ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-17  (läst 2100 gånger)

2006-12-14, 09:43
läst 2100 gånger

Eivor Andersson (Ema)

Hej Bengt Åke,
 
Det bästa är ju naturligtvis att avgiften skall vara frivillig, som den varit tills nu.
 
Men vi kan ju fundera på vad som händer om inte dessa frivilliga bidrag kommer in?
Om alla tycker att man inte skall betala den 100-lappen för att solidariskt stödja ett forum man brukar dagligen?
Jag tycker att de som är här år efter år och skriver dagligen, gott kan bidra med en 100-lapp så att forumet får finnas kvar.
Känner man att man bara tittar in någon gång i månaden, så finns ju ingen anledning att stödja verksamheten.
 
Det tycker jag man kan ta en funderare på.
 
Hälsn. Eivor

2006-12-14, 11:25
Svar #1

Nils Antonsson

Jag tycker mig under mina år på detta forum även ha sett ideologiska skillnader i synsätt. Vissa anser släktforskningen vara en folkrörelse (detta i en tid då alla levande folkrörelser, frikyrkorna undantagna, bara kan hållas vid liv genom massiva statliga och kommunala bidrag), andra pratar om mera kommersiella lösningar i en organisation, som så vitt jag sett verkar ledas av personer, som saknar erfarenhet av kommersiella frågor. Detta blir i alla fall min tolkning av den totala brist på marknadskommunikation med användarna av just detta forum, som man hittills visat. Den uppenbara risken är att nu denna icke kommersiella ledningsgrupp med folkrörelsevärderingar, försöker leka affärsmän på grund av att deras organisations ekonomi havererat, och vidtar åtgärder (att ekonomiskt försöka exploatera de många besökarna på Anbytarforum). En åtgärd som enligt min mening riskerar få direkt motsatt verkan mot den avsedda.
 
Sitsen är inte heller lätt för förbundets styrelse, för personer med kommersiell erfarenhet arbetar sällan gratis, inte ens när de slutat arbeta. Jag själv är nog utpräglat kommersiell (har suttit i privatägda mindre bolags styrelser, men har aldrig klarat motsvarande i av byråkrater ledda organisationer, det blev alldeles för frustrerande). Men jag ger i alla fall följande rekommendation till framtida grundstrategi till förbundets medlemmar att tänka på som alternativ:
 
1. Satsa 100% på Anbytarforum som magnet för att dra in intressenter. Driv detta helt affärsmässigt långt mera än idag, och försök finansiera detta genom ett antal lämpliga sponsorer och givetvis många frivilliga avgifter. Den nya generationen svenskar har faktiskt vant sig vid att betala frivilligt, för sådant man gillar eller tycker är värt att stödja. Att inte betala verkar skämmigt. Användarkonton är då ett måste för att forumet ska kunna hållas seriöst gentemot sponsorerna och besökarna, dels registrerade mail adresser för kanske ett eller två mail till medlemmarna i forumet (för att bl a påminna om finansieringen-de frivilliga avgifterna på ett fint sätt).
 
2 Minimera/avveckla allt annat centralt. Detta verkar vara något som berör bara en mindre grupp släktforskare? Låt lokalföreningarna helt ta över och sköta detta.
 
Att något radikalt måste göras är uppenbart, men att ta betalt av användarna på detta forum = förbundets enda reklamplats, verkar  vara tämligen sanslöst.

2006-12-14, 12:13
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Väl skrivet Nils! Att så många (2-3000 enl uppgift) betalar frivilligt visar att AF uppfattas som värdefullt. Dessutom visar också alla inlägg under denna debatt att många är engagerade i AF. Förbundet kan gärna satsa på projekt typ Sveriges Dödbok som gynnar alla medlemmar, men minska den övriga centralorganisationen. De lokala föreningarna är mer lättåtkomliga för de som vill engagera sig aktivt.

2006-12-14, 12:20
Svar #3

Nils Antonsson

PS till mitt tidigare inlägg ovan: Jag förutsätter att det kommande forumet är av modernt snitt och anpassat för sponsorer etc, samt självklart har en knapp på samtliga inlägg, där läsarna snabbt kan protestera (och motivera varför man protesterar!) mot stötande eller lagstridiga inlägg. Då blir hela forumet övervakare i stället för nuvarande förmodligen alldeles för dyrbara system med utsedda övervakare.  
 
Ett sådant här forum ska inte vara särskilt dyrt att driva, rätt hanterat. Jag har själv lekt med tanken att starta ett eget (fullständigt) diskussionsforum på min privata hemsida. Nu har jag bara ett par bloggar där, fast dessa i princip ändå fungerar som detta forum (jag kan i teorin ta in 1000-tals användare-besökare i mina bloggar). Allt detta kostar mig (inkl statlig domänavgift 175 kr) mindre än 400 kr/år.

2006-12-14, 13:11
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Som tillägg till Nils' goda synpunkter så hoppas jag att det nya användarkontosystemet gör att Rötter och Anbytarforum blir mycket mer integrerat. När man loggar in på sitt konto ska man ha tillgång till Anbytarforum gratis, men också bli uppmärksammad på de extra tjänsterna, annonserna, bokhandeln osv. Anbytarforum ska vara magneten som lockar användare, och när väl en kundrelation är skapad kan inkomsterna komma.
 
Som det är nu går många (t ex jag) ofta direkt in på Anbytarforum och ser inte annonser och erbjudanden. Bokhandeln besöker man endast när man redan bestämt sig för att köpa något. Dessa saker måste göras mer synliga för besökaren, som i första hand är intresserad av forumet. Annonsörer missar en stor del av sajtens besökare. Vill man tjäna pengar på annonser bör man placera dem där de flesta besökarna finns.
 
Sammanfattningsvis, som Nils säger, satsa 100% på Anbytarforum som magnet för att dra in folk. Integrera forumet med Rötters övriga tjänster. Ett fritt Anbytarforum är navet i Rötter, som leder till att användare knyts upp och kan erbjudas betaltjänster, såsom extra tjänster för Rötters Vänner, eller försäljning av produkter. Påminn användarna med mailutskick om tjänsterna. Skapa en gemenskap (community) av Rötter, där Anbytarforum är ett naturligt centrum. Tillåt även friare diskussioner, som inte nödvändigtvis måste handla om släktforskning. Många forum har Off topic sektioner. Poängen med det ur en kommersiell synpunkt är att det håller kvar användarna även när de vill diskutera något annat ämne. Och så blir det så mycket trevligare!
 
När det gäller de centrala kostnaderna är jag för dåligt insatt för att våga föreslå några åtgärder. Men sammanfaller inte förbundets dåliga ekonomi med flytten till Sundbyberg? Samband? Projekten med CD-utgivningar är något som man inte bör spara in på, tycker jag. Däremot tycker jag att administrationen och driften av Rötter borde kunna göras mycket billigare. Jag kan endast hålla med Nils om vilka kostnader som gäller för ett eget diskussionsforum! Var och varannan privat hemsida kan sätta upp ett forum av ganska modernt snitt till låg kostnad. Visserligen har Anbytarforum helt andra volymer, men när det gäller forumets funktioner för kontroll så finns stora förbättringar att göra jämfört med nuvarande system. Men det är ju på gång.

2006-12-14, 14:07
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Hoppas bara att de som har fattat (hoppas att jag missuppfattat det hela, att de menar kommer att fatta) beslutet om Anbytarforums framtid läser, förstår samt tar till sig vad som skrivits/skrivs i denna tråd, speciellt Nils Antonssons och Anders Bergs kloka inlägg.

2006-12-14, 14:43
Svar #6

Birgitta Ohlsson

När jag började släktforska för ca 4-5 år sedan hade jag endast en släktutredning som en av mina anor beställt av en arkivarie i Vadstena i slutet av 50-talet. Lite biten av detta letade jag på nätet och hittade mer av en slump anbytarforum. Jag la in en fråga om min farfar och fick ett överväldigande svar från Arne Olsson i Helsingborg, flitig hjälpare på anbytarforum. I dagsläget är jag medlem i KLGF, KGF, PLF, GF, Disbyt och G-Gruppen. Jag har haft och skaffar ibland ett kortare abonnemang på SVAR så att jag kan sitta och läsa mantalslängder på nätet. Jag har köpt två mikrokortsläsare varav den senaste är ny, fyllt en tjock pärm med mikrokort som jag köpt från SVAR, har säkert haft lika många hemma på lån. En hel del CD-skivor har det blivit under dessa år som PLF-skivorna, Ölands kyrkböcker, KGF;s skivor 2002 och 2004 för att bara nämna några. för att inte tala om alla böcker och häften som tex svenskt biografiskt lexikon, Släkt & Hävd m.m allt detta för att jag en gång hittade anbytarforum som var ett forum där man utan krångel kunde ställa en fråga helt fritt.  
Jag tror inte att jag är unik utan så här ser det säkerligen ut hos de flesta släktforskare idag. För att komma dit tror jag att det är viktigt att det är enkelt och lätt att både ställa frågor och få svar i början för att man skall lockas att fortsätta. Det är även viktigt att alla ”gamla” mycket erfarna släktforskare stannar kvar, inte bara för att servera svar utan kanske framför allt för att dela med sig av sin otroliga kunskap och erfarenhet som många skaffat sig under sina ibland 25-30 år som släktforskare. Dessa är jag rädd att vi kommer förlora om forumet blir avgiftsbelagt.  
 
 
Mvh
 
Birgitta

2006-12-14, 14:59
Svar #7

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Det kostar att ligga på TOPP!
Även jag tar betalt, men för faktum.  
En fullmatad CD kan kosta 80+porto. Med seriös forskning och låg grundkostnad behöver den inte kosta mer.
Hur har ekonomin hos GF och förbundet rasat som den har gjort? Nu reas det för fullt och förlusten hos Förbundet under två år talar sitt helt tydliga språk. Med drygt tre mille back i baksitsen, är det svårt att se hur ekonomin i framtiden ska bli positiv samt att ekonomin skall kunna vändas uppåt. Vill förbundet skrämma bort forskarna?
Först började man med två selmor på Nacka strand och kallade det för forskarmässa! Visst betalade jag detta första påhitt för att få mingla med mina forskarvänner. Sedan kom reor hit och dit, med mkt nedsatta priser. Jag som redan köpt de saker som var intressanta, fann inget nytt. Kommer det ut nya saker? Själv kommer jag, precis som många andra ut med nytt hela tiden. Inom forskningen måste vi förnya oss, för att inte försvinna!
En avgift till Rötters vänner/användarkonto, kan tyckas vara en småsumma. På toppen av forskaravgifter kan det vara droppen som gör att forskaren säger stopp. Personer i utlandet får betala mer i avgift än vad kostnaden är. När jag skickar alster utaför Sverige, ber jag mottagaren betala i dollar eller euro, i brev. Kanske ngt för Förbundet att tänka på. Med avgift på Anbytarforum skrämms förstagångsforskaren bort. Jag behåller mitt konto och profil, men den som inte kommer att ha sådan i framtiden, kan tillskriva mig direkt för frågor och svar i Södra Möre, Kalmar län.
Tack Jan Jutefors, Jojje Lintrup samt Rune Edström för era inlägg i denna tråd. Ni klargjorde mkt samt får mer än veckans ros
Jan-Christer

2006-12-14, 20:51
Svar #8

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Nils Antonsson!
 
Från din utgångspunkt som ”utpräglat kommersiell” försöker du ge sken av att företräda någon slags neutral ideologisk hållning i släktforskningshänseende, och ger i linje därmed folkrörelse som begrepp och funktion i samhället ett förklenande omdöme genom att skriva ordet med citattecken. Ideologisk neutral? Fan tro't! De är inte så svårt att se vilken samhällsuppfattning du företräder. Dessutom har du fel när du försöker göra gällande att dess överlevnad skulle bero på ”massiva statliga och kommunala bidrag”. Du tycks inte ha någon aning om hur ideellt aktiva i en lokal släktforskarklubb arbetar.  
 
Jag har haft förmånen att arbeta aktivt ideellt några år i en förening. I linje med FS målsättning försökte vi ordna en Forskarstuga. Den skulle vara en mötesplats för medlemmar och inrymma datorer med Internetuppkoppling, bibliotek, forskarmaterial m m. Nu har detta kunnat förverkligas, vilket är mycket glädjande! Och detta har kunnat ske genom återkommande påstötningar hos kommunen under 5-6 år. Något ekonomiskt bidrag har aldrig utgått (i alla fall inte under de år jag var aktiv). Kommunen har hela tiden prioriterat bidrag till ungdomsverksamheten, vilket är förståeligt. Så det var till att kavla upp ärmarna och hitta lösningar som kunde få ruljansen att gå runt. Vi hyr bl a in oss hos en annan ideell förening. Och faktiskt kan ideellt arbetande ”hålla två bollar i luften samtidigt”; dels driva ideell verksamhet, dels försöka få in pengar. Vi har en tidning som utkommer med 3 nr/år. Och i den erbjuds företag och organisationer att annonsera. På så sätt får föreningen ett ekonomiskt tillskott, som delvis finansierar utgivningen av tidningen. Sedan tillkom försäljning av olika forskningsalster. Och den ideellt drivna föreningen mår alldeles förträffligt. På 10 år har medlemsantalet växt med ca 500 %! Från början var inte en enda hembygdsförening medlem - nu har de flesta i upptagningsområdet blivit medlem! Samarbete mellan hembygds- och släktforskarrörelsen på lokalplanet har också understötts av FS. Men lika förklenande omdöme som Nils Antonsson ger den lokala släktforskarföreningen lär han då ge hembygdsrörelsen. Det är väl inte heller någon folkrörelse - trots att den rymmer 430 000 medlemmar (statistik för 2003)!  
 
Jag delar dock flera debattörers indignation och förvåning över förbundet dåliga ekonomi. Det är en sorglig historia och lär bli föremål för räfst och rättarting, om inte förr så vid nästa Förbundsstämma.

2006-12-14, 21:29
Svar #9

Nils Antonsson

Härmed ber även jag att få tacka för mig. Kan bara önska er alla lycka till i framtiden.

2006-12-15, 00:06
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
OJ, OJ, OJ! Här hade jag problem att betala in avgiften för Rötters Vänner och så hamnade jag på dessa sidor om Anbytarforum med massor av intressanta frågor och försök till svar på olika problem! Här kommer lite tankar ur min tomteluva!
 
1) ÄNTLIGEN (och HALLELUJA) vill jag först av allt säga till Michael Lundholm som skriver alldeles utmärkt hur demokrati bör fungera när det gäller information, diskussion och ansvar! Därmed inte sagt att jag tycker lika om allt förstås!  
 
2) Det finns en historisk maktkamp mellan olika personer, grupper och intressen i Förbundet, inte minst mellan de som tidigare styrde och nuvarande ordförande Ted, som har betydelse för diskussionen, vilket gör den mer tillspetsad.  
 
Jag tillhör ingen sådan sida, men bejakar en fri, kritisk och öppen debatt med respekt för alla parter för att klarlägga hur läget är och varför och hur man tänker gå vidare från nuläget!
 
3) Nästan oavsett vilken ledning man än studerar, så finner man att det finns alltför stora brister i att informera i god tid om hur läget är och vända sig till medlemmar, och särskilt berörda medlemmar, för att fånga upp åsikter om läget, vara lyhörd för alternativa förslag på lösningar och vilka konsekvenser beslutet kan komma att få.
 
4) Efter en grundläggande och öppen förklaring av läget kan man i detta konkreta fall göra enkätfrågor här på Anbytarforum till Rötters Vänner och Anbytarforums användare om Rötter och Anbytarforum, som Håkan Skogsjö gjorde en gång i tiden, för att få fram vad folk tycker i olika frågor och om olika förslag! Då blir det inte bara diskussionslystna som jag som yttrar sig, utan alla får chansen att tycka till om de vill!
Förhoppningsvis ställs frågorna så neutralt att man verkligen strävar efter att få fram vad folk tycker och inte medvetet vinklar frågorna för att få fram de svar man vill ha, vilket många opinionsinstitut gör nuförtiden!
Är man angelägen om att veta vad övriga medlemmar tycker så kan en sådan enkät sändas ut med Släkthistoriskt Forum.
 
5) När det gäller Förbundets dåliga ekonomi de senaste åren, så var det förvånansvärt och anmärkningsvärt tyst om detta på Årsmötet i Nacka!!! Hur kan det komma sig??? (Jag var inte där som ombud, men följde intresserat förhandlingarna).  
 
6) Hur allvarlig är situationen?  
 
7) Vad är Förbundsstyrelsens planer för att styra upp detta? Om det inte är bestämt eller redo för presentation, när och var kan besked förväntas komma om detta?
 
8) a) Är det ekonomiska argument eller ordningsaspekter som överväger i detta beslut om Anbytarforum? b) Är alla ensidigt överens om nödvändigheten av avgiftsbeläggning av Anbytarforum?  
c) Hur ekonomiskt avgörande är detta? Det är väl inte Rötter som har särskilt stor del i det negativa resultaten de senaste två åren, utan helt andra verksamheter?
d) Finns det ännu plats för andra lösningar eller är detta den slutgiltiga lösningen?
 
9) Mycket paradoxalt, men alltför vanligt idag, att när ett beslut om avgift för deltagande i Anbytarforum delges ur ett styrelsebeslut, så manas till lugn och tyst i klassen, bland de berörda som blir upprörda tills det är genomfört!!! Det är ju självklart att opinionen för och emot ett sådant beslut ska föras just här!!! Det är ju deltagarna här det gäller!!!
 
10) När det gäller inloggningskonto, så kanske det skrämmer bort några som annars skulle skrivit, vilket jag helst vill slippa och isåfall är att beklaga, men kan man läsa detta utmärkta forum och har minsta intresse av att veta mycket eller tycka till om släktforskning, då är inte 100 kr/år en oöverkomlig summa för någon egentligen. Dessutom så slipper vi anonyma inlägg och påhopp!
 
MEN för de som bara tittar förbi av en händelse eller vill ställa EN nyfiken nybörjarfråga, DÅ kan det vara AVGÖRANDE för om intresset väcks eller inte. Flera vittnesmål om detta finns redan bara i den här diskussionen! Hur stort bortfallet blir kommer vi troligen aldrig att veta, men måste vi verkligen chansa?
 
11) Dessutom tillkommer risken att de som svarar på frågor inte vill betala för detta, men handen på hjärtat, hur många av oss deltar inte Anbyten och andra föreningsaktiviteter som kostar mer per tillfälle eller år, bara för att få delge våra kunskaper och få möta andra släktforskare? Hälften av nöjet är helt på min sida, när jag hjälper någon! Delad glädje är ju dubbel glädje!  
 
12) Att inte vilja betala 100 kr/år för Rötter/Anbytarforum är det främst av ekonomiska skäl eller är det främst en principsak Jan Jutefors med flera? Är det inte värt något att vara med här? Håkan Skogsjös Rötter har varit till så stor glädje för mig och många andra att jag tycker att det talar för motsatsen! Hur tänker ni som inte tycker det?
 
13) Om man jämför Rötter/Anbytarforum med en prenumeration på en tidning/tidskrift, som dessutom är interaktiv, så ju 100 kr/år mycket billigt!
 
14) Apropå det så hade det ju varit enklare om det funnits ett utgivarbevis och en Ansvarig utgivare på Anbytarforum, så hade vi sluppit datainspektionens storebrorshand och kunde ha fattat beslut om regler här själva!
 
15) Jag hoppas och tror på en framtid för Förbundet, Rötter och Anbytarforum många generationer framåt!  
 
Tacksam för upplysande svar, från de som sitter inne med dem, för mig och andra som osäkert famlar omkring i (Lützens?) dimridåer!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-12-15, 00:33
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ja just det Stefan. Sedan tror jag inte att vi som mest svarar tycker att det är mycket att betala 100 kr, det gör vi ju redan frivilligt, många av oss, just för att vi vill stödja detta utmärkta diskussionsforum. Det är inte priset som upprör. I första hand är det uteslutning av nybörjare och folk från andra länder (jodå, så blir det). Många av de frågorna är väldigt roliga att besvara och kanske man kan skänka glädje åt frågeställaren, även om forskningen inte når Nobelprishöjder.  
Möjligen har också känslorna upprörts av att man uppfattar förslaget som att man vill utnyttja medlemmarnas frikostighet med tid och kunskap för att rädda ekonomin och utnyttjad, det vill ingen bli.  
Andra kanske vänder sig mot en ton som antyder att man vill rensa mindre avancerade inlägg och frågeställare. Det är väl samma skäl som gör att en hel del intresserade inte vågar ta kontakt med en släktforskarförening (enligt min erfarenhet av deltagare i mina enkla studiecirklar). Man vill inte känna sig dum - en del inlägg här på AF luktar elitism faktiskt. Om en annan forskare vänligt påpekar ett fel i ett av mina svar, då lär man sig något nytt och blir glad, men får man en snorkig, nedlåtande kommentar så återkommer man nog inte.
 
Som så ofta är det inte pengarna, det är principen!

2006-12-15, 01:24
Svar #12

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Instämmer med Chris. För min del är det definitivt inte pengarna, utan principen. Som jag redan nämnt i tidigare inlägg har jag varit frivillig Röttervän med användarkonto så länge denna möjlighet funnits. Men, om man tvingar folk till detta, då drar jag mig tillbaka och övergår till att verka för att förbundsstämman knäpper styrelsen på näsan.

2006-12-15, 06:27
Svar #13

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Enligt mitt tidigare inlägg (som verkar ha försvunnit för jag hittar det inte) så  kommer nog inte jag att besöka Anbytarforum om det blir avgift. Det är endast ekonomiskt skäl till det. Allt fler föreningar höjer sina medlemsavgifter och för att ha råd att vara med i NÅGON förening får man börja sålla bland utgifterna och föreningarna. Har redan börjat tveka om jag ska vara medlem i SSF. Jag tycker väldigt mycket om Släkthistoriskt Forum men det börjar bli för dyrt för mig.
Tyvärr ser det ut att gå mot att endast de med bra ekonomi kommer att ha råd att släktforska. Om man är fritidsforskare (arbetslös) som jag kommer det att bli mindre och mindre man har råd med.
May the Force be with you.

2006-12-15, 06:45
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om nu de flesta gamla rävar betalar till Rötters vänner (Jag vet inte om det stämmer) och ett fåtal nya vågar satsa en hundring för att prova på detta utmärkta forum, så då kan man undra, vad blir vinsten?
Ann-Mari Bäckman

2006-12-15, 13:16
Svar #15

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Citat från ett av Nils Antonssons inlägg tidigare i denna tråd: ”Den uppenbara risken är att nu denna icke kommersiella ledningsgrupp med 'folkrörelsevärderingar', försöker leka 'affärsmän' på grund av att deras organisations ekonomi havererat, och vidtar åtgärder (att ekonomiskt försöka exploatera de många besökarna på Anbytarforum).” Tja, det är nog inte längre bara en risk, cirkusen har börjat. Förbundsstyrelsens amatöraffärsmän verkar famla efter de halmstrån som finns och börjar med det sannolikt svagaste, Anbytarforum. Vad kommer härnäst? Titta gärna in  här och läs det nära angränsande Omfördela - stäng datasalen i Sundbyberg.

2006-12-16, 05:11
Svar #16

Rune Edström

Hej Tord
Du må nog tala om att omfördela ligger under den lätt funna avdelningen Insändare
 
Kan inte mer än hålla med Nils A, se bara på böndernas föreningsrörelse, med senaste årens olika turer med Swedish Meats.
rune

2006-12-16, 08:05
Svar #17

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Jag tycker det är synd att man försöker knipa billiga poäng genom att påstå saker som inte är sanna, det jag närmast har i åtanke är Nils Antonssons påhopp Den uppenbara risken är att nu denna icke kommersiella ledningsgrupp med folkrörelsevärderingar, försöker leka affärsmän på grund av att deras organisations ekonomi havererat, och vidtar åtgärder (att ekonomiskt försöka exploatera de många besökarna på Anbytarforum).  
 
På rak hand kan jag direkt komma på att minst två av de ordinarie ledamöterna driver egna företag. Dessa sakfel tycker jag helt tar udden av Antonssons inlägg.
 
När det gäller sakfrågan med ett så stort underskott så förstår jag att det måste till fler knep för att få in fler kulor till kassan. Att avgiftsbelägga anbytarforum tror jag däremot inte är en bra ide, risken att förbundet tappar framtida användare och prenumeranter är som jag ser det för stor. Har vi riktig otur, eller kanske det är oskicklighet ?, kommer det skapas ett annat forum som är gratis. Konkurrens är visserligen bra men det känns som att vi ändå är för få totalt sett för att kunna driva ett flertal forum. Splittring är ingenting som forskarrörelsen i stort vinner på, tvärtom så visar all historia på det motsatta.
 
Själv är jag givetvis med i rötters vänner och kommer säkerligen så att förbli, men jag hoppas att detta fortsättningsvis även blir en frivillig avgift. Det måste gå att kombinera ett gratis obligatoriskt användarkonto men en skaplig ekonomi för förbundet. Några förslag finns här ovan och om förbundsstyrelsen ber medlemsföreningarna och de många läsarna som finns här på rötter om fler förslag så är jag övertygad om att det måste gå att finna en väg ut ur denna ekonomiska knipa.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2006-12-16, 19:03
Svar #18

Lottie Eriksson

Ett litet förslag som skulle dra in mer pengar: Sänk priset på cd-skivorna (dödboken, sveriges, befolkning...) Trots rea just nu, så är de väldigt dyra och även om grundproduktionen kostar mycket, så kostar ju inte varje cd-skiva så mycket att producera. Om man sänkte priset tror jag att många fler skulle köpa dem och vinsten öka.  
 
Om man säljer 100 cd-skivor för 600:-/st och drar av en produktionskostnad för säg 80:-/cd, så blir vinsten 52.000:-. Men om man sänker priset och fler köper, säg att man säljer 500 cd för 250:-/st och man fortfarande drar av en produktionskostnad på 80:-/cd, då blir vinsten 85.000. Ju fler du säljer, desto större vinst.
Tror att jag räknat rätt...men någon skrev ju att det finns ju affärsmän i styrelsen!
 
Mycket få människor har råd att köpa Dödboken och Sveriges befolknings-skivorna till dagens priser, särskilt som man normalt behöver allihop. Den kundkrets dagens priser riktar sig till är en minoritet i 2000-talets släktforskarsverige, det är jag övertygad om.
 
Min appell: Sänk priserna drastiskt på cd-skivorna!  
 
Vänliga hälsningar,
Lottie Eriksson

2006-12-16, 19:23
Svar #19

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Lottie!
Tack för tipset, men Sveriges dödbok 3 har sålt i över 5000 exemplar, Sveriges befolkning 1970 och 1980 nästan lika bra. Det tycks alltså inte vara så att det pris vi tar ut för våra CD-skivor utgör ett hinder. Intäkterna från försäljningen av dessa skivor är en förutsättning för att vi skall ha råd att vidareutveckla dem, t.ex. nu Sveriges dödbok 4 med ytterligare tre års dödsfall (2004-2006) samt kanske ytterligare 300.000 poster kompletterade i projektet Namn åt de döda.
Dessutom har 10.000-tals poster kompletterats med födelseort och kanske flicknamn.
 
Mvh
TED

2006-12-16, 21:06
Svar #20

Lottie Eriksson

Tack för svar! Men om priset var lägre skulle ni sälja mycket, mycket mer. De 5000 cd-skivorna skulle med (minst) en halvering av priset bli (minst) 20.000, eftersom de som köpt dem är en minoritet av alla som skulle vilja köpa. Om priset var överkomligt. Tror jag. Envist! :D
 
Produktionskostnaden är ju detsamma, vinsten skulle bli större. Ni skulle få pengar över till både utveckling av Dödböcker, Befolknings-skivor och Anbytarforum om ni sänkte rejält. Nu vet jag att många - som skulle köpt dem annars - laddar ner dem från nätet och det är ju synd.  
 
(Jag har inte laddat ner, jag har Mac så jag kan inte ens använda dem i nuläget. Skulle köpa dem ändå om de var överkomliga i pris. (Man kan ju ta med dem till grannen...))
 
Jag fortsätter att önska!
Vänliga hälsningar,
Lottie

2006-12-16, 21:51
Svar #21

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
När året nu närmar sig sitt slut är det dags att förnya det frivilliga bidrager till Rötter och Anbytarforum genom att betala avgiften till Rötters Vänner. Det kommer jag inte att göra detta år. Jag anser att kvaliteten på Anbytarforum och läsvärdet i Rötter har försämrats drastiskt de senaste åren. Utarmningen av Anbytarforum och Aftonbladiseringen av den redaktionella delen av Rötter är en utveckling, rakt motsatt den fortlöpande strävan till kvalitetshöjning jag skulle vilja se.
 
Beklagligt många av de mest kunniga skribenterna på Anbytarforum har lämnat forumet aller drastiskt minskat sitt deltagande. Detta tycks ofta ha haft sin grund i kontroverser som borde ha kunnat undvikas om disciplinen och efterlevnaden av ordningsreglernas hade varit bättre. Av både åtgärder och uttalanden från Förbunds- och Redaktionsledning framgår, att denna utveckling är just vad man från det hållet eftersträvar. Min uteblivna betalning bör alltså uppfattas som en yttring av missnöje med den förda politiken.
 
Till för några månader sedan var jag en ganska flitig besvarare av frågor inom de områden jag mest sysslar med, men jag har tröttnat på det själlösa slå-uppandet som i ökande utsträckning verkar hamna hos personer, som inte själva bedriver annan forskning än kedjefrågande på Anbytarforum. Om det i framtiden införs avgiftsbelagda konton för förmånen att göra inlägg i Anbytarforum kommer jag i förekommande fall, att besvara frågor direkt via e-post till frågaren, med en uppmaning att ej publicera mitt svar.  
 
Per Thorsell.

2006-12-17, 07:52
Svar #22

Rune Edström

Det talas om att det kostar så mycket att driva AF. Tror tvärtom att driften av AF är om inte nästan försumbar så väldigt låg.
Vad som kostar är alla dessa stora förändringar som ska ske samtidigt för att hinna utföras, under mandatperioden.
Låt säga driften 5 % och förändringarna 95 %.
rune

2006-12-17, 08:00
Svar #23

Rune Edström

God morgon moderator.  
Du verkar vara på alerten Hade ett inlägg för en timme sen som försvunnit.  
mvh
rune

2006-12-17, 10:22
Svar #24

Bo Nordenfors (Nob)

Per Thorsell nämner det själlösa slå-uppandet och kanske någon räknekunnig kunde titta på hur många procent av frågorna per dag som faller inom den kategorin och månne det då kunde sättas igång en särskild websida med plats för enbart dylika spörsmål. Men att så många frågar på uppgifter från diverse CD-skivor beror kanske i viss mån på att dessa är relativt dyra i inköp.
Sedan kan jag hålla med om att det förekommer kedjefrågande på enkla uppgifter också. Ska vi nu ha avgiftsbeläggning av Anbytarforum, så försvinner säkert en hel del av det som på engelska sajter kallas look-ups och de, som är kvar kan ägna sig åt Bure-diskussioner och luftslott och liknande. Är det vad vi kan förvänta oss?
En vuxenvariant av Lunarstorm kan säkert tillhandahålla ett reklamfinansierat forum där alla enklare frågor får svar.

2006-12-17, 15:44
Svar #25

Ingrid Wikberg (Inkan)

Jag tillhör dem som tycker det enbart är ett idiotiskt förslag att avgiftsbelägga Anbytarforum.  
Självklart ska forumet vara gratis och öppet för alla -  men kräv gärna ett registrerat användarkonto.  
Och styrelsen borde uppmuntra användarna istället för att klanka på oss med jämna mellanrum.  
Det har varit lite för mycket negativt uppifrån mot användarna.  
Styrelsen har knäppt oss lite för ofta på näsan, stängt chatrum - som var en social umgängesform för alla släktforskare vid sidan om frågor och svar.  
Månadsbrev från ordförande som varit raljanta och inte alls välkomna och generösa. Knappt seriösa.
Fyller månadsbrevet någon funktion? Är det viktigt? För vem?
 
Se till att paraplyorganistationen blir omtyckt och ovärderlig för alla släktforskarföreningar och att de gärna betalar större medlemsavgift för sina medlemmar till förbundet.  
Jag är medlem i Jämtlands Läns Släktforskarförening - trots att jag ej bor i länet. Jag har en del rötter där. Men jag stödjer hellre dem med dubbel årsavgift om det krävs.
 
Och jag betalar100:-/år för mitt personliga Användarkonto ( Rötters vänner ) Jag har fortfarande ej sett till en enda erbjuden extra förmån för detta. Så snart kanske även jag tröttnar på att vänta.
Den hundralappen skänker jag hellre till UNESCO:s barnfond eller till Läkare utan gränser
Under de senaste två åren har jag knappt ställt en egen fråga. Beroende på att jag forskat mest på egen hand och hittat svaren och är nu i princip klar med min stora släkt och mina anor både här i Sverige och utomlands.
 
Men jag har periodvis svarat generöst och gediget på andras frågor -eftersom jag har tillgång till en del databaser samt olika CD och en hel del eget framforskat och uppgifter från andra forskare både här i Sverige och enormt många i USA.  
 
Nu börjar jag känna: Det får vara nog med dumma förslag.
 
Förbundet styrs tydligen av folk som ej kan planera långsiktligt och som satsar för stort och dyrbart. Sådant straffar sig.  
Jag har ingen lust att vara med och betala för andras taffligheter.  
Släktforska kan man göra ändå - med hjälp  av lokala föreningar där man vet vad ekonomi är.

2006-12-17, 18:16
Svar #26

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
I diskussionen här ovan talas om att efterlevnaden av ordningsreglerna i Anbytarforum borde varit bättre. Många av de ovanstående inläggen bryter också mot reglerna, främst den om Endast forskningsutbyte. Här har dock getts utrymme för användarna av Anbytarforum att diskutera beslutet om avgiftsbelagda användarkonton. Nu har tyvärr diskussionen urartat till angrepp på förbundets styrelse, ordförande och personal. Det är inte acceptabelt!
Vilken annan organisation tillhandahåller ett forum där både medlemmar och icke medlemmar tillåts att ohämmat kritisera allt och alla?
Om ingen bättring sker kommer jag att stänga diskussionen.

2006-12-17, 18:22
Svar #27

Rune Edström

Ursäkta Anna-Lena hann inte läsa ditt inlägg innan jag sände mitt
mvh
rune

2006-12-17, 19:00
Svar #28

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Kritik kan vara berättigad, när det gäller en organisation och dess styrelse. Får inte den kritiken framföras så är det för min del lika med censur och nästa årsavgift kommer inte att erläggas.
 
Jag anser att om jag betalar medlemsavgift borde jag kunna göra min röst hörd. Däremot så håller jag med om att rena personangrepp inte är o.k.
 
En organisation borde tillfråga sina medlemmar om och inför större beslut. Den enighet som råder här är emot att förbundet avgiftsbelägger forumet, så som det ser ut idag.
 
Detta är absolut inte rätt väg att gå om man vill behålla sina medlemmar. Förbundet har fått många bra förslag som tyvärr viftats undan, gällande (vad jag förstår) den urusla ekonomin.
 
Sänkta kostnader för CD-skivor, gör att flera säljs och inte läggs ut på nätet, kopieras osv.  
Produktionskostnaden borde vara den samma, däremot så ökar intäkterna om man inte nöjer sig med att sälja 5000 CD-skivor för tex 600 kr/st, man säljer betydligt fler om man sänker priset.
 
Om man bara ser till förra dödboken, så såldes en ej uppdaterad skiva för fullpris. Varför inte göra som min förening gjorde, de kommer att ge rabatt till de medlemmar som köper nästa skiva och redan har införskaffat föreningens första skiva (De är märkta). Fortfarande tror jag på att uppdatera skivan åt andra hållet, dvs 1940-talet, istället för framåt. Nya uppgifter är reativt enkla att få tag i, medan de äldre uppgifterna är besvärligare. De är oftast arkiverade.
 
I en organisation bör en styrelse kunna ta emot befogad kritik och det i egenskap av styrelsemedlemmar.
 
Stänga en diskussion endast på dessa grunder, anser jag inte är befogat.
 
Sedan anser jag inte att alla kan ha samma åsikter, meningsskiljaktigheter kan förekomma.
 
Men det finns värre diskussioner än denna, som har pågått och får fortsätta att pågå, utan stängning av ansvariga.

2006-12-17, 20:44
Svar #29

Svenne Jansson

Att Internet används av både medlemmar och icke medlemmar för att uttrycka sina åsikter om partiets styrelse, ordförande och personal är inte acceptabelt i Kina heller.
 
Kanske också släktforskningsförbundet skulle göra som kineserna och sluta avtal med Google om att spärra sökning på de sidor där kritik framförts mot den rådande ordningen?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna