ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-10  (läst 2251 gånger)

2005-06-16, 21:14
läst 2251 gånger

Ingrid Wikberg

Peter Anbytarvärd (sista dag..) Tydligen har jag missförstått -hade EJ fått den information med inbetalningsavin att jag efter att ha betalat så skulle jag skriva in uppgifter på anvisad länk. NU har jag noterat mina uppgifter igen.
 
 
Ursäkta mig,
Inkan

2005-06-16, 21:49
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tror vi pratar förbi varandra, Ingrid. Du jämförde min adress med en hotmailadress. scangen är ingen gratis mailbox, utan det är min domän som jag står som ägare till (det är det man kan kolla på www.nic-se.se). Ingen kan ha en mailadress där utom jag. Jämför med Peters adress. Den är inte anonym eftersom domänen genealogi.se ägs av Släktforskarförbundet och endast de kan lämna ut adresser där.
 
En mindre anonym adress är ju din teliaadress, som du kan använda i ett sådant här sammanhang med användarkonto, under förutsättning att den inte visas öppet, som du väl inte vill pga spamrisken. Hoppas ett nytt system ger bättre möjlighet att skydda sina epostadresser!
 
(nedrans, Norge gjorde just 3-2 i semifinalen.. )

2005-06-16, 22:51
Svar #2

Ingrid Wikberg

Ja Anders -man ska inte jämföra äpplen med äppelmos...   Det blir ju lite fel.
Så tydligen pratar vi här om helt olika förutsättningar; domän (hm) > alla har vi ju inte en sådan!
Men inte skriver jag min nya teliaadress här - jag har mycket dålig erfarenhet av detta sedan tidigare.
Men min  hotmail-adress visar jag - ibland är det bra ifall någon vill mejla - jag har fått uppgifter den vägen som ej ska skrivas i anbytarforumet mht de levande.
 
Ja så var det äventyret slut (fotbollen menar jag) Men Norge var bra och jag känner ju släktskapet....

2005-06-16, 23:03
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag fick ikväll spam där man uppgav adresskällan till SSF webbplats från något som hette @ktuellt ideellt.
Jag har inte en aning om vad det hela handlar om, men jag är övertygad om att en av anledningarna till att inte registrera sig är just risken att få brevlådan full av skit.

2005-06-16, 23:09
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det kan väl aldrig vara så att släktforskarförbundet säljer epostadresser???

2005-06-16, 23:12
Svar #5

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Det kan jag aldrig tänka mig. Jag fick samma mail med en annan hänvisning som adresskälla. Herr Nordberg sitter nog bara och samlar in e-postadresser varhelst han kan hitta dem.

2005-06-16, 23:18
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag har fått samma spam som Jan Jutefors, och om man läser på sidan verkar det som att mannen tror att han gör oss en välgärning när han skickar ut sitt mail, men där tog han nog fel, de flesta hör väl inte till hans målgrupp (vilken det nu är) och blir mest förgrymmade.

2005-06-17, 08:48
Svar #7

Ingrid Wikberg

Hjälp! Vad gör jag för fel?
Jag försöker logga in  under rubriken Användarkonto  med de uppgifter jag nyss fick i mail till min Hotmail adress: användarnamn och lösenord (att starta med)  
MEN jag får till svar :  Auktoriseringsfel  
Så något är fel...men vad?
Och jag hittar inte min profil (?) som skulle finnas på diskussionssidan enligt mailinformationen.
Det står still i mitt huvud eller också är jag blind på ögonen.....  
 
( jo,jag mejlade anbytarvärd enligt vad det stod på felmedelandet -men nu har han väl slutat)
 
----------------------------
 
-Ovanstående har löst sig.. /För än gör man lite nytta  /Anbytarvärden

2005-06-17, 09:29
Svar #8

Ingrid Wikberg


2005-06-17, 09:33
Svar #9

Ingrid Wikberg (Inkan)


2005-06-17, 15:39
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
1:a pris: Två veckors semestervikariat som anbytarvärd.
 
2:a pris: Fyra veckors semestervikariat som anbytarvärd.
 
Och de lyckliga vinnarna är... J
 
Allvarligt talat - är det inte dags snart att meddela alla förväntansfulla hur det är tänkt att Anbytarforum ska fungera som vanligt, åtminstone över sommaren?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-06-17, 16:45
Svar #11

Jan Ek (Janek)

Och jag som trodde det var du Jörgen som skulle ta över som sommarvikarie ...

2005-06-17, 16:49
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ja, det vore naturligtvis en lösning som alla skulle vara nöjda och glada med... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-06-17, 18:26
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ett sätt att locka fram anbytarvärden är väl att starta Kantstött porslin - Sommaren 2005!
 
Obs, inte en uppmaning!

2005-06-18, 05:07
Svar #14

Rune Edström (Rune)

Hej
Ser att det är ett frågetecken som har blivit anbytarvärd.  
Väntar nu att den första rolighetsministern gör sitt inlägg, som inte någon tar bort.
mvh
rune

2005-06-18, 05:53
Svar #15

Christian Andersson

Hej Anders och Rune.
 
Ser till min glädje att Ted Rosvall har startat ett nytt Kantstött Porslin  
 
Den rolighetsministern vågar väl inte någon sudda bort!
 
Summan kummar ....
 
Mvh Christian

2005-06-18, 08:36
Svar #16

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag kan inte se hur Ted blir kantstött av att kommentera vilka släktingar som indirekt förekommer i Evas kolumn...

2005-06-18, 22:20
Svar #17

Utloggad Solveig Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1983
  • Senast inloggad: 2015-06-05, 17:54
    • Visa profil
HEJ1
Kan vi inte snacka om någonting roligt, tex sommar och semester. Nu har ju värmen kommit och jag bara längtar till ledighet och husbilssemester. Men det blir ju lite släktforskning också.......eller
mvh Solveig Mårtensson

2005-08-09, 23:37
Svar #18

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Läser redaktörens nya inlägg med presentationen av vår nya anbytarvärd - och måste säga att jag blir ytterst besviken över det nedsättande omdömet när han skriver att det fanns de som befarade att Anbytarforum under sommaren skulle fyllas med allehanda inlägg. Så blev det inte. I stället kan man konstatera att något ”kantstött porslin” eller liknande inte dök upp.
Tack för det omdömet redaktören, det var ju ytterst uppmuntrande! Kanske det vore lugnast om man stängde igen hela Anbytarforum över sommrarna i fortsättningen, eftersom det är stor risk för att folk vill utbyta semesterhälsningar och klaga på det dåliga vädret, i stället för att byta anor då?!
Jag tycker att Crister ska lära sig en sak från första början. Nämligen att det här på Anbytarforum finns folk av alla de slag, och som så bör, också en massa personer som uppskattade kantstött porslin och tyckte att det var trevligt att kunna prata om något annat än släktforskning - släktforskare emellan. Det är också möjligt att vi t.o.m. utgjorde en majoritet av besökarna - trots att de som var emot med automatik säger sig företräda den tysta majoriteten, och dessutom utser sig själva till självklara företrädare för den Enda Sanningen.
Av den anledningen vill jag be dig, Crister Lindström, att visa respekt för att det finns två åsikter i fråga om Kantstött porslin, samt att båda åsikterna ska behandlas lika, trots att förbundsstyrelsen beslutat att lägga ner KP.
Dessutom skulle det verka mer sympatiskt om du gav dig tid till att besvara de välkomnanden du och Yvonne fått här...

2005-08-10, 00:50
Svar #19

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2016-04-28, 18:48
    • Visa profil
    • www.tranasydre.se
Dessutom så får du Crister absolut inte ha den färgen på dina strumpor när du är inne och läser insändare här på Anbytarforum. Då får väl förstå att här finns det känsligt folk som inte tål vilka fasoner som helst!

2005-08-10, 02:59
Svar #20

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Varför inte öppna ett nytt  Kantstött porslin så släktforskarna kan ta paus TILLSAMMANS och lära känna varandra lite mer, genom det trevliga samtalandet på det sätt som  försegick förra året! DET vore enbart positivt och skulle även kanske göra oss mer aktiva i de olika föreningarna, och på träffar etc som anordnas runt om i landet.

2005-08-10, 04:05
Svar #21

Rune Edström (Rune)

Hej
Verkar som det i alla sammanhang, när det ska väljas en ny förmåga, så väljs en som sympatiserar med den som har största talan, inte någon mer neutral. Som även ser någon som har en annan tro. Så även på Släktforskarförbundet, där inte medlemmarna har mer än indirekt talan, efter x antal år. Kan inte tolka Christers inlägg på annat sätt än att han gläds åt att inte Kanstött Porslin återuppstått eller otrevliga inlägg kommit in under sommaren.
 
En mycket god anledning att det inte urartat, är att Peter inte var så helt ge tusan i att fortsätta med värdyrket och vara framme med saxen. Annars hade det urartat, för god början fanns på en del ställen.
 
Så tycker du Christer ska skicka ett tack till honom.
 
För mina ögon blev vänstersidan på AF sämre att läsa, efter ändringen som gjorts.
mvh
rune

2005-08-10, 09:14
Svar #22

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Jag håller med Jojje till 100 procent. Jag reagerade väldigt negativt när jag läste vad Crister Lindström skrivit.

2005-08-10, 10:33
Svar #23

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Nu var det en rätt liten grupp som dominerade Kantstött. Och eftersom att de flesta inlägg skedde utanför denna del, och har fortsatt att ske där, så kan jag inte inse att så många har lidit svårt. En diskussion som Kantstött kräver däremot resurser i form av övervakning, som måste vara mycket mer intensiv än i vanliga diskussioner. Det är upp till dem som vill ha Kantstött kvar att bevisa dels att en större grupp än de som verkar vara närmast sörjande vill ha det tillbaka, och dels förklara vad Förbundet skall nedprioritera istället.
 
Det är också symptomatiskt att Jojje i ena stunden skriver att de som vill ha Kantstött mycket väl kan vara i majoritet (trots att det bara är en liten grupp som uttryckt detta offentligt), för att i nästa stund raljera över att de som inte tycker att det är det bästa sättet att använda resurserna och dessutom ger uttryck för detta tror sig företräda ett flertal...
 
Det finns gott om andra chatt-forum på webben, och det vore väl inte omöjligt för nån av dem som lägger så mycket energi på att få Kantstött att återuppstå att kontakta något av dessa och be dem sätta upp en avdelning för socialt snack mellan släktforskare? Det tror jag skulle ha betydligt större utdelning. För det är inte alltid så att det var bäst förr. (Dessutom tror jag att Crister med glädje skulle länka ett sånt forum om han bara slapp ansvaret...)

2005-08-10, 18:20
Svar #24

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Tänkte skriva välkomsthälsningar till den nya anbytarvärden. Men...vad ser jag då... jo, ett påhopp redan från första början. ÄR DETTA nu så det skall börja??? Jag är ytterst besviken och förundrad av tonen.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2005-08-10, 19:26
Svar #25

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Anders,
 
Om du nu tvivlar över det jag skriver, så sätt dig gärna ner och läs igenom alla 4.296 inläggen i Kantstött porslin som kom in mellan 1 juni och någon gång i oktober/november 2004, då KP stängdes definitivt. Om du inte ids, kanske du kan nöja dig med att läsa Ted Rosvalls avslutande inlägg, där han uttrycker farhågor för att KP blivit så stort, att han är rädd för att Anbytarforums egentliga uppdrag riskerar att marginaliseras.
Dessutom vill jag påminna dig om att anledningen till att KP tidvis blev en stökig hörna av Anbytarforum, främst berodde på de ständiga provokationerna från personer som inte tyckte att man skulle få diskutera annant än släktforskning i detta forum - trots att KP faktiskt var sanktionerad av anbytarvärden (som på eget initiativ beslöt att permanenta den tillfälliga sommardiskussionen).
Jag kan väl tycka att Crister har sin fulla rätt att ha vilka åsikter han vill - privat, men som redaktör borde han hålla sig för god med att förlöjliga en företeelse som var ytterst uppskattad av många - kanske rent av en majoritet av anbytarforums besökare. (Jag noterar att Crister delar den uppfattningen, och att han på annan plats i Rötter deklarerat att han bara uttryckt andras åsikter. Kanske det borde ha framgått tydligare, i så fall, ...och jag hoppas inte att det var Yvonnes, som han presenterade alldeles ovanför.)

2005-08-10, 20:17
Svar #26

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
HJÄLP
Jessica Olson, var är du.

2005-08-10, 20:39
Svar #27

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Det tycks faktiskt inte spela någon roll om man håller sig tyst eller inte i förhoppning om att 'diskussionen' skall självdö. Efter några timmars andnöd så har den fått syre igen och är nu vid fullt liv!
 
Jag var en flitig skribent på K.P., men har inte saknat den det allra minsta. Sedan drygt ett år tillbaka har jag, tillsammans med flera andra härifrån, hållit till på  Anknuten där vi diskuterar allt mellan himmel och jord.....även släktforskning. Så K.P. kan vila i frid för min del.
 
Ann

2005-08-10, 20:45
Svar #28

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
För min del handlar det inte om att få KP att återuppstå, utan jag reagerar över att man använder KP som ett slags ”skällsord” här på Anbytarforum. Man använder det som  exempel på diskussioner som spårat ur. Men det har väl funnits fler som varit mycket värre. Läs t ex under Urladdningar här under Ordet är fritt. KP fanns ju under 2 somrar och var väldigt harmlös i förhållande till vissa andra diskussioner. Ja, visst var vi en liten grupp som skrev där och vi skrev ju mest om vardagliga ting. Därför känns det inte rättvist att vi skall bli utpekade.
 
Men nu för tiden hör jag också till dem som håller till på Anknuten.

2005-08-10, 20:53
Svar #29

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vad är adressen till Anknuten? Är det samma ställe som hette Verandan?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna