ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-14  (läst 2464 gånger)

2006-12-11, 22:32
läst 2464 gånger

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Efter många år i föreningslivet så har jag förstått att man gärna övervärderar sin egen verksamhet. Det blir så lätt en vi och dom anda. Att så många reagererar på en avgiftsbeläggning av AF har en annan bakgrund - vi vill inte utestänga nybörjare och frågare från andra länder och vi vill definitivt inte ha en klubb för inbördes beundran på AF. Det är faktiskt OK att ställa, i andras ögon, dumma frågor, det är så man lär sig. Det finns säkert många som, i likhet med mig, gärna och ofta besöker AF, själv svarar jag mest på frågor efter bästa förmåga. Varför? Jo, det är en rolig avkoppling och mer givande som pausverksamhet i ett krävande arbete än att spela dataspel, dessutom tränar jag upp förmåga att söka inom områden jag inte själv forskar i. Jag är också medlem av flera släktforskningsföreningar för att stödja den ideella verksamhet som bedrivs med register mm. Men jag är inte aktiv och har aldrig besökt ett föreningsmöte. Det har jag inte tid med, i likhet med så många andra som har glädje av AF, den största och mest utbredda föreningsverksamheten.  AF har inneburit en nyorientering av det klassiska föreningslivet där många fler kan vara med, några blir säkert också aktiva i det mer traditionella föreningslivet som då kan rekrytera nya medlemmar.
 
Anders Bs förslag är det bästa, det skulle ge ett öppet AF, men avgiftsbeläggning av andra tjänster. Jag har full förståelse för att man måste förbättra ekonomin, men det måste finnas andra vägar.
 
Jo, jag tror faktiskt att AF har en mycket stor betydelse för släktforskningen och dess utveckling till en folkrörelse i det moderna Sverige!
 
Chris, inte proffstyckare men vanlig gräsrotsmedlem

2006-12-11, 23:26
Svar #1

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
När styrelsen värderar Rötter/Anbytarforums kostnader och intäkter, glömmer de bort vilket värde som annonspelare hemsidan har för förbundet. Jag tror för min del att förbundets internetbaserade verksamhet genererar enormt mycket mer än annonsintäkter och hundralappar från Rötters vänner!
 
Om man förmådde begripa det värde Anbytarforum har som nybörjarmagnet och den första kontakten med släktforskarförbundet (vilket ger känslan av att förbundet går att samtala med), skulle man kanske tänka efter ytterligare innan man stänger denna kanal.
 
Risken med beslutet är att Anbytarforum börjar minska ytterligare (jag har redan märkt att besökssiffrona sjunkit det senaste året - rätta mig om jag har fel), och att det blir så tråkigt och innehållslöst att raset går snabbt. Jag tror nämligen att det finns en kritisk punkt, när ett forum blir så innehållslöst och ointressant, att alla som är kvar lämnar det samtidigt.
 
Anbytarforum har blivit tråkigare. Det är troligtvis resultatet av ett alltför hård raderande och ett alltför snålt klimat. Man kan inte längre småprata med andra här, inte längre umgås med likasinnade... En del tycker att det är bra, andra saknar den möjligheten.
 
Vi har på senare tid sett en del sjunkande skepp. GF, det gamla slagskeppet, ligger där med slagsida, livbåten SGS driver omkring i mörkret, och hangarfartyget SFF med kapten Ted vid rodret verkar ha fått slut på soppan. Det är på vippen att det inte blir något rendezvous sommaren 2008. I desperation plockas nu nödmynten fram. Det första kom med det senaste numret av Släkthistoriskt Forum. En PDF-fil på CD-skiva!
 
Börjar vi se slutet på guldåldern? Är det bara nedförsbacke kvar nu? I så fall, är det inte dags att kavla upp ärmarna och visa att alla dessa tecken är falska?!

2006-12-11, 23:48
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Just det, Ann-Mari!
 
Om man som nybörjare måste betala 100 kr för första frågan, och på köpet bli RÖTTER-vän, ser man nog till att formulera en fråga som ger en så mycket som möjligt i utbyte. I alla fall skulle jag göra det, om jag började forska nu. Av ev. svar på min fråga, och insikten om vad vänskapet kan ge, skulle bara sporra mig ytterligare i deltagandet på forumet. Vänskapet skulle då inte ses som en börda utan snarare en möjlighet.
 
Jag delar ditt motiv för att deltaga på forumet, Chris! Jag tycker också det är rolig avkoppling att dyka in lite överallt här och ibland hjälpa till, om jag kan. Jag lär mig hela tiden av detta.
 
Däremot har vi delade meningar om folkrörelsedriven verksamhet. Du är inte aktiv och har aldrig besökt ett föreningsmöte. Jag märker det! Det är klart att du då ser Anbytarforum som den största och mest utbredda föreningsverksamheten. AF är ingen förening, blott ett forum. Förvisso förträffligt inslag i förbundets verksamhet, och ett viktigt komplement, men basen är ändå föreningsverksamheten; folkrörelsen.  
 
Hur den rörelsen utvecklas har, enligt min uppfattning, definitivt större betydelse för släktforskningens utveckling i Sverige än huruvida deltagande på AF ska avgiftsbeläggas.

2006-12-12, 00:35
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Vi ska väl inte inleda en stor batalj här, som det så ofta utvecklas till....men jag har varit mycket aktiv i föreningsliv under många år på styrelse- och ledningsnivå och deltar fortfarande som föreläsare och kursgivare. Jag är fylld av respekt för alla inom släktforskarföreningarna som på ideell basis gör register, samlar material och ordnar andra aktiviteter. Men det traditionella föreningslivet måste också utvecklas, i takt med att samhället och levnadsvillkoren förändras. I likhet med Jojje tror jag på ett virtuellt föreningsliv (via AF) för alla som inte har tid, bor långt från sitt områdes förening eller har andra skäl att inte ägna sig åt den mer traditionella verksamheten.  Inom mitt tidigare föreningsområde lyssnade man inte tidigt till de röster som förespråkade en förnyelse och det hade mycket negativa konsekvenser. Jag tror personligen att en avgiftsbeläggning kommer att motverka nyrekrytering och att AF fungerar som en mycket viktig annonspelare. Ett fritt AF kan visa hur roligt det är med släktforskning. Det ÄR fantastiskt roligt att kunna diskutera och lösa problem tillsammans med andra i hela landet via nätet fast man bor långt ute i skogen. Men det kräver att det är lätt att komma med och pröva på. En hel del kommer säkert att aktivera sig i föreningarna, om de upptäcker att de blir väl bemötta på AF. Däremot kan jag tänka mig en avgift för övriga databaser på Rötter, jag håller inte med dem som hävdar att släktforskning (Genline, Svar, släktforskardagar mm) ska vara gratis.
 
Jag är numera aktiv på ledningsnivå i en internationell förening med synnerligen god ekonomi. Vi tar betalt för våra tjänster och vi tar rejält betalt för en del av dem, vi har också en relativt hög medlemsavgift. Men vi vet också (dvs har lärt oss av erfarenheten) att inte ta betalt för de delar av verksamheten som är ren PR, det har vi vunnit mycket på i det långa loppet.

2006-12-12, 01:03
Svar #4

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Intressant läsning, så här på småtimmarna.
 
Personlig reflektion, baserad på att anbytarforum var den kanal som fick mig att ta tag i släktforskningen, därav finns det emotionella skäl till mitt agerande och jag kan säga Leif att hade det kostat en hundralapp i starten, hade det inte blivit något av.  Avgiftsbelägg inte Anbytarforum, följ förslaget om att avgiftsbelägga andra delar (jag ser Ancestry som modell) där det då måste finnas kvalitativa tjänster som det är värt att betala för.
 
Sedan ser jag den globala påverkan, kamrater från andra länder som behöver hjälp, på samma sätt som vi behöver hjälp om vi behöver gå utanför Sverige (vilket kanske inte alla vill eller behöver, verkar det som). Dessa kommer att stängas ute på ett effektivt sätt.
 
Så, tänk till, ompröva gärna och gör något vettigt av detta

2006-12-12, 01:32
Svar #5

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Ja, inte tror jag att jag hade formulerat mig bättre i början, om det så kostat 10 000:-. Är man ny så är man och då vet man inte alltid vad som är viktigt och inte när man ställer en fråga. Sådant kommer med erfarenheten. Föresten, vad är dumma frågor? Jag svarar gladligen, om jag kan, även på mindre bra formulerade frågor.  
 
F ö en intressant diskussion måste jag säga. Håller med ovanstående ang att avgiftsbelägga andra områden. I alla fall så bör man ha chansen att pröva på innan, precis som man gör när man köper kläder.  
 
I dagens läge, när jag ju känner till forumet, så skulle jag kunna betala en hundring om året, men när jag var helt ny skulle jag inte ha gjort det.
 
Sov så gott .
Annki

2006-12-12, 05:15
Svar #6

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ja Chris, låt inte detta bli till någon batalj!  Vi värnar båda om detta förträffliga forum. Och jag har fått fram min poäng:  
 
Utvecklingen av släktforskningen står och faller inte med utvecklingen av Anbytarforum - huvudsakligen beror den på hur medlemsföreningarna fungerar och huruvida nya tillkommer. (Välkommen i Förbundet, Astra-Zeneca Släktforskarförening!).
 
Så här på morgonvisten har jag funderat lite på detta med avgifter. Och det måste antagligen utgå någon form av avgift i fall man ska få åtkomst till alla databaser i Nättidningen. Jag kan se en slags tre-stegs-modell:
 
1/ Grundavgift, för att ställa och svara på frågor (för dem som inte är stödjande genom RÖTTERS Vänner), kan förslagsvis vara 50 kr. Vad får man då för detta? Jag kommer då att tänka på Supporten på Microsoft. De ger support tre(3) gånger på en och samma produkt (licens). Sedan betalar man en avgift för varje  support därutöver. Det skulle här kunna innebära att samma person får ställa eller svara på tre frågor på AF. Supporten skulle då vara att personen garanteras svar på varje fråga. En slags volentärbank skulle  kunna byggas upp med personer som är beredd att svara på frågor, som inte inom en viss tid (1 vecka) har blivit besvarade.
 
2/ Medlemskapet i RÖTTERS Vänner höjs till 150 kr. För detta får man, som nu, sin profil publicerad och någon form av gratifikation varje år. Förutom ett gratis CD-material, måhända åtkomst till någon databas? Jag har inga problem med att fortsätta stödja utvecklingen av AF om avgiften skulle höjas till 150 kr.
 
3/ Vill man ha tillgång till alla nuvarande och kommande databaser, kanske få lite rabatt på Förbundsmaterial, och dessutom automatiskt bli medlem i RÖTTERS Vänner, betalar man 300 kr.
 
I all anspråkslöshet, är det här mina förslag på hur en avgiftsfinansiering av AF och vissa andra avdelningar av Nättidningen skulle kunna se ut.

2006-12-12, 08:51
Svar #7

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag tror inte beloppet har stor betydelse. Finns det en tröskel att kliva över så vänder många. Redan krav på registrering kommer att skrämma bort några. Där tycker jag ändå fördelarna överväger.
 
Däremot tror jag att själva registreringen måste vara helt gratis. Även en 5:a som avgift innebär en tröskel som kan visa sig vara för hög.
 
Sedan kan man ta betalt för att få tillgång till databaser och olika funktioner.
 
Jag har varit med på ett aktieforum som var upplagt så. Gratis att diskutera i huvudforumet - mot extra kostnad fick man tillgång till olika extra diskussionsgrupper samt tillgång till bättre funktioner.

2006-12-12, 12:06
Svar #8

Sune Lundin

Ska man betala för att hjälpa andra som ställer frågor? Om så blir kommer jag inte att hjälpa någon någonsin mer.

2006-12-12, 12:09
Svar #9

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Nej, Sune - det är nog inte tanken. Betalningen ska nog vara för att få tillgång till ett forum som inte är gratis att driva.
 
Någon svarsavgift är nog inte aktuell...  -)

2006-12-12, 14:18
Svar #10

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Om du med svarsavgift menar möjlighet att läsa svaret så är läsningen gratis. Att däremot skriva svaret kostar naturligtvis. Om jag inte uppfattat det hela fel. Så det kommer att kosta både för er som frågar och er som svarar. Jag har hittills mestadels tillhört svararna, varit Rötter-vän med användarkonto och betalat mitt årliga bidrag, sedan detta kom till. Då den nya ordningen införs upphör jag att vara Rötter-vän, drar tillbaka mitt användarkonto och övergår till att enbart läsa i Anbytarforum - om det blir något forum kvar. Misstänker att jag inte blir ensam om att förfara på detta sätt.

2006-12-12, 14:46
Svar #11

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Det blir bara bättre för varje år som går.

2006-12-12, 15:32
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Usch, hur ska detta bli? Allt är väl uppbyggt på att folk ställer upp och svarar och finns det inga svarare, så är det inte lönt frågarna gör sig besvär längre heller.
 
Jag trodde i min enfald, när jag gjorde entr? här för tre-fyra år sedan att man bytte och delade med sig av sina anor. Jag tror att det har hänt ca tio ggr att någon haft samma anor som mig. Så insåg jag att folk svarade utifrån andras gjorda familjeregister, CD-skivor, dataregister. Varför tar jag upp detta? Jo, skulle vi sitta och svara utifrån från vår egen släktforskning, så skulle det bli ganska glest med svar.
 
Det enda, som jag tror jag kan hjälpa till med, det är att svara på frågor om Gamla bilder, men för det behöver jag bara min egen erfarenhet och kunnande, inga dyrt inköpta CD-skivor.
 
Nej, det blir ett sjunkande skepp, om man inför avgifter för att vara med. Jag är till och med tveksam till att en obligatorisk inloggning ska ske. Jag vet själv hur jag reagerar när jag ser att man ska logga in för att få delta i något. Nej, då vänder jag på klacken och kanske missar något trevligt. Så kan det också bli. Man missar de nya besökarna.
Ann-Mari Bäckman

2006-12-12, 16:28
Svar #13

lena andersson

Man kanske inte ska räkna pengarna i om man frågar eller svarar utan att man faktisk är inne och gluttar på en superb sida! Ibland behöver man inte ens ställa frågor för att få svar då svaret redan finns på anbytarforum (sök i hela rötter)Och det är nog inte många som bara är inne en endaste gång. Jag har då råd med en hundring för att hitta bra, intressanta och roliga saker här!

2006-12-12, 16:52
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Javisst, när man väl är här så betalar man gärna. Det är inte det, det handlar om, utan att nybörjare ska vilja ta steget att prova på och se vilket utmärkt forum det är, plus att inte krångla till det för utländska frågare.
 
Ann-Mari
En som betalar
Ann-Mari Bäckman

2006-12-12, 18:04
Svar #15

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
I USA finns en volontärorganisation,  Random Act of Genealogical Kindness, som jag anlitat flera gånger ang. mina emigranter. Och jag har varit väldigt nöjd med hjälpen jag fått. Varför inte skapa någonting liknande kopplad till AF? En bank med frivilliga som är beredda att svara på frågor från dem som inte vill betala för registrering, t ex dem som bor i utlandet. Därmed utesluts de inte och får en förlängd arm till Nättidningen RÖTTER. Men precis på samma sätt som det fungerar i RAOGK, kan man inte kräva eller garanteras ett svar av de frivilliga. Och det är själva poängen: Möjligheten att få svar skulle bli större om man registrerade sig med ett användarkonto och betalade en avgift - hur den nu utformas - för ett utökat Rötter/AF.  
 
Men detta förutsätter givetvis att alla dem som har kunskap inom olika områden, inte minst geografiska, och är roade av att svara på frågor här, anmäler sig till den här volontärbanken. Den som frågar ska veta inom vilket/vilka område(n) personen forskar - såsom det fungerar i USA. Det ska definitivt inte vara någon komplicerad och tungrodd organisation, kan i stort sett sköta sig själv och avlasta administrationen.

2006-12-12, 19:04
Svar #16

Bo Nordenfors (Nob)

Instämmer helt med Leif, har själv använt RAOGK ett par gånger. Det har till och med handlat om att någo n farit ut och fotograferat gravstenar - förutom koll i diverse register etc.
Fler och fler av särskilt amerikanska frågeställare dyker upp på Rootsweb/Ancestry under Message Boards - när det gäller svenska rötter.  
Vi är en handfull personer som försöker hjälpa till där, skrämmer vi bort utlandet från Anbytarforum här så lär vi se en ansenlig ökning på nämnda message boards - även om en och annan hittar till Dalarötter och Skånsk Släktforskning för att nämna några småkusiner till Anbytarforum.

2006-12-12, 20:07
Svar #17

Birgitta Ohlsson

Hur blir det då med läshjälp? Köper man eller lånar mikrokort så får man ju betala för det. Lägger man sedan ut ett kort på notisen man behöver hjälp med så är det ju ingen som behöver lägga ner en massa tid på att leta reda på svaret. Det blir att betala två gånger för samma sak då. Det lär bli en dyr hobby för alla oss som bor långt ifrån de stora arkiven. Det kanske blir billigare att låta någon annan göra hela släktforskningen åt en? Ingen rolig framtid för mig med andra ord.
 
Mvh
 
Birgitta

2006-12-12, 22:23
Svar #18

Utloggad Anki Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2022-06-03, 16:34
    • Visa profil
Är inte meningen att det ska vara en engångssumma, som ett slags medlemsskap, precis som det är nu men med den skillnaden att nu är det frivilligt?  
Anki

2006-12-12, 23:41
Svar #19

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Leif
 
Tycker du att vi ska bygga upp en lösning sämre än nuvarnde anbytarforum? RAOGK bygger på att frivilliga anmäler sig och att de får mail från olika människor, men ingen annan ser svaren, varför samnma fråga kan komma många gånger.
 
Varför inte fortsätta med Anbytarforum som det är idag, en mycket bättre lösning, och en inarbetad sådan.
 
Den nya lösningen med avgift på Anbytarforum är som sagts tidigare inte bara korkad den är även ett steg tillbaka i tiden.

2006-12-13, 06:25
Svar #20

Rune Edström

Christer
Jaha du börjar gårdagen med att påstå att Ulf startar diskussionen i förtid. Du vill göra som det varit vanligt att göra hittills, användarna ställs inför fullbordat faktum. DÅ kan dom få ha synpunkter, men inte förr.
Som den handgångne man till Ted som du är, är det ju inte att förvånas över det. Det har ju inte funnits minsta tillstymmelse till vilja att informera om något i förväg. Har det bilvit ett herrans liv så man nästan trott att ett tredje världskrig utbrutit, har beslutet ändrats.
 
Du projektanställdes för att programmera om Rötters layout till modernare snitt, men fick senare titeln redaktör. Du hade ju kunskap om både IT och tidningar. Ditt kunnande om programmerande visades väl bäst när du exprimenterade med ett Anbytarforum i full drift ute på nätet.
 
Du tycker jag har konspirationsteorier. Tror nog jag har mer sanning än du.
Vi ställer frågan till dom som kämpade på barrikaderna för att få byta ut dom försoffade stofilerna i den dåvarande styrelsen mot Ted Rosvall som ny ordförande. När dom inte tyckte sig få skriva vad dom ville göra i dåvarande Rötter och AF, med Håkan Skogsjö som redaktör, startade dom en konkurerande släktforskarsait NOG.NU. Det skulle bli så mycket bättre med nytt folk. Folk i tiden och inga reliker från gången tid.
 
När Ted blev ordförande ansåg han att han skulle avgöra inte bara inriktningen utan även VAD och HUR det skulle skrivas i Rötters nättidning. Något som den dåvarande redaktörn HS inte tyckte.
Så resultatet blev att HS slutade. Som i andra offentliga sammanhang på egen begäran som det brukar heta.
 
Eller vi frågar dom som skrek högt att det skulle BARA vara om släktforskning på AF. Dom måste ju vara närmast euforiskt glada, över det lyckade resultatet som blivit här.
Jag tycker det blivit mindre inlägg över tid, något du bestrider. Men Jojje har ju inte blivit rättad, som tycks se samma sak.
 
Men verkar anmärkningsvärt sällan man ser deras namn här numer. Verkar mer som dom aldrig skriver inlägg här numer, utan har lämnat forumet.
 
Michael
Får jag överlämna en blomma till dej.  
 
Som ger information, som vi hittils förvägrats. Dessutom på AF och inte på någon plats i skymundan på Rötter.
Noterar att du verkar ha mina tankar om att lägga ut styrelseprotokoll. Men om du ser på styrelsens yttrande om avslag, så omfattade det 2-3 gånger längre spalt, med alla besvärligheter som var förknippat med det.
Men vart du hittat den demokratiska organisationen inom SSF ställer jag mej mycket frågande till.
 
Så jag hoppas du är så fortsätta fast det finns en liten tanke om att du kanske motarbetas av en del. För information har ju verkat obehövlig, som det varit. Och diskussion före beslut har ju inte gått göra, då informationen från det hållet bara skett genom Ted. För det mesta genom fullbordat faktum, när vi kommit i kontakt med resultatet. Dessutom försökt försvåra genom att det skulle göras pr mail, så ingen annan läste vad som framkom.
 
Så återstår frågan: Med 3,5 miljoner i underskott på 2 år går det ta framtida inkomster i anspråk i så stor utsträckning att Ted Rosvall hinner sätta sin prägel och ändra olika saker till sina visioner, för att förbundet ska överleva??
rune

2006-12-13, 19:06
Svar #21

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Mats,
 
Det har framkommit farhågor här att forskare från bl a utlandet skulle komma att utestängas om AF avgiftsbeläggs. Av Michael Lundholms inlägg att döma, är det inte frågan om utan hur en sådan avgiftsfinasiering kommer att se ut. Och detta gäller då inte bara Rötter utan även AF. Därav mitt inlägg om RAOGK. Ett sätt att inte utestänga utländska forskare (och andra) vid en avgiftsfinansiering.  
 
Jag påstår dock inte att det skulle vara utformat på samma sätt. Det går kanske att hitta en variant som blir ett bättre komplement på AF? Och det är inte alldeles nödvändigt att jag måste se varje svar på fråga från utlandet om en enskild släkting. Och varför inte göra en parallell sökfunktion på den avdelningen; AF-LAAGH (= Anbytarforum - Lösa akter av genealogisk hjälpsamhet)?  
 
Och jag delar i sak din och de flesta andras uppfattning att AF borde vara avgiftsfri. (Men det ser ju tyvärr inte ut att bli fallet).  
 
? Ett obligatoriskt, avgiftsfritt användarkonto - Ja.  
? Avgift för vissa interaktiva databaser - Ja.  
? Höjd stödjande avgift till Rötters Vänner - Ja.  
 
Det är min slutgiltiga ståndpunkt. Och här tror jag vi är överens.
 
Trevlig Luciakväll!
 
Leif

2006-12-13, 19:55
Svar #22

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Leif
 
Tack för ditt svar!
 
Det kanske inte är nödvändigt att vi ser svaren, men det underlättar för de som är släkt, vare sig det är i utlandet eller i Sverige.
 
Tyvärr så känns det som det finns en undfallenhet mot principbeslutet, trots att de flesta verkar dela vår åsikt att AF skall vara avgiftsfritt.
Det har ju heller inte presenterats någon kalkyl på kostnader och intäkter, för kostar gör en administration av detta slag, äter kanske upp hela intäktsökningen.
 
Till alla de som tycker det tagna beslutet är fel väg, du kan skriva till styrelseledamöterna, mailadresserna hittar du vid styrelsepresentationen, om det känns bekvämare än på detta forum
 
Mvh
Mats

2006-12-13, 20:32
Svar #23

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Mats! Jag skriver gärna här och talar om att jag vill att AF skall fortsätta att vara avgiftsfritt. Att skicka pengar från utlandet är ofta besvärligt och innebär extra kostnader. Om AF upphÖr att vara ett lättillgängligt och fritt forum, så kan jag tyvärr inte vara med längre.  
 
Mvh
Ann ( i England)

2006-12-13, 21:53
Svar #24

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Den som handlat i förbundets bokhandel nyligen har kanske noterat att det går bra att betala med kort över nätet via Pay & Read. Min utgångspunkt (och så vitt jag vet resten av styrelsens) har varit att användarkonton skall kunna betalas på detta sätt så att man automatiskt och mer eller mindre omedelbart får korrekta användarrättigheter till sitt konto.  
 
Till sist Rune. Tack för blomman! Vad gäller den demokratiska organistionen har jag inget problem att hitta den.
//Michael Lundholm

2006-12-13, 22:15
Svar #25

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag tycker att man redan nu bör börja fundera på motioner till förbundsstämman i detta ärende. Var och en av oss som tycker att AF skall vara avgiftsfritt, d v s sannolikt majoriteten, bör tala med sin föreningsstyrelse om att lägga en motion om ett avgiftsfritt Anbytarforum på årets förbundsstämma. Det är väl förmodligen den enda möjligheten att upphäva förbundsstyrelsens verklighetsfrämmande beslut.

2006-12-13, 22:48
Svar #26

Utloggad Bodil Josefsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2021-05-28, 09:01
    • Visa profil
Jag hann ju fylla 40 i år, så jag är ju gammal nu ( iallafall enligt mina barn). Jag har ALDRIG stött på ett diskussionsforum som varit avgiftsbelagt! Antingen har jag fel intressen, eller har jag haft tur...  
 
Personligen är jag utbildad systemutvecklare, och jobbar med datorer dagligen.
 
Är inbiten släktforskare sedan ett år tilbaka. Kunde tack vare Anbytarforum (i dess dåvarande form - eller..?) få hjälp - OCH bli intresserad att gå vidare. Höll på mkt i tonåren - innan datorn fanns, så nutida forskning var ett AHA för mig.
 
Jag kan inte förstå hur resonemanget varit före man tagit beslut om att avgiftbelägga diskussionsforumet Anbytarforum. Detta är för mig en FULLSTÄNDIG GÅTA. Förstår inte styrelsen vilken inkörsport detta är? Förstår man verkligen inte ? Eller VILL inte styrelsen förstå? Pengar är ju ändå ganska viktigt.., eller.. ?
 
Jag har läst mig till att det är ett Principbeslut att avgiftsbelägga Anbytarforum - min princip är att bojkotta alla pengastinna föreningar, som inte kan se verksamheten framför alla kronor man kan /spara,tjäna/. Vari ligger ER princip???
 
Förklara varför det är ett PRINCIPBESLUT.
 
/ min princip på internet är att inte betala i diskussionsforum!
 
Mvh Bodil J

2006-12-14, 00:13
Svar #27

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Jag måste också säga att jag aldrig stött på ett avgiftsbelagt forum, men forum som är låsta för andra än medlemmar finns det gott om. Så användarkonton är jag inte emot.
 
Jag är rädd för att om man avgiftsbelägger detta forum så blir det motsatt effekt. Jag tror inte på att detta är rätt väg att gå. Men ge de som betalar, som tidigare nämts extra förmåner, låter som en bra id?.
 
Tror inte jag har lust till att tvingas betala för att få tillgång till detta forum, så då förlorar Ni en redan betalande medlem. Däremot kan jag betala för extra förmåner om de är intressanta.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-12-14, 00:50
Svar #28

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Om SSF:s styrelse anser att innehållet i Anbytarforum är reglerat av PUL (se diskussionen om datainspektionen) så är vi som skriver här ansvariga för innehållet. Är vi det? Om SSF har utsett en ansvarig utgivare behöver man censurera inlägg. Det gör man.Man har också möjlighet att ta betalt för inlägg - inläggen kan jämställas med annonser. Alla som skriver betalar en annonsavgift (på x00 kr/år). Även annonser är ett ansvar för den ansvarige utgivaren.
 
Om jag inte vill annonsera, så minskar annonsmarknaden. Då sjunker priserna. Sen finns det ju gratistidningar som Metro m fl - utan kostnad för läsarna, men med annonspriser som finansierar utgivningen. Om annonsmarknaden minskar äventyras utgivningen. Även gratistidningar har ansvarig utgivare. Då behöver man censurera inlägg. Även kända skribenter (eller annonsörer) behöver hållas koll på om man har en ansvarig utgivare. Det blir liksom inte bättre kvalitet bara för att avsändaren är känd.
 
Är Anbytarforum en gratistidning? Eller ett släktforskarforum? Är Anbytarforum ett verktyg för finansiering eller för släktforskning?
 
Låt det vara ett forum för släktforskning, öppet och utan kostnad för användarna - ta betalt för diverse CD-skivor, extra-tjänster etc., men låt inte användarkonton kosta pengar. Det blir inte bra.

2006-12-14, 08:20
Svar #29

Utloggad Bengt Åke Jarnestad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:32
    • Visa profil
Ja, denna diskussionssida var en ny upplevelse för mig. Trodde i min enfald att Anbytarforum skulle vara ett forum öppet för alla. Jag har hållit på att släktforska sedan början av 2000-talet då en äldre släkting till mig dog, vilket skakade om mig rejält. Vi bodde bara några kilometer från varandra, men jag den betydligt yngre av oss tog aldrig kontakt fast jag hade minst 25 år på mig på samma ort. Låt vara att intresset för släkten vaknade och jag fick kontakt med två personer som har varit mentorer för mig i början. Känner nu att jag klarar mig ganska bra i letandet, men det kostar givetvis pengar. Kan jag, vilket jag kan och gör, så återgäldar jag till mina mentorer, ny data och infallsvinklar utan att ha den minsta tanke på att ta betalt. Även kontakter på andra håll har av mig erhållit gratis information. Jag har av dem fått som tack ny information och ävet detta gratis.
Anbytarforum har i år varit en ny upplevelse för mig och då samtidigt en kick i positiv bemärkelse. Jag har mestadels ställt frågor, vilket kanske inte är så konstigt då man är ny i forumet, men jag har även kunnat svara på några inlägg, vilket har kännts meningsfullt och positivt. Har på det viset fått nya kontakt med avlägsna släktingar i både Sverige och i utlandet. Detta innebär för mig en iver att gå vidare och ett stort tack till forumet.  
Blir det nu någon form en avgift på Anbytarforum kommer detta med största sannolikhet att få en hämmande effekt och begränsa diskussionen och antalet utövare, men det kommer kanske att ge en del pengar in. Känns lite grand som man kan ta försöket med biltullarna i Stockholm som en parallell. Effekten blev ju där mindre bilar i city.
Jag är inte betalande medlem. Tanken har snubblat över mig att gå med, men som läget är nu så vill jag avvakta och se. Känner mig helt plötsligt mer som en snyltare. Ja, jag har ju sedan tidigare köpt på mig en massa CD-skivor och mitt personliga släktforskningsbibliotek är idag hyfsat, men inte (aldrig) komplett. Det är kanske på den vägen man skall fortsätta. Kostar pengar, gynnar mig mentalt, men inte andra, förutom få utvalda.
 
Låt Anbytarforumet vara som det är idag. Ett gratis givande och tagande.
 
mvh
 
Bengt Åke J

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna