ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andel av befolkningen som bodde på landsbygden  (läst 519 gånger)

2006-03-11, 16:32
läst 519 gånger

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Var kan jag hitta statistik över hur stor andel av Sveriges befolkning som bodde på landet, eller livnärde sig på lantbruk? Jag tänker främst på utvecklingen 1800-1900. Det behöver inte vara särskilt detaljerade eller exakta uppgifter, jag är bara ute efter att få en hygglig bild av hur snabb och omfattande utflyttningen från landsbygden var vid den här tiden.  
 
Jag har nämligen sett ganska varierande uppgifter - allt från Nordisk Familjeboks uppgift att lantbruksbefolkningen år 1900 utgjorde 53,7 %, till ett påstående om att för 100 år sedan levde 90 % av svenskarna av jordbruk (minns inte källan).  
 
Under sökandet hittade jag ett för övrigt ett internetbaserat historiskt uppslagsverk över de svenska städerna från Stads- och kommunhistoriska institutet vid Stockholms universitet. Intressant, men raka motsatsen till vad jag sökte...

2006-03-11, 18:19
Svar #1

Gunnar Ståhl

Hej!
 
Ett bra ställe att titta på är Tabellverket
http://www.ddb.umu.se/tabellverk/
 
Det kanske ger väl mycket detaljer. - I Det svenska samhället  1720 - 2000 (Ahlberger, Kvarnström) sägs (s. 30) att andelen stadsbor inte ändrades nämnvärt under perioden 1720-1850 utan låg på ca 10%. Först efter 1850 ökar andelen stadsbor. I tabell (s. 286) i samma bok finns en fördelning mellan tätort och glesbygd med 10-årsintervaller. År 1900 anges 28% bo i tätort. - Att bo på landet är förstås inte identiskt med att tillhöra lantbruksbefolkningen.

2006-03-11, 18:57
Svar #2

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Tack för bok- och länktipset! Boken ser ut att ligga närmast för det jag behöver, den ska jag låna snarast. Av det lilla jag har testat med tabellverket nu, ser det inte ut att finnas sammanfattad statistik för hela riket där, däremot mycket intressant att gräva i ort för ort en annan gång.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna