ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-14  (läst 1883 gånger)

2006-10-01, 00:51
läst 1883 gånger

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Man kanske inte ska underskatta oss människor så mycket. Vi kan nog tänka själva och oftast sortera bort det som inte är fakta mot det som är det. Att man förfasar sig över vad en del skriver men ändå deltar visar att det är något som drar oss dit ändå.  
 
Inte heller tror jag att vi är så lättskrämda, inte ens som nybörjare att vi skräms av ovan nämnda diskussion. Ger den oss något? Ja absolut, en hel del fakta har kommit fram och det är ju bra. Själv har jag nu sett en hel del murar och husrester runt omkring mig. Inte för att jag tror att det är något slott eller så, men det är spännande. Bor i ett gammalt gruvsamhälle där det vimlar av hål överallt. De är inhängnade så man inte ska trilla i. Detta har jag inte tänkt så mycket på förut. Det har gjort att jag börjat leta historia runt i kring här. Spännande. Det innebär att jag fått något utbyte av diskussionen och det tror jag andra fått också.
 
God natt
Annki

2006-10-01, 09:17
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Med anledning av Jojjes inlägg den 30 sept kl 17.33 kan jag svara att inga förändringar hittills beslutats om Rötterrådets sammansättning.
 
Hälsningar,
Eva Dahlberg
för Rötterrådet

2006-10-03, 08:26
Svar #2

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
De senaste inläggen har raderats eftersom de inte handlade om Anbytarforum. De flesta bröt dessutom mot en av Anbytarforums ordningsregler:  
Var alltid artig och vänlig!  
Oförskämdheter, förolämpningar och personangrepp hör inte hemma på Anbytarforum. Även om du inte delar en skribents åsikter och id?er ska du alltid visa hänsyn och respekt. På så vis skapar vi en trevlig atmosfär på Anbytarforum

2006-10-03, 15:24
Svar #3

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Anna-Lena
 
Det kanske skulle vara bra med en kommentar från dig.
Det började ju med att det fanns åsikter angående stängning av en diskussion.

2006-10-03, 17:23
Svar #4

Ulf S. Bureus

Varför har bara en del av Bureinläggen raderats här? Det finns många kvar. Handlar de mer om Anbytarforum än de som raderades?

2006-10-03, 20:05
Svar #5

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Hej Ulf S(awert) Bureus!
Starta en ny Bure-debatt så får nog dessa inlägg vara kvar (tills någon blir oförskämd igen)! I detta forum skall ju ämnet vara Anbytarforum fast det har ju varit samma debattörer som i tidigare Bure-debatter.  
Synd att ditt förra inlägg raderades. Det innehöll vettiga synpunkter även om dina åsikter kan diskuteras. Och det är ju just det vi skall göra på lämpligt forum.
 
mvh / Robban

2006-10-04, 18:13
Svar #6

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej! Jag ligger inte bakom ulf S. Bureus inlägg...bara så ni vet.
 
Jag föreslår att anbytarvärden öppnar debatten om Sköns kyrka med dess omginingar igen då debatten inte på långt när var avslutad! (I annat fall kanske du, Robert, kan öppna en ny med rubriken?: Eventuella Bure-slott vid Birstaberget?). Du har större pondus här än jag!
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2006-10-15, 10:38
Svar #7

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Sökfunktion
 
Jag har försökt att läsa mig till hur man ska göra för att söka på Rötter, men jag blir inte klok. Jag vill söka efter tex Johannes Sten bland alla inlägg.
Men jag får massor med träffar med Johannes (sthlm) och andra gubbar som heter johannes, men det går inte att söka på JOHANNES STEN.
 
Finns det någon som kan tipsa mig om hur man ska skriva/göra inställningar för att få till detta?
Har provat johannes and sten och bohemisk (eller vad det heter) sökning, men det ger samma resultat som ovan.
 
/Helena i Södertälje

2006-10-15, 11:00
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Helena,
 
Välj Sök på ord under Funktioner i menyn till vänster. Skriv sedan Johannes Sten som en fras (inklusive citattecknen alltså!) så får du 15 träffar.

2006-10-16, 06:54
Svar #9

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Tusen tack för hjälpen Anders!
Fast jag är trogen läsare av AF så har jag inte lyckats hitta alla fiffigheter än.
 
Vänligen,
Helena

2006-11-12, 20:49
Svar #10

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Stabiliteten i Anbytarforum
Är inte så imponerande längre. Har någon läst loggarna och utrönat orsakerna till varför vi ibland får dessa besked:
 

 
Kan det möjligen vara problemet med sökmotorerna som spökar? Finns det en tidplan på att åtgärda problemen?
 
Mvh
/Kaj A.

2006-11-12, 22:41
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Är det någon mer än jag som får detta utseende i forumet just nu?

Hur kommer Äktenskap in under Medeltiden - eller ser jag fel?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-11-12, 23:20
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Olle!
 
Förra veckan var USA:s stater plötsligt under Tyskland, vilket jag påpekade. Problemet rättades till, men jag fick inte något svar på mitt påpekande. Så jag vet inte om det rättades till automatiskt eller om det var p g a mitt (eller andras via mail) påpekande. Snurrigt blir det ibland.
 
Samma sak i Porträttfynd, lite då och då dyker Anders Nylanders gamla foton från 2003 upp bland de senaste kommenterade, trots att det inte finns någon nylig gjord kommentar på dem.
Ann-Mari Bäckman

2006-11-12, 23:25
Svar #13

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Hej Olle!
Om du tittar så ligger Medeltiden och Äktenskap på samma nivå under rubriken Övriga ämnen, precis som Mått, mynt och stämplar.
Dessa tre rubriker ligger alltså under Övriga ämnen.

2006-11-12, 23:30
Svar #14

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
NU såg jag vad du menade...
And och Heliga Birgitta skall naturligtvis tillhöra rubriken Medeltiden.  
Det är konstigt.
Någon administratör som råkade flytta dessa mappar kanske?

2006-11-12, 23:40
Svar #15

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Och inte har det blivit OK på de amerikanske delarna heller, staterna och även spårlöst försvunna emigranter ligger under Tyskland (igen). Verkar som länkarna brister, det är ju allmänt bekant att forumet är fullt och arbete pågår med att fastställa ny teknisk lösning.

2006-11-12, 23:56
Svar #16

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Detta är ett fenomen som sedan flera år händer lite då och då ... presentationen som brister ett tag, i senaste dygn eller vilken visning man har, men tittar man på sökvägen i varje rubrik är den inte förändrad. Det har möjligen hänt lite oftare på sistone, men jag vet att det periodvis hände tätt redan på Peters tid.
 
Hälsningar,
Eva

2006-11-13, 00:13
Svar #17

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Rörigt även på äldre inlägg
Under denna rubrik (Anbytarforum) finns, liksom på de flesta diskussionsgrupperna jag har besökt, även en kronologisk röra. Titta på följande bild:
 
 
 
Förutom att filerna inte ligger i kronologisk ordning, så stämmer inte alltid slutdatum med det datum för sista inlägg som pressenteras. Hur ska det tolkas?
 
Mvh
Kaj A.

2006-11-13, 00:14
Svar #18

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Rörigt även på äldre inlägg
Under denna rubrik (Anbytarforum) finns, liksom på de flesta diskussionsgrupperna jag har besökt, även en kronologisk röra. Titta på följande bild:
 

 
Förutom att filerna inte ligger i kronologisk ordning, så stämmer inte alltid slutdatum med det datum för sista inlägg som presenteras. Hur ska det tolkas?
 
Mvh
Kaj A.

2006-11-13, 04:52
Svar #19

Rune Edström

Misströsta inte.  
Det sitter ju experter, som VET hur det ska vara, och håller i trådarna däroppe. Eftersom det aldrig brukar komma svar på det vi funderar på här nere så sitter dom säkert i långa möten och konferenser med varann, så dom har helt enkelt för mycket att bestyra med det för att hinna sånt lappri som svara i AF, på våra irrelevanta småheter. Dom har viktigare saker för sig.
mvh
rune

2006-11-13, 07:37
Svar #20

Crister Lindström (Redaktor)

God morgon! Arbetet med ett nytt Anbytarforum har inletts. Ett inte inte helt okomplicerat arbete eftersom alla gamla inlägg ska finnas kvar. Problemet är - som tidigare rapporterats - att Anbytarforum helt enkelt vuxit ur kostymen. Så, håll ut ett litet tag till .....

2006-11-13, 10:20
Svar #21

Peter Karlsson (Peterk)

Oordningen i Senaste dygn löses snabbt och lätt med en reindexering av forumet (det fick man göra då och då minns jag, ett par klick så satte det igång automatiskt) - dock görs det väl med fördel på en tidpunkt då inte så många är i farten eftersom möjligen att posta pågående inlägg ju klipps av abrupt. (Så den delen bör man fixa regelbundet även i nuvarande forum :-)
 
Det som Kaj påtalar att den senast arkiverade gruppen med äldre inlägg hamnar var som helst (utom sist) i listan är dock ett permanent och känt fel som vi aldrig kunde råda bot på - så det får man nog leva med tills ett nytt forum sjösätts.

2006-11-13, 12:12
Svar #22

Christian Andersson

God middag, Crister.
 
Förra veckan kom det upp en blänkare och en länk på Rötters första sida med rubriken Skannade herdaminnen. Klickar man på denna länk hamnar man på en ganska så anonym hemsida där någon har skrivit av inte skannat några sidor ur ett herdaminne.  
 
Det framgår inte av sidan vem som har gjort den, det finns bara en tämligen anonym mejl-adress och den externa länk som finns på första sidan leder till en spel-sajt. Delsidorna är tunga att ladda hem, till viss del på grund av sin storlek. Men förmodligen också för att de innehåller ett antal så kallade ”cookies”.
 
Görs det någon bedömning av de sidor man länkar till från Rötters förstasida? Ur såväl innehållssynpunkt som teknisk kvalit??  Vem sätter rubrikerna?
 
Mvh Christian

2006-11-13, 20:54
Svar #23

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Så här skriver Rune Edström kl. 04.52 i morse:
Misströsta inte.  
 
Det sitter ju experter, som VET hur det ska vara, och håller i trådarna däroppe. Eftersom det aldrig brukar komma svar på det vi funderar på här nere så sitter dom säkert i långa möten och konferenser med varann, så dom har helt enkelt för mycket att bestyra med det för att hinna sånt lappri som svara i AF, på våra irrelevanta småheter. Dom har viktigare saker för sig.
 
Detta inlägg, som dryper av sarkasm, riktar sig förmodligen mot förbundsstyrelsen och i någon mån även mot de av förbundets anställda, som har till uppgift att sköta Nättidningen Rötter med Anbytarforum.
 
Förbundsledningen och våra anställda har lagt ned mycken tid och energi på att försöka hitta en lösning där vi dels tryggar användandet och den fortsatta driften av Anbytarforum, men också får med oss alla gamla inlägg. Det senare är särskilt viktigt eftersom Anbytarforum med sina hundratusentals inlägg i sig själv utgör en utomordentligt värdefull kunskapsbank, som behöver vara ständigt tillgänglig och dessutom sökbar på bästa tänkbara sätt.  
 
Förbundsledningen, den som Rune Edström uppenbarligen anser borde ägna mer tid åt att besvara hans impertinenta inlägg i stället för att sitta på en massa möten, hoppas att det nya systemet skall kunna trimmas in under december månad för att i bästa fall kunna köras igång vid nyår.
 
Förbundsledningen har av Riksstämman valts att i enlighet med den verksamhetsplan och efter den budget som antogs vid sammans tillfälle, sköta förbundets angelägenheter fram till nästa Riksstämma. Detta innebär att vi har ett särskilt ansvar, både vad det gäller beslut, genomförande och information. Det innebär däremot inte att vi skulle känna oss som dom däroppe. Snarare känner vi oss ganska bedrövade och nere efter ytterligare en misantropisk sågning från en av Anbytarforums mest notoriska skribenter.
 
Ted Rosvall

2006-11-13, 21:22
Svar #24

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Ted, med flera.
 
Ett sätt att slippa Runes, ibland ganska finurliga inlägg, är ju att så som många tidigare sagt deltaga mera i debatten, i stället för att sitta så tysta.
Många har ju ställt direkta frågor, utan att få några svar.

2006-11-13, 21:41
Svar #25

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Jag tror att ledningen nog skulle vilja deltaga mer i olika debatter om tid fanns. Men någon fritid måste dessa också få ha. Många 'obesvarade' inlägg sker ju under helgerna, då jag tror att de kan få va lite lediga eller anser några att de måste vara uppkopplade för jämnan och svara så fort det inkommer ett nytt inlägg. Det tycker inte jag i alla fall. Men om det skulle gå alltför lång tid kan det bero på fler saker. Bl a för att det hinner komma in massa nya inlägg så att man missar just den frågan/det inlägget.
 
Bara en åsikt. Skulle ledningen svara på alla inlägg överallt skulle de nog behöva anställa ytterligare en person. Som måste lusläsa alla inlägg för det är ju inte solklart att när man läser de första orden i ett inlägg att det där står att man kräver svar från ledningen.
 
Mvh
Per Schröder som kanske tittar på 1-2 diskussionstrådar av 100.

2006-11-13, 22:30
Svar #26

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Christer Lindström skriver ovan att alla gamla inlägg skall vara kvar när man flyttar över AF
 
I sammanställningen under ämnen kunde man för en stund sedan konstatera att det finns 632 129 inlägg.
 
Av dessa borde säkert minst hälften kunna tas bort om man sparar endast de som tillför släktforskningsfakta som är aktuellt
 
Flera frågor blir ju inaktuella då någon svarat och debattinläggen har ju inte så historiskt värde så att de skall få äventyra stabiliteten i programmet
 
Att sitta och göra sorteringen manuellt kanske blir ett för stort arbete men använd möjligheten till automatisk radering efter någon månad

2006-11-13, 22:57
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jan-Erik, jag håller inte alls med dig här. Frågor blir absolut inte inaktuella bara för att någon svarat på dem. De är ofta bara ett led i en längre diskussion, som kan sträcka sig över en lång tid och på flera olika platser i forumet. En utgallring, vare sig manuell eller med någon automatik, skulle med stor säkerhet resultera i att viktiga beståndsdelar i denna kunskapsbank, som Ted nämner, skulle gå förlorad! Vi lever i en tid där diskutrymme och datorkraft blir allt billigare, så att åtgärda problem med utgallring verkar helt otidsenligt i mina öron.
 
När jag ändå skriver här så undrar jag hur det blir med de resandediskussioner som fortfarande är stängda? Arbetet med att flytta över dessa till Särskilda forskningsområden avbröts abrupt när förra anbytarvärden slutade, och vi som skriver i de diskussionerna stöter hela tiden på problem med att tidigare publicerat material inte är tillgängligt. Ett annat stort problem är att man inte kan starta nya diskussioner under den avdelningen, endast anbytarvärden kan göra det på uppmaning.

2006-11-13, 23:27
Svar #28

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Att frågor skulle bli inaktuella efter att någon svarat håller jag inte med om. När jag var alldeles ny här på våren 2003, satt jag en gång och tittade på en massa inlägg om Södermanland, för att bekanta mig med forumet. Så plötsligt såg jag rubriken Långudden i Råby-Rönö. Där föddes min farfars far, det måste jag titta på. Jag kom rakt in i släkten och fick en massa uppgifter om farfars fars syskon, föräldrar, far- och morföräldrar av en ättling till en av farfars fars bröder. Själv hade jag bara hunnit en liten bit på vägen och hade därför stor glädje av inlägget, trots att det var två år gammalt.

2006-11-14, 03:32
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Den 7/11 2006 gjorde jag mitt inlägg under Datorprogram och Teknik; Nättidningen Rötter; Anbytarforum. Det hade inte nödvändigtvis behövt vara Förbundsledningen, som svarade. Jag ville ha bekräftelse först och främst att jag såg rätt. Ibland gör man inte det. Inte en kotte reagerade på inlägget. Bra för Kaj och Olle att de fick svar i alla fall.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna