ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-19  (läst 1823 gånger)

2006-12-18, 19:15
läst 1823 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Efter Anbytarvärdens inlägg ovan 18 dec 2006 kl. 14.23 måste man allvarligt fundera över om Rötter är värt några ekonomiska bidrag överhuvudtaget. Varför ska vi betala för att INTE få diskutera viktiga frågor rörande släktforskningsrörelsen? Vansinne!

2006-12-18, 19:21
Svar #1

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Som röttervän har jag valt att få samtliga inlägg i de diskussioner som jag själv deltager i, detta trodde jag fungerade utmärkt till jag nu fick se att jag inte fått något av de inlägg som är skickade sedan Crister Lindström skrev sitt inlägg måndagen 18 dec klockan 11.45 - är det någon fler än mig som har träffat på samma problem ?
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2006-12-18, 19:34
Svar #2

Eivor Andersson (Ema)

Till Eva Dahlberg vill jag säga:
I Ditt PS 2 ligger en hel del spydighet och ironi.
 
Vi som inte bor i Stockholm har inte samma insyn i förbundets göranden och låtanden.
Mina inlägg var faktiskt bara skrivna i all välmening och till Förbundets bästa i tankarna, när det gäller ekonomin.
Jag har betalat frivilligt i 6 år och är dessutom medlem i 3 föreningar, men skyll inte på medlemmarna om Ni inte kan sköta ekonomin..
Detta tror jag inte leder till något positivt i allafall.
 
Eivor

2006-12-18, 20:19
Svar #3

Lars Öhman

Jag skulle förstås ha kollat igenom stämmoprotokollet noggrannare. Protokollet finns publicerat i Angeläget nr 4, 2006. Då hade jag sett att stämman slog av en krona på den föreslagna höjningen av organisationsavgiften. Med 68.500 medlemmar innebär detta en budgeterad årsvinst med 64.500 kr istället för 129.000 kr.
 
Återigen, jag lägger inga värderingar i detta. Jag vill bara framlägga fakta.

2006-12-18, 20:30
Svar #4

Lars Öhman

Oj då, slant på tangenterna. 60.500 kr blir den budgeterade årsvinsten.

2006-12-18, 21:00
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Eivor, om jag inte skriver under med annat än mitt namn så skriver jag som privatperson (skriver jag som styrelserepresentant så framgår det alltså).  
 
Som privatperson gläder det mig att det finns engagemang, det får mig däremot mindre glad att se misstolkningar, misstroenden och negativa omdömen. Allt är inte spydighet och ironi, liksom skönhet ligger i betraktarens öga kanske annat också gör det? Ibland undrar jag faktiskt det när jag läser på Anbytarforum, det är inget personligt menat, om viljan att hitta något mellan raderna är drivkraften.
Det är en vital rörelse i engagemang här, men föreningarna ser ofta inte detta engagemang vid andra tillfällen. Det vore glädjande om man i valberedningsarbete eller årsmöten, motioner och liknande såg samma sak.  Jag ser det engagemanget till stor del hemma här och i många tidningar från andra föreningar, men jag ser också andra som får lägga ner tidningen och dra in på möten för att inga medlemmar kommer eller vill ta över.
 
Eivor, jag har varken som privatperson eller något annat skyllt på några medlemmar (om jag var inkluderad i ditt Ni), jag har inga synpunkter på dina inlägg.
 
Hälsningar,
Eva

2006-12-18, 21:23
Svar #6

Utloggad Anki Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2022-06-03, 16:34
    • Visa profil
Bara ett enkelt inlägg för att säga att jag fått meddelande på mailen när det var dags att betala årsavgiften, eller rättare sagt när jag hade dragit över tiden eftersom inget inbetalningskort kom (vilket jag då trodde att det skulle). Sen vill jag framföra att jag tycker det känns bra när så många står upp för vårt forum, vi är så många som brinner för släktforskning och Anbytarforum är en fantastisk källa till kunskap. Skönt att så många kämpar, behåll kämparglöden!!
 
Hälsn Anki

2006-12-18, 21:46
Svar #7

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Stefan,
när inläggen arkiveras, vilket de gör snabbt i en diskussion som denna, så upphör också det automatiska e-postmeddelandet.
Nu när du gjort ett nytt inlägg kommer du att få meddelande tills ditt inlägg hamnar under äldre inlägg igen.
 
God Jul
/Torbjörn

2006-12-18, 22:07
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:37
    • Visa profil
Kommentar i enlighet med klarläggandet om medlemskap i förbundet.
 
Är du medlem i en förening som är ansluten till SSf, så bidrar du till förbundet. Din person räknas med i underlaget till avgift (avgiften till förbundet baseras på antal medlemmar i föreningen). Är du med i flera föreningar bidrar du med flera avgifter.
Det är av samma skäl därför viktigt att förstå att förbundets ca 67 000 medlemmar inte är detsamma som 67 000 olika personer, det är färre än den summan. Hur mycket färre har jag ingen aning om och det är ju i detta sammanhang totalt ointressant.
 
Vill du lämna förbundet, så finns det två alternativ, lämna din förening/dina föreningar (och det är ju vansinne) eller motionera till din förening att den lämnar SSf (och det är ju också tokigt). Några andra val finns inte.
 
En liten tanke till: Av dessa nästan 67000 så är det bara 3400 Röttervänner. Sätt in kampanj för att få med de som inte är med. Locka in dem på Anbytarforum (åtminstone så länge det är gratis) så att de får se och prova på denna underbara värld. Sedan blir de lätt Röttervänner. Detta borde ge mer effekt än den, av mig, avskydda avgiftsbelagda skrivrätten.

2006-12-19, 07:34
Svar #9

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Jag har lite svårt att förstå varför en avgift på en hundralapp känns så svårsmält, när bara ett enda michofichelån kan kosta lika mycket, utan att det avskräcker från lån. Själv tycker jag att det är lite grann som med TV-licensen: ju fler som betalar, desto bättre program/produkt får man! Att sådana som nu är Röttervänner pläderar för avgiftsfrihet verkar antagligen avskräckande även för dem som funderat på att bidra med en slant till Rötters Vänner.
 
För övrigt funderar jag på över varför bidraget till Rötters Vänner är så låst till just hundralappen (även om det står gärna mer eller liknande på informationssidan)? Kanske de som tycker att hundra kronor känns oöverstigligt kan tänka sig att lägga en tjuga, medan andra är så måna om Anbytarforums överlevnad att de kan tänka sig att lägga mer? Däremot kunde man ju sätta gränsen för att ta del av de blygsamma fördelar man får för medlemsskapet till minst hundra kronor.  
 
Även om jag numera ytterst sporadiskt tittar in här kommer jag att med glädje att lägga den obligatoriska avgiften om/när så blir aktuellt, eftersom jag inte skulle vilja vara utan Anbytarforums faciliteter. Den risken verkar finnas nu, när stödet endast är frivilligt! Dessutom tror jag att det går att ställa större krav på produkten och dess ansvariga den dag man betalar för den (på annat sätt än passivt genom medlemsföreningarna).

2006-12-19, 08:15
Svar #10

Lottie Eriksson

Jag håller med Mats Ahlgren.
Och mig själv: sänk priset på cd-skivorna för att få in mer pengar!
 
Var kan man läsa stämmoprotokoll och liknande information?  
 
Vänliga hälsningar,
Lottie Eriksson

2006-12-19, 08:25
Svar #11

Utloggad Anki Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2022-06-03, 16:34
    • Visa profil
Skulle det inte vara en möjlighet att, som det är på många andra sajter, låta nykomlingar prova på gratis ett visst antal gånger och kanske vissa delar av forumet. För att de sen ska dels få fortsätta och dels få ta del av hela forumet måste de lösa ett medlemsskap på X kronor. På det viset har alla nya en möjlighet att se om det är något för dem, för som så många påpekar är det verkligen synd att missa nya deltagare med nya ideer och kunskaper. Jag vet inte rent praktiskt hur det skulle gå till men det funkar ju på andra ställen och de som verkligen tycker att anbytarforum är en givande sajt tycker inte att t ex 100 kronor är mycket pengar, inte om man jämför med vad annat kostar som man behöver för sin forskning, tänker på böcker, skivor, genline etc.
Vänligen Anki

2006-12-19, 08:54
Svar #12

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:37
    • Visa profil
Peter
Betalar du för osedda varor? Du kan inte vara utan Anbytarforum, men om du aldrig varit här och kravet varit att du ska betala innan du använt det, hur hade det då sett ut?
 
Det har frågats tidigare och frågan tål att upprepas: Var finns det andra message boards, där det kostar att skriva en fråga?
De jag varit på ser motsvarigheten till Anbytarforum som vägen in (lockbete?) till andra delar, som det finns abonnemang på.  
 
Jag pläderar fortfarande för att det är lättare att få fler av de befintliga 67 000 medlemmarna att erlägga den frivilliga avgiften än att effektivt stänga ute de som kommer första gången eller kommer från annat land.

2006-12-19, 10:09
Svar #13

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Peter,
Jag har Aningen svårt att förstå dina tankegångar. För ett bra tag sedan avslutade du ditt användarkonto (förmodar jag för du skriver numera utan användarnam) och du har sedan dess gjort sporadiska inhopp i AF. Nu pläderar du för att alla (även du) skall vara tvungna att betala för att överhuvudtaget få ställa en fråga. Vari ligger logiken? Knäckfrågan för min del är inte avgiften - den betalar jag gärna (om den är frivillig) - utan obligatoriet.

2006-12-19, 10:59
Svar #14

Johan Marklund

Lottie
Styrelseprotokoll är i de flesta organisationer hemliga (eller också är de skrivna för offentlighet och medvetet extremt kortfattade). Men det finns ändå massor med information på denna hemsida för de intresserade. Att beskylla Förbundsledningen för hemlighetsmakeri anser jag därför vara helt fel. Gå in på startsidan under huvudgrupp Riksförbundet, sedan rubrik Förbundsnytt. På denna sida finner du mängder av information i olika frågor. Den ekonomiska redovisningen (som jag tittat på) finns dels under Nyhetsbrev, underrubrik Angeläget och dels under rubriken Ekonomi.
 
Vad som finns att läsa på dessa sidor tillsammans med information som getts oss via andra vägar, och startat denna diskussion, visar alla fakta på ett mycket föredömligt sätt. Det finns absolut ingen anledning att klaga på denna redovisning i sig. Det enda klander jag möjligen kan ge, är att varför alla dessa offentliga uppgifter inte får diskuteras i detta forum, men någon gång har tydligen ett sådant beslut tagits. Detta beslut borde snarast upphävas. Styrelsen och förbundskansliet har ju ett ovanligt stort potentiellt bollplank att utnyttja, bara genom att smart använda eller söka olika erfarenheter från detta forums besökare! Det är obegripligt för mig varför man inte gör detta i större grad än nu. Jag kan hålla med om att vissa individer tycks driva sina egna privata frågeställningar här, men man behöver ju inte bemöta sådant man själv - rätt eller fel - anser vara dumheter.

2006-12-19, 11:12
Svar #15

Erik Holmlund

Mats Ahlgren> Andra message boards som är gratis sköts vanligen av ideellt arbetande entusiaster som lägger ner massor av tid utan ersättning.  
 
Jag känner till flera idrottsföreningar som har tvingats stänga ner forum på sina officiella hemsidor när aktiviteten börjat växa lavinartart, diskussionerna börjat spåra ur och kräva allt mer moderering. Efter att tag blir det helt enkelt ohållbart att tillhandahålla en platform för surkartar och rättshaverister att offentligt  bombardera den egna organisationen med kritik & påhopp. Jag tycker det är helt idiotiskt att Anbytarforum ska vara ett diskussionsforum för något annat än just anbyteri.
 
Avgift & användarkonto. Äntligen!!!

2006-12-19, 11:15
Svar #16

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Peter och Erik,  
 
Var är Era användarkonton?
 
Det är inte hundralappen i sig som är mitt problem, det är principen. Jag betalar aldrig för ett forum (har iofs inte hittat något sådant heller), däremot kan jag betala, och även mer, om jag får valuta för pengarna. Men som jag ser det idag så vill jag inte tvingas vara vän för det jag får för pengarna. Har betalt frivilligt till nu.
 
Jag är med i andra låsta forum, dvs där användarkonto krävs, dock utan avgift. Där kan man även genomföra omröstningar i olika frågor. Visst det krävs moderatorer, hur ska man lösa det här? Genom att minska antalet besökare genom en obligatorisk avgift, så forumet blir mer lätthanterligt?
 
Det finns släktforskare/sökare i alla åldrar, för ungdomar som har liten eller ingen inkomst är 100 kr mycket pengar, även för andra människor kan denna 100 lapp vara alldeles för mycket, tex sjukpensionärer, ålderspensionärer osv. Sedan har vi våra utländska släktingar, där avgiften att skicka pengarna, vida överstiger 100 kr. Vem vill betala mer för att skicka hit pengarna än den summa de ska skicka?
 
Men styrelsen bör kanske ta en del av ansvaret för den dåliga ekonomin, än skicka ut det (indirekta) ansvaret på föreningarnas medlemmar (betalar idag två medlemsskap + RV).  
 
Styrelsen har fått massor av tips och välmenta råd, jag hoppas innerligt att de kan ta till sig dom, på annat sätt en att strypa antalet besökare till AF. Mitt råd är att ge ett forum till de som betalar, där lite mer komplicerade/avancerade frågor dryftas, dvs andra frågor än uppslagsfrågor och svar på CD-frågor. Jag tror att det kan gynna alla parter.  
 
Mvh
 
Gunilla

2006-12-19, 11:55
Svar #17

Erik Holmlund

Gunilla> Jag kontrar med en retorisk fråga. Varför har du registrerat dig med en hotmail-address? Heter du verkligen Gunilla Johansson?
 
Jag ifrågasätter inte alls vem just du är så tolka inte mina frågor ovan som annat än just retoriska.  
Varför stödja ett forum som uppvisar sådana gigantiska brister? Jag vill påvisa ett av nuvarande forumformens stora brister som har gjort att jag har inte varit speciellt aktiv på sistone och varför jag inte känt nån större lust att  sponsra/registrera mig. Vem som helst kan registrera en hotmail-address och skriva under alias, och därmed utan större efterverkningar häva ur sig vad som helst, utan att i förlängningen behöva stå för sina ord. Att ta diskussioner med dylika användare eller tillfällighetsbesökare under alias lockar inte det minsta, och får iaf mig att ofta hålla mig borta från forumet.
 
Man kan säga att jag använder denna tråd för att kritisera förbundsledningen och därmed motsäga mig själv eftersom jag motsätter mig att forumet bör tillhandahålla just sånt. Å andra sidan kritiserar jag förbundsledningen utifrån en motsatt ståndpunkt än många i denna tråd. Jag tycker det är svagt ledarskap att inte styra upp Anbytarforum och göra det till just det som namnet antyder, ett forum för anbyteri. Man får hoppas att forumet utvecklas i den riktningen. Då kommer jag snabbt att känna att jag gärna vill stödja ett sånt forum, även ekonomiskt.

2006-12-19, 13:01
Svar #18

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Tord och Gunilla, när jag efter många års medlemsskap fick en påminnelse (faktiskt!) om att det var dags att betala mitt bidrag var jag inte hemma, så inbetalningen blev aldrig gjord. Det var i och för sig bra, eftersom jag länge tänkt hoppa av bidraget - inte för den ringa kostnaden, utan för att det till slut blivit en principsak. Till saken hör att jag inte ansåg mig som en självklar Rötters Vän längre p.g.a. upplevelsen att stämningen på forumet hade försämrats, vilket delvis också förklarar att jag alltmer sällan tittar in här. Jag tycker mig inte stå i skuld till Anbytarforum på något sätt (eller till dem som betalar men förespråkar att det skall vara gratis!), eftersom jag liksom många  av er andra förmodligen hjälpt till väl så mycket som jag bett andra om hjälp under årens lopp, och betalat min avgift fram till förra året.
 
Mats, visst betalar man för osedda varor! Om man jämför med TV-licensen så vet jag inte ju inte allt vad som komma skall under säsongen, men eftersom avgiften  är obligatorisk betalar jag ändå. Om Radiotjänst sagt att vill ni vara med i Public Service:s Vänner så betala gärna så tror jag inte så värst många betalat för sig, vilket i sin tur skulle genererat mindre kapital att göra något bra av.  
 
Jag håller med er som värnar om ett utrymme för nybörjare eller tillfälliga besökare bosatta utomlands. Det borde kunna gå att lösa en sådan sak både tekniskt och administrativt genom t.ex. tillfälliga användarkonton eller en fri ruta.

2006-12-19, 13:12
Svar #19

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Vad i hela friden har Hotmail-adress med saken att göra? Jag kan väl kalla mig Kalle Anka på min Telia-adress...
 
Dessutom tror jag att ett forum för att enbart byta anor har en begränsad publik. Den stora finessen med anbytarforum - som jag ser det - är bredden. Den som sysslar med släktforskning upptäcker snabbt att ämnet har en stor spännvidd. Då tycker jag att diskussionsforumet ska motsvara detta.

2006-12-19, 14:59
Svar #20

Johan Marklund

Att byta anor har sin tid. Min Västerbottenssläkt är helt utforskad, inte av en utan minst ett dussin släktforskare. Samma gäller min frus släkt. I båda fallen läggs nu alla dessa uppgifter i (vad jag tror på lång sikt) slutar med en gemensam databas tillgänglig för alla. Just nu återstår att lägga pussel och hypoteser om möjliga släktband, där källmaterial saknas. Detta handlar då inte längre om att byta anor, utan spekulationer om rimliga samband mellan olika individer.
 
Visst kan en del av Anbytarforum kanske renodlas till just att byta anor. Men denna del kan på sikt tvina bort, för när alla anor utretts, återstår bara spekulationer om frågetecken om sambanden. Visst har jag frågor, men jag har inte ställt en fråga här. Jag vet vilka jag direkt bör fråga, om nytt svar dykt upp. Men jag har lärt mig massor i de senaste årens diskussioner om Bureätten, Medeltiden och andra ämnen här på Anbytarforum, som gjort att jag ändå betalat till RV. Men jag kan se logiken i att dessa spekulativa delar kanske särskiljs från Anbytarforum, vilket bör vara en enkel administrativ åtgärd. Olikheterna mellan våra egna olika forskarsituationer får oss säkert att se olika på hur Anbytarforum bör fungera. Ett renodlat bytarforum för anor är mot bakgrunden ovan ointressant för mig.

2006-12-19, 15:18
Svar #21

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Innan styrelsen bestämde sig för att avgiftsbelägga Anbytarforum en bit in på nyåret kunde man väl ha gjort en enkät bland AF:s deltagare och kanske även låtit medlemsföreningarna säga vad de tycker om saken. Det hade väl inte varit så svårt. Tänkte man aldrig på detta? Folkomröstningar är ju inte helt ovanliga i andra sammanhang.

2006-12-19, 15:51
Svar #22

Christian Andersson

Hej Tord.
 
Precis min tanke ;-)  
 
Då skulle man ju på köpet få en uppfattning om hur pass viktigt och betydelsefullt anbytarforum är hos medlemmarnas medlemmar. Kanske inte helt oviktigt i detta sammanhang.
 
Mvh Christian
 
Enkät till medlemmarna i Sveriges släktforskarförbunds medlemsföreningar:
 
Läser du på Anbytarforum
    dagligen
    flera gånger i veckan
    mera sällan
    aldrig
Frågar du på Anbytarforum
    dagligen
    flera gånger i veckan
    mera sällan
    aldrig
Svarar du på Anbytarforum
    dagligen
    flera gånger i veckan
    mera sällan
    aldrig
 
Om förbundet genomför sitt principbeslut att avgiftsbelägga forumet skulle du då
 
Läsa på Anbytarforum
    dagligen
    flera gånger i veckan
    mera sällan
    aldrig
Fråga på Anbytarforum
    dagligen
    flera gånger i veckan
    mera sällan
    aldrig
Svara på Anbytarforum
    dagligen
    flera gånger i veckan
    mera sällan
    aldrig
 
Tycker du att styrelsens pricipbeslut är
    mycket bra
    bra  
    dåligt underbyggt utan konsekvensanalys
    enbart dåligt
    uruselt
 
Dina egna kommentarer och förslag:
   

2006-12-19, 16:15
Svar #23

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ett utmärkt förslag till utökad service på Rötter finns under rubrik: Datorprogram etc, Nättidningen Rötter av Staffan Benedictsson. Är det inte möjligt att på sikt, när systemet uppgraderas, bygga in fler intressanta databaser i Rötter OCH ta betalt för dem, samt de som redan finns via en årlig avgift (utom för AF). Dessa databaser är ju oftast avsedda för de som redan vet vad de får för pengarna. På detta sätt kan man finansiera Rötter utan att motverka reklamvärdet av AF.  
 
Enkäter av den typ som föreslagits ovan görs ständigt på danska DIS sidor. Det finns programvara för det.
 
Kanske, kanske skulle en utökad interaktivitet i form av medinflytande, fler databaser (betaldatabaser!) och en vänlig, välkomnande ton på ett fritt AF också kunna leda till det större engagemang i lokala föreningar som efterlyses. Internet har också den fördelen att de som har konstiga arbetstider, familj, handikapp, avlägset boende eller andra hinder för ett fysiskt deltagande kan dra sitt strå till stacken. Släktforskarkåren består ju av kunniga och erfarna människor från alla områden i livet som säkert har mycket att bidra med för en framtida livaktig släktforskarrörelse.

2006-12-19, 19:08
Svar #24

Rune Edström

Och här har du det saknade inlägget Anna Lena
Tack för mej
rune
 
Hej Rune!
 
Jag har för länge sedan tröttnat på dina elakheter och utfall i Anbytarforum mot förbundet, styrelsen, Ted m fl.  
Du har vid upprepade tillfällen brutit mot ordningsregeln Var alltid artig och vänlig!  
Oförskämdheter, förolämpningar och personangrepp hör inte hemma på Anbytarforum. Även om du inte delar en skribents åsikter och id?er ska du alltid visa hänsyn och respekt. På så vis skapar vi en trevlig atmosfär på Anbytarforum. Inlägg som bryter mot Anbytarforums netikett, eller där skribenten på annat sätt allvarligt missköter sig, kommer att tas bort av anbytarvärden.  
Även ordningsregeln Endast forskningsutbyte har du nonchalerat.
 
Jag har ett antal gånger raderat inlägg från dig som brutit mot dessa regler, men du har inte fattat vinken. Jag tilldelar dig därför en varning. Den innebär att du kommer att stängas av från Anbytarforum så snart jag upptäcker något inlägg från dig som bryter mot ordningsreglerna.
 
Anna-Lena Hultman
Anbytarvärd

2006-12-19, 19:15
Svar #25

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Det är helt otroligt! Så många inlägg som jag gjort som inte kan sorteras in under forskningsutbyte så borde jag sluta betala och hitta ett nytt forum omedelbart. Undrar om jag hinner innan jag bilr avstängd?
 
Denna otroligt snåla inställning till oss som nyttjar anbytarforum är - som jag ser det - ett mycket större problem än ekonomin.

2006-12-19, 19:46
Svar #26

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:37
    • Visa profil
Erik Holmlund
 
Tror du för ett ögonblick att message board på Ancestry.com eller Genealogy.com sköts av idealister?
 
Nej, det är det inte, men de förstår värdet av ett gratis (men de har användarkonto med snabb och enkel registrering) message board eftersom det leder in till övriga avgiftsbelagda databaser.
 
Om det sunda tänkandet får vinna, så blir det ingen kostnad för AF, men däremot kan andra databaser ligga under abonnemang.
 
 
Peter
 
Jämförelsen med TV licens var nog inte den bästa, om du inte vill göra gällande att Anbytarforum är ett lagstadgat obligatorium när du köper dator. Kom med nåt bättre, gärna från genealogikretsar, det måste ju finnas mängder eftersom det verkar var Anbytarforum som är det sista som är gratis.
 
Det sista du skrev, driv det vidare. Fria användarkonton eller fri ruta.
 
Personligen tycker jag det ska gälla hela Anbytarforum som du förstår, därav mina inlägg.

2006-12-19, 20:45
Svar #27

Lottie Eriksson

Johan Marklund:
 
Här är min fråga från tidigare:
Var kan man läsa stämmoprotokoll och liknande information?
 
Här är delar av ditt svar:
finns ändå massor med information på denna hemsida för de intresserade. Att beskylla Förbundsledningen för hemlighetsmakeri anser jag därför vara helt fel.
 
Jag var intresserad, ville sätta mig in i frågorna bättre, därför frågade jag var informationen fanns. Det finns inte ett endaste uns av beskyllan för hemlighetsmakeri eller klagomål i min fråga. Ville bara veta var jag skulle söka.

2006-12-19, 21:08
Svar #28

Johan Marklund

Protokoll från årsstämman 2006 finns i Angeläget 4/06 (sid 5 - 7 och läsbart via Internet), om du följer (klickar) exakt efter de anvisningar jag gav i mitt svar ovan, (Startsidan-Riksförbundet/Förbundsnytt-Nyhetsbrev-Angeläget, i vänstra kolumnen på sidorna). På samma plats finner du också länkar till protokoll mm från tidigare års stämmor och massor av annan information.

2006-12-19, 21:08
Svar #29

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Mats, du har din åsikt, och den respekterar jag. Jag ser heller ingen orsak att komma med något bättre.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna