ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-10  (läst 1793 gånger)

2006-11-14, 06:04
läst 1793 gånger

Rune Edström

Hej Ted m fl
Visst är det, med förlov sagt,  bedrövligt att det måste vara såna inlägg som jag skriver ibland, innan det blir minsta lilla reaktion från någon däroppe.
Annars kommer inte någon som helst information VAD som händer och sker inom styrelse och förbund.
Jaja jag vet att förbundet inte behöver bry sig om enskilda medlemmars synpunkter.
 
Eftersom det är bestämt? att du Ted är den ende som ska uttala sig, så tycker jag nästan du ska delegera lite och låta några andra få ge små glimtar av vad som händer. För information verkar i arbetets vardagsliv inte vara din starka sida. Jag räknar inte dina veckobrev till sådan information (dom tycker jag tillhör dom stora övergripande sakerna, även om du är ute på egen hand ibland), utan ett litet inlägg på AF på 5 rader, som svar på nånting. Det kanske värdesätt mer än ditt veckobrev. För lite sen kom ju sånt av någon ny styrelsemedlem, men han kanske har blivit återförd till den rätta vägen?
 
Att det inte går läsa alla inlägg kanske är sant. Men hur kan det då komma sig att såna inlägg som jag skriver ibland för det mesta uppmärksammas och får ett svar eller kanske det ska kallas försvar? Hur kan det komma sig att just det inlägget läses? Bland alla andra funderingar under Ordet är fritt. För innan har det ju varit någon som undrat eller frågat om något, utan att få svar.
 
Ge ett bra svar här och inte på någon undanskymd plats som ska letas opp, som insändare t ex.
mvh
rune

2006-11-14, 07:17
Svar #1

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
1. Det var just p.g.a. av elakartade och klart provokativa inlägg från dig och en del andra som jag för något år sedan bestämde mig för att INTE gå i svaromål på Anbytarforum. Jag har sedermera, på försök, omprövat mitt beslut och ger idag, så gott jag förmår, svar på de direkta frågor som uppstår här på Anbytarforum.
 
2. Så gott som alla som kontaktar mig får svar, för det mesta omgående, på sina frågor. I vissa fall vidarbefordrar jag breven till andra styrelsemedlemmar eller till våra anställda medarbetare, eftersom jag inte själv rimligen kan behärska alla detaljer.
 
3. Det är INTE bestämt att jag är den ende som får uttala sig. Tvärtom står det alla i förbundsstyrelsen fritt att både här på Anbytarforum och i andra sammanhang göra uttalanden och svara på frågor. Om det är så att förbundet har tagit ett principbeslut eller en policy i någon viss fråga eller grupp av frågor är det dock givetvis rimligt att man de gånger man uttalar sih för förbundet håller sig till den antagna linjen även i de fall där ens egna personliga synpunkter kanske avviker från de officiella. En styrelsemedlem kan givetvis inte frondera mot de demokratiskt fattade besluten, lika lite som en anställd medarbetare kan göra så. Härmed inte sagt att det skulle vara lågt i tak i förbundsledningen.    
 
4. Återigen: Det är inte Anbytarforum som är den demokratiska basen för Sveriges Släktforskarförbund. Det är Riksstämma, motioner, styrelse, ordförandekonferens, revisorer o.s.v. Det är föreningarna och deras företrädare som har rätt att kräva redovisning och svar på alla sina frågor. Inte Anbytarforums läsare. Förbundsledningen har nyligen beslutat att förbättra informationen från bl.a. förbundsstyrelsens möten, och det är den nyvalde ledamoten, Michael Lundholm, som har fått ansvar för att denna information också kommer ut till alla föreningar, bl.a. via den s.k. ordförandelistan. Det kan diskuteras huruvida denna information även hör hemma på Anbytarforum, som ju per definition skall handla om släktforskning och närliggande ämnen. Det är dock möjligt att den nya programvara, som vi nu håller på att installera, kan komma att tillåta riktade diskussioner och informationsblock, en del med lösenord och andra utan. Förbundsstyrelsen återkommer i ärendet.
 
5. Den fågelunge som skriker värst får masken. Så är det tyvärr, och däri är vi nog bröder, Rune, eftersom jag själv är en ivrig skrikare. Men det finns skrik och skrik. Klatschiga piskrapp med udd och stringens förtjänar ofta uttömmande svar eller i alla fall mothugg. Magsura uppstötningar, ständiga nålstick, oförskämda insinuationer och ifrågasättande av motståndarens heder och ära gör det inte.  
 
Ted

2006-11-14, 07:58
Svar #2

Rune Edström


2006-11-14, 09:53
Svar #3

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Här är väl åtminstone 20 onödiga inlägg under den här rubriken inklusive mitt eget som troligen kunnat undvikas om man informerat om det som Christer gjorde igår morse innan man påbörjade arbetet med ett nytt Anbytarforum.
 
Det kan ju vara så förståss att jag missat den informationen. Ibland läser jag inte allt.
 
Mvh
Ingemar

2006-11-14, 10:53
Svar #4

Crister Lindström (Redaktor)

God morgon!  
 
Anbytarforum är ett diskussionsforum! Det verkar som om många glömmer bort det.  
 
Meddelanden av olika slag återfinnes i Rötter eller på FörbundsNytt. Trots detta finns svar på inlägg i olika diskussioner. Men Anbytarforum är ingen säker väg att få kontakt. Den stora mängden inlägg gör att frågor ofta står obesvarade därför att de inte upptäckts.
 
Beträffande arbetet med ett nytt diskussionsforum kunde man senast den 7 september läsa detta i Rötter:
 
Den senaste tiden har en del problem rapporterats angående Anbytarforum. Felkällan ligger i att diskussionsforumet nu håller på att spränga alla gränser. För många inlägg och för många samtidiga användare lastar ner servern med avbrott mm som följd.
 
Anbytarforum har i genomsnitt över 5.000 dagliga besökare och det är inte ovanligt med cirka 200 aktiva diskussioner per dygn. Vi arbetar nu med problemen för att försöka hitta en bra lösning.
 
Mvh

2006-11-14, 14:28
Svar #5

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Tack Christer !
Det verkar vara ett problem i allafall eftersom så många, inklusive mig själv, inte sett informationen i Rötter som du hänvisar till.
 
Att Rötter är ett diskussionsforum tror jag att dom flesta känner till. Men den stora hopen av besökare som du nämner gör det ännu mera angeläget att information sker på ett sätt så att onödig diskussion inte uppstår. Detta bör ligga i allas intresse.
 
Mvh
Ingemar

2006-11-14, 14:48
Svar #6

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
En sak som det i alla fall bör informeras om på Anbytarforum är hur läget är beträffande obligatoriska användarkonton. Hur det blir på den fronten är ju något som berör alla oss som härjar här då och då. En person som är väl insatt i vad som beslutas (och verkställs) inom förbundet berättade för en tid sen, att det inte var möjligt att ha både gratis användarkonto som obligatorium och samtidigt behålla varianten Rötters Vänner med en kostnad av 100 kr per år. Förbundets styrelse hade då valt att ha kvar användarkonto via Rötters Vänner.  
 
Information som speciellt riktar sig till oss som läser och skriver på Anbytarforum kan väl ges under den översta ämnesrubriken, Redaktören meddelar, eller hur det nu var den lyder.
 
Information under Förbunds-Nytt har det väl varit ganska tunnsått med under hösten. Innan platsannonsen kom för några veckor sedan var ju bilden från släktforskardagarna det som först mötte oss i ca två månader.
 
Mvh
Ingegerd

2006-11-14, 18:45
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det senaste jag sett om obligatoriska konton skrev Michael Lundholm i oktober (i en annan diskussion):
 
En del av de saker som tagits upp här (och på senare tid på flera andra platser på AF) har varit föremål för diskussion och beslut på förbundsstyrelsens sammanträde 13-14 oktober. För förbundsstyrelsens räkning kan jag meddela följande: Förbundsstyrelsens har beslutat att upphandla en ny teknisk lösning för Anbytarforum som kommer att göra äldre diskussionstrådar tillgängliga i den nya lösningen men som samtidigt löser de tekniska problem som AF haft på senare tid, att i den nya lösningen införa obligatoriska användarkonton för att kunna posta inlägg samt att under hösten pröva om och i så fall vilka delar av dagens/framtidens Rötter och Anbytarforum som exklusivt skall förbehållas Rötters vänner. Med den information som förbundsstyrelsen har fn är vår förhoppning att detta skall kunna implementeras före årskiftet.
 
Har planerna åter ändrats?

2006-11-14, 18:46
Svar #8

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Tack till Peter K. och Ted R. för svaren på mina frågor.  
 
Problemen med ordningsföljden på Äldre inlägg är inte känt, och kan inte åtgärdas nu enligt Peter. Bra att veta eftersom det händer att jag söker efter tidigare inlägg via någon form av kronologi - sökningar via Sök på inlägg/ord känns som mycket sega processer.
 
Ted gav en redovisning av tidplanen för uppgradering/nyinstallation av Rötter-kärnan, målet driftsatt i januari känns ju inte alltför avlägset (även om det kan bli förseningar på kanske 2-3 månader är det rimligt).
 
Mvh
 
Kaj A.

2006-11-14, 19:10
Svar #9

Rune Edström

Tvärtom vad som sägs härovan tror jag att informationen går fram bättre om den sker på Anbytarforum, än nånstans på Rötter. 5 rader på AF ger 10 ggr bättre resultat än 50 rader nånstans på Rötter.
 
Sen att ingen hinner se allt. Det tror jag ju på, men inte att ingen alls hinner se dom små förtretligheter och frågor som vi önskar ett svar på och kan ge ett svar, gärna kort, under nån längre tid. Då tycker jag ni handskas lite väl vårdslöst med sanningen.
mvh
rune

2006-11-15, 12:53
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kaj,
 
Var hittade du Teds redovisning av tidplanen för uppgradering/nyinstallation av Rötter-kärnan? Kan inte hitta den.

2006-11-15, 19:00
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hoppsan, vart har alla landskap efter Bohuslän tagit vägen???

2006-11-15, 20:46
Svar #12

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Anders!
 
Se ovan i Teds inlägg från den 13/11 kl 20.54:
 
..Förbundsledningen, den som Rune Edström uppenbarligen anser borde ägna mer tid åt att besvara hans impertinenta inlägg i stället för att sitta på en massa möten, hoppas att det nya systemet skall kunna trimmas in under december månad för att i bästa fall kunna köras igång vid nyår.
 
Mvh
 
Kaj A.

2006-11-15, 22:42
Svar #13

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Anders mfl,
 
Det finns inga nya styrelsebeslut om AF, användarkonton etc eftersom styrelsen inte sammanträtt. Tidsplanen är såvitt jag vet också i princip oförändrad. Den exakta utformningen vad gäller kontona är heller inte fastställd. Som framgår av den nya Förbundskalendern under Förbundsnytt sammanträder förbundsstyrelsen nästa gång 1-2 december.  
 
Till sist till Rune från någon ny styrelsemedlem (kunde du inte besvärat dig med att kolla upp mitt namn?): Självfallet är det upp till varje enskild ledamot av  styrelsen om han eller hon vill gå in i en diskussion på AF eller inte. Men styrelsen sitter inte i ständigt sammanträde och därför finns inte alltid någon ny information att ge. Personligen har jag ambitionen att hålla kolla på diskussioner som denna även om jag inte alltid hinner (som den senaste veckan). Jag anser personligen att organisatoriska diskussioner som denna är värdefulla och har sin plats.  Bla för styrelsen som ett medel att få information om hur AF:s användare ser på AF. Jag har själv deltagit i dem innan jag blev vald och kommer att fortsätta göra det framgent. Men självklart är inte en diskussion på AF ett beslutande organ och förbundsstyrelsen är inte ansvarig mot någon annan än riksstämman.
//Michael Lundholm

2006-11-16, 05:54
Svar #14

Rune Edström

Hej Michael
Har svårt att minnas namn som bara ses några ggr, seendet går bättre även om det inte är säkert att namnet kommer fram i minnet, så du har min ursäkt att jag inte leta fram det, bland ledamöterna. I allmänhet försöker jag använda namn.
mvh
rune

2006-12-10, 03:58
Svar #15

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Så här skrev Michael Lundholm igår i sin styrelserapport på förbundets ordförandelista:
 
Tidigare har beslutats om obligatoriska användarkonton för Anbytarforum. Styrelsen har fortsatt diskussionen och nu beslutat att samtliga interaktiva delar av Rötter  skall vara tillgängliga via avgiftsbelagda konton. Årsavgiften blir 100 kronor och kommer att implementeras när det nya tekniska systemet sjösätts. Detta gäller även Anbytarforum med undantag för att man även i fortsättningen kommer att kunna läsa inlägg i forumet utan konton. Att skriva inlägg kommer dock att kräva ett avgiftsbelagt konto. ...  Vi bedömer att projektet nu är något försenat jämfört med vad som först annonserades. Projketet blir alltså inte klart till årsskiftet utan något senare. Uppstår komplikationer kan det naturligtvis bli ytterligare fördröjningar.
 
Man går nu alltså ifrån att det ska vara obligatoriska gratiskonton till obligatoriska konton för 100:-/år, dessutom för mer än Anbytarforum.
En anledning kan kanske vara att det i samma rapport framgår att årets förlust för förbundet nu beräknas till cirka 1,6 miljoner. Med andra ord  i samma storleksordning som ifjol.
 
Vad tycker folket på Anbytarforum om detta?
 
Kommer forumet att fortsätta att fånga upp nya släktforskare, nu när de måste betala 100:- för att ställa sin första fråga?
 
Kommer kontakterna med forskare i grannländerna att fungera även i fortsättningen, när folk måste betala 100:- för att ställa/besvara den enstaka fråga de har över gränserna?
 
Riskerar vi att många användare försvinner, så att Anbytarforum blir betydligt mindre intressant? Finns det till och med en risk att förbundet inte tjänar särskilt mycket på den nya avgiften?
Ulf Berggren

2006-12-10, 09:10
Svar #16

Sven Aivert (Svena)

Det verkar vara helt fel väg att gå om nu skall få fler som skall bli intresserade av Släktforskning.
Vem vill betala 100 kronor för att få ställa en enda fråga?
Detsamma blir även för de som försöker hjälpa till med svar svarsfrekvensen lär nog sjunka betydligt.
Fast det kanske skall vara så att släktforsking skall vara till för de redan frälsta och nya ej skall göra sig besvär med detta?
 
 
Sven Aivert

2006-12-10, 09:43
Svar #17

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Ja hej då, Anbytarforum - mina svar klarar ni er säkert utan i fortsättningen, men jag lär inte bli ensam om att försvinna...
 
MVH Kenneth Larsson, Mangskog

2006-12-10, 10:32
Svar #18

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Om detta blir verklighet kan ju den som inte har  användarkonto via epost be den som har konto att ställa frågan/förmedla svaret. Användarkontoinnehavaren skulle ju dessutom kunna ta en smärre avgift - storleksordning SEK 5-10 - för detta. Kanske en ny affärsidé, i varje fall börjar jag fundera i dessa banor.....Undrar om förbundsstyrelsen har tänkt på detta??
 
Ett annat alternativ är ju att börja nyttja konkurrentens Forum som är gratis. Det kanske kunde blåsa lite nytt liv i dess slumrande verksamhet.

2006-12-10, 10:45
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag tror knappast att man vill betala 100 kronor för att ställa någon enstaka fråga. Vem vill det?
 
Att jag som storanvändare av Rötter betalar 100 kronor för att stödja Forumet är helt okej. Då är 100 kronor en pyttesumma.
 
Eftersom en stor del av de som ger folk svar här inte sitter och rotar i sin egen släktforskning utan har köpt in CD-skivor eller abonnerar på någon databas, så bör inte en ytterligare en utgift komma ovanpå allt detta.
 
Jag håller med om att antalet inlägg kommer att drastiskt sjunka.
 
Ska vi bara ha diskussionsklubbar kvar då, om medeltiden, gamla kungar, Bureätten m m?
Ann-Mari Bäckman

2006-12-10, 12:33
Svar #20

Bernt Bergkvist (Swetrot)

1,6 Mkr back i år igen!? Det är mycket mer allvarligt än att ta betalt för användarkonton, för det äventyrar hela släktforskarförbundet. Och detta trots att man har fler medlemmar, fler anslutna föreningar och högre intäkter än någonsin. Jag avundas sannerligen inte förbundsstyrelsen och personalen vid förbundet, för det är ingen tvekan om att det kommer krävas tuffa beslut framöver, med ett och annat bondeoffer om man skall använda schacktermer.
 
Om man vill översätta det i mer reala ekonomiska termer handlar det om att anslutningsavgiften skulle behöva gå upp från 9:-/medlem och år till c:a 35:-/medlem och år för att ett nollresultat skall erhållas.
 
I skuggan av detta skall vi kanske inte förvänta oss allt för mycket engagemang av förbundsstyrelsen om Anbytarforum. Jag kan förstå att man ser det som en potentiell intäktskälla, och att det ständigt finns kostnader som finner sin grund i detta anbytarforum. Icke desto mindre tycker jag att det ovan redovisade med avgiftsbelagda konton är fel väg att gå.
 
Jag vet inte hur mycket mer intäkter man förväntar sig från en obligatorisk avgift för Anbytarforum, men jag tror inte om den så vida överstiger vad man idag får in via Rötters Vänner? Istället tappar man en plats där förbundets produkter i form av CD-skivor, böcker och medlemsskap i föreningar naturligt kan marknadsföras mot alla potentiella släktforskarintresserade.
 
Det finns en överhängande risk för många lokala föreningar att istället öppna upp lokala forum om just de socknar som finns där. En diversifiering och decentraliserad modell som på sikt kommer att göra att många av de fastställa släktskap som gjorts hittills på Rötter kommer att spridas för vinden. Det kommer inte finnas möjligheter att bevara och hålla tillgängligt för evigheten om många små skall bedriva denna verksamheten själva.
 
Jag hoppas styrelsen kan tänkas fatta ett beslut om att föreningarna mot en starkt reducerad avgift (10-15:-/medlem) kan kollektivansluta sina medlemmar till Rötter, möjligen också mot att man sköter administrationen av dessa medlemmars konton.
 
En annan utväg kan vara att man arrenderar ut Anbytarforum till en kommersiell aktör under ett antal år, för att slippa kostnader men ändå säkerställa dess utveckling och existens. Det finns idag rätt många kommersiella forum på Internet som är gratis för användaren, men som finansieras med annonser och volontärarbete från intresserade som erhåller blott symboliska ersättningar.
 
Med vänliga hälsningar
 
Bernt Bergkvist

2006-12-10, 14:03
Svar #21

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Vad är ditt syfte med att starta den här diskussionen Ulf?  
 
Att Förbundsstyrelsen ska riva upp beslutet - eller vad?  
 
Själv är du ju mycket noga med att ta betalt. Ett exempel är Forskarsalen i Sundbyberg som inte har Smedskivan 4 installerad eftersom du ska ha full betalning för den. Till skillnad från t ex Kronobergs Genealogiska Förening som fritt tillhandahåller sin databas.
 
Nu ligger det mycket mera bakom beslutet än att bara ta betalt. Så du är inte helt uppdaterad Ulf.  
 
Beslutet är ett led i den fortsatta utvecklingen och möjligheten att uppdatera nuvarande tjänster och att utforma nya.  
 
De som solidariskt stöttat verksamheten - Rötters vänner - har varit med om att utveckla flera av de tjänster som finns idag. Ett exempel är Porträttfynd som nu har 61.000 bilder inlagda. Utan stöd från Rötters vänner är det inte säkert att den databasen hade skapats och underhållits. Drift och underhåll är ju inte gratis!
 
Röttervännerna överförs för övrigt automatiskt i det nya systemet när det blir verklighet under våren.  
 
De som betalar avgiften kommer förstås att få valuta för sina pengar. Exemplen på andra websiter som gör detsamma är många. Bakom det obligatoriska kontot kommer man att få tillgång till helt nya tjänster som mer än väl motiverar avgiften. Den som bara vill läsa kan göra det gratis också också i fortsättningen.
 
Det handlar alltså inte om att bara ta betalt för Anbytarforum. Detta diskussionsforum kräver för övrigt just nu såväl stora personella som ekonomiska insatser för att kunna fortleva.  
 
Som privatperson tycker jag inte det är konstigt att man betalar för det man använder. Varför skulle det vara annorlunda i Sveriges Släktforskarförbund?

2006-12-10, 14:06
Svar #22

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Ska det bli obligatoriska användarkonton här, så är det godnatt för mig också. Jag har inte skaffat något användarkonto och tänker inte göra det heller.
Dålig ekonomi får man fixa på något annat sätt. Man kanske ska börja se över sina utgifter och kanske få inkomster på det som bör ge inkomster istället. Jag hade en gång en mycket oskyldig fundering, men fick väldigt mycket skit för det. Det blev ett himla ståhej ett tag och man avkrävde mig en offentlig ursäkt för mitt tilltag att kritisera förbundet. Det var bara det att jag efteråt fick rätt av en av kritikerna i alla fall.

2006-12-10, 15:28
Svar #23

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Att införa obligatoriska användarkonton har givetvis både för- och nackdelar. Den största (och möjligtvis den enda) nackdelen som jag ser det är att det kan skrämma undan människor, för som någon redan påpekat så kanske det inte är så att man vill betala ex. 100 kronor för att få ställa en fråga om en anfader, en plats, ett yrke, etc.
 
Däremot så tycker jag att det kommer bli skönt att i fortsättningen slippa spam, anonyma och i många fall fega inlägg där personer riktar kritik emot t.ex förbundet eller enskilda individer utan att de vågar stå för det. Med obligatoriska användar- konton tror jag att mycket av den jobbiga administrationen försvinner och att representanter från förbundet istället kan ägna sig åt andra saker än att agera städpatrull här på forumet. Kanske kunde man löst mycket av de problem som finns genom att dela med sig utav ansvaret till ett fåtal personer som känner att de skulle vilja hjälpa till med att städa forumet och göra eventuella reindexeringar.  
 
En sak som jag funderar över är att man tidigare sagt att det inte är några bekymmer med forumets kapacitet (vare sig vad gäller hårdvaran som forumet körs på eller själva förbindelsen, så som jag tolkade det), men samtidigt erkände man att diskussionsforumet höll på att spränga alla gränser. Det är ju sällan det är mjukvaran som är bekymret utan hårdvaran/förbindelsen som inte står emot trycket. Vad menar man egentligen ?
 
Om man får spåna lite, skulle man inte kunna ha en del av forumet där man fritt kan ställa frågor medans det under de övriga delarna krävs ett användarkonto ? Det vore visserligen att kanske skapa ett a- och b-lag. Är det någon som har några alternativa lösningar, när man tar i åtanke att det bör vara anpassat både utifrån förstagångarna och samtidigt förhindra spam och anonyma inlägg ?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro
 
PS. Det vore intressant om en representant ifrån förbundet kunde överslöja vilken hårdvara forumet körs på! DS.

2006-12-10, 16:05
Svar #24

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Hej !
Jag tycker att det är väldigt allvarligt när förbundet för andra året i rad redovisar så stora förlustsiffror.  
 
Med den farten så kan inte förbundet bli långlivat om ingenting görs omedelbart. Då hoppas jag att man tar till bättre metoder än att samla in hundralappar för att få medverka i anbytarforum. Detta kommer inte att räcka.
 
Nej det behövs ett riktigt ingrepp på kostnadssidan och då bör styrelsen titta på de poster som verkligen kan ge något resultat om man skär i dem.
 
Skrivet i välmening
Mvh
Ingemar

2006-12-10, 17:58
Svar #25

Birgitta Ohlsson

Jag tror inte heller på obligatoriska användarkonton. Om jag ser till mig själv så hade jag aldrig börjat släktforska om jag hade varit tvungen att skaffa ett användarkonto innan jag kunde ställa en fråga på anbytarforum. Det har inget med kostnaden att göra. Jag tror att det är viktigt att man som nybörjare tycker att det är lätt att ställa en fråga för att man skall sporras att fortsätta med sin forskning. Själv hade jag tur som fick svar direkt på min fråga vilket gjorde att jag nästan genast blev fast i detta gift. När man väl är fast börjar man ändå lägga ner mer pengar och tid på sin släktforskning än man vågar räkna
 
Nu vet jag inte om jag är blind men jag är inne dagligen på anbytarforum och inte tycker jag att det förekommer så mycket anonyma inlägg att man måste införa obligatoriska användarkonton? Jag tror mer på några frivilliga moderatorer som kan rensa bort sådana inlägg. Jag kan gärna ställa upp.
 
Mvh
 
Birgitta

2006-12-10, 18:12
Svar #26

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Knepigt detta.
 
Jag tillhör ju dem som förespråkat obligatoriska användarkonton, men då gratis, med de argument som Henrik Törnqvist så väl beskriver. En liten men överkomlig tröskel för att få skriva inlägg, som inte skulle avskräcka seriösa från att deltaga.
 
Med en avgift på 100 kronor från första inlägget så blir självfallet denna tröskel avsevärt högre. Väldigt många nybörjare kommer att avstå från att skriva. Som Tord säger kommer man att söka sig till andra konkurrerande fora, som är gratis.
 
Samtidigt har jag stor förståelse för att Förbundet vill, och måste, se över den ekonomiska situationen. Det är då fullt rimligt att undersöka hur den kanske mest populära produkten kan bidra.  
 
En väg är att, som Bernt är inne på, att reklamfinansiera Anbytarforum, men en annan väg skulle kunna vara att ge något mervärde just för nybörjare att betala 100 kronor. Kanske man kunde ha ett system att alla frågor ska få ett svar av något slag, om det inte går att få fram konkreta uppgifter så åtminstone med goda råd hur man kan komma vidare. För 100 kronor ska man alltså inte bara få rätt att fråga, utan man ska veta att man får svar från kunniga personer. Detta innebär att ett antal personer måste ställa upp på att inom en viss tid titta på de frågor som är obesvarade. Jag tror att man är villig att betala en avgift om man vet att man får  något tillbaka för den. Men att betala för att se sin fråga ligga obesvarad, nej knappast.

2006-12-10, 18:40
Svar #27

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Tja, vad säger man. Personligen har jag varit motståndare till obligatoriska användarkonton från början, men på senare tid accepterat att, om det går lätt och snabbt att registrera sig, kunna tänka mig fria konton.
 
Med det nya beslutet så har styrelsen tagit ett, som jag anser, helt felaktigt beslut. Själv skulle jag inte ha varit på detta forum om det som nu beslutats, första frågan kostar 100 kr, oavsett vem du är, var du bor och varför du frågar, funnits när jag började.
 
Jag har inte sett någon bra beskrivning om vad förbundet förväntar för intäkter (kommer säkert), men helt säkert är att att vi nu utestänger en stor del frågare och potentiella nya köpare av andra tjänster.  
 
Vi kommer ju också att utestänga ett antal svarare, någon som tänkt på det?  
 
Återigen, beslutet som verkar vara taget är mycket beklagansvärt, och även om det är en vald styrelse som fattat det så finns det ingen anledning att stillatigande acceptera det.  
 
Gör din stämma hörd, skriv till styrelsemedlemarna (adressen finns på Rötter och är gratis än så länge) med din åsikt.

2006-12-10, 19:00
Svar #28

Lars Lundin

Jag är enbart positiv till beslutet.
 
Det kostar väldigt mycket tid att underhålla och moderera ett forum. Det måste finansieras på något sätt. Visst, gratis är gott, men jag har full förståelse för att det finns utgifter som måste täckas.  
 
Jag tror inte att en spottstyver-summa som 100kr kommer att avskräcka folk från att skaffa användarkonton. Efterfrågar man en tjänst så bör man rimligen vara beredd att betala för tjänsten också. Annars är man inte speciellt intresserad av tjänsten.

2006-12-10, 19:20
Svar #29

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Mats Ahlgrens påpekande är värt att upprepas: Vi som mest svarar - är det någon som tro att vi tänker betala för det? Jag tror att jag har ställt två frågor här på Anbytarforum genom åren, antalet svar är betydligt flera...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna