ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-28  (läst 2011 gånger)

2005-04-09, 17:26
läst 2011 gånger

Utloggad Annelie Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2009-01-21, 21:41
    • Visa profil
Hej Peter!
 
Angående ditt inlägg fredag den 08 april 2005 kl. 13.10 i diskussionen Snyltare - källangivelse där du pratar om att det är rätt dumt med kvarliggande debatter som är flera år gamla.  
 
Skulle det inte kunna vara en möjlighet att man efter en viss tid, ex. ett år eller så stänger en diskussion. Att man fortfarande kan läsa den, men om man har något nytt att säga får man istället starta en ny diskussion.  
Jag tror att detta skulle vara bra. Dels för att förhindra ältning av det som är gammalt. Om ämnena blir aktuella igen kan man ta upp dem med mer aktuell 'fakta'. Dels för att det inte är säkert att de som startade upp och deltog i diskussionen för två år sen kanske inte är kvar och kan bemöta sådant som nämns nu.
 
Bara en tanke..
/Annelie

2005-04-09, 22:20
Svar #1

Utloggad Gun-Britt Lindblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2008-10-18, 20:53
    • Visa profil
Hej Peter och Anneli
Jag kommenterade två inlägg i den två år gamla diskussionen Ibland är livet lättare utan hamnkaptener . De inlägg jag kommenterade härrörde sig dock från 26 Mars 2005!!
 
Om det är olämpligt att kommentera dessa ganska nya inlägg , så håller jag nog med dig Anneli, att man skulle funderat på om diskussionen skulle ha stängts tidigare.
Så länge diskussionen är öppen, så lever den!
Mvh
Gun-Britt

2005-04-09, 23:56
Svar #2

Niklas Persson

Nej, diskussionen om hamnkaptenerna är inte två år gammal, den startade 21 mars iår! Men du skrev inte din kommentar där utan i en helt annan diskussion, Ordet är fritt!: Snyltare - källangivelse som inte haft nåt inlägg sen november 2002 innan du startade om den.

2005-04-10, 09:54
Svar #3

Utloggad Gun-Britt Lindblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2008-10-18, 20:53
    • Visa profil
Hej Niklas.
Ja, denna disskussion var två år gammal. Men innehållet i det jag skrev kom från en färsk diskussion. Och passade in här . Jag gav tydliga källanvisningar varifrån citaten kom dessutom. Visst kan man starta en ny diskussion, men då med risk för parallella inlägg.
Mvh
Gun-britt

2005-04-27, 14:17
Svar #4

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Varför får jag när jag ska skicka ett inlägg upplysningen: Formateringsfel: Särskilda tecknet tom mängd finns ej, när just detta tecken finns med bland specialtecknen under formatering?

2005-04-27, 15:29
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Att koderna är 'översatta' verkar vara ett misstag. Det påtalades tidigare i vår om bl.a. punkt som mådde bättre av att heta dot. Den ändrade jag, men jag inser ju nu att jag även måste rätta tom mängd till nullset samt därav följer till therefore..
 
-Sedan bör alla vara OK..

2005-05-27, 14:24
Svar #6

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil

2005-05-27, 16:15
Svar #7

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hoppas att Lindström inte börjar raljera om stavfel

2005-05-27, 19:50
Svar #8

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag blev just tipsad om att ovanstående kommentar om raljerande nog har sitt ursprung i min första kommentar under diskussionen Ordet är fritt!: Bokstavsterror från 2002..
 
Jag trodde nog att det syntes att det var med glimten i ögat  :-)  jag skrev det där om Fähldin/Fälldin i det första inlägget. (Och som jag ju skrev för att det gick att dra som en parallell till att Kjell inte tyckte man skulle besvara dem som skrev med ENBART VERSALER).
 Då kunde jag nog inte göra den gula gubben vilket förmodligen hade gjort att det inte gick att missförstå.
 
 Jag beklagar om någon gått i flera år och trott att jag raljerat om stavfel; jag tycker det framgår rätt väl i den debatten att jag tvärtom såg att även de som råkade skriva 'uppåt väggarna' var värda att lyssna på.

2005-05-27, 20:23
Svar #9

Rune Edström (Rune)

Hej Peter
Det behövs inte mycket för att roa barnen,sägs det. Verkar sant ibland.  
rune

2005-05-27, 20:41
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 15:29
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Den nye redaktören kommer att få utökade arbetsuppgifter att döma av Förbunds-Nytt:
 
I uppdraget ingår att, i samråd med RötterRådet, analysera kommunikationsbehov och informationsvägar, samt att lägga grunden för en 'Släktforskarportal' av modernt snitt. Projektet ska också innefatta modeller för att redaktionellt bearbeta och publicera nyheter, meddelanden och reportage med anknytning till verksamhetsområdet i vid mening. [...] Redaktionellt arbete för nuvarande hemsida ingår i projektet.Det blir m.a.o. mer än 'bara' redaktionellt arbete för nuvarande hemsida. Alltså kommer det att bli än svårare än nu att få tiden att räcka till att också vara anbytarvärd.
 
Så vem blir den nye anbytarvärden? Blir det kanske flera?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-05-27, 20:54
Svar #11

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Ursäkta kan någon förklara om Kjell Johansson menar att det finns några stavfel i min insändare? Och i så fall var? Själv kan jag inte se några men det brukar jag inte pga lätt ordblindhet. Crister Lindströms namn kopierade jag med CTRL+C från sidan på Rötter. Standin är ett svengelskt ord idag och används lite slarvigt av alla som inte bryr sig. Något annat kan jag inte se i min insändare som föranleder påhoppet från Kjell Johansson. Ja förutom att jag missade att skriva min email.
 
Om det hela var menat som enbart kritik till Peter så kan väl den framföras på annan plats då jag inte vill få min insändare med en i mitt tycke viktig fråga dränkt i den sedvanliga pajkastningen.
 
Sålunda kan någon ansvarig på Sveriges Släktforskarförbund besvara min ärlige fråga i min insändare klockan 14.24 idag?

2005-05-27, 21:43
Svar #12

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Hej på er! För att klarlägga det hela, så ska jag inte vara anbytarvärd!  
 
I stället ska jag tillsammans med andra arbeta med att göra Rötter ännu bättre. Om det ber jag att få återkomma efter sommaren.

2005-05-27, 23:09
Svar #13

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
En rak fråga till Förbundsstyrelsen och Rötterrådet:
Vem eller vilka kommer att sköta om Anbytarforum efter 17/6?
För jag har väl inte fel när jag antar att Anbytarforum ingår i framtidsplanerna för Rötter?

2005-05-28, 01:46
Svar #14

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
En rak fråga till Förbundsstyrelsen o Ted Rosvall
Vem kommer att vara ANBYTARVÄRD efter Peter Karlsson. Kommande redaktören Crister Lindström kommer enligt egen utsago 2005-05-27 kl 21:43, jobba med annat än Rötter-sajten? Göra Rötter ännu bättre? Vad innebär detta? Jag och kanske andra som nyttja denna sajt vill nog gärna får svar på detta.
A Vem blir anbytarvärd?
B Vad skall förbättras?
C Varför svar från Crister Lindström först efter sommaren, Peter slutar ju före, hur blir det i mellantiden?
Jan-Christer

2005-05-28, 10:33
Svar #15

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad det gäller Anbytarforums programvara Discus, så finns den i en Pro-version för 150 dollar, som tillåter flera moderatorer med olika ämnesinriktning och begränsade rättigheter. Visserligen kostar det säkert tio gånger mer att uppgradera och flytta över med allt jox det innebär, men det vore nog värt 15000 att kunna behålla allt som skrivits nu.

2005-05-28, 11:05
Svar #16

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Apropå Discus så kör vi ju förstås redan proversionen. Visserligen den nu lite föråldrade version 3 (3.10.1 PRO) - men en uppgradering till version 4 har funnits i tankevärlden sedan förra året..
 
Jag kanske i ren okunskap (frågan/undringen uppifrån aldrig ställd annat än i förbigående) sagt att jag inte visste/trodde det gick att ha moderatorer för enskilda avdelningar, men när det nu tydligen visar sig vara så bör man ju allvarligt överväga att inte byta till något annat program av den anledningen åtminstone. (För nog bör man vara rädd om t.ex. alla landskaps indelning med alla socknar och liknande.)
 
-Men kanske det finns något annat som lockar och drar, och gjort att man redan sneglat in sig på annan programvara. Där har jag dock aldrig varit inblandad..

2005-05-28, 11:54
Svar #17

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Jag vill på en gång lugna alla - varken Rötter eller Anbytarforum ska läggas ned!  
 
I stället handlar det om att modernisera och förbättra. Den tekniska plattformen är i grunden åtta år gammal, vilket i dessa sammanhang kan jämföras med 1800-talet. Uppdateringar och förändringar kräver mycket ”handpåläggning”. Innehållet är dessutom mycket omfattande och för den oinvigde svårgreppbart. RötterRådet är därför igång med att analysera och inventera Rötter.  
 
En ny hemsida - eller Släktforskarportal om man så vill - kommer att underlätta för alla. Den tunga administrationen försvinner, det blir lättare att hitta och förhoppningsvis kan det redaktionella innehållet utvecklas. I konceptet ingår också en elektronisk handelsplats som ska göra det lättare för dig som användare att beställa böcker och cd-skivor.
 
Beträffande Anbytarforum är det ett projekt i sig. Forumet är mycket omfattande med (om jag är rätt underrättad) cirka 600.000 inlägg. Också den plattformen behöver uppdateras för att underlätta för dig som användare. Precis som förbundsordföranden nämner i inlägg ovan, kan ett modernt forum ge plats för moderatorer med specialkunskaper. Det, om inte annat, kommer att lyfta nivån inom de olika ämnesområdena.
 
Så, ge er till tåls lite! Det finns ingenting bestämt om någonting. Styrelsen har bara konstaterat att något måste göras omgående. När det finns mera att berätta lovar jag att återkomma.

2005-05-28, 12:07
Svar #18

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vid närmare studium av Discus webbplats finner jag att det räcker att köpa en uppdatering för 75 dollar. Vad mer är, de erbjuder sig att för ytterligare 75 dollar installera Discus på en server. Det borde gå att få dem att uppdatera programvaran förhållandevis billigt. Vore det inte ett bra sätt att använda 1500-3000 kr att låta DiscusWare försöka uppgradera Anbytarforum till Discus Pro 4 rätt direkt? (Om man bara tar en fullständig backup så borde väl det gå att reparera ev skador om de misslyckas?)

2005-05-28, 12:23
Svar #19

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Håkan hade annars lovat vara behjälplig med en uppgradering till ver.4 av hela Anbytarforum, men det är ju som sagt inte säkert att det är intressant längre nu..
 
PS
Ni som vet mer Er att ni till mig anmält intresse för moderering av något landskap eller annan bestämd avdelning av forumet kan väl lämpligen ha vidare kontakt med Rötterrådet i frågan. Man är säkert intresserad av allt kunnande och engagemang som finns här och var..

2005-05-28, 13:04
Svar #20

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag tycker att det vore värt att försöka uppdatera Anbytarforum snarast, med tanke på att kostnaden verkar så pass låg och det ger tillgång till funktioner som behövs snarast. Vad säger Förbundsstyrelsen?

2005-05-28, 13:44
Svar #21

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Frågan/frågorna som Magnus Påhlsson, Anders Ryberg och Jan-Christer Strahlert ställt har inte fått något begripligt svar än. Jag undrar också vad som händer under veckorna (eller kanske månaderna?) närmast efter 17 juni.
 
Mvh
Ingegerd

2005-05-28, 14:20
Svar #22

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag har nu (så gått det gick)* brutit ut den parallella debatten om Förbundet/Gotlandskonferensen/Anmälningar till Datainspektionen till den befintliga diskussionen Ordet är fritt!: Nya CD-skivor på gång? - där ligger det nog rätt bra..
 
*)Det startar med Runes kommentar kl 05.28 den 28/5 -05, det inlägget skulle också kunnat stanna här delvis, men jag tror det blir bra så här..

2005-05-28, 15:20
Svar #23

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Kan man någonstans läsa om skillnaderna mellan den nuvarande versionen av Discus samt v4 ?
 
Finns det någon tidigare diskussion där man kan lämna förslag/id?er/synpunkter vad som skulle vara användbara funktioner i/på forumet ?
 
Mvh,
 
Henrik Törnqvist

2005-05-28, 18:36
Svar #24

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
http://www.discusware.com/index.html tror jag ska vara rätt program...
Där finns både demo, screenshots m.m.
Hälsningar
Ann

2005-05-28, 20:29
Svar #25

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hoppas verkligen att man inte byter från Discus till nåt annat program. Jag är med på fler diskussionsforum, och Discus är helt klart det mest lättarbetade och överskådligaste. Kan väl iofs bero på att AnbytarForum och DISForum är de jag besöker oftast, och använder mest.

2005-05-28, 20:55
Svar #26

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag har under dagen fått ett erbjudande om att vikariera som Anbytarvär under sommaren, och jag var mycket lockad att ta det, hade mer eller mindre tackat ja. Dock ångrade jag mig sedan, delvis för att andra projekt låg mig varmare om hjärtat, men mycket för att jag vid närmare eftertanke insåg att jag inte som högste arbetsledare ville ha en person som skrivit Tyvärr är Dina frågor ofta av den naturen. Du är en sorts skjutjärnsjournalist som försöker få statsministern att försäga sig. Dina frågor är insinuanta och ofta impertinenta (= respektlöst uppriktiga - närgångna). Jag väljer att passa på den typen av frågor. Men seriösa och vänligt avfattade frågor eller inlägg besvarar jag gärna.  när jag ställt kritiska frågor. Och man kan faktsikt ifrågasätta hur omdömesgillt det är att försöka värva en intimt närgången, oseriös skjutjärnsjournalist som mig som Anbytarvärd?
 
Eller är det detta att försöka värva en sådan person som Anbytarvärd som är oseriöst? Är det kanske inte snarare så att det oseriösa låg i att istället för att rakt av erkänna att man gjort fel raljera över sin debattmotståndare och i att ta till personangrepp istället för att svara på en fråga? Sådana frågor gör sig påminda. Det är i vilket fall svårt att ha förtroende för en arbetsledare som fällt sådana omdömen om en och sedan underlåtit att be om ursäkt. Dessutom skulle min auktoritet som Anbytarvärd vara undergrävd i en sådan situation. Vem som helst som inte tyckte om mina insatser skulle kunna hänvisa till Ted Rosvalls ord.
 
I vilket fall, Förbundsledningen jobbar uppenbarligen med frågan. Vi får bara hoppas att de hittar en person som både i deras ögon är kompetent, och som inte har utsatts för Ted Rosvalls nyanserade skriverier...

2005-05-28, 23:03
Svar #27

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Och jag inser vid närmare beskådan att vad jag skrev ovan inte placerar sig särskilt högt på en lista över nyanserade skriverier heller. Dock. Jag får leva med vad jag skrivit. Tidvis gör jag fel, tidvis rätt. Så är det.  
Jag är den jag är, och har blivit trampad på tillräckligt många gånger i olika sammanhang för att ha tröttnat. Har man blivit trampad på tillräckligt många gånger är man också öm, och även lättare tramp tar illa. Alltså reagerar jag.
Om jag felat eller inte är upp till andra att bedöma. Jag är aldrig objektiv när det gäller mig själv.

2005-05-28, 23:39
Svar #28

Kurt Modig

Ang Magnus Påhlssons inlägg den 27 maj kl 14:24
 
De sysslor Peter Karlsson skött på förbundets hemsida har varit bl a:
1. T.f. redaktör för Nättidningen Rötter
2. Anbytarvärd
3. Behjälplig med Förbundsnytt
4. Diverse databaser av typen Porträttfynd
5. Medlemsjour till Rötters Vänner
6. Nya böcker i Rötterbokhandeln
 
På alla dessa punkter arbetar nu Förbundsstyrelsen med nya lösningar. Låt mig nämna några.
 
1. Crister Lindström som ny Rötterredaktör fr o m 1 aug. Crister har redan nu börjat med det löpande arbetet. Kommer att kombineras med ett projekt för den framtida utformningen av Förbundets internetsidor.
2. Avlastning av hjälpen till Förbundsnytt genom ökade insatser från kansliet.
3. Ny Rötterbokhandel inom den närmaste tiden med en enklare administration.
3. Diskussioner med Peter om fortsatt arbete med Porträttfynd o s v.
4. Intensiv sökning av ny eller nya Anbytarvärdar. Skall vara klart till den dag Peter slutar.
5. Studie av förenklad administration av Rötters Vänner.
 
Du kan vara förvissad om att många krafter i Förbundsstyrelsen nu arbetar på ett fortsatt liv för alla Rötteraktiviteter.
 
Kurt Modig

2005-05-28, 23:54
Svar #29

Kurt Modig

Ang programet Discus till Anbytarforum
 
Discus är ett mycket bra program som vi använt ända sedan starten. Det upplevs idag som något gammalmodigt och ganska tungarbetat.
 
Kostnaden för uppdatering är en bagatell i sammanhanget.
 
Vad som nu är viktigt är att analysera det framtida behovet och sedan handla efter vad som där kommer fram. Inga beslut i någondera riktningen har ännu tagits av Styrelsen.
 
Kurt Modig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna