ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-19  (läst 1957 gånger)

2005-08-11, 12:58
läst 1957 gånger

Peter Funke (Aningen)

Hej Anders (B.)!
 
Egentligen borde vi väl inte diskutera Anknuten här, men din fråga är relevant - så OK då!
 
Anledningen till att vi har stängt Anknuten för  icke medlemmar grundas på en enkät, där det var stor majoritet för den lösningen. Tidigare fanns alternativen helt öppen respektive öppen för läsning bara, och vi tillämpade det senare alternativet, d.v.s. att man kunde bekanta sig med sidan utan att skriva inlägg. Tyvärr försvann den möjligheten vid Proboards senaste uppgradering, lämnas sidan öppen för läsning så är den därmed även öppen för att göra inlägg.  
 
 Eftersom vi håller till hos en engelskspråkig värd med 1.250,000 forum och 6.000.000 medlemmar med över 12 miljoner besök på sina sidor per dag är det ofrånkomligt att en liten sida på främmande språk med trettiotalet brukare snart skulle gästas av nyfikna besökare som luffar runt på Proboards med frågor om vilket språk det är och liknande. Därför tycker vi att det nog är rimligt att hålla på medlemsskapet, men för den som inte vill köpa grisen i säcken (det är givetivs gratis att vara med!) har vi gästalias så att man kan titta in ett dygn eller så.
 
(Att registrera sig som medlem innebär faktiskt inte att man avkrävs leg., men med tiden lär man ju känna varandra, så det känns naturligt med öppet visir!)
 
Hoppas att ingen tagit illa upp för den här långa förklaringen!

2005-08-11, 13:12
Svar #1

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag slapp örfilen, tack för det Joije! Jag hade väntat mig något aggresivt liknande det jag (inkl. tre andra) fick i hamnkaptensdiskussionen för några månader sen. Det tog jag som en örfil - men jag tål sådana.  
 
Det jag likställde med en örfil igår kväll var din åthutande tillrättavisning till Crister, t. ex. orden det nedsättande omdömet när han skriver..., att han ska lära sig en sak från början, att han ska visa respekt....osv.
 
Men vi har ju uppfattat redaktörens rader helt olika, precis som vi gjorde när det gällde Evas krönika.

2005-08-11, 13:23
Svar #2

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Peter Funke, jag tror du har alldeles rätt att det var fridsstörare och provokatörer, som förpestade stämningen på gamla KP, inte de som ville prata av sig en stund.
 
Det var väl fridsstörarna/provokatörerna som till slut gjorde situationen för jobbig för Peter också. För fram till bara ett par veckor före stängningen verkade han ju trivas i gemenskapen och tittade in för en pratstund ibland. Och även efter stängningen visade han flera gånger att han hade stor förståelse för dem som saknade KP.

2005-08-11, 13:28
Svar #3

Per-Åke Borssén

Jag ger Anders R rätt, att primärt skall AF handla om släktforskning. Men den vänskapliga ton och sociala attityd som visats i KP önskade jag smittade av sig i debattinläggen i de seriösa diskussionerna. Därvidlag har Peter Funke absolut rätt: Är det kanske så att en och annan är så besjälad av att framhäva att man minsann sysslar med forskning att man inte klarar av tanken att andra ser på genealogin som en rolig hobby? Att bjuda på sig själv är en klyscha, men frågan är om det inte är just den konsten som fattas här ibland? T.o.m. den mest inbitne forskare skulle nog må bra av att borsta av sig arkivdammet för en stund och kosta på sig en klackspark...  
 
Att ta 'fikarast' med släktforskande vänner på datorn låter dock inte speciellt upplyftande som andningshål. Fikat dricks aldrig vid datorn hos mig, utan ansikte mot ansikte med vänner och bekanta kring köksbordet eller, som nu under sommaren, ute på terrassen eller på verandan. Gärna om tillfället är passande med vin eller grogg.
 
Mina 'mentala bensträckningar' vid datorn sker med besök på andra hemsidor och i e-mailutbyte med släkt och vänner. Vid de fysiskt nödvändiga bensträckningarna lämnar jag datorn och gör mig tillgänglig för familj och vänner.

2005-08-11, 13:56
Svar #4

Ingrid Wikberg (Inkan)

Min triptyk blir visst klar  
Som jag tacksamt ger den gamle anbytarvärden som nu har fått tid att leva ett annat liv (han slet hårt emellanåt)  
En stilla stund framför ett gammalt altare. Där förfäder döpt barn, lovat kärlek inför Herren och tagit farväl av det arbetssamma jordelivet. Här har pilgrimen rastat, likaså gycklare, forkörare och barder med spelopipa.
 
mvh, Inkan
 

2005-08-11, 14:13
Svar #5

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Inkan,
Vilken kyrka är det ?
 
Berit

2005-08-11, 14:19
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tack Peter F för förklaringen till den stängda Anknuten. Då förstår jag att ni valde den lösningen, och det går ju alldeles utmärkt om det är en träffplats för en mindre grupp. Men jag tror inte det går att aspirera på att bli ett fikarum åt Sveriges alla släktforskare med Rötters sanktion  med en sådan lösning. Håll med om att det blir lite bakvänt, om man för att höra det senaste snacket i fikarummet måste registrera sig och logga in, medan i den seriösa forskarsalen vilken vildhjärna som helst kan skriva vad som helst helt anonymt och försvinna och endast lämna ett oftast oanvändbart IP-nummer efter sig!  Det borde vara tvärtom, en forskarsal med lite mer bestämda regler och kontroll, och ett fikarum där man bara kan gå in och lyssna (=läsa) och om man vill skriva någon rad utan allt för mycket allvar och kontroll.  
 
Om det inte går att lösa med Proboards så finns det ju massor med andra varianter på chattar och forum. Dock bör man börja med att prata ihop sig, Rötterfolk och chattfolk, så att forskarsal och fikarum drar åt samma håll.

2005-08-11, 15:00
Svar #7

Peter Funke (Aningen)

Håller med dig Anders, och det är därför jag hela tiden har hävdat att det borde finnas utrymme här för de korta pauserna i anbytandet!
 
Vi på Anknuten har inga ambitioner att bli ett fikarum åt Anbytarforum, vi vill nog erbjuda lite mer än så! Bland annat tycker jag att vi gett plats åt möjligheten att berätta mer om de personer vi träffat på i vår forskning, för det finns väl mer än födslar, dop och begravningar att berätta om? På så sätt kan vi bli ett blygsamt men dock komplement till Anbytarforum, och det vore ju vackert så! Där är vi inte ännu, men det är roligt att se att nya medlemmar hittar oss trots att vi inte får annan reklam än den som uppmärksamheten här ger oss...

2005-08-11, 15:00
Svar #8

Ingrid Wikberg (Inkan)

Berit -Det är Marby märkligt välbevarade medeltida  kyrka i Hallen, Jämtland. En av äldsta och mest oförändrade tror jag; en avskalad skönhet. Och en upplevelse att besöka, som skapad för meditation genom sin enkelhet. Den stör inte.
Och man inser att man är en del av den historia som gått före oss.
 
mvh, Inkan

2005-08-11, 18:28
Svar #9

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:49
    • Visa profil
Jag trivs jättebra på Anknuten. Det är inte alls bökigt att logga in, tar bara några sekunder så jag förstår inte varför inloggningen skulle vara ett hinder för människor som vill vara mer sociala än vad man får vara i detta forum. Varför inte prova på själva ett tag? Vill man inte fortsätta är det bara säga upp sig.
Rötter är också trevligt men förutom att kolla de senaste inläggen är jag inte mycket här längre.
May the Force be with you.

2005-08-11, 19:59
Svar #10

Peter Karlsson (Peterk)

Forumet skulle nog må gott av en reindexering (en av många saker jag nog inte hunnit nämna att man får göra då och då ) - märker det på att det de arkiverade grupperna i denna diskussion inte syns i senaste dygn/vecka alls..
 
-Kanske? beror det på att man låtit ändra inställningarna så att senaste dygn/vecka inte tar med arkiverade inlägg (den optionen finns har jag för mig); det är ju inte omöjligt att man låtit så göra..
 
 
(Nämner detta här främst för att de som ev. saknar en del i listan skall slippa undra.  
-Alltså absolut ingen pekpinne åt de nya ansvariga, vilket det kanske olyckligtvis kom att se ut som först..)

2005-08-11, 23:31
Svar #11

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Ingegerd,
 
Om du tror att dina egna inlägg här ovan är oförargliga små klappar på axeln, så misstar du dig grovt. De må vara inlindade, men jag uppfattar dem som tydliga snytingar. Jag beklagar mig dock inte över detta, utan är medveten om att jag kommer att få utstå kritik när jag sticker ut hakan alltför mycket. Det hör liksom till.
Själv kan jag inte se något fel med att be någon lära sig något från början, som t.ex. att visa respekt för andra personers åsikter. Det är bara självklart att man gör det.
Ett annat bra sätt att visa respekt för andra, är att stava deras namn rätt. Då visar man också att man läser deras inlägg ordentligt innan man gasar på med sin kritik...

2005-08-12, 08:37
Svar #12

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jojje, visar du andra samma respekt (inte stavningen, den andra)? Din sanning ska vara den enda, i diskussion efter diskussion.
 
Eva Dahlberg,  
som inte kan skriva mer i dag

2005-08-12, 09:43
Svar #13

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil

2005-08-12, 15:39
Svar #14

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Nu först fattar jag vad jag har gjort för stavfel. Med nya glasögon och lite bättre belysning (skriver från jobbet) ser jag att jag har läst ditt användarnamn fel och tagit ett j för ett i, då understrecket flyter ihop med bokstäverna ovanför. Så har jag lärt in det och trott att det skulle var så. Jag ber om ursäkt både för den senaste  och tidigare felskrivningar, Jojje.
 
Hälsningar
Ingegerd

2005-08-12, 20:18
Svar #15

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Ingen är felfri, Eva, inte du heller... Vi brister alla i respekt, men det är ingen ursäkt när vi gör det. Det är heller inte fel att poängtera det, som du gjorde med mig i inlägget ovan.
Jag brukar läsa inläggen, innan jag kritiserar dem - om det är det du menar.

2005-08-13, 09:32
Svar #16

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Var denna Anbytarforumssommar bara ett lugn i stormen öga?  
 
Jag tycker vi fortsätter i samma positiva och vänliga anda, som jag tycker har rått under sommaren här!
 
Mot nya djärva släktforskningsmål och nya djärva diskussioner!  
 
Med eller utan fika, med eller utan vänskapliga stickspårssamtal! (Även för de som inte bara sörplar kaffe och/eller billigt vin!)  
 
Tillsammans är vi starka, individualister!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-10-17, 16:37
Svar #17

Eivor Andersson (Ema)

Den senaste tiden har inläggen, enligt mitt tycke, urartat, under Prova att skicka inlägg.
 
Jag tycker att man även där skall skriva sitt namn och inte gå under diverse andra signaturer.
 
Förr kunde man skämta  till det lite där, det har även jag gjort för några år sedan, men nu tycker jag att många inlägg där går över gränsen för vad som är roligt.
Varför vågar man inte skriva sitt namn där??
 
Eivor

2005-10-17, 17:40
Svar #18

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Det tål att sägas igen - med användarkonton på anbytarforum skulle problemet med anonyma inlägg minimeras.

2005-10-17, 18:37
Svar #19

Peter Funke (Aningen)

Problemet med provsidan är snarare att den inte alltid används till vad den är avsedd för, nämligen att testa funktionerna! Om en förstagångsbesökare anonymt vill se hur sidan fungerar innan man gör sitt premiärinlägg är väl det ganska oförargligt? De största problemen är snarare när provinlägg besvaras (i strid mot reglerna), eller när någon använder testutrymmet som slasktratt för inlägg man inte törs stå för med namn på annat håll. Att komma åt det missbruket genom att avkräva namn på provbesökare låter drastiskt!

2005-10-17, 18:53
Svar #20

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Kan det ha med Kantstött Porslin att göra - att provsidan utnyttjas mer?

2005-10-18, 07:23
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kanske det Kantstötta porslinet har degraderats till Slasktratt :-)
Ann-Mari Bäckman

2005-10-18, 09:23
Svar #22

Peter Funke (Aningen)

Jag inser att det nog är jag som är fel ute! När  f.d. Anbytarvärden kommunicerar via testutrymmet förmodar jag att det är vedertaget att använda det även till annat än övning...

2005-10-18, 10:45
Svar #23

Peter Karlsson (Peterk)

Dumt av mig förstås.. Uppryckning utlovas.

2005-11-09, 11:48
Svar #24

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Testar om Ordet är fritt fungerar igen, beklagar att jag testar under en riktig diskussion - men jag får bara felmeddelande när jag försöker.
 
Hälsningar,
Eva

2005-11-09, 11:49
Svar #25

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Nu fungerar det, och den lilla rutan Detta är en privat diskussion är försvunnen, diskussionen är öppen igen.
 
Hälsningar,
Eva

2005-11-09, 13:15
Svar #26

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Första gången jag tycker att Anbytarvärden lika väl kan radera ett av dina inlägg, Eva...

2005-11-19, 10:32
Svar #27

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Förut när jag klickade på länken från Anbytarforum i det e-postmeddelande jag fick, så kom jag till rätt inlägg direkt, men nu kommer jag längst upp på sidan!
 
Är det fler som märkt den skillnaden?
 
Vad beror det på? Kan jag göra något åt detta?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-11-19, 11:08
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Var det så? Det kommer jag inte ihåg. Länken i mailet ser dock likadan ut som i flera år, t ex
 
http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/show.cgi?268/18080
 
där 268/18080 är page. Postid har aldrig funnits med i länken. Möjligen har man varit inne och hackat i show.cgi och ändrat var någonstans på sidan den ska öppnas. Var det sista inlägget tidigare?

2005-11-19, 11:12
Svar #29

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ja, det var det till igår eller liknande!
 
När bilderna öppnades kunde ibland inlägget försvinna ner lite!
 
Förut såg man ju sitt inlägg, direkt efter att inlägget gjorts!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna