ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anbytarforum: Vem är ordningsman?  (läst 1075 gånger)

2002-12-20, 17:24
läst 1075 gånger

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Sedan anbytarvärden Peter Karlsson (läs om honom i SHF) har tagit tag i ordningsfrågorna här på forumet har det blivit en bättre stämning i diskussionerna. Dock inte alltid. Ett koppel självutnämnda ordningsvakter passar nämligen alltid på att hoppa på alla som på något vis uttrycker åsikter som avviker från deras. Också de stackare som glömmer skriva sitt fulla namn, eller glömmer att koppla bort Caps Lock, blir genast huggna i strupen av blodtörstiga ordningsvakter...
Detta är förbaskat olustigt. Varför kan inte Peter få göra sitt jobb som han själv bestämt?! Det är ju han - och ingen annans - uppgift att hålla ordning här.
Jag uppmanar därför alla klåfingriga personer, som inte kan behärska sig när de ser att någon bryter mot reglerna: Lämna det till Peter! Han kan nog sitt jobb bäst!
 
Ha en God Jul och ett Gott Nytt År!
 
Jojje

2002-12-20, 21:19
Svar #1

Bo Olsson

Jag håller helt med. Peter gör ett FANTASTISKT jobb!!  
Jag gillar inte heller ordningsvakterna, speciellt inte de som är rent otrevliga. Ibland kontrollerar man sina inlägg både två och tre gånger för att se att man inte råkat trycka ner fel tangent på något ställe. En gång råkade jag lägga in ett inlägg under fel släktnamn, men som tur var hjälpte Peter mig att rätta mitt misstag innan svavelregnet hunnit börja. Ibland rinner magsyran till på ordningsvakterna även om Peter rättat felen och exempelvis flyttat inlägget till rätt plats.

2002-12-21, 19:10
Svar #2

Lars Jansson

Det finns dom som ser varje påpekande som påhopp när det egentligen bara är hjälp!
 
Blir det inte lättare hitta en förfader om man vet i vilken församling man ska leta? Ser inte en lokal sockeguru lättare frågan och kan svara om frågan ställs i rätt socken? Jomenvisst! Alltså är det bara hjälp om man påpekar att en fråga lagts in i fel socken. Ändå finns det dom som kallar det påhopp. Vi såg ett exempel på det i en Västergötlandssocken i veckan där en ylande vargflock kastade sej över en som bara lämnat en sån upplysning. Mästrande och pekpinnar m m otrevligheter. En sån reaktion är det verkliga påhoppet och bara ren och skär dumhet i kubik! Att lägga in en fråga i fel socken är inget formellt fel så varför skulle bara anbytarvärden få påpeka det? Och hur många anbytarvärdar skulle det behövas för att hinna kolla alla ortsnamn på alla sidor för att se om dom placerats i rätt socken? Låt den som känner till trakten hjälpa till!
 
Nåt totalt annat är dom självutnämnda ordningsvakter som Jojje Lintrup beskriver. Den som tillrättavisar andra för att dom gör nåt formellt fel eller för att dom bara skriver nåt olämpligt som ordningsvakten inte gillar att läsa borde själv avstängas från anbytarforum!

2002-12-21, 21:53
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nå, de flesta av 'mina vicesheriffer' (självutnämnda ordningsvakter) är väl inte så blodtörstiga, vargflockarna är värre..  Naturligtvis är det bra om de som ser något som ligger fel och innehar lokalkänndom påpekar det direkt, för jag kan förstås inte hålla reda på allt.. Är det något jag ser så kanske jag rättar till placeringen direkt istället, särskilt när man har angett sin mailadress så går det bra för mig att flytta/ändra utan att behöva påpeka det i diskussionen..
Ser man däremot något som gäller ett 'egentligt' övertramp av någon så är det bättre att maila mig direkt för att minimera risken för onödig dialog som lätt blir infekterad.
Vad som kanske ibland upplevs av några som att en del gnäller och tillrättavisar beror nog på att man skriver lite för kort, vilket då kan upplevas som lite kärvt. Men i de allra flesta fall är naturligtvis syftet gott..
De som upplever något som 'fel' bara för att det inte passar vederbörande (som Lars nämner på slutet ovan) bör tänka på att man inte måste läsa eller delta i det som inte intresserar en själv.
Jag tror väl egentligen att en del av de som kallas 'ordningsvakter' och ofta påpekar är samma personer som svarar mycket och gärna, är väl orienterade och har stor kunskap inom sitt område, och då kanske lättare irriterar sig när de t.ex ser att de svarat i onödan då frågan ställts på annat håll (vilket inte är tillåtet) och där redan fått sitt svar.. Det stöter jag på själv då och då - men jag kan ju direkt 'byta signatur' och påpeka/radera/lägga samman det som blivit dubblerat eller felaktigt. (Så det är lättare för mig på så vis.. :-)

2003-02-17, 09:45
Svar #4

Utloggad Hans F Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2017-11-02, 15:30
    • Visa profil
Herr redaktör!
Hur långa svar får man skicka till Anbytarforum? Skulle vilja skicka en antavla som mäter 5-6 sidor A4, är det för långt? Eller ska man skicka svaret och bifoga en fil om det nu låter sig göra? Isåfall, ska filen vara fil eller html när det handlar om Holger6?
Undrar Hans Ericsson i Solna.

2003-02-17, 16:59
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Man får skriva hur långt man vill i Anbytarforum, bara svaret är relevant och intressant. Däremot tror jag att det kan vara problem rent tekniskt att svara långt, men det brukar man kunna lösa genom att dela upp svaret i flera inlägg. Pröva dig fram hur lång text du kan skicka (det beror på vilken webbläsare du använder).

2003-12-23, 09:21
Svar #6

Annsofi Sterner

Ordningen i var och hur man efterlyser personer med släktnamn, dvs inte patronymikon är inte tillfredsställande. Här tycker jag att ni som ansvarar för ordningen har misslyckats. Man kan finna efterlysningar av släkter med ovanliga efternamn både här och där, under mappen landskap och socknar och under mappen efterlysningar. Har ni ingen ledig plats på hemsidan där alla besökare tydligt kan läsa och förstå instruktionerna i hur man placerar t ex släktnamn?  
 
Den alfabetiska uppställningen under mappen släkter har försvunnit. Därför vill jag råda de som inte har sökrutin vid såna här sammanhang:
 
Under menyn redigera finns kommandot sökk(på den här sidan). Skriv först i namnet ni söker i denna sökfunktion i t ex undermappen Släkter A-B.
 
Sammanfattningsvis efterlyser jag mer tydlighet i ordningsreglerna för placering av publicerade uppgifter här på rötters hemsida.

2003-12-23, 19:18
Svar #7

Rune Edström (Rune)

Hej Annsofi
Tänk på att det är jul bara en gång om året.  
 
Försök istället om dom kan ge ett nyårslöfte att bättra sej, dom du tycker har gjort fel. Bara dom inte korsar fingrarna bak ryggen, dom rackarna.  
God Jul
rune

2007-01-07, 18:23
Svar #8

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Ser till min glädje att Carl Szabad gör ett ingripande mot porr på Anbytarforum. Vilket får mej att undra: Vilka fler har fått Carls rättigheter? Hur ser det faktiskt ut idag, finns det ett öppet regelverk, eller får man någon sorts agentlegitimation för kunna operera under cover?
 
Mvh
/Kaj A.

2007-01-07, 19:09
Svar #9

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Carl Szabad och undertecknad delar på jobbet med Anbytarforum. Det är Carl som tar hand om administrationen av användarkonton och lösenord och jag som står för värdskapet. Vid semestrar och andra ledigheter byter vi av varann.
 
Mvh
Anna-Lena Hultman
Anbytarvärd

2007-01-07, 19:33
Svar #10

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Tack ska du ha Anna-Lena! Har du några synpunkter på de förslag som lämnats under tråden Andra rubriker?
 
Mvh
/Kaj A.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna