ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andras antavlor/ uppgifter, hur värdefulla är de i det egna forskandet?  (läst 2213 gånger)

2003-02-12, 13:02
läst 2213 gånger

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej!
 
Hur många har erfarit att uppgifter om anfäder som frågats fram här på Anbytarforum av andra, varit till stor hjälp i det egna forskandet?
 
 
Mvh
Ann Little

2003-02-12, 21:33
Svar #1

Kar l V ilhelm Kronen

Jag har åtminstone varit med om att läsa en fråga från en annan om en person som hade samma efternamn som en av mina anfäder. Därigenom fick jag en ledtråd till vilken ort jag kunde söka efter min anfader och jag fann några generationer som jag inte hade hittat förut.
Däremot har jag inte hittat någon släktskap med den som först efterfrågades.
 
Karl Vilhelm

2003-02-12, 21:33
Svar #2

Utloggad Tord Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2012-04-21, 10:55
    • Visa profil
Har vid flertal tillfällen haft stor hjälp med att komma vidare i min forskning på frågor jag ställt här, det har ibland räckt med ett årtal, eller ort för att komma vidare bakåt i tiden, och ibland har man fått lite x-tra info, som man ej haft om personer i fråga..så tycker det är ett suveränt ställe att komma vidare på i sin forskning, vidare har man ibland fått bekräftelse på att man är på rätt väg..eller att man varit på fel spår, vilket då sparat tid och letande och även pengar, då jag i vissa släktled måste beställa mikrokort från svar, annars så har jag turen att dom flesta mikrokorten finns i staden där jag bor. Vidare har jag även kollat på disbyt om ev. anor. Och funnit en hel del, vilket hjälpt en att komma vidare, efter att kontrollerat dessa med mikrokorten, då endast årtalen står angivna där.
 
Mvh
Tord Lindström

2003-02-12, 21:57
Svar #3

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Visst får man, i de allra flesta fall, ovärdelig hjälp att komma vidare. Men det kan naturligtvis även vara precis tvärtom. En syster till min farmor (född på 1800-talet) fick hjälp av en professionell släktforskare, som mot betalning gjorde en antavla i fem generationer. Och med alla 64 rutorna ifyllda. Nyfiken som man är, och som tur är källkritisk, har jag själv gått igenom denna, och funnit följande: Visserligen fanns alla dessa personer i Ångermanland, men bara hälften av dem hade något att göra med mina anfäder. Forskningen hade gjorts både med uppenbart slarv och ren förfalskning/okunskap.

2003-02-12, 23:24
Svar #4

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Jag har gjort några verkliga fynd här i Anbytarforum, och då med hjälp av frågor som andra har ställt. Men bland det värdefullaste i detta forum är nog diskussionerna om svårbelagda och tveksamma uppgifter, tolkning av texter och kunskaper om äldre levnadssätt och seder.  
Så visst är Anbytarforum till stor glädje för oss släktforskare.  
 
Mvh
Ingegärd

2003-02-12, 23:57
Svar #5

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej!
 
Jag tror kanske att min fråga kan tydas på mer än ett sett.
Vad jag vill försöka få fram här är om de antavlor som lagras på Anbytarforum, har visat sig vara värdefulla för andra forskare.  
 
Har någon en historia att berätta om hur de inte behövde fråga något alls eller kanske väldigt lite, därför att svaren redan frågats fram av en annan forskare.
 
Karl Wilhelms svar är i stil med vad jag syftade på.
 
Mvh
Ann
 
 
 
 
Mvh
Ann

2003-02-13, 16:36
Svar #6

Utloggad Tord Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2012-04-21, 10:55
    • Visa profil
Hejsan igen, kanske missförstod frågan lite första gången, men visst har jag haft turen, att finna frågor på samma personer som jag sökte, efter kontakt med personen så visade det sig att vi var kusiner, så därigenom har jag haft stor hjälp med att komma vidare på den släktgrenen, då han delade med sig av de uppgifter han hade, av de äldre generationerna, medans han fick ta del av de uppgifter jag hade, och då lite närmare generationer. dom uppgifter jag fått tagit del om hade nog tagit många år för mig att få fram.  
 
mvh
tord lindström

2003-02-14, 15:17
Svar #7

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Ja, här visade det sig att andras framfrågade uppgifter var värdefulla. Till på köpet så hittades en livs levande nära släkting!
 
Mvh
Ann Little

2003-02-16, 19:12
Svar #8

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Hej Jag har både Fått (en hel släkt på Gotland) samt även förhoppningsfullt gett andra en liten hjälpande hand i Anbytarforum.Men det man får bör man ju givetvis kontrolera med Kyrkböckerna.Då det är den som skriver ner anorna som ansvarar för att det stämmer! Dessutom så kan man ju känna glädje över att det finns någon som bryr sig om och vill lämna en liten fingervisning var det kan finnas något intressant av det man söker.
Efter vad jag förstår så är det väl detta somAnbytarforum är till för.Det är väl inte att man skall reta sig på andra samt kasta oförskämdheter efter dessa eller hur?  
Hälsningar till Er alla och var vänliga samt lycka till med det ni söker efter !
Maj- Brith Andersson Leksand.

2003-09-17, 16:44
Svar #9

Mia Löwgren

Kära Ann och andra ... jag kan bara generat framstamma att så gott som ALLT det jag har i mitt disprogram är resultatet av försynta förfrågningar bl.a. här ; förfrågningar där jag fått svar av snälla och generösa människor som delat med sig till mig, och som dessutom blivit mina goda vänner och ofta nyfunna släktingar.
 
Huruvida det är svårt eller lätt att bli tagen på allvar som forskare innan man hunnit beta av x antal månader/mikrokort/ etc i xantal arkiv, själv, har jag svårt att säga, jag har iallafall inte bemötts nonchalant av någon än så länge.  
 
Det viktiga, rent FORMELLT, är väl att komma ihåg att endast den forskning där man själv kan direktreklatera till inscannade kyrkoboksuppgifter anses som tillförlitlig; dvs att uppgifter man erhållit i andra hand - om än nog så serilöst och nogsamt framforskade - inte riktigt gills på samma sätt som det man kunnat styrka genom att ha läst kykoboken själv. Tror jag. Jag hoppas att jag uppfattat proceduren korrekt.

2003-09-18, 11:22
Svar #10

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Mia!
 
Känner att jag måste tala om för dig att du inte behöver vara generad för mig, för jag har också frågat mig fram här och nästan alla uppgifter jag har om mina anor har jag fått av jättesnälla Rötterforskare. Jag skulle inte ha kommit långt utan deras generösa hjälp, då jag är bosatt utomlands!  
 
Dock ville jag med min rubrik försöka få fram om det finns många som fått hjälp genom att mycket om deras anor tidigare framforskats av någon annan här på Rötter! Det måste väl finnas någon här som haft den turen då de letat igenom gamla inlägg kanske?  
 
Mvh
Ann

2003-09-18, 18:20
Svar #11

Croline Ekström

Javisst, jag har i två fall funnit diskussioner här som gällt släktgrenar där jag bara varit i början av mitt sökande medan de andra kommit mycket längre. Ett fall gäller en familj Blom som under en tid bodde i Alster(R) men framför allt i Visnum(R). De hade flyttat mycket så informationen fanns under flera diskussionsrubriker men tillsammans gav det en bra bild av familjerna det rörde.  
I efterhand har jag kontrollerat i kyrkböckerna och fyllt i med fakta som saknats. Resultatet är nu en god överblick över var dessa flyttande människor befunnit sig under i alla fall hundra års tid.
Så tack för hjälpen till dem som givit mig den utan att jag ens bett om dem.
Vänligen  
Caroline

2003-09-18, 22:56
Svar #12

Ingegerd Johansson

Vid ett av mina allra första besök på Anbytarforum var jag bl a inne och såg mig om i Sörmland. Under Efterlysningar fann jag rubriken Långudden i Råby-Rönö. Det måste jag  titta på, där är ju farfars för född, tänkte jag.
 
Vilken glad överraskning! Jag kom rakt in i släkten och fick veta mer om farfars fars föräldrar, far- och morföräldrar och syskon än jag själv hade hunnit forska fram.  
 
Själv kunde jag komplettera litet, eftersom min farfars far bara var omnämnd som Utflyttad till Lid 1830 och jag ju hade uppgift om hans två äktenskap och barnen i dessa. Min farfar var yngst i hans andra äktenskap, och det var just hans föräldrar och syskon som jag först tog itu med som alldeles ny släktforskare.
 
Hälsningar
Ingegerd Johansson

2003-09-19, 10:16
Svar #13

Malin Lyktberg

Hej!
Jag har haft en otrolig nytta av att komma i kontakt med andra forskare, som kunnat hjälpa mig med uppgifter tagna ur deras antavlor.
T.ex en som jag ständigt tänker på och är evigt tacksam; Ingemar Johansson som hjälpte mig med information som jag omöjligen kunnat funnit i kyrkböckerna. Detta gällde en ana som var oäkta, men I.J visste att hans ana tagit på sig faderskapet långt senare...så jag fick den delen som han fått fram på sin sida, som var fadern till min ana.
Så på många sätt kan man ha nytta av andras uppgifter, och ibland kan man ju dubbelkolla hur man tytt ut skrift i t.ex kyrkböcker
 
/Malin

2003-09-19, 10:18
Svar #14

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Om man nu ska vara petig så ligger både Alster och Visnum i Värmland. Dvs (S) län.

2003-09-19, 14:33
Svar #15

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej alla!
 
Jättekul att ni alla haft sådan tur...då är det verkligen viktigt och värdefullt att det som forskas fram här alltid sparas, så att det kanske kan vara till hjälp för framtida forskare!
 
En anledning till att jag skrev ovan rubrik var att jag vid ett tillfälle fick utförliga uppgifter om en soldat från Garnisons Museet i Linköping, som visade sig handla om en annan man än min ana. Jag beslöt mig för att skriva ner dessa upplysningar i Rötter, i händelse av att någon annan kan få nytta av dem i framtiden.  
Nu är jag verkligen glad över att jag gjorde det!
 
Mvh
 
Ann

2003-09-20, 13:40
Svar #16

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Hej!
 
Visst är det jätteviktigt att man sparar allt som har skrivits här på Anbytarforum!
Jag har faktiskt funderat lite på vad som skulle hända ifall det skulle bli ont om utrymme här.
Då skulle man kunna göra en CD/DVD ungefär såhär:
Anbytarforum del 1 (1999-2002).
En sådan skiva skulle jag kunna tänka mig att köpa, eftersom det finns så otroligt mycket information att hämta här, inte bara för nybörjaren.
 
MVH
Linus Blomlöf

2003-09-20, 15:06
Svar #17

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej igen Linus!
 
Du har 'slagit spiken på huvudet' som man säger här i England! Precis....vad kommer att hända med allt som lagrats här när det inte finns utrymme kvar?
 
Ditt förslag om CD/DVD skivor tycker jag är en väldigt förnuftig lösning. Det skulle vara intressant att höra vad andra tycker!  
 
Vänliga hälsningar
Ann

2003-09-20, 20:44
Svar #18

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Hej!
 
Jag tror inte att det är allt för stor risk att utrymmet tar slut. Om vi räknar högt på att det skrivs 1000 inlägg per dygn, och varje inlägg är i genomsnitt 2000 tecken (det här inlägget är lite drygt 400 tecken långt), så blir det 2MB/dag att lagra. I min egen dator här hemma har jag 220GB hårddiskutrymme, och det skulle räcka i 110.000 dagar, eller ungefär 300 år.
 
Med vänliga hälsningar
 
Bernt Bergkvist

2003-09-21, 10:02
Svar #19

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

En backup på Anbytarforum nyligen var drygt 1,2 GB (okomprimerad), då omfattar den endast diskussioner/inlägg och andra föränderliga data - så platsbrist kommer nog aldrig att uppstå..

2003-09-21, 10:38
Svar #20

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Hej!
 
Databasen Porträttfynd måste väl ändå ta en del plats? Och kanske kommer man i framtiden att ha en ljud-databas eller film-databas, men då har nog datautvecklingen gått så snabbt att man har hårddiskar i terabyte eller kanske petabyte (10^15).
 
/Linus

2003-11-16, 13:05
Svar #21

Birgitta Almqvist (Baq)

VARNING FÖR OHEDERLIGA YRKESSLÄKTFORSKARE var rubriken på en artikel i Släkthistoriskt Forum nr 4/00. Jag föreslår att den artikeln, skriven av Kerstin Jonmyren, tas in igen, eller publiceras här i Rötter. Anledningen till förslaget är en 'ärvd', rätt ihålig utredning om en släkt i Norrbotten. Jag kan inte avgöra om den är medvetet falsk eller bara slarvigt gjord så jag vädjade i ett inlägg under Norrbotten om hjälp att bedöma den. Jag är troligen inte ensam om att hamna i tvivelsmål om släktutredningar som någon annan gjort, antingen i vällovligt syfte men slarvigt, eller som en medveten produkt av en som lögnaktigt utger sig för att vara professionell.  
 
Innan någon seriös person med kunskap norrländska släkter hann svara mig trängde sig en amper dam fram med följande ironiska förslag: Du har aldrig funderat på att gå en kurs i släktforskning, så får du bättre ordning i oredan själv?  
 
Det är en sak att vara läskunnig, en annan att även ha läsförståelse. Det var hjälp jag bad om, inte något råd och framför allt inte opåkallat.
Så kan en enda elak medlem sabba själva id?n med ett officiellt forum i Rötter. För vad hände? Jo. en annan medlem, en som kan mycket om släkter i Norrbotten, kom till min hjälp erbjöd sig att hjälpa mig att granska den ärvda utredningen. OBS, hon föreslog att göra det via mail oss emellan för att slippa den typ av otrevliga inlägg som jag fått.  
 
Nu är hög tid för varning och utrensning, inte bara av eventuellt opålitliga släktutredare som kastar ett dåligt ljus över de som verkligen är hederliga och i sann mening professionella, utan också av inlägg från personer som hellre ser forumet som en öppen plats att dela ut råsopar än att ägna sig åt det som Rötter är tänkt att främja, nämligen släktforskning.  
 
Forumet är avsett för RÖTTERS VÄNNER, inte rötter-OVÄNNER.
 
Birgitta

2003-11-16, 16:00
Svar #22

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Hej!
Jag har fått mycket värdefull hjälp här på Anbytarforum under åren.
Bl.a. från Arne Andersson och Lotta Nordin om släktingar från Uppsala och inte bara direkta data utan också skickliga slutsatser.
Rune Edström (Västerbotten), Solveig Mårtensson (Uppland), Bigitta Belkemar (smederna Rockström),
Magnus Johansson (Ådalen), J Sid?n, E Thelin, och många många andra har hjälpt mej.
 
Med tack och vänliga hälsningar
Arne Forsman i Norrköping

2004-06-21, 19:10
Svar #23

Utloggad Peter Hultkrantz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • www.hultkrantz.nu
Hej alla.
 
Ville bara säga att anbytarforum förmodligen är den plats på 'nätet' som överraskat mig allra mest, då jag som nyfiken på min släkt beslöt att ställa lite frågor utan att att egentligen förvänta mig några svar alls. Döm om min förvåning då jag fick hjälp och information från flera hjälpsamma håll, vilket fick mig än mer intresserad. Utan detta forum och all den hjälpsamhet skulle mitt hobbysökande definitvt gått mycket långsammare och kanske dö ut pga tidsbrist. Vill med dessa rader rikta ett stort tack till alla vänliga själar därute som tar sig tid och är så osjälviskt hjälpsamma.  
 
TACK !  
 
Till de som inte har annat än galla och spydigheter till övers: Ingen vill veta dina åsikter ändå -strunta i att skriva överhuvudtaget.

2004-06-22, 11:57
Svar #24

Utloggad Bo Skoglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 10:12
    • Visa profil
Fördelen med att jämföra de egna rönen med andras antavlor är att det blir en form av korrekturläsning med säkrare resultat. I de fall uppgifterna skiljer sig kan man gå tillbaka till källorna för att se om man misstolkat något eller inte. Anbytarforum är ett bra ställe att kunna ge eller få kompletteringar.  
 
Motsatsen är rubriker med många inlägg på kort tid som jag undviker numera för ofta är det en diskussion som har spårat ur totalt och kommit långt från ämnet.

2004-06-23, 08:47
Svar #25

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Andras antavlor och uppgifter är mycket viktiga i det egna sökandet. Skulle de finnas fel i dem kan man ju dubbel checka, det försöker jag alltid själv om det är möjligt. Kritiken från de tränade släktforskarna och historiker är viktig men den får aldrig hämma nyfikenheten att finna fler svar längs vägen och att ställa fler frågor. Att definiera ämnet är viktigt dvs. att veta vad, var och varför vi söker fakta, annars börjar de där tråkiga långrandiga diskussionerna. jag hoppas jag själv har lärt det av de bittra misstag jag i min naivitet har gjort, men jag hoppas också att tonen mot oss nyfikna amatörer kan bli en annan från de lärde på dessa sidor nu och i framtiden. Det fantastiska med Rötter är ju denna enorma nyfikenhet vi deltagare har omkring vår bakgrund och historia. Där kan det vara väldigt spännande dessutom att se på andras släkter och antavlor även om man inte själv direkt är förbunden med blodsband till dem.
M.V.H. Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna