligatoriskt konto, enär det tidigare talats om att personen ska godkännas manuellt och att inte alla mailadresser ska accepteras. Något sådant tycker jag inte om!
 
Med rätt och kostnadseffektiv teknik, och på det sätt du beskriver, inga problem!

2006-12-31, 19:55
Svar #27

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Tro mig, Henrik. Det kostar skjortan att sända pengar från USA. Trots att det går per internet och inte borde ta mycket tid (heter fortfarande telegrafisk överföring i USA). Får man sedan en personlig check, som det ofta rör sig om här (i USA är det checker som gäller) så gör banken i Sverige en soliditetskontroll och den finns (av uppenbara skäl) inte med på prislistan, den tar  3 dagar till en månad att utföra. Mitt arvode kommer från en av de mest ekonomiskt sinnade organisationer som finns och ändå kan de inte få banken att sänka avgiften. Jag brukar skänka bort mitt arvode ibland, när bankavgifterna överstiger arvodet. Det som anges på bankernas hemsidor stämmer inte med verkligheten. Dessutom har det blivit proportionellt mycket dyrare sedan 80-talet då internet inte fanns.
 
Jag, liksom väldigt många andra, använder inte gärna kreditkort på nätet, och är naturligt misstänksam mot betalsiter. Det är skälet till att säga nej till avgiftbeläggning.

2007-01-01, 03:28
Svar #28

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Hittills har jag inte lagt mig i den här debatten, det verkar andra sköta hur bra som helst. Men det är kanske bäst att göra sin röst hörd innan det är alldeles för sent (om det nu inte redan är det).
 
Obligatoriska användarkonton tycker jag verkar bra. Det blir trots allt en liten spärr mot dem som bara hämningslöst vill vräka ur sig vad som helst i stundens ingivelse. Jag kan t.o.m. tänka mig att det blir en viss väntetid innan kontot kan användas: de som förstör orkar nog inte vänta i t.ex. 24 tim, medan det för en seriös frågeställare knappast spelar någon roll.
 
Att däremot ta betalt för användarforumet tycker jag inte är någon bra id?. Dels för att det avskräcker nybörjarna och för att det är svårt och dyrt för våra utländska vänner (jag vet av personlig erfarenhet just den här veckan att Chris har alldeles rätt om betalning från USA - och det finns en mängd banker i USA som inte ens kan överföra pengar till utländska konton direkt och därför måste en personlig check skickas), dels för att jag personligen inte gillar att man tar betalt för mitt arbete utan att kompensera mig. Vi är en hel del här som besvarar långt fler frågor än vi ställer - själv har jag nog inte ställt ens halvdussinet frågor (fyra eller fem, tror jag), men jag har besvarat säkert hundra frågor. Och jag tror inte jag har lust att betala för att svara!Jag påstår verkligen inte att jag är oumbärlig, men det är ju en stor risk att det är fler än jag som resonerar så, och då blir det till slut inte så mycket användarforum kvar.
 
Alltså: fram för obligatoriska, gratis konton - och uppmuntra frivilliga bidrag, ta betalt för att få tillgång till olika extra finesser, databaser eller få lite rabatt i Rötter-bokhandeln.
 
Ingela

2007-01-01, 11:31
Svar #29

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 13:34
    • Visa profil
Hej!  
 
Jag har med stort intresse följt diskuterandet angående anbytarforums framtid. Jag delar uppfattningen att det bästa vore att det fick fortsätta att vara gratis, men problemet är ju att förbundets dåliga ekonomi inte verkar tillåta detta.  
 
Som jag har tolkat det hela, handlar förbundets förslag om avgift främst om att anbytarforum ska bära sina egna konstander, inte att det ska finansiera resten av förbundet. Om vi vill att anbytarforum ska kunna fortsätta att finnas kvar och att vara gratis, måste vi komma på ett annat sätt att finansiera det. Jag tror inte att det hjälper även om alla förbundets medlemmar skulle vilja att det var gratis, därför att det kostar pengar att driva ett så omfattande forum som anbytarforum, vilket inte alla i den här diskussionen verkar ha förstått. Dessa pengar måste fram vare sig vi vill det eller inte, annars blir alternativet som jag ser det, en nedläggning av anbytarforum.  
 
Gissningsvis skulle en utökad reklamfinansiering kunna hjälpa en hel del, men det är också en balansgång. Jag betalar hellre 100 kr och slipper reklamen än tvingas stirra på den varje dag när jag besöker anbytarforum.  
 
Med vänliga hälsningar
 
Magnus Persson

2007-01-01, 11:47
Svar #30

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Magnus, det har flera gånger föreslagits att det ska finnas två eller flera medlemskap. Ett gratis, och sedan möjlighet att betala för att få extra funktioner eller tillgång till t.ex. olika databaser.
 
En id? vore ju kanske att man slapp reklamen mot en avgift?

2007-01-01, 14:11
Svar #31

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 13:34
    • Visa profil
Hej Anders,
 
Jo, jag är medveten om att det tidigare föreslagits att det skulle kunna finnas olika typer av medlemskap i bland de många konstruktiva förslag som förts fram i diskussionen. Det är en utmärkt id? att kunna slippa reklamen om man betalar en avgift, det vore en bra väg att pröva.  
 
Vad jag avsåg med mitt inlägg var att fästa uppmärksamheten på det eftersom det är uppenbart av vissa inlägg att dömma att det fortfarande finns personer som tycks tro att det går att driva anbytarforum utan att det kostar pengar och därför hotar med att sluta använda det om det skulle börja kosta pengar. Att använda anbytarforum är givetvis frivilligt, men eftersom situationen med ekonomin är som den är, är sådana inlägg inte speciellt konstruktiva och det var det som jag vände mig mot.  
 
I övrigt tycker jag det framförts många bra förslag i diskussionen och det är bara att hoppas att förbundsledningen tar till sig dessa förslag. Kanske vore en arbetsgrupp för att planera anbytarforums framtid, med både folk ur förbundsledningen och från den här diskussionen en lämplig väg att gå.  
 
Med vänliga hälsningar
 
Magnus Persson

2007-01-01, 14:44
Svar #32

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Magnus
 
Redan idag så bidrar Rötters vänner med ca 350 000 kr per år. Det är en frivillig gåva, som det står var och en fritt att ge (man får ge mer än den normala 100-lappen också).  
 
Sedan, i mitt fall, så har jag gått med i släktforskarföreningar tack vare Anbytarforum, och där kommer det också in lite bidrag från dessa föreningar.
 
Nu vet ju inte jag vad Rötter (varav Anbytarforum är en del) kostar eftersom ingen har berättat det, men vid läsning i redovisningen så visas det på belopp betydligt understigande de 350 ksek som kommer in. Detta exkluderar redaktören, men den kostnaden ska inte belasta Anbytarforum eftersom tjänsten inte omfattar moderering av forumet. Tillkommer gör då anbytarvärden, kostnad okänd.
 
För mig är det en mycket bättre väg att värva fler Röttervänner än den förhatliga (av mig) obligatoriska kostnaden. Kanske genom att någon förmån ingår (exemplet med att slippa annonser är ju verkligen något att titta på ordentligt, uppmaning till styrelsen)

2007-01-01, 14:52
Svar #33

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är självklart så att en verksamhet som Släktforskarförbundet måste gå runt ekonomiskt. Däremot kan principen att varje enskild verksamhet inom förbundet ska bära sig själv vara skadlig för helheten. Det är det resonemanget som förts fram i den här diskussionen. Alltså att om AF helt ska bära sina egna kostnader KAN det skada helheten och utvecklingspotentialen i verksamheten och därmed på sikt verka negativt. Liknande exempel finns det gott om i andra verksamheter, i många fall inser man att man måste satsa mer än man får in på en specifik typ av aktivitet för att helheten ska bära sig och tom utvecklas.  
 
Nu vet vi alldeles för lite om helheten inom förbundet för att kunna diskutera den konstruktivt, därför har diskussionen blivit så fokuserad på AF. Alla olika möjligheter till sänkta kostnader och/eller höjda inkomster måste ju genomlysas innan en genomtänkt strategi kan tas fram. Konsekvenserna av olika åtgärder måste analyseras noga och andra, kanske icke-populära åtgärder, måste diskuteras. Vilka verksamheter ska finnas kvar centralt? Vilka verksamheter ska det satsas utvecklingsmedel på centralt?  
 
En annan, säkert impopulär åsikt är att jag personligen, som medlem i flera föreningar, alltid tyckt att avgifterna är mycket låga i relation till vad man får för pengarna. Är det möjligt att, efter en utgiftssanering, ta fram en attraktiv strategi för framtiden som medlemmarna, dvs föreningarna och slutligen deras medlemmar, är villiga att betala en tia mer till förbundet för? Vi tänker kanske inte alltid på att föreningsmedlemmarna kan få tillgång till ett antal attraktiva aktiviteter, där AF är en, genom sina avgifter.

2007-01-01, 15:15
Svar #34

Christian Andersson

I den här diskussionen används begreppet medlemmar för såväl diskussionsdeltagare på Anbytarforum som för dem som ingår i den grupp frivilliga bidragsgivare kallad Rötters vänner.
 
För mig är i detta sammanhang medlemmar de som är anslutna till förbundets medlemsföreningar. Förbundet kan inte ansluta enskilda personer som medlemmar. För att hålla isär begreppen vore det bra om vi kunde kalla ovan nämnda grupper för  diskussiondeltagare respektive bidragsgivare i fortsättningen.
 
Jag kan inte se att de som ingår Rötters vänner skulle slippa betala användaravgifter om det nu blir aktuellt att avgiftsbelägga delar av Rötter och Anbytarforum. Om man sedan väljer att upphöra med sitt frivilliga bidrag och använda sin hundralapp till deltagaravgifter är givetvis var och ens ensak.

2007-01-01, 16:58
Svar #35

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Christian
Enligt vad redaktören skrivit så kommer de som är Röttervänner (och betalt) att automatiskt transfereras till den nya ordningen. Detta kan ju tolkas på flera sätt, men min tolkning är att Rötters Vänner upphör och ersätts med den nya obligatoriska 100-lappen.

2007-01-01, 17:29
Svar #36

Christian Andersson

Hej Mats.
 
Såvitt jag vet ingår det inte i styrelsens principbeslut att man skall upphöra med att ta emot frivilliga bidrag. Jag kan inte tänka mig att redaktören för Rötter har mandat för att uttala sig om kommande styrelsebeslut.
 
Det är långt ifrån säkert att alla bidragsgivarna vill vara med i fortsättningen om nu Anbytarforum skall avgiftbeläggas. Det kan mycket väl bli så att förbundet tappar inkomster om styrelsens principbeslutet står fast.

2007-01-01, 17:46
Svar #37

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Christian
 
Jag kan inte tolka de nedan kopierade inläggen på annat sätt än det som jag beskrev, de är gjorda efter senaste styrelsemötet och åtminstone det ena uttalandet är gjort som Redaktör, och jag förmodar då som talesman för förbundet.
Om det inte är så, så ber jag om ursäkt för att ha vidarefört fel information, men än så länge så ser jag detta som förbundsyttrande.
 
Sedan håller jag med dig om att hanteringen riskerar att slå åt fel håll, där verkar vi vara helt eniga.
 
 
Av Crister Lindström (Crilin) - söndag den 10 dec 2006 kl. 14.03:  [Ändra]  
 
-----
Röttervännerna överförs för övrigt automatiskt i det nya systemet när det blir verklighet under våren.  
---------
 
Av Crister Lindström (Redaktor) - tisdag den 12 dec 2006 kl. 10.28:  [Ändra]  
 
---------
I samband med övergången till ett nytt system kommer den som betalat till Rötters vänner att automatiskt överföras till det nya systemet. Det blir helt nya rutiner som det kommer att informeras om i god tid.  
--------

2007-01-01, 18:22
Svar #38

Christian Andersson

Hej Mats.
 
Jag kan inte tolka redaktörens uttalande annorlunda än du gör:  
 
Det vill säga att förbundet kommaer att sluta upp med att ta emot frivilliga bidrag från Rötters vänner och att röttervännerna blir vanliga diskussionsdeltagare på Anbytarforum och vanliga användare av Rötters övriga tjänster och kommar att få erlägga fastställda avgifter för detta såväl som alla andra.  
 
Frågan är om detta ingår i principbeslutet? Och om alla röttervännerna i så fall har insett detta faktum?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna