ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-16  (läst 1285 gånger)

2005-06-08, 00:36
läst 1285 gånger

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ett inlägg här är raderat nu - denna debatt är avslutad, och missförståndet uppklarat mellan de främst berörda parterna. (Fortsättning om detta får Ni ha i något annat forum)

2005-06-08, 09:49
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej
Bra att du är nöjd Sofia. Även om man kan tycka att ursäkten skulle varit lika storstilat och offentlig som beskyllningen.
mvh
rune

2005-06-08, 14:00
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
I Förbundsstyrelsens svar till motion 4/05 till stämman står (i Angeläget 2/05):
 
RötterRådet arbetar f.n. med ett förslag till tidsgränser för diskussioner på Anbytarforum, vilket torde kunna stävja en del av de avarter motionärerna lyfter fram.
 
Det låter ju intressant. Men varför har detta förslag inte presenterats för Anbytarforums användare, som rimligen besitter den bästa kompetensen att bedöma dess värde? I alla diskussioner om att förbättra Anbytarforum har jag aldrig sett någon föra fram detta förslag. Varför tar inte Förbundsstyrelsen och Rötterrådet chansen att höra vad expertisen själva anser om ett så relativt radikalt förslag?
 
Kan någon närmare presentera id?n, hur den praktiskt ska genomföras? Spontant undrar man ju hur man ska kunna med någon automatik stänga diskussioner efter en viss tid, när det finns så många diskussioner som utan avarter pågår i månader och t o m år?

2005-06-08, 17:28
Svar #3

Jan Andersson

det finns så många diskussioner som utan avarter pågår i månader och t o m år?  
står det i ovan inlägg. Jag instämmer. Varför ändra på något som så väl fungerar.
Det räcker nu.

2005-06-08, 17:28
Svar #4

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
I den av Anders Berg citerade texten står det ju RötterRådet arbetar f.n. med ett förslag..... Därav drager i varje fall jag slutsatsen att det inte finns något förslag att presentera, eftersom Rötterrådet för närvarande arbetar med det, eller tolkar jag texten fel? Om och när ett förslag väl är färdigt för presentation är jag lika angelägen som övriga att få se det.

2005-06-08, 17:41
Svar #5

Michaël Lehman (Philippos)

Så det är alltså diskussionens längd, och inte resonemangernas och argumenternas kvaliteter, som avgörer, om en diskussion har urartat eller inte? RötterRådets förslag görer intet annat än att åtgärda symptomerna, men struntar i orsakerna...

2005-06-08, 18:08
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tord, någon har tydligen kläckt denna id? med tidsbegränsade diskussioner och därför menar jag att det vore bra att diskutera om detta överhuvudtaget är en framkomlig väg, så att Rötterrådet slipper ödsla tid i onödan på ett göra ett färdigt förslag. Micha?l har redan pekat på en tveksamhet.

2005-06-08, 18:45
Svar #7

Peter Karlsson (Peterk)

Något säger mig att det inte skulle gälla generellt, utan bara en viss del av forumet; jag har faktiskt ingen aning, men om man tänker sig en del som fungerar så, så skulle den ju då kunna få innehålla lite mer alltmöjligt (eftersom innehållet ändå skulle försvinna efterhand efter ett angivet antal dagar.)
 
-OM det nu var så det var..  Tidsgränser kan ju förstås också avse att gamla inflammerade debatter inte skall ligga kvar som öppna för alltid (med risk för att det 'tar sig' på nytt )
Det tror jag vore en bra sak om det gick att göra något åt; kanske var det främst det som avsågs.. -Glöm i så fall mitt första stycke (som iof sig ju skulle gå att kombinera med det senare.)

2005-06-08, 18:58
Svar #8

Bengt Wikström

Är Micha?l Lehman och Mikael Wikman ( 20/7 2002 Martinelldiskusionen ) samma person ? Som forskare undrar man ju när båda kallar sig  Philippos ....
 
Bengt .

2005-06-08, 19:40
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
De är högst desamma, Bengt. Det är inte så svårt att byta till ett gammalt släktnamn samt snygga till stavningen här i Sverige.

2005-06-08, 22:51
Svar #10

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Med tidsbegränsning avses inte hur länge en diskussion får fortsätta på Anbytarforum (i princip hur länge som helst...) utan en begränsning av vilka tidsepoker diskussioner får handla om, d.v.s. i klartext: Man skall inte få skriva om födelse, vigsel, död och skilsmässor som ligger allt för nära i tiden. Detta tänker RötterRådet, enligt de rapporter som influtit till förbundsstyrelsen, fortsätta att diskutera, för att så småningom komma fram till en rekommendation.
Mvh
TED

2005-06-08, 23:05
Svar #11

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
(Även om Ted nu förklarat läget som ju är helt annorlunda än ovanstående diskussion, så att säga, förutsätter)
 
Hellre än tidsgränser skulle jag - i sann Tage Danielssonsk anda - vilja föreslå att varje skribent endast disponerar ett visst antal ord eller tecken, under sin livstid, för inlägg i Anbytarforum. (Om jag nu minns rätt, på rak arm, är förslaget inspirerat av Sagor för barn över 18 år - en för övrigt mycket läsvärd bok!).

2005-06-09, 00:26
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
 OK, då blev ju förslaget något mer begripligt. Och mindre idiotiskt...
 
Kändisars härstamning kan gärna tas bort som egen rubrik. Att man sedan inte skriver om nu levande personer i sina frågor får väl anbytarvärdarna hålla efter så gott det går.

2005-06-10, 11:49
Svar #13

Rune Edström (Rune)

Hej
Är väl här konton har diskuteras. Så emotser hur det är nåt bättre om användarkontot blir obligatoriskt.  
I går läste jag bara AF, gjorde inget inlägg.
Likafullt fick jag rätt på att någon i mitt namn hade gjort en par inlägg.
 
På vilket sätt skulle ett avvändarkonto kunna stoppa sånt? Även om jag inte gillar det så kan jag inte ropa på förbud och en väldans kontroll av vem som skriver här.
mvh
rune

2005-06-10, 12:47
Svar #14

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Skulle någon ha gjort inlägg med ditt användarkonto..? Skulle det mot förmodan inträffa (någon skulle då ha behövt fått tag på/räknat ut ditt lösenord) löses det ju enkelt genom att man ändrar sitt lösenord snarast (se till att inte ha alltför självklara/lätta lösenord är ett bra tips).
 
Men menar du att någon skriver sig som Rune Edström falskeligen (alltså bara skriver in namnet), så är det ju inget egentligt problem, eftersom den 'riktige Rune' gör inlägg med sitt användarkonto (anger användarnamn + lösenord).
 
-Dock skall man ju både påtala (och vid behov med eget inlägg dementera) om någon gjort ett inlägg på detta vis.
 
--------------------------
 
Tillägg:
 
Sökte just på Senaste vecka - och det finns åtm. inga inlägg gjorda utan användarkonto.. -Så ta och byt ditt lösenord för säkerhets skull (görs genom att logga in under Användarkonto här i menyn till vänster, se sedan nästan längst ned på din sida..)

2005-06-10, 13:08
Svar #15

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Rune!
 
Tråkigt att du blivit utsatt för sådant! Jag gav mig på ett litet försök att leta efter inläggen genom att skriva ut ditt namn + användarnamnet (omslutna av citationstecken) och söka på författare men fick inte fram något. När jag tog bort användarnamnet fick jag fram ett gammalt inlägg, som också gjorts i ditt namn. Där hade Peter skrivit en kommentar i röd text att det inte var skrivet av dig utan av någon som använt falskt namn. Jag minns inte den exakta ordalydelsen i kommentaren.
 
Om användarkonto blir obligatoriskt, måste man ju skriva både användarnamn och lösenord för att överhuvudtaget kunna skicka ett inlägg, så då borde det inte gå att göra inlägg i någon annans namn.
 
Man får verkligen hoppas att sånt här inte händer så ofta, för det kan inte vara roligt att få skylta med inlägg som man är helt oskyldig till.

2005-06-16, 15:46
Svar #16

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag noterat att Rötterrådet skriver följande på sin sida angående registrering:
 
---Från Rötterrådets sida var vi efter de senaste veckornas diskussioner om obligatorisk registrering som förts i Anbytarforum öppna för att ompröva vårt ställningstagande från december 2004. Flera har i Anbytarforum uttryckt sig positiva till en gratis obligatorisk registrering för att få skriva inlägg, medan andra argumenterat emot. Registrering är vanligt på många andra forum i dag. Inga beslut har tagits i frågan.---
 
Jag kan därför inte låta bli att återkomma till min fråga vad man uppnår med en sådan, gratis registrering.
 
Vem som helst kan registrera sig och det uppgivna namnet kan lika gärna vara falskt som äkta. Om vederbörande uppträder dåligt kan profilen visserligen raderas, men det är enkelt att registrera sig på nytt. Det vill säga: Personer som uppträder under falskt namn stoppas inte av en registrering.
 
Som det är i dag vet vi att de registrerade personer som skriver i Anbytarforum existerar (åtminstone har de betalat in 100 kronor i det namn som de använder). Om vi tillåter gratis registrering kommer vi inte längre att veta vilka som säkert skriver under sitt riktiga namn.
 
Alltså: Missbruket kan fortsätta precis som tidigare, men som läsare kan jag inte längre avgöra vilka som har ett seriöst användarkonto och vilka som har ett användarkonto i falskt namn.
 
Har vi då uppnått någonting bra med att införa obligatorisk registrering?
 
Undrar i all hast
Håkan
fd redaktör
(som nu springer ut i sommaren igen)

2005-06-16, 16:47
Svar #17

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Apropå Rune Edströms inlägg ovan.
 
Namnet Rune Edström är inte unikt. Söker man i ENIRO får man 15 träffar på Rune Edström. Själv har jag för en del år sedan haft kontakt med en annan släktforskare med samma namn (Rune Edström)som var medlen i Ådalens släktforskare.
 
MVH / Bertil Magnusson Tel 031-443070
 
PS apropå Håkan Skogsjös inlägg:
Min egen identitet går lätt att kolla med hjälp av mitt namn och telefonnummer (t.ex via ENIRO) utan kostnad för förbundet vid en registrering.
Så nog skulle det vara skönt med en sådan om vi därmed fick bort alla bråkstakar som helst vill slå sina hobbyvänner i huvudet med krystade argument.

2005-06-16, 17:47
Svar #18

Niklas Persson

Och vem ska avgöra vad som är krystade argument? Om Bertil Magnusson har en objektiv metod avgöra det så är vi säkert många som väntar på den trollformeln.....  
 
Rötterrådet skriver på sin sida att med på mötet 11-12 juni var en ev. ny anbytarvärd. Om ev kan strykas eller det blir nån annan måste väl vara klart nu? Det är ju Peter Karlssons sista arbetsdag imorgon. Eller har hans tjänst förlängts?

2005-06-16, 17:49
Svar #19

Ingrid Wikberg

Jag inbillade ju mig att förslag gällande gratis registrering innebar att man uppger BÅDE namn, adress och tel.nr samt e-mailadress till ansvariga för Anbytarforum. Namn,adress och tel.nr kan kontrolleras (genom ENIRO på nätet) - Om man nu misstänker falsk registering.  
Men då uppstår väl detta med att det ses som ett upprättat register och då blir det kanske problem? Ansvariga måste kanske ha en form av register för att kunna kontrollera (!) oss användare..... och ett register får man väl inte upprätta hur som helst. Så det bör nog kollas upp vad och hur det får göras i så fall.
 
Så det kanske är lika bra att det fortsätter som nu......Det handlar kanske om att välja det minst krångliga av olika alternativ?
 
 
+24 i Stockholm idag  
Inkan

2005-06-16, 18:08
Svar #20

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det registret finns redan i och med att Rötters Vänners användarkonton finns. Förhoppningsvis är det  godkänt.  
 
Annars tycker jag att jag redan svarat på Håkans invändningar en gång tidigare, se äldre inlägg den 04 juni 2005 kl. 12.43. Som Ingrid säger så kan man begära adress och telefonnummer vid registreringen, om man finner det lämpligt.  
 
Vad gäller hur mycket missbruk som kan förhindras så är väl nyckeln dels den tröskel som registrering innebär och dels att man vet vem man talar med. Jag vet t ex att Ingrid Wikberg (Inkan) skrivit hennes inlägg och inte någon som antingen heter samma sak, eller någon som bara kallar sig Ingrid Wikberg.  
 
Sedan om någon absolut vill kalla sig något annat även med användarkonto, så går det väl inte till 100% att förhindra. Det går väl inte ens med Rötters Vänner. Möjligen kan det ju finnas skäl för anonymitet i speciella fall. Huvudsaken är att användaren är unik och att inte missbruk av kontot sker.

2005-06-16, 18:11
Svar #21

Peter Funke (Aningen)

Håkan, Du skriver Som det är i dag vet vi att de registrerade personer som skriver i Anbytarforum existerar (åtminstone har de betalat in 100 kronor i det namn som de använder). Om vi tillåter gratis registrering kommer vi inte längre att veta vilka som säkert skriver under sitt riktiga namn.  
 
Det finns väl å andra sidan ingen garanti för att den som är registrerad i nuvarande system säkert skriver allting under sitt riktiga namn? Man har förvisso betalat för en signatur, men kan givetvis i lika hög grad som oregistrerade framträda under falsk flagg!  (Jag vill nog påstå att jag själv upplevt en och annan dubbelgångare här...)
 
Att låna kusinens dator, skriva från jobbet eller använda dolda IP-nummer etc. är givetvis inga problem för den registrerade användare som vid något tillfälle inte vill framträda under sin inarbetade signatur.    
 
Med detta vill jag inte propagera för eller emot registrering, bara påpeka att nuvarande system knappast heller är särskilt vattentätt...
 
(Ser nu att Anders Berg funderat i samma banor.)

2005-06-16, 18:32
Svar #22

Janne Svensson

Jag tycker att var och en som skriver här ska lämna DNA-profil från sig själv, då blir det inget tjafs. Vi andra har väl då fått NOG !
(kan man heta Janne Svensson och inte vara anonym?)

2005-06-16, 19:44
Svar #23

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Den som har hemligt telefonnummer kan inte kollas hos Eniro och lär väl då knappast heller uppge det vid registreringen. Dessutom kan ju telefonabonnemanget innehas av någon annan med helt annat efternamn. Anbytarvärden kan ju naturligtvis begära personbevis för var och en som registrerar sig. På så vis ökar byråkratin och anbytarvärden får mindre tid att ägna sig åt Anbytarforum, men en del kanske blir nöjda.

2005-06-16, 19:50
Svar #24

Ingrid Wikberg

Hej alla!  Janne -jag litar på att du heter Janne  och Peter: finns det några säkra system....?
Men Anders  -Du t o m föreslog att hotmail-adresser skulle förbjudas! Dumt förslag tycker jag av känd anledning. Jag hoppas att det var ogenomtänkt.... min hotmail är lika sann och säker och seriös som din scangen    
Själv väntar jag nu bara på att få min nya inloggning till Rötters Vänner efter att ha varit sur  sedan i höstas.....(har nu betalat årsavgift) Jag vill försäkra mig om att vara med på tåget ifall det blir nya regler och dessutom vill jag ju ge mitt fulla stöd till forumet.Men kommer det måntro att ta tid nu då en slutar och andra tar semester?
 
Undrar,
Inkan

2005-06-16, 20:31
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ett par förslag ovan kräver nog ingen kommentar.  
 
Ingrid, det där om hotmailadress var inget förslag från mig, utan bara ett exempel på vad man kan göra om administratören vill lägga sig på den nivån. Men visst är en hotmailadress 100% anonymare än min adress, som det bara är att kolla på NIC-SE vem som äger.

2005-06-16, 20:42
Svar #26

Peter Funke (Aningen)

Ingrid, jag vet inte om det finns några säkra system. Jag kan inte se att jag påstått det heller...

2005-06-16, 20:57
Svar #27

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Inkan: -Det ligger ingen ansökan om ett användarkonto inne från dig. Den gamla tog vi ju bort efter att du tömt den på innehåll. - Så du måste gå in via 'Användarkonto' här till vänster och begära ett på nytt..
 
 
-Passar här på att påminna åtminstone 3/4-delar* av de 24 andra som ligger med ansökningar inne att INTE beställa användarkonto förrän 100-lappen till Rötters vänner är betalad.
 
*)Ungefär så många har nog ansökningar inne sedan  minst en månad, och de raderas nog snart.  
 
Jag brukar maila 20-25 personer ca en gång i kvartalet om just detta, men då det bara brukar vara högst en eller två som svarar över huvud taget så kommer nog den 'servicen' att försvinna; dvs ansökningarna tas bort efter en tid om vi inte kunnat se att någon betalning inkommit.
 
 
Tankar om ev. användarkonton lämnar jag därhän just nu..

2005-06-16, 21:02
Svar #28

Ingrid Wikberg

Jag håller ju med dig Peter! Alla kan nog fuska om man vill. Så även min fråga var stillsam  
 
Men Anders; anonyma är väl e-adresserna? Du kan ju ej kontrollera  alla uppgifterna på den du mejlar till. Och av vilken anledning skulle jag kolla något som heter NIC-SE? Vem som helst kan väl registrera sig under ett falskt namn hos en gratis e-mailhanterare som helst. Fördelen är ju att numera har jag varken virus eller spam i min teliabox! Även Hotmail har namn och adresser på användaren eftersom jag minns att man skulle uppge namn och adress. Fast även sådant kan man väl hitta på om man är ute för att vara totalt anonym på nätet. Och man kan idag även köpa e-mailadress av Hotmail för att få mera utrymme-och då måste man väl vara ärlig för att kunna betala och få tillgång till utrymmet. (inbillar jag mig)  
 
mvh
Inkan

2005-06-16, 21:06
Svar #29

Ingrid Wikberg

Peter: ansökan gjordes för några veckor sedan på just det sätt som du anvisar! Jag fick inbetalningaavi och jag betalade in 100:- den 10/6 via min bank.
Därför väntar jag på nytt lösenord... eller ?
 
mvh
Inkan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna