ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-02  (läst 2210 gånger)

2005-06-01, 14:20
läst 2210 gånger

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Instämmer till 100% med Anders Berg i ovanstående. Jag tycker dessutom att för att få ett användarkonto och kunna skriva inlägg måste man betala avgiften som idag är 100:-. De som inte gör det kan mycket väl få läsa forumet men däremot inte skriva egna inlägg.

2005-06-01, 16:09
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Även jag instämmer till 100% med Anders R. och Anders B. ovan, 31/5 kl. 22:24, 1/6 kl. 13:06 och 13:29. Stödjer dessutom Netas förslag.  
 
Tycker det ska finnas en viss tröskel för att aktivt kunna använda den tjänst som nättidningen erbjuder. Samtidigt stödjer man utgivningen och bidrar till dess utveckling. Dessutom begränsas möjligheten till missbruk. De debatter som urartat, särskilt under Ordet är fritt, tenderar att förstöra detta fina forum. Det är tillräckligt oroande om blott en enda person har fått uppfattningen att i nättidningen RÖTTER grälar de ju bara, och kanske drar sig för att besöka sajten eller debattera. Skadan är då redan skedd.

2005-06-01, 16:12
Svar #2

Ingrid Wikberg

Snälla -glöm nu inte alla släktforskare i andra länder som både har utbyte av och är en stor tillgång  för Anbytarforum - det borde väl räcka med en registrering i så fall. Sätts prislapp på att få använda Anbytarforum -ja då missar vi en hel del guldgruvor och gyllene kontakter.  
Det ska väl ändå inte bli ett forum för vissa utvalda?
OCH detta med plötsliga diskussioner som tar fart, blommar upp och som skapar märkliga debatter -ja de bör nog även en del här ta på sig av. Det blir långvarigt ibland -bara för att en del tycker annorlunda än en del andra och fortsätter argumentera in i absurdum. Men vissa ska alltid ha rätt. Som dessa nålstick- dem ser man bl a i Bure-diskussionerna - alltid dyker arrogans och ironi upp där. En del har alltså roligt på andras bekostnad. OCH det ger inte positiva signaler till andra. Utan skapar tvärtom  en känsla av att alla inte är välkomna. Jag kan förstå ( av lite egen erfarenhet) att man är engagerad i en fråga och verkligen vill ifrågasätta åsikter och föra fram andra -MEN en del verkar ha tagit detta som en sorts uppgift här i Anbytarforum.  Det ska väl ändå inte vara en liten grupp användare som ska styra Anbytarforum efter egen smak?  Det ska vara öppet för alla släktforskare och ingen ska behöva känna sig som en katt bland hermeliner bara för att en del har svårt att respektera glada amatörer.
Så jag säger NEJ till avgift. Plocka hellre in intressanta sponsorer som kan få göra reklam  i portalrutan.

2005-06-01, 16:16
Svar #3

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Ni får det att låta så enkelt detta med att betala 100:-. När man bor utanför Sveriges gränser och på landsbygden dessutom, så är det däremot inte så lätt. Man måste resa miltals till närmsta bank eller till ett större postkontor där man kan sköta om sådant som att betala pengar till utlandet.  
 
 
Ann

2005-06-01, 16:38
Svar #4

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Är man vän av Nättidningen Rötter betalar man utan betänkligheter 100:-/år bara för att få ta del av den rika källa till kunskap som den erbjuder. Vad kostar ett årsabonnemang på en dagstidning? Att försvara sig med utlandsboende i dessa www-tider är ett svagt argument.

2005-06-01, 16:51
Svar #5

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Ja, jag håller faktiskt med dig här Leif; jag kan inte försvara mig med utlandsboende. När jag skrev mitt inlägg ovan, så hade jag av någon anledning fått för mig att avgiften var månatlig inte årlig.  
 
Inkan nämner om ' en katt bland hermeliner'; själv känner jag mig som 'a bull in a china shop'. Måste verkligen skärpa mig och komma ihåg att här kan man inte radera egna inlägg.  
 
Mvh
Ann

2005-06-01, 16:57
Svar #6

Ingrid Wikberg

Leif -själv använder du dig nog med glädje och utan skam av andra gratis fråge-genelogy-sidor som finns på nätet eller hur?  Det är just dessa www-tider som är det fina !! Att ha möjlighet att fråga och svara på öppna släktforskarsidor. Du läser även tidningar gratis på nätet utan att skämmas eller hur?
 
OCH det är då inte utomlandsboende som ser till att alla dessa diskussioner om vad som är rätt och riktigt håller på allt för länge.  
 
Det kostar pengar att skicka från ett annat land till Sverige. OCH det är inte som här i Sverige att du sätter in summan direkt till mottagarens konto. Du måste betala via banköverförsel eller genom en check. Skickar de i USA en check -ja då tar banken rejält betalt för att lösa in den -även om du bara vill ha in summan på ditt konto.  Fråga mig -jag kände mig jävligt lurad häromåret av banken som tog över 100:- i avgift för att växla från USdollar jag fått på bankcheck till SEK och sätta in det på mitt eget konto.  
Så argumentet omtanke utomlandsboende håller. Ingen avgift tack!  
Men skaffa sponsorer - vi lever i www-åldern

2005-06-01, 16:57
Svar #7

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Att diskussioner urartar är ju en sanning med viss modifikation, Leif. För någon måste ju värdera vad man menar med urartning, var gränsen går för en sådan, och, sist men inte minst, vem som ska och vem som inte ska tillåtas urarta. Så jag håller inte med om din åsikt.
Företeelsen diskussion bygger på ett utbyte av åsikter, gärna olika sådana. Annars blir det liksom ingen diskussion av det hela. Diskussioner där alla tycker likadant, är tämligen tråkiga historier som snabbt rinner ut i sanden utan att någon minns dem. De kan inte ens kallas för diskussioner.
Så tacka vet jag diskussionerna i Ordet är fritt, där man för det allra mesta ändå lyckas diskutera svåra frågor, ur helt olika perspektiv, utan att gå över gränsen för det anständiga! Visst kan en del ämnen tjatas sönder, visst kan en och annan bli förbaskad, eller sårad, men i det stora hela röner diskussionerna i detta forum ett stort intresse även från de som inte deltar i debatterna. Det märker man inte minst genom antalet besök på forumet - och jag är dessutom säker på att det finns räknare som kan mäta antalet träffar för varje diskussion för sig, så att man kan kolla det.
Folk går inte på fotbollsmatcher för att konstatera att matchen är uppgjord och slutar noll noll. De vill se en kamp, där skickliga spelare visar sina kunskaper och kanske dribblar bort andra spelare. De vill se spännande situationer, juste spel, hård kamp... Och de betalar för det!
Det är ingen fel på att mäta sina ideer i detta forum heller, eller att pröva sina olika åsikter i heta diskussioner - så länge man håller sig till reglerna och spelar på justa villkor. Därför är det viktigt att man sköter detta forum rätt, i stället för att försöka strypa det och få det snällt och tyst!
Jag tror att Ordet är fritt kanske ska vara en separat del av Anbytarforum, dit de som inte tål debatter och diskussioner kan undvika att gå. Då slipper de oja sig över vilka elakingar som väsnas här, eller om man håller sig till ämnet eller inte, eller om man vill prata annat än släktforksning - eller inte...
För varför ska de som säger sig tolka de tysta majoriteten alltid få bestämma?!

2005-06-01, 17:23
Svar #8

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
I minnesanteckningarna från Rötterrådets möte i december 2004 ser jag att rådet vill att Anbytarforum ska vara så lättillgängligt som möjligt, utan krav på inloggning. Då blir det väl en logisk följd att avgift inte kan vara ett krav.  
 
Men kanske har det hänt (skrivits) saker de senaste månaderna, som visar att registrering, och därmed inloggning, behövs. Det inlägg under Genline-diskussionen (under falskt namn), som Anders Berg hänvisar till skulle i alla fall med säkerhet inte ha kunnat komma in om skribenten behövt ge sig till känna i egen hög person.
 
Betalningar från utlandet borde inte vara så svåra i dessa www-tider, som Leif skriver. Men när det rör sig om så litet belopp som 100 kronor per år, kanske bankkostnaden blir lika stor!  
 
För egen del skulle det vara helt OK med både obligatoriskt användarkonto och årsavgift, om jag på det sättet kan hjälpa till att hålla sådana anonyma inlägg borta, som är på fel sida om ett anständigt uppträdande gentemot andra skribenter på forumet.
 
Minnesanteckningarna från Rötterrådet fann jag under 'Hitta i Rötter' på startsidan (samma kolumn som 'Uppdaterat' fast lite längre ned på sidan).
 
Mvh
Ingegerd

2005-06-01, 17:26
Svar #9

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Inkan och Jorge, håller med er till 100%.

2005-06-01, 17:34
Svar #10

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jag har inte läst igenom alla inlägg här den senaste tiden, så kanske har detta berört. Men jag tar ändå chansen att föra fram ett förslag:
 
Min erfarenhet av portalen, som grundar sig på så gott som dagligt besök de senaste 4 åren, är klart positiv. Anbytarforum tycks flyta på rätt bra. Enda elefanten i porslinsbutiken är Ordet är fritt. Ämnen under denna rubrik är ofta en källa till irritation. Säkert inte bara hos mig utan också hos många andra. Så något som till övervägande del fungerar bra, behöver inte förändras särskilt mycket. Däremot Ordet är fritt.
 
Naturligtvis måste man fortfarande kunna uttrycka sig fritt även i detta forum (om man, som Neta och jag föreslår, betalt sin hundring). Men jag tycker att rubriken inte ska ligga i omedelbar anslutning till Anbytarforum. Lyft ur Ordet är fritt och lägg den på annan plats i Nättidningen. Åtkomst kan ske genom rullningslisten, under Läsarsidorna. De psedodebatter eller rotvältor som uppstår behöver då inte infektera Anbytarforum. Därmed är mycket vunnet.  
 
Det här är en enkel åtgärd som jag tror de flest vänner av Nättidningen RÖTTER skulle kunna enas kring.

2005-06-01, 17:43
Svar #11

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag tog rejäl tid på mig att författa mitt inlägg, så det hann komma in några stycken emellan Leifs och mitt.  
 
Då jag inte vill bli missförstådd, ber jag att få tillägga, att jag absolut vill ha kvar diskussioner av olika intensitet under 'Ordet är fritt'.
 
Mvh
Ingegerd

2005-06-01, 17:54
Svar #12

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jojje,
 
Som jag skrev: Om blott en enda person har fått uppfattningen att i Nättidningen RÖTTER grälar de ju bara, är det tillräckligt för att man måste göra någonting åt detta. Och vi är ju överens om att, ser jag, flytta Ordet är fritt till en separat plats.  
 
Jag har ingenting emot att det finns plats för en allmän diskussion om släktforskning och angränsande ämnen. Inte alls. Jag har heller ingenting emot att den döps till Chat om släktforskning. För även om jag inte aktivt deltog i Kantstött porslin, läste jag med intresse de diskussioner & inlägg som förekom.  
 
Mvh Leif

2005-06-01, 17:59
Svar #13

Ingrid Wikberg

Leif inlägg låter som en de ja vu -ett da capo från förra året om Kantstött Porslin  
 
Minns ni: Man föreslog från några håll att 'KP' skulle ligga utanför Anbytarforum så att de slapp reta sig på att en del hade mage att diskutera mera vitt om forskning, livet och historia och inte enbart fråga efter årtal,släkter och platser......
 
Kanske är det ett bra förslag?  
 
Men varför ska folk som vet med sig att de inte klarar av att läsa diskussioner ändå gå in och läsa dem och reta upp sig?
 
Lev!
Inkan

2005-06-01, 18:31
Svar #14

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ingrid och Ingegerd,
 
Jag vet att avgifterna kan vara avskräckande vid betalning till utlandet. Har köpt ett antal attester från USA. Vissa har kostat $ 27 att betala via internet. För att undvika detta har jag istället skickat beloppet $ 17 - och sparat ca. 70 KR - i ett vanligt brev. (Växling gratis genom FOREX). Och det har gått hur bra som helst. Det kan man väl göra från utlandet till Stockholm också?
 
Mvh Leif

2005-06-01, 19:12
Svar #15

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag håller f.ö. inte alls med om att Ordet är fritt skulle vara det ställe där de värsta diskussionerna förs i Anbytarforum. Tar er gärna en titt på Burediskussionen eller den pågående diskussionen om Genline, så fattar ni vad jag menar!

2005-06-01, 20:17
Svar #16

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Tycker att Leif har många bra id?er. Det skulle nog vara en god id? om en del organisatoriska diskussioner kunde föras på annat håll.  
Sedan så tycker jag att det skulle kunna vara en bra id? om man tog kontakt med Passagen eller någon liknande site och inledde ett litet samarbete så att de chattsugna fick en separat site med tillsyn från någon med vana. För problemet med chatter {är} att de behöver tillsyn, oavsett vad deltagarna tycker.
 
Vad det gäller användarkonton så tilltalas jag av id?en om så låg tröskel som möjligt. Jag tycker definitivt att konton skall uppmuntras, men vad det gäller obligatorium är jag inte säker. Med en ny version av Discus borde det nog gå att ha olika krav för olika avdelningar. En optimal variant, om det fanns resurser, vore att en moderator fick listor på alla inlägg av oregistrerade användare, och kunde kolla dem. Men tyvärr är det så att även vi med användarkonto kan skrriva mindre lämpliga saker, så helt enkelt är det inte. (Mn man skulle ju kunna ha en del användarkonton på övervakningslistan också.)

2005-06-01, 21:45
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag vill klargöra min ståndpunkt på ett par punkter.
 
Ett enkelt användarkonto är en låg tröskel för att få skriva på Anbytarforum, men tvingar den som anmäler sig att ange en fungerande epostadress och ett korrekt namn. Det gör missbruk mycket mer obekvämt! Jag tycker ett sådant användarkonto ska vara utan kostnad. Se er om på nätet, de allra flesta forum kräver ett användarkonto och det går snabbt att skaffa ett.
 
Jag tycker att någon form av chatt eller kafferum bör kunna rymmas under Släktforskarförbundets paraply. En moderator vars uppgift är att ha tillsyn över chatten kan lämpligen väljas bland de mest intresserade. Förslag Peter Funke eller Jojje Lintrup!

2005-06-01, 22:11
Svar #18

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Mja... Att vara moderator betyder enligt mitt sätt att se på saken, att man deltar som domare - inte som spelare. Ett inte alltför litet offer du begär av mig!  
Jag håller med dig, Anders, att en sådan modell skulle vara mycket bättre än det existerande. Dock tror jag att man skulle behöva en hel kommitte av frivilliga moderatorer. För det (=ekonomin) verkar vara huvudskälet till att man är ovillig att starta en fristående Öppet forum och/eller ett nytt Kantstött porslin.
Att ha någonstans att umgås på ett lättsamt sätt, med eller utan knorrande Jessicor och morrande Essor, är någonting Förbundet borde kunna stå till tjänst med - på samma sätt som de flesta företag och institutioner ställer upp med kafferum åt sina anställda och gäster.
Jag stöder också införandet av ett användarkonto så länge det är gratis och tillgängligt för alla släktforskare som inte missbrukar Anbytarforum.

2005-06-01, 22:14
Svar #19

Sofia Eriksson

Nu har jag ju varken deltagit i KP, Bure-ättens diskussioner eller något annat sådant här - har frågat en och annan sak ibland. Men har läst en del av insändarna. Nu vill jag inte strö salt i såren och delta i en meningslös diskussion.
 
Är det kutym att man hamnar i såna här diskussioner om man ställer en fråga här? I så fall lägger jag av som nybliven släktforskare.
 
M v h
 
Sofia

2005-06-01, 22:37
Svar #20

Ingrid Wikberg

Hej Sofia - även släktforskare diskuterar och eftersom du gick in under denna rubrik så var du väl nyfiken på diskussionen under ämnet Anbytarforum ?  
Är det så att du vill ställa en fråga som rör släktforskning - så får du svar -om det är en enkel fråga t ex vem som var någons föräldrar eller vart någon flyttat och dyl. Det brukar inte bli några längre diskussioner om detta. Så du kan lungt fortsätta ställa dina frågor!  
Under vissa rubriker blir det diskussioner av den enkla anledningen att folk har olika åsikter, kunskaper, uppfattningar eller vill veta mera i ett ämne. Är man inte intresserad så behöver man inte tycka till eller deltaga i fortsatt diskussion.  
Och det är väl här som i verkliga livet att ibland har debattlystna svårt att sluta prata.
Men det är inte kutym att man hamnar i såna här diskussioner -om det inte är så att man själv medvetet startar en..... Så du behöver inte vara rädd för att ställa frågor.
 
Fortsätt med din släktforskning och glöm inte att merparten av forskningen bedriver man  inte i Anbytarforumet utan i kyrkböcker, olika arkiv etc -det är det som är det spännande. Men ett svar här på en fråga om en totalt omöjlig släkting kan ge tusenfalt igen när man vet vart man ska leta! Själv fick jag kunskap om vart halva min släkt fanns genom ett enda enkelt svar här under en emigrantrubrik och det ledde till kontakt med min släkt som varit okänd i 100 år.
 
Lycka till Sofia!
Inkan

2005-06-01, 22:43
Svar #21

Peter Funke (Aningen)

Anders, för min del är jag inte rätt man att ha tillsyn över chatten, eftersom jag faktiskt vid ett flertal tillfällen förgäves försökt att upprätta en dialog med flera av Förbundets representanter. Intresset kan väl betecknas som svalt, eftersom jag varken fått svar på mail eller i övrigt mött något intresse från samma personer för den lilla diskussionssida som jag startade för snart ett år sedan. Om någon tror att vi på den sidan ägnar oss enbart åt att byta kakrecept och andra trivialiteter så kan jag garantera att det inte är så! Jag har faktiskt läst mer givande släktforskningsinlägg där än på Anbytarforum, eftersom människor har delat med sig av sina egna släkthistorier och inte bara av (i andra sammanhang nödvändiga) kalla fakta...  
 
Men åter till detta Forum! Min uppfattning är att en intresserad värd skulle hinna med att ha koll på såväl en lättsammare avdelning som det förment kvalificerade området, om bara rätt förutsättningar skapades. Om man t.ex. utöver den på andra håll diskuterade rimliga avgiften lade på en femtilapp för dem som även vill ha tillgång till en släktchat/Fritt Forum kanske ingen behövde känna att chattarna tär på de gemensamma resurserna? Dessutom skulle ingen mot sin vilja behöva beblanda sig med pratkvarnarna om den delen försågs med en separat inloggning.
 
Det finns gott om kvalificerade datakunniga här som verkar ha bra uppslag om lämpliga program och lösningar, så jag tror att tveksamheten hos Förbundet att komma till skott beror på andra orsaker än brist på teknisk kompetens.

2005-06-01, 23:07
Svar #22

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ja, tröskeln är förmodligen tillräckligt hög med ett användarkonto. Och att det är gratis. Kan böja mig på den punkten. Men jag ser hundringen ändå som en gest, ett stöd - och tack! - till dem som administrerar portalen; denna oerhörda kunskapsbank.  
 
Något som blivit populärt den senaste tiden är - plogg. Kan det vara något? Någon skriver en dagbok på internet som andra får gå in och kommentera. Det kan ju då utvecklas till en chat. Kanske kan då olika personer från den ena veckan till den andra ikläda sig rollen som dagboksförfattare och ge upphov till olika samtalsämnen i fikarummet? Kanske ett alternativ till kolumnist? Och det får då handla om allt mellan himmel och jord, vara hur spretit som helst och ha högt till tak. Men naturligtvis gäller samma netikett som i övriga tidningen. Jojje: Om inte ploggen kan öppnas här, kanske du kan starta upp en på din hemsida?

2005-06-01, 23:11
Svar #23

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Flera (Anders, Anders, Peter m.fl.) signalerar här att det inte blivit respons från förbundets sida - och här får väl jag ta på mig min beskärda del.. Dels för att jag väl ofta svarat något svävande (i brist på bättre: lovat något - för att sedan inte följa upp det osv..), eller inte svarat alls.. (för att jag inte vetat hur jag skulle gå vidare med det hela)  
- Här har jag inte riktigt varit 'rätt man på rätt plats', det tycker jag själv. Jag gillar att pula i det lilla och sköta bestämda (gripbara) delar - men kan vara en riktig katastrof när det blir mycket som borde hållas reda på och som man bör jobba vidare med, och kanske delegera till andra.
 
Jag tror också detta kan bli bra om det nu får skötas dels av flera, men framförallt genom att det kommer in just tekniskt kunnande och nya, friska viljor.
 
En dialog mellan alla parter (inte minst med Rötterrådet som nu finns mer 'på riktigt') lär alla tjäna på. Tycker det skrivs mycket bra här, så det finns gott hopp även framöver skulle jag tro..  
 
Det är ju ett bra tillfälle nu att få till mycket som Ni efterlyser; det har (helt naturligt) stått lite still det år som gått sedan Håkan slutade - men nu tror jag alla är villiga till en 'nystart' (såväl här som i Rötter)!
 
 
Edit:
 
-Leif! -Det skall nog vara blogg..

2005-06-01, 23:40
Svar #24

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ja, Peter. Blogg ska det naturligtvis vara!

2005-06-02, 00:03
Svar #25

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag kan inte påminna mig om att här ha skrivit något om bristande respons, jag har däremot lagt lite förslag. Förvisso att alla mina förslag inte genomförts, men det kan bero på att alla inte alltid delar mina eminenta åsikter och inser min enorma klokhet...  I vissa fall kan det också bero på att förslagen lagts idag...

2005-06-02, 09:11
Svar #26

Peter Funke (Aningen)

Peter, jag tar det med jämnmod att Du inte svarat, även om t.o.m. ett negativt svar hade varit bättre än inget besked alls! Men Du är ju inte ensam om tystnaden, ingen av dem jag sökt på Förbundet verkar bemöda sig om att svara på mail, och det kan knappast vara en slump. Det har ju från ledande håll bl.a. funnits tid över till ganska utdragna debatter och snabba bemötanden i vissa ärenden här på Anbytarforum, och då tycker jag nog att det även borde funnits de tjugo sekunder över som det tar att författa ett svarsmail. Så den där dialogen Du nämner som en del av  nystarten är nog behövlig!

2005-06-02, 11:08
Svar #27

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ett expempel (till) på missbruk kan vi ha här ovan. Sofia Eriksson är måhända inte den oskuldsfulla nybörjare som hon/han utger sig för att vara. För vilken släktforskare har penthousegrill@yahoo.se som e-postadress?  
 
Med utstuderad fräcket och finess förekommer inlägg från personer som inte identifierar sig, bara vill intrigera och splittra. Och som säkerligen njuter av detta.
 
Det framstår som mer och mer klart för mig att användarkonto, med fungerande e-postadress och korrekt namn, måste bli ett villkor här på forumet.

2005-06-02, 20:07
Svar #28

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Förslag om användarkonto, i en enkel form, kan vara något att utreda.  
Men när vi kommer till att det ska kosta en slant så undrar jag stilla vad administrationen av en sådan avgift kostar?
Dessutom så ser jag, precis som några andra påpekat, att det i det närmaste omöjliggör för de spontanfrågor som kommer från andra länder eller från nya användare.  Det är alltid en barriär att betala utan att veta vad nyttan egentligen blir.
 
Men vill vi att skaran ska begränsas till de som redan är troende så är betalningen en bra väg.
 
Min egen entre in på Rötter baserades på att jag försökte, fick bra svar (efter några försök), och vågade sedan kliva vidare. Tror inte detta hade hänt om det första jag behövt göra, var att betala.
 
Mats

2005-06-02, 20:49
Svar #29

Peter Funke (Aningen)

Rötters Vänner tar ju redan en frivillig avgift, så Peter kanske kan svara på hur mycket av den intäkten som äts upp av sin egen administration?
 
Jag förstår f.ö. inte riktigt varför ett användarkonto skulle omöjliggöra spontanfrågor från utländska forskare - det borde väl gå att hålla Discussions in English utanför en inloggning? De enklaste gratisprogram har ju selekterade inloggningsmöjligheter (något som förstås det program som Rötter använder sig av också har)!
 
Å andra sidan finns det ju även svenska spontanfrågare, och kanske skulle de i millimetersrättvisans namn misstycka om utländska forskare gynnades?
 
Det blir nog som det brukar i vårt tvehågsna land - det tillsätts en utredning som stirrar sig blind på problemen istället för att se möjligheterna...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna