ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-18  (läst 1746 gånger)

2006-12-17, 21:23
läst 1746 gånger

Peter Karlsson (Peterk)

Ni kan inte gärna stänga rubriken Anbytarforum här under Ordet är fritt.. - Då kan ni lika stänga  ner helt snart tror jag :-)
 
Att helt spejsade rubriker kan stävjas med stängning är en sak - men här får man nog kosta på sig att moderera lite försiktigt vid behov. Stängningar är som plåster på en inre blödning ibland; det sipprar snart fram ont blod på annat håll istället.
 
 
Måste passa på att tipsa om att förutom all teknik och pengar så är väl en av de viktigaste förutsättningarna (för att ett levande diskussionsforum skall fungera) den att den ytterst operativt ansvarige (Rötters redaktör) inte fäller ut taggarna åt alla håll så fort det blåser motvind eller bara det minsta åt fel håll..
Åtminstone tycker jag just detta känns lite underligt och inte särskilt lovande - alldeles oavsett vilken teknik som kommer att härska framöver.
 
Vill man nu se detta som ett påhopp på någon och moderera mitt inlägg så varsågod - men kan inte saker som dessa få dryftas här så tycker jag det är märkligt.
 
 
-Flikar in ett tips till framförallt Rune (utan att alls veta vad som skrivits): Skriv 50% av allt du vill skriva - så får kanske 100% stå kvar

2006-12-17, 21:27
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:37
    • Visa profil
I debatten ovanför så ser jag inget angrepp på styrelsen, men väl på det officiellt kommunicerade beslutet. Om inte detta forum tål denna debatt som definitivt handlar om släktforskning, så förstår jag inte varför ordet är fritt finns.
 
Det borde kännas skönt att det finns engagemang, att det finns en spänstighet i debatten, en vilja att påverka. Det är grundvalen för en utvecklande process och jag hoppas att de valda styrelsemedlemmarna tar till sig av alla de utvecklingsförslag respektive invändningar som förekommit och säkert kommer att komma.  
 
Att stoppa en debatt av detta slag leder inte framåt, men att med positivitet delta leder långt. Se bara på Michaels inlägg, de för definitivt debatten framåt, under det att de få inlägg som handlar om att detta är för tidigt diskuterat (där fanns det personpåhopp) eller att debatten ska stoppas inte leder någon vart.
 
Jag ser fram mot mer information runt de diskuterade delarna, spännande att se att CD priset kom in på banan och tände debattlustan hos ett flertal parter. Mer sådana ideer tycker jag.

2006-12-17, 21:49
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Vill bara tilägga att med vetskap om hur mycket annat som Anna-Lena rimligen har att hålla reda på, så förstår jag fullt att man lätt vill stänga ned saker som kräver insatser. Dock är ju det ingen lösning på sikt, utan jag hoppas att det kan lösa sig med frivilliga insatser i form av en grupp moderatorer farmöver. (Som kanske är ett överspelat scenario, men likväl en bra lösning för alla.)

2006-12-17, 23:24
Svar #3

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
...men att medlemmar i förbundets styrelse, dess ordförande och personal är de som först urartar och går till personangrepp, tycks vara OK för anbytarvärden?!
 
I konsekvensens namn måste i så fall jag få föreslå att man redan nu stänger ner hela Anbytarforum. Det är nämligen ingen bra idé att lämna ordet fritt och sedan surmagat fara omkring och sudda, censurera och hota med att stänga det ena efter det andra.
 
Om det är någonting som verkligen har spårat ur, så är det hur man sköter Anbytarforum och det fria ordet i Sveriges Släktforskarförbund just nu.

2006-12-18, 08:32
Svar #4

Rune Edström

En del av inlägget jag la in i morse, som jag hoppas platsar i diskussionen.
 
Det skulle ju handla om avg och kr.
Vilket värde har det att x tusen + 500 betalar in 100.- för att hålla AF under armarna och kanske rädda det?? som det utvecklats.
En fråga att ställa.
mvh
rune

2006-12-18, 11:13
Svar #5

Utloggad Micael Granström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2009-01-27, 15:59
    • Visa profil
Jag hör till dem som kanske inte deltagit så flitigt i anbytarforum. Men jag vill påpeka att det kändes som en fantastisk resurs när jag för några år sen hittade hit. Jag har åtminstone tidigare betalat in 100 kr till Rötters vänner. Jag är inte säker på att jag gjort det det senaste året. Jag märkte nu att jag knappast betalat till rötters vänner på slutet, mitt användarkonto är borta. Man skickar tydligen inte ut påminnelser idag i alla fall och det är ju bra att man inte slösar med pengarna på det viset i alla fall.
 
Fast det känns att man kanske måste fundera över om det ska bli så att avgiften blir obligatorisk. Vad kostar administrationen av ett sånt system. Någon måste ju hålla reda på om folk betalat eller inte. Någon måste skicka ut påminnelser till de som inte betalat, se till att stänga av de som inte betalat osv. Jag undrar hur stor förtjänsten blir i slutändan?
 
Bara mina tankar för 50 öre

2006-12-18, 11:34
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:37
    • Visa profil
Enligt uppgift från redaktören så får Du påminnelse när du ska betala nästa gång.  
 
Det innebär att om du inte fått påminnelse och ändå blivit av med kontot så måste det föreligga ett missförstånd.  
 
Begär att få tillbaka kontot, så att förbundet inte missar din nästa inbetalning, efter att de påminnt dig.

2006-12-18, 11:45
Svar #7

Crister Lindström (Redaktor)

God middag! Påminnelser skickas inte ut eftersom 100-lappen till Rötters Vänner är ett frivilligt bidrag. Mvh

2006-12-18, 12:08
Svar #8

Carl Szabad (Carl)

Micael! När jag i juni övertog arbetet med administrationen av användarkonton skickade jag ut påminnelser till alla som hade konton, men inte hade betalat till Rötters vänner det senaste året. Om du inte fick mejl då om det kan det bero på att du hade en inaktuell e-postadress angiven i kontot. Om inte betalning inflöt inom en månad raderades då kontot.
 
Jag fick i samband med det förfrågan från många som inte fått något inbetalningskort om inte sådant skulle skickas ut, något jag då utlovade eftersom jag såg det som självklart. Därför blir jag nu något förvånad när jag läser att det inte kommer att gå ut något inbetalningskort, utan att kontoinnehavare själva måste hålla reda på när betalning ska ske. Att betalningen är frivillig gör i mina ögon ingen skillnad, det är väl lika frivilligt att prenumerera på Släkthistoriskt Forum eller förhandsbetala årsboken.

2006-12-18, 12:13
Svar #9

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Crister!
 
Snabba ryck när rutiner förändras! Den 12 december svarade du så här på en fråga om betalning till Rötters Vänner:
 
När din period går ut kommer du att påminnas om detta.
 
Det svaret finns under Datorprogram och teknik; Nättidningen Rötter; Rötters Vänner.
 
Tyvärr är jag en tekniknolla, så jag kan inte lägga in en länk till inlägget.
 
Mvh
Ingegerd

2006-12-18, 12:18
Svar #10

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag instämmer med Carl, varje gång ett inbetalningskort kommer är det frivilligt att betala, oavsett varfirån det kommer. Möjligheten med Årsboken står t.ex. med varje år, även om man inte under tio-femton år som medlem/sedermera prenumerant gjort valet att utnyttja möjligheten att köpa den billigare (numera är jag dock även köpare av Årsboken). Ibland skickas en påminnelse ut om årsboken så varför inte skulle då inte Rötters Vänner få en sådan?
 
Sedan kan jag till andra skribenter kommentera att ingen annan än föreningar är medlemmar i Sveriges släktforskarföbund, oavsett vad man betalar för olika stödavgifter - den förvirringen att man skulle vara medlem i Förbundet dyker upp lite här och var.
 
Hälsningar,
Eva

2006-12-18, 12:23
Svar #11

Eivor Andersson (Ema)

Om jag får lägga in en lite mer ekonomisk aspekt på det hela, så borde det vara mer ekonomiskt att trycka in 100:- på inbetalningen till Rötter Vänner än att skriva makulerad.
De som vill betala frivilligt kan ju använda den avin, då.
Jag har följt kalenderår för Rötters Vänner, men startade prenumerationen på Släkthistoriskt forum längre in på året, så det kan jag förstå var makulerat.
När pengarna tryter, så är porton också en stor avgift på så många medlemmar.
Hälsn. Eivor  (i spartagen  )

2006-12-18, 12:48
Svar #12

Utloggad Micael Granström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2009-01-27, 15:59
    • Visa profil
Tack för de snabba svaren. Jag kan ju inte kolla vilken e-mailadress jag hade angett eftersom kontot är borttaget, men det är möjligt att det var en gammmal adress, alternativt att jag missat det ändå.  
Men återigen, vad blir kostnaden för ett förfarande att skicka ut inbetalningskort till alla som har användarkonto? Nu i dagens samhälle kanske det i och för sig kan räcka med ett e-mail och där skriva kostnad och pg-nummer, men fortfarande måste någon hålla koll på det och då blir det ju en kostnad i alla fall.
 
Förstår jag det rätt att jag måste lägga upp ett nytt användarkonto om jag vill ha det?

2006-12-18, 12:51
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag förstår inte kritiken mot aftonbladisering. Släktforskning har (felaktigt) ofta ett rykte som trist verksamhet för gamlingar (nördvarning skulle mina yngre bekanta säga). Om vi kan nå fler och framför allt fler unga genom nya vägar så är väl det bara bra.  
Teds upptäckt visar ju på det som så många av oss uppfattar som det allra roligaste med släktforskning, den där kicken när man ramlar på lösningen på ett problem. Den som man får kanske vart 5:e år i min yrkesverksamhet som medicinsk forskare, den som man står ut med många och långa timmar av segt rutinjobb för att få uppleva. Det är det som vi hjälper många nybörjare med på AF, kanske inte lika originellt eller speciellt, utan de får hjälp att hitta farfars far någonstans. Då får frågeställaren uppleva just den spännande känslan som släktforskning kan ge. Och då fortsätter de, blir medlemmar, lär sig mer teknik, lär sig mer om historia, blir aktiva på olika sätt. Plötsligt är det inte nördvarning längre. Är det inte det vi vill?
 
Den allra första dagen jag började släktforska, genom att försöka lägga in min fars omfattande material i ett datorprogram så att det skulle bevaras för framtiden, letade jag lite på måfå, utan större hopp om framgång, på Google efter eventuella uppgifter om släkten. Då ramlade jag på ett inlägg i AF (som jag då inte visste existerade). Där efterlyste en okänd, avlägsen släkting i England sina rötter. Vi fick kontakt och har haft många spännande mailsamarbeten sedan dess. På den vägen är det - från den första slumpmässiga kontakten med släktforskarrörelsen till medlemskap i ett antal föreningar, inköp av CD, Genline, Svar, Rötters vänner mm. Men jag hade aldrig betalat för att komma in på den sidan då, så hade det varit krav på betalning hade jag troligen missat en mycket rolig hobby, en av de få man kan utöva trots oregelbundna och långa arbetstider och mycket resor.

2006-12-18, 13:08
Svar #14

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Micael!
 
Plusgirokontot du kan använda för betalning till Rötters Vänner är 15 86 22-1. När du sen är inne i systemet borde det nästa år komma ett OCR-inbetalningskort, då med ett annat plusgironummer, 412 06 04-6.
 
 
Crister m fl på kansliet!
 
Jag tror faktiskt att det är något som hakat upp sig hos förbundet när det gäller OCR-kontot och Rötters Vänner. Det står längst ned på sidan i det brev som följde inbetalningskorten för Släkthistoriskt Forum, Rötters Vänner och Släktforskarnas årsbok: Om beloppet 0 är angivet på inbetalningskortet har du redan betalt för 2007. På mitt inbetalningskort för Rötters Vänner står det just 0, men jag har inte betalat utan tänker göra det den första bankdagen 2007.  
 
Mvh
Ingegerd

2006-12-18, 13:14
Svar #15

Carl Szabad (Carl)

Micael! Vad kostnaden är för utskick av enstaka inbetalningskort kan jag inte säja, men det måste vara dyrare än att göra ett grupputskick.
 
Påminnelsen i somras skedde mejlledes, där det visserligen behövdes ett förarbete för att kolla vilka som betalat för sina konton, men sedan tog det inte lång stund med påminnelsen, och resultatet blev då ett antal hundra nya (nygamla) Rot-vänner.
 
Ja, du måste ansöka om ett nytt användarkonto.

2006-12-18, 13:45
Svar #16

Johan Marklund

Samtliga här verkar förutsätta att Sveriges Släktforskarförbunds ekonomi fixar sig självt. Men är det verkligen så? Resultat 2005 var -1,8 milj kr, och vi vet att medlemsantal och medllemsintäkter minskar, allt enligt uppgifter på denna hemsida. Styrelsen har nu läckt ut att 2006 års förlust blir av samma storleksordning som 2005. Vilka intäktshöjande eller kostnadssänkande åtgärder som redan vidtagits är mig okänt. Om inte redan ett stort antal åtgärder igångsatts, lär resultatet 2007 bli liknande 2005 och 2006. Då det egna kapital 31 dec 2005 var ca 4 milj kr, (där jag gissar det mesta är inventarier och lager av böcker och CDs, efter ett tag svåra att omvandla till kontanter), så kan en akut likviditetskris komma redan före förbundsstämman i augusti 2007. Och likvidetskriser utan kapitaltillskott leder obönhörligen till konkurs. Anbytarforums avgiftsbeläggning måste ses i skenet av förbundsstyrelsens kortsiktiga behov av likvida medel för att förbundet ska kunna klara sina löpande betalningar. I detta läge måste alla ställa upp. Ett kapitalbehov på åtminstone 3 milj kr? kan krävas för överlevnad 2007. Varifrån ska de pengarna tas? Det går inte bara att skjuta på styrelsen, så fort de föreslår något, här har alla ett gemensamt ansvar för konstruktiva förslag för att få ökade intäkter och/eller sänkta kostnader.

2006-12-18, 13:59
Svar #17

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Samtliga???? Vad bygger du det antagandet på?  
 
Undrar
Ingegerd

2006-12-18, 14:14
Svar #18

Johan Marklund

Okey, där hade jag uppenbarligen helt fel. Hoppas nu bara, att jag har lika fel i resten av inlägget och i mina sifferberäkningar för 2007. Det vore skönt att få se ett sådant besked här också.

2006-12-18, 14:23
Svar #19

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Åsikter och förslag om förbundets ekonomi bör skickas till styrelsen via e-post info@genealogi.se
Organisations- och demokratifrågor skall inte heller diskuteras här utan på Rötters Insändar- och debattsida via e-post redaktor@genealogi.se

2006-12-18, 14:47
Svar #20

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:37
    • Visa profil
Rötters vänner, törs man fråga om det här :-)
 
Jag ser gärna att det nu blir klarlagt: Får jag som nuvarande Röttervän någon form av signal att det är dags att betala in avgiften, eller ska jag gå tillbaka och se när senaste inbetalning gjordes för att inte förlora förmånen av konto?
 
Om det inte sker påminnelse så ser jag en risk av att det försvinner ett antal potentiella bidragdsgivare = förlorad intäkt med bra marginal

2006-12-18, 14:55
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anna-Lena!
 
För allt i världen, låt oss få öppet diskutera här! Jag är så less på detta smusslande med att skicka e-post, som man inte alltid får svar på och att diskutera i skymundan någon annanstans. Det fungerar inte. Till slut så dyker diskussionerna och eventuella missnöjen upp här likväl eller så skickar man e-post till varandra och så tisslas det och tasslas det.
 
Visst är det rätt att skicka åsikter och förslag till styrelsen, men man bör kunna få gemensamt dela med sig av dem även här.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-12-18, 14:57
Svar #22

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:37
    • Visa profil
Johan
 
Observera att det går att vidta åtgärder på flera sätt. Jag har gjort som värden skrivit och använt debattsidan, får se om det ger något.
 
Men att, som nu föreslås, avgiftsbelägga Anbytarforum tycker jag är ett skott i foten, den ev ökning av intäkter som detta kan ge kortsiktigt, kommer att resultera i att skyltfönstret för andra produkter tas bort och en ökning av administrationen. Jag tror inte den ekvationen går ihop.

2006-12-18, 14:58
Svar #23

Eivor Andersson (Ema)

Jag tappade precis lusten att vara Röttervän. ):
 
Hoppas att ni får debet och kredit att gå ihop.
 
God Jul - Eivor

2006-12-18, 16:24
Svar #24

Ingrid Wikberg (Inkan)

Men Herregud, Det är väl STYRELSEN som har till uppgift att se till att debet och kredit är i balans!  
De har ju ett uppdrag.
 
De ska självklart ha en SUND framförhållning, kunna se vilka inkomster man har, kommer att ha och göra en ekonomiskt planering som är  realistisk.  
Då lever man inte över tillgångarna.  
Även en förbund måste rätta mun efter matsäcken.
   
Man håller inte på att investera och skaffar sig höga utgifter - om man ej har säkra och fasta inkomster att räkna med!  
 
Det kanske är så att lägre hyra och mindre flotta lokaler är bättre - än att sitta glassigt och köra förbunder in i en konkurs.
 
Trots allt är det väl styrelsen som har ansvar för uppkommen situation?
 
Jag tappar också lusten att vara vän.

2006-12-18, 18:21
Svar #25

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Åsikter och förslag om förbundets ekonomi bör skickas till styrelsen via e-post info@genealogi.se  
Organisations- och demokratifrågor skall inte heller diskuteras här utan på Rötters Insändar- och debattsida via e-post redaktor@genealogi.se
 
Det var en fruktansvärt negativ kommentar i mina läsögon.
 
Ett diskussionsforum där man inte får diskutera, frågor som inte får lov att tas upp. En debattsida som knappast någon läser...
 
Jag har så oerhört svårt att förstå var denna rädsla för åsikter kommer ifrån.

2006-12-18, 18:33
Svar #26

Svenne Jansson

Det är absurt att åsikter och förslag om släktforskningsförbundets ekonomi inte får framföras här när förbundets ekonomi är anledningen till anbytarforums avgiftsbeläggning!
 
Här grinas och suras från ledningen för att anbytarforums väl och ve intresserar läsarna som man vill ska betala verksamheten. Och det censureras livligt och det utdelas örfilar till höger och vänster till dem som inte sitter tysta som ljus i sin skolbänk. Och denna behandling tror alltså förbundsstyrelsen är så eftertraktat att genomgå att folk är beredda betala för det!
 
Lycka till!  
 
Vi har också blivit knäppta på näsan att vi är förvirrade om vi tror vi är medlemmar i släktforskningsförbundet!
 
Men en förening är en sammanslutning av personer. Utan medlemmar ingen förening. Det är därför omöjligt ansluta en förening till ett förbund utan att föreningens medlemmar följer med. Att föreningarna och inte de enskilda medlemmarna direkt ansluts till förbundet och sänder ombud till förbundets årsmöte förändrar inte den självklarheten. Så vi är alla medlemmar i släktforskningsförbundet via våra föreningar!

2006-12-18, 18:50
Svar #27

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Förbundet är förbund genom sina medlemmar.
Utan medlemmar inget förbud.
Jan-Christer

2006-12-18, 18:51
Svar #28

Lars Öhman

Med anledning av den flitiga diskussionen om förbundets ekonomi. Framtiden torde vara mer intressant än det förflutna. Nedan återges därför styrelsens förslag till budget för 2007, som publicerades i Angeläget nr 3, 2006. Av budgeten framgår att styrelsen räknar med ett positivt resultat för 2007 på 129.000 kr.  
 
Jag lägger inga värderingar på nedanstående siffror, jag tycker bara att de kan redovisas i denna diskussionstråd eftersom de är offentliggjorda.  
 
I Angeläget nr 2, 2006 finns förvaltningsberättelsen för 2005 där styrelsens kommentar till det negativa resultatet står att läsa för den intresserade.
 
Budget 2007 - Sammanfattning
 
Rörelsens intäkter:
Försäljning 9 510 000
Organisationsavgifter 685 000
Bidrag o gåvor 300 000
Lokaluthyrning 650 000
Förändring produkter i arbete -300 000
Övriga intäkter 25 000
Summa rörelseintäkter 10 870 000
 
Rörelsens kostnader:
Handelsvaror 4 545 000
Omkostnader 2 625 000
Personalkostnader 3 400 000
Avskrivningar 250 000
Summa rörelsekostnader 10 820 000
 
Rörelsereultat 50 000
Ränteintäkter 80 000
Räntekostnader 1 000
Årets resultat 129 000
 
 
Specifikation till budget 2007
 
Försäljning:
Tidskrifter 1 750 000
Sajter 650 000
Årsbok 750 000
Annonsintäkter 260 000
Arrangemang 200 000
Bokhandel 5 900 000
Summa Försäljning 9 510 000
 
Handelsvaror:
Kostnad egna arrangemang 300 000
Produktionskostnad Tidskrifter 650 000
Kostnad Sajter 150 000
Produktionskostnad Årsbok 250 000
Inköp Bokhandel 2 600 000
Föreningsstöd 120 000
Projekt (exkl löner) 350 000
Förpackning mtrl 175 000
Förändring lagervärde -50 000
Summa Handelsvaror 4 545 000
 
Omkostnader:
Lokalkostnader 1 500 000
Övriga omkostnader
exkl förp mtrl enl ovan 1 125 000
Summa omkostnader 2 625 000

2006-12-18, 19:06
Svar #29

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Nej Svenne, jag knäppte inte på näsan och jag skrev inte att någon var förvirrad, men det är ofta så att olika betalande (prenumeranter på ShF eller betalande till Rötters Vänner) anger att de är medlemmar i förbundet - och att de ska gå ur förbundet. Vi hade en liknande diskussion häromåret här.
 
Du har rätt i att de debattörer som är med i en förening som är med i förbundet på sätt och vis är anslutna, men det finns en lång rad användare här som inte är med i någon förening alls. Flera skribenter säger då och då att de ska går ur förbundet, men det som de kan göra är att går ur en förening, eller inte betala betala något frivilligt som går direkt till förbundet. Det drabbar som regel den enskilda medlemsföreningen mest. Förbundet förlorar medlemmar indirekt (och inkomster indirekt), men den enskilda föreningen förlorar mer.
 
Jag tillhör de som en gång var direkt medlem i förbundet, men det kan man inte längre vara, utan jag är numera prenumerant i stället.
 
Någonstans i diskussionen har det också framkommit att medlemsavgiften till förbundet från medlemsföreningarna är 9 kr per medlem fr.o.m. 2007, tidigare 7 kr per medlem. En höjning föreslogs till 10 kr men avslogs av stämman.
 
Jag vill säga att jag instämmer med Per Thorsell (lördag den 16 dec 2006 kl. 21.51) om att kvaliteten på Anbytarforum på många håll försämrats det senaste året eller två kanske. I många sockendiskussioner och en del andra trådar är det fortfarande ett gott forskningsutbyte som inte bara består i uppslag i andrahands/tredjehandskällor och som saknar värdering av vad de uppgifter man ger en ny släktforskare.  
 
Jag saknar på många sätt det forum som inte i första hand skulle handla om vem som kan skälla mest på vem, eller tolka in alla möjliga aspekter av det skrivna ordet, utan skulle leda till ett forskningsutbyte där man ofta lärde sig något på kuppen.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Under tiden lade någon i budgeten - den är beräknad på den högre medlemsavgiften, så intäkterna under organisationsavgifterna ska minskas.
 
PS 2. Visar alla samma engagemang i sina lokala medlemsföreningar, valberedningar, motionsskrivande, tidningar och dylikt? I så fall har vi en vital rörelse!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna