ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-11  (läst 1865 gånger)

2006-12-10, 19:55
läst 1865 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Om gemene man kan tänka sig att betala blir nog mycket beroende på vilka nya tjänster som kommer till.
 
Crister skrev: Bakom det obligatoriska kontot kommer man att få tillgång till helt nya tjänster som mer än väl motiverar avgiften.
 
Ett attraktivt paket, där full tillgång till Anbytarforum endast är en del, kan nog vara lockande. Går det redan nu att säga något om vilka nya tjänster man har i åtanke?

2006-12-10, 20:10
Svar #1

Svenne Jansson

Varför informerar inte släktforskningsförbundet själva om den nya avgiftspolitiken istället för påhopp off topic på den som gör informationsjobbet åt dem?
 
Den nya avgiftspolitiken liknar gamla klassiska SJ-politiken. Inkomsterna är för små. Åtgärd höj biljettpriset. Resultat färre resenärer och ännu mindre inkomster.
 
Men det är kanske släktforskningsförbundets syfte? Färre besökare i anbytarforum innebär mindre besvär. Varför inte införa 200-årsgräns? Det borde göra susen!

2006-12-10, 20:14
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
De som förespråkar avgift och tycker att det är naturligt att betala för okänd tjänst.  
 
Köper du alltid grisen i säcken? Om du kommer till detta forum, antingen som letare från annat land eller som förstagångsbesökare, börjar du då att betala 100 kr för att ställa din första fråga?
 
Knappast, men det är väl inte för dessa som forumet finns, utan för de som redan är frälsta och vet vad de är ute efter.
 
Sorry, jag tycker detta folkrörelseforum förlorar stort på detta beslut och hoppas det finns kurage nog i de som fattat beslutet att tänka om, det är inte försent att ändra sig (att kunna ändra ett felaktigt beslut visar på civilkurage, hoppas det finns)

2006-12-10, 20:23
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Crister
 
Vad är ditt syfte med att starta den här diskussionen skrev du tidigare i ett inlägg.
 
Naturligtvis är det tråkigt att denna typ av information kommer fram på Anbytarforum och att det inte informeras via de officiella kanalerna.
 
Men vad avsåg du egentligen med ditt inlägg? I nästa mening skriver du Att Förbundsstyrelsen ska riva upp beslutet - eller vad?
 
Naturligtvis ska ett beslut kunna ifrågasättas, speciellt ett beslut av denna art. Att sedan styrelsen formellt inte ansvarar inför annat forum än årsstämma innebär inte att yttranden eller påpekanden inte får förekomma, yttrandefriheten är inte satt ur spel.

2006-12-10, 22:06
Svar #4

Nils Antonsson

Att ta 100 kr i betalning riskerar på sikt sakta men säkert döda detta forum. Detta därför av en avgift definitivt lär begränsa antalet svarsskrivare - och därigenom även antalet läsare - och slutligen antalet frågare. Gärna användarkonton, men att ta en avgift 100 kr för dessa och att här ev ställa ett par frågor och sedan kanske svara på lika många frågor under ett år, tror jag inte är särskilt smart från ledningens sida. Det innebär att många söker andra vägar, och den avtappningen skribenter/ läsare kan gå mycket snabbt.
 
Jag har bara vänta och se ... men befarar nu det värsta för detta fina forum.

2006-12-10, 22:44
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Måste skriva några rader till... Ju mer jag tänker på det här, desto oroligare blir jag över att svaren kommer att bli lidande av att avgiftsbelägga Anbytarforum. Många bra svar kommer från personer som har rätt begränsade forskningsområden, oftast geografiskt. De kan också vara i princip färdiga med sin forskning, är inte så aktiva längre men besitter stort kunnande inom olika områden. När dessa tittar förbi Anbytarforum kommer de ofta med utmärkta svar. Jag är rädd att den kategorin användare inte kommer att bli betalande i så stor utsträckning. De är inte så intresserade av nya tjänster, men  vill ibland kunna lämna ett svar på en fråga. Det är nog inte priset som avskräcker, utan krånglet med att göra en betalning.
 
Speciellt tror jag det drabbar våra utländska användare, från Norge, Danmark, Finland, USA och andra länder. Det kommer upplevas som allt för krångligt att betala avgiften, bara för att kunna vara med då och då i utbytet här.
 
Kan man inte tänka sig ett abonnemang i två steg? Ett gratis användarkonto för att kunna skriva på Anbytarforum, men med möjlighet att uppgradera mot en avgift för de som vill ta del av andra tjänster?

2006-12-10, 23:19
Svar #6

Ingela Olofsson

Hur många har skaffat användarkonto till dags dato?  
För många år sedan, jag tror det var när Håkan Skogsjö var redaktör, sa man att det var 1.500-2.000 personer som skickat in hundralappen, vilket gav en inkomst med 150.000 - 200.000 per år i inkomst redan då.  
Har antalet som blivit medlemmar minskat sedan dess??
Vad är det som har kostat så mycket pengar, när de som varit redaktör och värdar på forumet redan varit anställda??
Är det Rötter och Anbytarforum som får förbundets ekonomi att braka samman??

2006-12-10, 23:25
Svar #7

Utloggad Bodil Josefsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2021-05-28, 09:01
    • Visa profil
Trams!
tycker en som aldrig kommer betala - en principsak...
mvh Bodil J

2006-12-10, 23:38
Svar #8

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Ett utmärkt förslag, Anders! Abonnemang i två steg låter mycket mer tilltalande än krav på en 100-lapp för att få ställa sin första fråga.  
 
Nu har jag tittat in här på forumet nästan dagligen i snart 4 år, och jag har hittat mycket intressant på andra ställen i Rötter också. Så självklart betalar jag gärna till Rötters Vänner. Men om jag hade gjort det innan jag ens hade haft chans att ställa min första fråga - nja, det är mer tveksamt.
 
Jag hoppas verkligen att förbundets ledning tar emot Anders förslag positivt.
 
Mvh
Ingegerd

2006-12-11, 00:11
Svar #9

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Det är säkert fler än jag, som har betalat frivilligt till Rötter i flera år, utan att bry sig om att skaffa ett användarkonto.  
mvh Margareta

2006-12-11, 04:52
Svar #10

Utloggad Ernst Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-11-19, 07:20
    • Visa profil
Jag har läst med intresse alla inslagen om avgiftsbeläggning på Anbytarforum. Det skulle ju varit bättre om alla fakta om finanserna vore kända och hur mycket hundralappen skulle inverka på dessa. Själv har jag som boende in Kanada begränsade möjligheter att hitta information i Sverige men har haft stor nytta av den sakkunninghet och hjälpsamhet som dagligen visas på Anbytarforum. För det ville jag stödja Rötters Vänner och skicka in en hundralapp. När jag fick fakturan hade jag två sätt att betala: postgiro som jag inte kan använda här i Kanada och SWIFT som används av bankerna men det skulle kosta ungerfär 450 kr i avgift plus hundralappen som skulle skickas. Inget för mig!. Om jag inte haft en broder i Sverig som hjälpte med inbetallningen hade de inte fått något. Jag föreslår att man gör det enklare att skicka pengar från andra länder genom att använda kredit kort eller PayPal vilket är väldigt vanligt i andra länder.  
Om det nu är tvunget att införa avgifter vore det kanske också en möjlighet att man kan ha så många fria frågor per år innan avgiften slår in och de som svarar kunde tjäna in sin avgift genom att giva så många svar per år. Det skulle stimulera de som så flitigt tar hand om våra frågor att inte ge upp på detta jättefina forum.  
I USA där jag också forskar finns det många 'message boards' där man kan få hjälp med problem och jag ännu inte hittat något där man måste betala. Visserligen finns det företag som Ancestry men det är ju likadant som Genline som tar betalt för deras databaser. Men Ancestry också understöder Rootsweb vilket är fritt för alla och en utmärkt informations källa.
Några tankar från andra sidan Atlanten.
 
Ernst Stjernberg
Vancouver, British Columbia
Kanada

2006-12-11, 06:58
Svar #11

Rune Edström

Jamen har Ni inte sett hur man de senaste 5? åren försökt nedbringa antalet skrivande på AF, genom att stänga och avsluta olika ämnen. Särskilt sen Datainspektionen öppna munnen och stora skälvan inträdde. Den ansvarige utgivaren (jodå Rötter där AF ingår, har utgivningsbevis med Ted Rosvall som ansvarig utgivare, innan det ens var behövligt) som inte har något lite av Expressens eller Aftonbladets manér, snarare undfallenhet mot myndighetspersoner och vill hålla sig väl med dom alla.  
Fler än en gång har ju framhållits att det är Rötter som är det viktiga, AF är bara ett bihang till det.
 
Så efter idogt arbete blir det nog som önskats och målet uppnås. AF får för lite besökande för att fortsätta. Hade intresset varit åt andra hållet hade det varit som på andra forum att registreringen för deltagande hade skötts av en dator på 2 minuter för att ställa den där första frågan. För är nog ingen, som i dessa snabba tider, betalar in en hundring, väntar en vecka på att få sitt lösenord, för att sen få ställa  den där frågan. För att få tillgång på det övriga skulle det kosta hundringen.
 
Redan när Håkan Skogsjö slutade som redaktör fick jag en stark känsla av att det var inom SSF som inom politiken, ideérna skulle komma från rätt håll för att vara livskraftiga. Det gjorde inte AF. Den känslan har förstärkts under årens gång.
 
Beträffande underskottet så fick vi ju i fjol rådet att inte stirra oss blinda på siffrorna, utan se vad vi fick för faciliteter, när det blivit sådant. Antar att vi ska titta på samma saker i år, för har det tillkommit något nytt i år??, annat än mindre folk på förbundet, så dom kvarvarande ska göra mer. Precis som företagen gör. Men där brukar VD söka andra jobb vid förlust, nåt som inte är möjligt här.
 
Yttrandefriheten är inte satt ur spel, men hur många gånger har vi fått oss till livs att yttra oss om förbundets görande och låtande med mail istället för på detta öppna forum, så fler får läsa den??????
 
Så snart får vi stryka hatten av skulten och ta adjö av AF. För som det verkar lyckas nog tillskyndarna få det Sex feeth under.
mvh
rune

2006-12-11, 07:26
Svar #12

Crister Lindström (Redaktor)

God morgon
 
Tanken var, att när alla fakta finns framme - göra en utförlig presentation på Rötter. Nu startade tyvärr Ulf Berggren denna diskussion i förtid. Dessutom utan att vara tillräckligt informerad.
 
Det finns i dag bara ett principbeslut. Inget annat! Hur det ska se ut, vilka nya tjänster som kommer att finnas osv finns det bara id?er om.  
 
Klart är bara att det kommer att krävas konton för att kunna göra inlägg - precis om i stort sett alla andra diskussionsforum. Det är nödvändigt för att kunna stoppa anonyma inlägg och för att kunna kommunicera med användarna. Också i fortsättningen kommer det att bli möjligt att läsa inlägg.
 
Rune Edströms konspirationsteorier ovan håller tyvärr inte. Antalet användare på Anbytarforum blir bara fler och fler. Det är orsaken till att programvaran - inte hårdvaran - inte längre orkar med.
 
Det enda arbete som inletts är just överföringen av Anbytarforum till en ny plattform.
 
Det är lite förvånande att så många tycks tro att drift och underhåll av Rötter och Anbytarforum inte kostar något. Det kostar mycket pengar! Detta ska ställas i relation till medlemsavgiften 9 kr per person och år. Det räcker inte på långa vägar till att täcka kostnaderna. Det finns dessutom debattörer som klart deklarerat att de inte är medlem i någon förening och inte kan tänka sig att stödja Förbundet på något sätt t ex genom att vara Röttervän. Något att tänka på i sammanhanget kanske?
 
När vi kommit lite längre fram i processen kommer allt att presenteras utförligt på Rötter. Det finns flera id?er som läsarna hört av sig med och som nu finns med på id?listan. En sådan är t ex en databas med gruppfoton. Att skapa en sådan databas är inte gratis. En smärre avgift skulle kunna göra det möjligt. Är det en så omöjlig tanke?
 
Mvh/ Crister Lindström, Rötterredaktör

2006-12-11, 07:48
Svar #13

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Att ta betalt för att använda Anbytarforum innebär att det kommer att i stort sett upphöra.
I dag är Anbytarforum en bra start för en blivande släktforskare och det kan innebära medlemsskap i någon släktforskarförening.
Om det krävs betalning för att kunna deltaga blir det en trolig utveckling att någon annan kommer att starta en liknande hemsida som betalas via reklam och då försvinner den naturliga kontakten mellan blivande släktforskare och Släktforskarförbundet eller dess medlemsföreningar.    
Om det blir vissa utökade tjänster som kräver betalning kan kanske det accepteras.  
 
Jag själv är ganska flitig på Anbytarforum och svarar på många frågor och funderingar.
Jag har några gånger ställt egna frågor men svaren har uteblivit. För mig är det inte värt hundralappen för att svara på frågor. En avgiftsbeläggning betyder att man kan nyttja tiden till annat och aktivt släkt- och hembygdsforska mera istället för att lägga ner tid på att svara på frågor.
 
Björn Engström

2006-12-11, 08:02
Svar #14

Bernt Bergkvist (Swetrot)

God Morgon Crister!
 
Jag har en känsla av att alla förstår att vi behöver användarkonton, på ett eller annat sätt. Jag tror också att åtminstone de flesta skribenter någonstans begriper att Anbytarforum kostar pengar att driva.  
 
Hur mycket det kostar, och vad som kostar, är däremot inte känt. Det redovisas ju endast med något decenniums mellanrum hur många som betalat in till Rötters Vänner, och hur kostnadsbilden ser ut har ingen berättat. Är det för mycket begärt att redaktören, kassören, ordföranden eller vem som helst berättar öppet och ärligt hur det ser ut i alla fall någon gång i kvartalet, eller när det kan tänkas vara lämpligt? Tar diskussionen, tar med sig den till förbundsstyrelsen och visar hur tankar och funderingar går?
 
Jag tror det är viktigt i en stor folkrörelseförening med Släktforskarförbundets struktur att man kommunicerar med de medlemmar som använder vissa tjänster. Gör dem till en remissinstans så att man kan berätta vad man vill göra, förklara pedagogiskt varför man vill göra så, och lyssna och se om inte de användare av tjänsten som finns kan slipa till detaljerna i det man vill förändra.
 
Det här borde gälla inte bara Anbytarforum utan också CD-utgivningen, prenumerationen av tidskrifter och andra tjänster och produkter som man producerar. Tyvärr har det rätt så ofta informerats mycket dåligt. Därför tycker jag inte att det är Ulf som skall utmålas som en skurk  i detta, utan han är för mig hjälten i denna diskussion. Nu har vi användare på Anbytarforumet i alla fall fått chansen att berätta vad vi tror kommer att hända när dessa principbeslut genomförs. De som skall exekutera och utforma dessa beslut har fått chansen att lyssna på användarna.
 
Jag tror att införandet av avgiftsbelagda konton späder på underskottet! Dels därför att betalande kunder är väsentligt mer kverulerande än om man erbjuder en gratis tjänst, dels därför att Släktforskarförbundet tappar sin viktigaste marknadsföringskanal för rekrytering av nya medlemmar och försäljning av databaser på CD-skivor.
 
För övrigt tycker jag att det är dags att vi ute i föreningarna börjar inventera våra led efter nya förbundsstyrelsemedlemmar. Närmare 3,5 miljoner underskott på två år gör att vi behöver finna några redigt gnetiga smålänningar, gärna med skotska gener.
 
Med vänliga hälsningar
 
Bernt Bergkvist

2006-12-11, 09:05
Svar #15

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Intressant att Crister tar upp nya funktioner, såsom gruppfoton, när frågan är om Anbytarforum skall vara avgiftsbelagd eller ej.
 
Övriga delar av Rötter kan i enlighet med ex Ancestry ha en användningskostnad men att kostnadsbelägga message board är inte riktigt ur någon synpunkt, snarare dumt, eftersom det är det bästa sättet att ha en fungerande, gratis, marknadsplats för övriga funktioner.
 
Principbeslut eller inte, beslut är fattat vid ett styrelsemöte,som jag förmodar var för en vecka sedan (detta baserat på den officiella kalendern), kommunicerat via ordförandelista och därmed officiellt (eller har en ordförande någon form av yppandeförbud, något som kan tolkas av redaktörens utfall).  
 
Återigen, jag ber styrelseledamöterna att sansa sig, fundera en gång till på vad som är smartast, och våga ta intryck från de argument som framförs och därefter fatta de beslut de finner rätt.

2006-12-11, 10:45
Svar #16

Rune Edström

Tänk inte på att få någon information från förbundshåll. Dom behöver inte bry sig ett vitten om vanliga gräsrötter. Tror dessutom att stämman i sommar ger ansvarsfrihet för skötseln av finanserna. För finns inga ekonomer som ordförande i föreningarna.
rune

2006-12-11, 11:53
Svar #17

Svenne Jansson

Var Ulf Berggren felinformerad när han citerade (!) Michael Lundholms styrelserapport (!) till föreningarnas ordförande måste förbundsstyrelsen lämnat fel information till medlemmarna om sitt beslut (!) om avgiftsbelagda konton för att skriva i anbytarforum. Ska Ulf ha kritik isåfall?
 
Nån som håller räkningen på hur många gånger det lämnats besked om anbytarforums framtid men sen sagts det bara är principbeslut när beslutet kritiseras? När kommer ett riktigt besked om ett riktigt beslut istället för dimridåer när nåt läckt ut i förtid?

2006-12-11, 12:12
Svar #18

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag håller med Björn Engström, vi som svarar på frågor kommer inte att vilja betala för det. Jag betalar gärna och frivilligt till Rötters Vänner, men en obligatorisk avgift för AF skulle skrämma bort också nybörjare och personer från andra länder, som idag ofta har intressanta frågor. Det är dessutom roligt att hjälpa nybörjare komma in i släktforskningen. En obligatorisk avgift skulle innebära en stor risk att det bara blir ett innegäng som debatterar på AF, mer Bure, Heliga Birgitta mm och mindre riktiga frågor och problemlösning på olika nivåer.  
Om medlemsavgiften till förbundet bara är 9 kr/år, kan man inte höja den?  Finns det andra alternativ för att förbättra ekonomin? Hur mycket kostar huset i Sundbyberg? Lokalkontoret i Göteborg? De är säkert fina och bra, men de flesta av oss ute i landet har aldrig möjlighet att utnyttja dessa verksamheter. AF (och Rötter) däremot gynnar alla medlemmar i Sverige och utomlands. Det är också helt OK att ta betalt för deltagande i släktforskardagarna, man får betala inträde för alla andra aktiviteter i samhället. Jag betalar gärna mer i medlemsavgift för att se Rötter och AF fortsätta som en av förbundets viktigaste och mest unika aktiviteter, men inte en ren användaravgift för att få göra inlägg på AF.

2006-12-11, 16:43
Svar #19

Hans Peter larsson

Hej!
 
Vilken debatt utan att känna til fakta i målet.
 
Det enda som har beslutats är att avgiftsbelägga bl.a. Anbytarforum. Hur detta skall formuleras i detalj har vi inte ens diskuterat i nuläget. Det har även beslutats att införa obligatoriska användarkonton. Angivligen för att stävja spam och missbruk av Anbytarforum.
 
Det skulle ju vara underbart om man ville avvakta med att diskutera och skälla på oss i styrelsen tills man vet vad besluten egentligen innebär. Vi kommer att ge information i god tid både om detaljer i själva utformningen av avgiften, om hur man betalar och hur man loggar in när detta är klart.  
 
Fram tills detta sker ber vi bara om en enda sak: Arbetsro så vi i lugn och ro kan utarbeta ett system som innebär så små olämper som möjligt för användarna i Sverige och utomlands. Och som kan financiera detta forum så det inte ständigt dras med förstoppningsproblem. Det är nämligen inte gratis, vilket tydligen har kommit som en överraskning för några.
 
mvh Hans Peter Larsson

2006-12-11, 17:45
Svar #20

Kenneth Larsson

Om bara debatt får föras när fakta i målet är helt kända, så lär det bli tunnsått på debattsidan. Var glad åt alla gratis åsikter i stället, Hans Peter!

2006-12-11, 18:01
Svar #21

Svenne Jansson

Nu skingrades dimman av förbundsstyrelsemedlemmen Hans Peter Larsson som skrev debattörerna inte känner till fakta i målet trots att debatten startade med ett citat från förbundsstyrelsemedlemmen Michael Lundholm som skrev man beslutat avgiftsbelägga anbytarforum. Enligt Larsson är det enda som beslutats att avgiftsbelägga bl a anbytarforum.
 
Hittills har det kommit två bekräftande dementier från släktforskningsförbundet idag. Hinner det komma en tredje?

2006-12-11, 18:40
Svar #22

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag ber att få instämma med Björn Engström, Mats Ahlgren och Chris Bingefors och många andra om att det faktiskt är korkat att bara betalande personer ska få använda Anbytarforum, då man raskt utestänger våra utländska användare och alla nya inhemska forskare.
 
Om skälet är att få bort spam, borde fungera lika väl med en alert Anbytarvärd, som t.ex. skulle få hjälp av ett antal frivilliga personer, som lusläser  vissa speciella sidor och bums rapporterar till Anbytarvärden när någon åtgärd behövs.
 
Om skälet är att öka förbundets intäkter, så räcker det inte till med att ta in hundralappar av några tusen Rötter Vänner, som dessutom kan tänkas bli färre i protest mot en obligatorisk avgift
 
Om förbundet verkligen vore ett litet företag, som somliga verkar tro, hade man för länge sedan varit tvungen att göra upp en kontrollbalansräkning, som måhända hade visat att företaget var mer än konkursmässigt.
 
Om man vill göra en sparåtgärd, som skulle verka positivt på medlemmarna (föreningarna), så vore det att per omgående avskaffa ALLA styrelsearvoden.  
 
Det gick nämligen alldeles utmärkt i 15 år att driva förbundet med en helt ideell styrelse, och det borde gå nu också.  
 
Det är bra med nya projekt, men har man inga pengar, så har man inte och det är bara att rätta mun efter matsäcken.
 
Tycker övertecknad, en av förbundets grundare, fd styrelseledamot, fd ShF-redaktör m.m.

2006-12-11, 19:01
Svar #23

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Hans Peter
 
Ingenting är gratis, det vi alla, men vad kostar Anbytarforum?  Under 2005 erlades 128 ksek för IT och licenser. Om det finns andra direkt ITrelaterade kostnader så döljs de under någon annan rubrik.
 
Nu vet jag att det krävs nyanskaffning av program/licenser, utveckling och kanske högre driftkostnader, men det är svårt att uppskatta så länge dessa siffror inte kommuniceras. En ide kan ju vara att redovisa verkliga kostnader och var de finns i resultaträkningen.
 
Övriga delar, redaktör, anbytarvärd osv lär ju inte minska med avgiftsbelagda konton, tvärtom så måste det till ny administration för att hantera den obligatoriska 100-lappen (eller annan beslutad summa)
 
Att Röttervänner idag genererar mer än dessa 128 ksek är klart.

2006-12-11, 19:25
Svar #24

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag har så svårt att förstå denna ovilja till diskussion och öppenhet.
 
Jag ser hela denna sträng som väldigt positiv. En mängd kloka människor som vill väl kommer med goda råd och kloka råd. Och allt detta kommer så uppenbart från en önskan att värna om det anbytarforum vi alla värdesätter så högt.
 
Jag tycker Anders Bergs förslag är bäst hittills. Ett avgiftsfritt anbytarforum med användarkonton, kompletterat med ett avgiftsbelagt extrapaket. Detta extrapaket kan innehålla t.ex egen hemsida, fotoalbum, meddelandefunktion osv.

2006-12-11, 20:45
Svar #25

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Jag kommer nog inte att besöka Rötter så mycket om det blir avgift. Jag varken skriver eller svarar så ofta på frågor men går in och tittar varje dag om det är något från mitt område. Redan nu har jag börjat fundera om jag ska vara kvar i SSF för det är rysligt dyrt för en fritidsforskare (nu menar jag inte släktforskning). Jag har redan gått ur någon förening för det börjar bli för dyrt att vara med i flera, fast man egentligen hade mycket utbyte av att träffa andra släktforskare från andra orter. Släktforskning  verkar mer och mer rikta sig till de som har råd att betala högre avgifter och vi med sämre ekonomi får hitta andra alternativ. En riktning som är beklaglig men kanske förstålig om man tänker på allt som produceras och produktionskostnaderna som måste betalas plus allt annat.
May the Force be with you.

2006-12-11, 21:13
Svar #26

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Det finns en tendens för oss flitiga använare av detta forum att överskatta inte bara vår egen betydelse här utan av hela forumets OERHÖRT STORA BETYDELSE för släktforskningens väl och ve i det här landet. Verkligheten är kanske lite annorlunda.
 
Släktforskarförbundet är en folkrörelse som likt alla andra folkrörelser baseras på de många medlemmarnas ideella arbete. Hur släktforskningen skall utvecklas avgöras därför i huvudsak på hur de enskilda föreningarna bedriver sin verksamhet. Förbundets Nättidningen kan bidra till släktforskningens utveckling, men har knappast den betydelse som flertalet här vill göra gällande. Alldeles avgörande är hur utvecklingen i de enskilda föreningarna artar sig; intressanta möten, föreläsningar, kurser, anbytarträffar, utflykter, föreningsaktiva, medlemsutveckling o s v. Hur ser den utvecklingen ut? Är rörelsen på tillbakagång? Att döma av medlemsutvecklingen i de föreningar jag är medlem i, syns inte några sådana tecken - snarare tvärt om. Kan det vara så att mötet öga mot öga mellan människor är ett djupt rotad mänsklig egenskap som det råder brist på i denna datoriserade värld och att medlemmar känner ett ökat behov av att komma tillsammans? Vad som händer med Nättidningen är då en marginell fråga i sammanhanget och något som några proffstyckare här  finner så väldigt viktigt, till synes avgörande för hela släktforskningens utveckling. Så är det naturligtvis inte. Släktforskarrörelsen kommer att fortsätta utvecklas oavsett vad som händer med Anbytarforum, om bara verksamheten i föreningarna faller i god jord och inte bara behåller medlemmar utan kan locka nya. Och inget tyder på, som sagt, att den utvecklingen skulle vara i farozonen.
 
Jag har inga som helst problem med att det skulle kosta 100 spänn för att ställa eller svara på en fråga här. Nej, det blev inte lika lätt att bara slänga i väg en fråga. Man blev tvungen att tänka efter lite grann innan frågan ställs. Och som man frågar får man svar. En och annan kanske drar sig för att ställa en fråga, men å andra sidan kanske man får ett bra svar om man formulerar en innehållsrik, uttömmande fråga!  
 
Har vi som enskilda föreningsmedlemmar invändningar mot FS sätt att sköta ekonomin, som indirekt påverkar Anbytarforum, är det f ö bara att följa Bernt Bergkvist uppmaning:
 
... det är dags att vi ute i föreningarna börjar inventera våra led efter nya förbundsstyrelsemedlemmar. Närmare 3,5 miljoner underskott på två år gör att vi behöver finna några redigt gnetiga smålänningar, gärna med skotska gener.  
 
Jag håller också med Elisabeth Thorsell att avskaffa eller i alla fall se över styrelsearvoden. Fortfarande borde väl  styrelsemedlemmarna i första hand besjälas av tjusningen med ideellt arbete i en ideell organisation?
 
Leif G:son Nygård

2006-12-11, 21:50
Svar #27

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Många synpunkter och frågor med anledning styrelsebeslutet om avgiftsfinansiering av de interaktiva delarna av Rötter/AF. Låt mig först säga (om det nu är någon oklarhet om det) att Ulf citerar mitt referat av styrelserapporten helt korrekt. Några meningar har uteslutits (och markerats som uteslutna i citatet) som inte ändrar på innebörden. Mitt referat är i sin tur nästan ordagrant taget från styrelseprotokollet. Det ger alltså en god uppfattning om precis det som styrelsen fattat beslut om. Vare sig mer eller mindre.
 
SGS motion om offentliga protokoll röstades ned på riksstämman i Nacka vilket jag beklagar. Diskussionen kring motionen (med bla ett inlägg från Sture Bjelkåker) blev dock som jag uppfattar det avgörande för styrelsens beslut att på ordförandelistan ge referat av styrelsemötenas beslut. Den ges på ordförandelistan som distribueras till främst föreningsordförandena som representanter för förbundets medlemmar (dvs föreningarna). Även om andra styrelseledamöter inte delar min uppfattning har jag inga synpunkter på att Ulf förmedlat denna information på AF. Tvärtom, poängen är ju informationen skall spridas.  
 
Håller därmed helt och hållet med Anders E om att det är bra att det blir diskussion om detta beslut. Inte för att jag inte stödjer beslutet. Det gör jag. Jag tror det är helt nödvändigt att förbundet ser över sina kostnader och intäkter på samtliga områden (AF inte undantaget), och det är vad styrelsen håller på med. Vi har inte råd att inte pröva att få in ytterligare intäkter på detta sätt. Inte heller därför att jag tror att styrelsen kommer att ändra principbeslutet. Däremot är det som jag skrev inledningsvis att mitt referat beskriver styrelsebeslutet, vare sig mer eller mindre. Beslutet skall däremot fyllas med innehåll när det implementeras och där tror jag att denna diskussion kan fortsätta att ge intressanta bidrag om den fortsätter med den typen av förslag som Anders B bidragit med redan. Dessutom är det alltid bra i en demokratisk organisation att ledningens beslut kritiskt nagelfars, även av dem som i någon mening står utanför organisationen.  
 
Idag generar Rötters vänner cirka 350 tkr. Lite mer 2004 och lite mindre 2005; se tex bokslutet i Årsboken 2006. Min förhoppning är självklart att beslutet om avgiftsbelagda konton skall  generera mer. Jag tror inte alls att det är orealistiskt. Om 3500 av oss är villiga att betala 100 kronor för Rötters vänner, varför skulle då färre vara villiga att betala för något som kommer att ge mer? På intäktssidan tillkommer annonser samt på kostnadssidan (tror jag) kostnad för sajter som var knappt 30 tkr 2005 och 150 tkr 2004 samt lönekostnader (ansenliga men inte utbrutna i bokslutet) utöver det som Mats angivit ovan.
//Michael Lundholm

2006-12-11, 22:10
Svar #28

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Det är tur att vi har dig, Michael Lundholm, i styrelsen. För tyvärr verkar du vara ganska ensam om uppfattningen att Anbytarforums användare har rätt att här yttra sina synpunkter på forumets framtid. Och lika ensam om att inse vikten av att vi hålls korrekt informerade.
Hälsar vänligen
Maud

2006-12-11, 22:21
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Leif Gson N.!
 
Jag fattar inte vad du menar med att det skulle kosta 100 spänn för att ställa eller svara på en fråga? Man får den uppfattningen att du menar att man betalar varje gång man loggar in, eller vad avser du?
 
Om jag fattat saken rätt så betalar man 100 kronor, sedan är man medlem och kan ställa vilka dumma frågor som helst utan att ha tänkt till.
 
Menar du att de som halkar in i AF, inte ställer välformulerade och innehållsrika frågor, men skulle göra det om man betalat medlemsavgiften?
 
Det skulle vara intressant att höra vad du egentligen menar.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna