ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-12  (läst 2583 gånger)

2005-12-20, 19:06
läst 2583 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
I mitt tycke är det lite märkligt att på detta sätt plocka undan allmänt kända, och för den berörda tämligen harmlösa uppgifter. Jag skulle personligen förespråka lite friare tolkning i fall som detta.
 
Däremot tycker jag att Yvonnes agerande är föredömligt på en punkt. Hon skickar mail till dem som berörs av hennes åtgärder. Det är mer än hennes redaktörskollega gör i många fall...

2005-12-21, 09:49
Svar #1

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Hej Stefan,
 
En liten kommentar till ditt inlägg härovan:
Jag har inte suttit och gått igenom en massa gamla inlägg, utan blev helt enkelt uppmärksammad på ditt inlägg av en annan anbytare, som påpekade att både mor och son fortfarande är i livet, när det gäller äldsta svenska barnaföderskan.
 
Med vänliga hälsningar
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

2005-12-21, 10:30
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Gäller det Sve?rige är det lite mer förståeligt, plus att jag inte tänkte på sonen...

2005-12-21, 12:38
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Eftersom jag nyligen skrivit ett inlägg under Äldsta barnaföderskan vill jag meddela att det INTE är jag som är en annan anbytare, som klagat på ditt inlägg, Stefan!

2005-12-22, 03:51
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Är citeringsrätten upphävd vad gäller uppgifter som personer godkänt för publicering tidigare?
 
Drogs upplagan av Guiness Rekordbok 1980 tillbaka?
 
På vilken grund och av vilka skäl ändras just dessa uppgifter här?
 
(Tack för beskedet, men inte trodde jag det var du Anders!)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-12-23, 17:15
Svar #5

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Under denna rubriken kan kanske denna tomten vara till eftertanke ibland
 

2005-12-24, 05:20
Svar #6

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
God Julaftonsmorgon! För den som tror på en LEVANDE tomte, är väl skinkorna rökta?  
Dax att tända i spisen?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-12-27, 18:17
Svar #7

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
verkar som sökning/senaste dygn fallerat
2005-12-27 1815
Jan-Christer

2006-01-30, 19:11
Svar #8

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Har räknaren slagit i botten, den har stått på samma nu i många dagar

2006-02-19, 21:38
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hmm. Ser att den nya avdelningen Kända personers anor har blivit förhandsgranskad där inlägg måste mailas till Anbytarvärden. Vem har hittat på denna id?? Det fanns inte i den remiss om en ny struktur som gick ut.
 
Antingen tar ni bort hela avdelningen (lika gott så!), eller så gäller samma regler i alla avdelningar av Anbytarforum! Redaktionen måste väl kunna hålla koll på dessa inlägg lika väl som i andra avdelningar? Ett olämpligt inlägg kan läggas in var som helst.
 
Ni tänker väl inte införa mailning till anbytarvärden också för inlägg om etniska grupper i den nya strukturen? Då är det dags att lämna Rötter för gott.
 
Tillägg:
Jag tolkar det som att endast nya trådar om kändisar ska förhandsgranskas. Det är väl dock sällan som det första inlägget är det som spårar ur i dessa diskussioner, utan det är när någon senare känner för att skriva lite pikanta detaljer om kändisens familj... Helt ogranskat.

2006-02-19, 22:11
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är nya diskussioner som inte kan startas utav andra än anbytarvärden: Nya diskussioner kan inte spontant skapas av deltagarna, utan måste först godkännas av Anbytarvärden, för att inga nya trådar kring nu levande personer ska kunna skapas.
 
Och detta fanns i remissen.
 
Går du in på de enskilda diskussionerna som redan finns, så ser du att det är fritt fram att göra nya inlägg i dem...
 
Det är alltså inte inläggen som ska godkännas av anbytarvärden (inte ens det första inlägget i en ny diskussion), utan bara själva öppnandet av en diskussion.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-02-19, 22:34
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Inte i den remiss som skickades ut 23 november i alla fall, men det kanske funnits senare som jag inte fått..
 
Kända personers härstamning
? Historiska brottslingar
. (i första hand flyttas avlidna personer över, inläggen rensas på levande personer, vissa offentliga personers anor behålls om det kan anses motiverat)
remiss 2005-11-23
 
Det är alltså inte ett totalstopp på levande kändisar. Det viktiga är att det är anorna som diskuteras, inte sladder om familjen idag.

2006-02-19, 22:45
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ur remissen den 23/11 2005:
 
Förslaget när det gäller avdelningen 'Kändisars härstamning' är att den döps om till 'Kända personers härstamning' och att 'Brott och straff' döps om till 'Historiska brottslingar'. Personerna ska ha blivit kända namn, om man kan säga så, och brottet ska ha begåtts för minst 100 år sedan. Anbytarvärden kommer att flytta över personer därifrån liksom från övriga underavdelningar (där rubrikerna behålls) så att endast avlidna personer finns med. Dessa ämnen blir, liksom alla Landskap utom Västergötland och Småland, låsta så att inte nya rubriker kan läggas upp - de får i stället mejlas till anbytarvärden som kan lägga upp dem. Sedan kommer även vissa offentliga levande personer att ligga kvar, t.ex. kungafamiljen och statsministern, men det sker i nästa steg.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-02-19, 22:57
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Dessa ämnen blir, liksom alla Landskap utom Västergötland och Småland, låsta så att inte nya rubriker kan läggas upp - de får i stället mejlas till anbytarvärden som kan lägga upp dem.  
 
Den meningen missade jag, det var nog landskapsnamnen som distraherade. Synd, men nu har mina synpunkter kommit fram i alla fall, sent omsider.

2006-02-20, 14:17
Svar #14

Lars Eriksson

Varför ska nu Västergötland och Småland ha specialbehandling?

2006-02-20, 14:52
Svar #15

Lars Eriksson

Vad är det för skillnad mellan kändisar och kända personer?

2006-02-20, 15:01
Svar #16

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Lars, de ska inte ha specialbehandling, det är bara ett konstaterande av faktum, eftersom de avviker från det normala för landskapen.
 
Anledningen att de nämns, eller avviker, är att förre anbytarvärden inte hann lägga in alla socknar i respektive landskap och därefter låsa landskapen för nya inlägg på den nivån. När någon hinner göra klart det ska dessa landskapen också låsas.
 
Bakgrund: För alla landskap utom Västergötland, Småland och Göteborg (som räknas till ett landskap här på Anbytarforum) lade Peter Karlsson under sin tid som anbytarvärd in samtliga socknar, innan dess fick man själv lägga in socknarna efterhand. Han sorterade dem också i bokstavsordning (vi har i nuvarande gamla version av discus problem med sortering av å-ä-ö) samt lade ofta till information om när en socken bildades och annan information som gammal stavning, och när det finns flera socknar med samma namn i landskapet uppgift om härad eller när den fick nytt namn.
 
Dessa två återstående landskap är ganska stora och de flesta socknar finns med, men finns inte den socken du söker i landskapet med, får du lägga upp den själv tills vidare.
 
När det inte är låst för nya diskussioner på den nivån händer det att socknar läggs in två gånger och det händer att ett personnamn läggs in som en efterlysning på samma nivå som sockennamnen.
 
Om jag inte kunde förklara begripligt kan man jämföra hur startsidan för Blekinges socknar ser ut med startsidan för Smålands socknar.
 
Eva Dahlberg
för Rötterrådet

2006-02-20, 18:43
Svar #17

Peter Karlsson (Peterk)

En alldeles utmärkt liten redogörelse av läget Eva..  Till och med jag begrep.. ;-)

2006-02-21, 10:24
Svar #18

Micael Granström (Micgra)

Jag har problem med Nytt senaste vecka. Blir det för många inlägg eller vad?

2006-09-08, 11:03
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad Mysko! Jag skulle läsa de tre senaste inläggen av Mats A., Jörgen och Rune, men vad kommer fram? Jo, inlägg från tisdagen den 21 februari 2006! Få se om mitt kommer med?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-09-08, 11:30
Svar #20

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ja, saxen är tydligen nyslipad - här rensas friskt i dag... L
 
Varför får man inte kommentera det som står på Rötters förstasida om Anbytarforums problem? Inläggen kan knappast ha gjorts under fel rubrik...
 
Får man be om en förklaring?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-09-08, 13:16
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
När jag gjorde mitt inlägg var era tre inlägg synliga under senaste nytt, men när jag klickade på Runes namn, fanns inte hans eller era inlägg kvar!
 
Brukar inte man få ett meddelande om borttagna inlägg?
 
Vad jag egentligen undrade över var, varför Anbytarforum var överbelastad? Jag har tvärtom reagerat över att det är ovanligt lite inlägg för att vara september och att vi har passerat semestertiden. Är det alla besökande, som överbelastar?  
 
Hoppas frågan är tillåten att ställa!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-09-08, 14:04
Svar #22

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Tråkigt att det inte går att göra en kommentar här.
Jag kan ju bara konstatera att den andra vägen, den så kallade debattsidan inte fyller något vettigt syfte, för en fråga där bemöts med total tystnad.

2006-09-08, 14:46
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mats!
 
Jag ser att du gjort ett inlägg på insändarsidan den 16 augusti. Vill man nå ut med sina inlägg där, kanske man måste annonsera här :-)!
Ann-Mari Bäckman

2006-09-10, 20:38
Svar #24

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Jag skulle vilja göra ett tillägg till den diskussion som pågick om att Anbytarforum har lite problem men som sedan plockades bort.
 
För ca 1 månad sedan upptäckte jag flera inlägg på Anbytarforum som var 'suspekta' - det var i själva verket felmeddelanden som man får när man inte angett användarnamn/lösenord och/eller emailadress (om jag inte minns helt fel) men som alltså blivit inlägg på Anbytarforum istället för ett felmeddelanden hos den klienten (personen) som 'triggat' felet.  
 
Då jag är f.d IT-tekniker med stort intresse för datorsäkerhet var min första tanke att någon upptäckt en sårbarhet i Anbytarforums-mjukvara (Discus från Discusware) som gör att man kan generera skräpmeddelanden.
 
Nästa steg var att med lämpliga Vulnerability Scanner:s (fritt översatt till sårbarhetsscanner) se efter om mjukvaran var sårbar - lyckligtvis verkade inte Anbytarforums-mjukvara vara det men däremot varnade flera av verktygen att annan programvara som körs på servern kunde vara sårbara för olika 'attacker'. Här skall jag dock poängtera att dessa verktyg ganska ofta kan ge ifrån sig falsklarm.
 
Jag kontrollerade här efter vilka programvaror som 'lyssnade' för inkommande 'anrop' från andra datorer på internet. Några av dessa var:
 
Apache 1.3.27 från Okt 2002 (senaste versionen (i den branchen), 1.3.37 är från Jul 2006).
Perl 5.6.1 från Apr 2001 (senaste versionen, 5.8.8 är från Feb 2006).
OpenSSH 3.1p1 från Sep 2002 (senaste versionen, 4.3p2 är från Feb 2006).
 
(Kortfattat kan man säga att Apache är själva webservern. Perl är ett programmerings-/skriptspråk som används utav forumet. OpenSSH är ett verktyg för att kunna utföra administration/kommandon på en 'fjärrdator').
 
Dessa program är så pass gamla att de i sig utgör en fara - under dessa år har säkerligen inte bara nya funktioner tillförts utan en hel del 'hål' och sårbarheter har rättats till. En jämförelse (möjligtvis en dålig sådan) är att se på Windows XP - hur många av uppdateringarna som Microsoft rullar ut tillför några nya funktioner och hur många täpper till något ? Utan dessa uppdateringar skulle man inte klara sig många minuter ute på nätet och nu snackar vi en hemsida och ett forum som skall vara tillgängligt 24/7/365.
 
Samma dag eller möjligtvis dagen efter skickade jag iväg ett email till Ålcom som är leverantören av både förbundets hemsida och Anbytarforum med en frågeställning om det var förbundets eller Ålcoms server och vem som hade ansvar för programvaran. Senare den dagen fick jag ett automatiskt svar (normalt sett brukar ju dessa komma ögonblickligen) om att de mottagit mitt email och att de skulle besvara det så fort som möjligt. När det gått en vecka utan svar så kontaktar jag istället förbundet och svaret därifrån är att man skall undersöka mitt påstående och om/när man har ett svar återkomma (och jag är inte ironisk eller sarkastisk när jag skriver att detta förmodligen fortfarande pågår).
 
Då jag tyvärr inte var med på 'den gamla goda tiden' får jag förlita mig till en sekunddärkälla, Netcraft som skvallrar om att domänen genealogi.se har funnits sedan 1996 och att man innan 2002 hade Telenordia som webhotell (Algonet innan gissningsvis). Domänen aforum.genealogi.se (som Anbytarforum ligger under) har funnits registrerad sedan 1999 och då hos Ålcom. Varför man valt ett synnerligen litet och okänt webhotell kan jag inte svara på - det får någon som varit med längre skvallra om.  
 
Nu i dagarna uppmärksammade förbundet oss på att senaste tidens problem har varit orsakade av en ny ström utav besökare (som vi givetvis välkomnar). Låt oss nu också hoppas att man tar sig en funderare på om man inte ska byta webhotell (eller åtminstone kräva en kraftfullare server) som klarar dagens krav för att upprätthålla en bra och vettig funktionalitet i bl.a forumet, men även ser utifrån morgondagens krav och som säkerställer att den kunskap och information som många människor samlat ihop inte går förlorad!
 
Detta är givetvis inte gratis, men det är nog dessvärre något man bör ha med i sina kalkyler, internet är dynamiskt och uppdeteras ständigt, både programmässigt och besöksmässigt! Hur man skall finansiera det hela finns det säkert många som har id?er om - kanske sänka priset på de olika produkter som förbundet tagit fram och därigenom sälja stora mängder. Detta är inte min starka sida tyvärr! :-)
 
Med vänliga hälsningar,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2006-09-10, 20:46
Svar #25

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Hej Henrik!
 
Jag kan så som varande detsamma som du, f.d. IT-tekniker, bara skriva under det du säger. Uppdaterad mjukvara är A och O om man skall undgå attacker från diverse vandaler på Internet.  
 
Det är lite som att man sätter mer och mer avancerade lås och larm på sina dörrar för att freda sig från inbrottstjuvar.  
 
Bernt Bergkvist

2006-09-10, 22:05
Svar #26

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Jag skulle vilja påpeka att mitt inlägg inte skall ses som ett pekfinger mot förbundet utan möjligtvis mot det webhotell man anlitar. Jag har svårt att se hur man som seriös aktör på denna marknad kan vilja ha en server i sin park som är ett potentiellt hot även emot sitt egna interna nätverk. Ett seriöst webhotell ser till att hålla sina servrar dimensionerade och uppdaterade, både hård- och mjukvarumässigt så att de passar sina kunder.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2006-09-10, 23:18
Svar #27

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Att Anbytarforum ligger hos Ålcom har historiska orsaker, då Anbytarforums grundare och långvarige redaktör, Håkan Skogsjö, är bosatt på Åland, och under sin tid som redaktör hade täta och nära kontakter med Ålcom.

2006-09-11, 08:38
Svar #28

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
God morgon!
 
Självklart arbetar vi för fullt med att lösa alla de problem som finns kring drift och underhåll av Rötter. Det finns - som Elisabeth Thorsell påpekar - en historisk förklaring till varför vi använder bl a Ålcom. Som för övrigt inte är något källarföretag. Att programvaran inte uppdateras har med avtals- och ägarfrågor att göra.  
 
Anbytarforums problem har inte med serverkapacitet att göra utan med själva programvaran. Vi jobbar för fullt med att hitta en långsiktig och stabil lösning. Det är, som alla säkert förstår, något som måste få ta tid.  
 
Hälsningar
 
Crister Lindström, Rötterredaktör

2006-09-12, 10:24
Svar #29

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag tycker att de stängda länkarna på startsidan till etniska grupper och kändisar bör tas bort, eller ännu hellre göras om så de hänvisar till Särskilda forskningsområden.
 
Idag fick jag veta att en god forskarkollega fortfarande gick och väntade på att diskussionerna skulle öppnas. Går man in på startsidan är det lätt att tro att inget har hänt!
 
Alltså: Bort med/länka vidare
 
Etniska grupper (Stängd tills vidare)  
Kändisars härstamning (Stängd tills vidare)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna