ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-18  (läst 4004 gånger)

2004-07-02, 10:27
läst 4004 gånger

Janne Svensson

Rune är alltid lika snabb att racka ner på andra, Elisabet är inte mycket sämre.

2004-07-02, 10:43
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Stora problemet i denna diskussion är som jag ser det att Annsofi rackar ner på Peter, som gör ett utmärkt jobb.

2004-07-02, 10:44
Svar #2

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Håller med Ingrid att man skall inte klumpa ihop alla i en bunt...!
 
Så, Rune, dra inte alla över en kam...
 
Jag vet endast för mig själv,....
 
Likasinnade...?!
 
 
/Kina

2004-07-02, 10:45
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se

2004-07-02, 11:11
Svar #4

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Måtte det svenska sommarvädret snart bli lite bättre, och måtte också alla som behöver snart få lite välbehövlig semester, så att grinighetsfaktorn går ned en del.
 
Men, för att påbörja en diskussion om Anbytarfoum, jag tror att Peter behöver lite hjälp. Den bästa hjälpen han kan få ögonblickligen är att vi som har lite innanför vårt pannben slutar att vara så grälsjuka. Ta urladdningarna i mail istället om ni måste, men fundera över om ni verkligen måste. Finns det inget viktigare att använda ert liv till?
 
På sikt behöver det finnas fler som hjälper till att flytta runt diskussioner till rätt ställe. Anbytarforum har svällt till en storlek som göra det svårt att få grepp om allt. (Exempelvis kan en och samma person utan problem diskuteras under både Discussions in English, Landskap eller Släkter beroende på vem och hur frågan ställts). Jag hoppas därför att så snart som Tf försvunnit före redaktör ovanför Peters namn i vänstra spalten, att man börjar fundera över en ny variant på Anbytarvärd.  
 
Kanske i form av att det delas upp på många fler områden. Jag kan tänka mig att en, eller rent av 2-3 personer tar över värdskapet för ett landskap eller en region där så är befogat. Eller om man tar ansvaret för någon av släktavdelningarna, kändisarna, emigranterna, bildfrågor eller vad det nu månne vara. Huvudsaken är dock att man delar upp det till områden stora nog att ha kontroll på, utan att man för den delen jobbar ens i närheten av heltid med det.
 
Jag tror det finns tillräckligt med människor som kan ställa upp, och jag tror att det är bra att man får en stor referensgrupp så att man inte är ensam om att ta beslut över hur tonen skall sättas och hur användare skall behandlas.  
 
Det var mina 5 cent
 
Bernt Bergkvist

2004-07-02, 14:00
Svar #5

Michaël Lehman (Philippos)

Rune skrev, att de missnöjda har samlats i NOG:s forum, men han skrev faktiskt inte, att alla, som skriver eller har skrivit någonting i NOG:s forum, tillhörer de missnöjdas skara. En liten men viktig distinktion. Enligt min mening har Rune därför inte dragit alla deltagare i NOG:s forum över en kam.

2004-07-02, 16:03
Svar #6

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Jag skrev inte att alla som skriver, eller skrivit ngt i NOG?s forum, varit missnöjda...
 
 
Jag har inte samlats i NOG?s forum, även om jag varit missnöjd emellanåt på Anbytarforum...
 
(Då har det varit bättre för mig, att ta en time-out och komma tillbaka med nya krafter...).
 
En viss skillnad...
 
 
Slut för mig...!!
 
 
/Kina

2004-07-02, 19:21
Svar #7

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

Jag brukar inte skriva några inlägg i infekterade debatter och jag tänker inte infektera de som redan finns ännu mer.
Men under denna diskussion vill jag ändå ge min syn på anbytarforum. Jag är en mycket färsk släktforskare, har endast hållit på i ca 2,5 år, och jag älskar det.
Anbytarforum upptäckte jag för kanske 1,5 år sen, jag vet inte exakt när, men i början gjorde jag mej inte hörd utan följde de debatter som fanns med stort intresse. Jag lärde mej jättemycket av alla kunniga och även mindre kunniga för deras frågor var (och är) liksom mina frågor också.
 
Sen blev det så att jag började prova att skriva lite frågor där jag själv kört fast.
Jag upptäckte genast att det fanns MASSOR av hjälpsamma och mycket kunniga människor härinne. En enorm tillgång för oss som inte forskat så länge eller kört fast nånstans. Jösses jag kunde inte ens läsa microkort i början, jag skrev brev och ringde runt till församlingar och arkiv och kom på så sätt framåt i min forskning. Det kostar ju en del när man anlitar arkiven på det viset men jag hade inget alternativ just då.
 
Sen när jag lärde mej att hantera och läsa korten blev det ju faktiskt mycket roligare att forska, spänningsfaktorn ökade ju en hel del.
Att ibland få göra någon glad genom att hjälpa till önskar jag att jag kunde göra lite oftare men jag har inte tillräckligt med kött på benen för det än.
 
För mej är anbytarforum en mycket stor tillgång och glädjekälla, jag är inne flera gånger om dagen bara för att kanske kanske får man lära sej nåt nytt eller så har någon hittat just det där svaret som man behövde för att komma vidare.
 
Jag önskar att alla som känner sig aggressiva och grälsjuka kunde skaffa sej en boxningssäck att gå lös på innan dom loggade in.  
 
Trevlig semester Peter
 
Vänligen Ann-Cathrin

2004-07-02, 22:53
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:53
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kors i taket! Aldrig trodde jag att jag skulle få se Elisabeth Thorsell länka till NOG! När fan blir gammal blir hon religiös? J
 
Så här skrev Micha?l Lehman ovan: Rune skrev, att de missnöjda har samlats i NOG:s forum, men han skrev faktiskt inte, att alla, som skriver eller har skrivit någonting i NOG:s forum, tillhörer de missnöjdas skara. En liten men viktig distinktion.
 
Och detta är naturligtvis helt riktigt. Men viktigt är också att påpeka att de som har samma orsak som Annsofi Sterner för sitt missnöje med Rötter/Anbytarforum inte finns hos NOG - det var helt andra skäl till att NOG:s Forum startades.
 
Att döma av en del andra kommentarer ovan, så har alla inte riktigt klart för sig varför NOG en gång bildades. (Micha?l vet det dock mycket väl, eftersom han själv var med.) Information om den saken finns här. Där framgår också hur NOG ser på Rötter och Anbytarforum som det fungerar i dag (och där står bl.a.: I Anbytarforum är det nu en anbytarvärd som med humor och finess håller ordning i diskussionerna... - vilket är som natt och dag jämfört med hur det var då).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-07-02, 23:14
Svar #9

Michaël Lehman (Philippos)

Och därmed är tiden för att offentliggöra min avbön och mitt avståndstagande från NOG kommen.

2004-07-02, 23:17
Svar #10

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
ja nu slipper ni ju två senare inlägg JT och ET för att bara nämna några av maffian och många andra...! för era älskade hat objekt som ni har förföljt och till slut fått PK att ta ert parti till att chikanera å det grovaste... (sparkar under bältet efter ursäkt. det glömmerm jag aldrig Peter!)  Det blir väl några tabeller på Kantstött porslin inte minst från ET kan jag tänka mig?!JT kämpar ju med sin halvmeter långa...
Steve
 
P.s. jag hoppas Ann Little, Peter, Rune (då och då)Johan so inte vet vilken fot hans ak stå på... och de andra trevliga mäniskorna får det bra...
.....................

2004-07-02, 23:34
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:53
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Läshjälp önskas!
 
Kan någon se att jag har nämnt Steve i mitt inlägg ovan - eller läser han mellan raderna som vanligt (och där brukar han ju hitta det han vill hitta...)?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-07-02, 23:37
Svar #12

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Och jag får gå in på NOG och kolla, i morgon efter jobbet..
 
 
Blev vansinnigt nyfiken..
 
 
/Kina

2004-07-02, 23:44
Svar #13

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det påminner mig om att jag ju egentligen inte skall hålla på och skriva så mycket vitt och brett som jag gjort de senaste dagarna.. Men jag kan spåra ur jag med ibland uppenbarligen. Men jag tror det mesta var rätt lättsamt. -Ett undantag finns dock; jag rev under 'Svar på frågor' upp lite gamla saker som redan var ursäktade och glömda, det var ett lågvattenmärke av mig och inte något jag bör hålla på med förstås.
 
Snart är det semester, skall försöka lämna Er ifred.. ;-)
 
 
OBS!  Ser först nu att jag satt och slöskrev detta; det var 'tänkt' direkt efter Jörgens inlägg 22.53 alltså! (måste komma ihåg att uppdatera sidan när man sitter och slöar)
 
-och, som sagt; jag kom i hastigheten igår inte ihåg att vi redan hade avhandlat/klargjort det som Steve nämner - och det ber jag om ursäkt för att jag rev upp..

2004-07-03, 00:01
Svar #14

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Peter!
 
 
Ha en riktig skön och avkopplande semester..!
 
Och NJUT av den!
 
 
/Kina

2004-07-03, 00:23
Svar #15

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Jag vill också önska dig en riktigt härlig semester Peter.  
 
Varma hälsningar
Ann

2004-07-03, 12:23
Svar #16

Ingrid Wikberg

Hej alla sommarmänniskor!  
Jag har alltså någon enstaka gång frågat på NOG,och jag har nyss läst igenom  'programförklaringen' för NOG via den ovan hänvisade länken (Se Jörgen Tollessons inlägg).  
Jag kan ändå inte förstå den negativa attityden mot NOG  som kommer fram och förstår inte den något elaka tonen i många inlägg.  
Varför ska man inte kunna ställa frågor på NOG om man vill? Varför skriva avståndstagande och offentlig avbön från NOG? Den släktforskarsidan har väl lika stor rätt att finnas som andra alternativ -som det ju finns en hel del av på nätet och som har med släktforskning att göra!  
 
Det börjar nästan likna lekstuga i detta Forum emellanåt.
Själv tänker jag fortsätta ställa frågor även på andra sidor än Anbytarforums. Utan att skämmas.
 
Det är både sol och moln i Stockholm idag,men paraplyet får stå i skamhörnan....

2004-07-04, 11:41
Svar #17

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Ingrid,
Jag håller med dig. NOG startade efter en ganska infekterad schism här på Rötter för några år sedan. Möjligen har forumet förlorat lite mot Rötter numera, men den har, tycker jag, absolut samma existensberättigande som vilken släktforskningssite som helst. Siten är mycket bra!

2004-07-04, 12:10
Svar #18

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Jag var in och kollade på forumet igår och även läst \prgramförklaringen\och nog tyckte jag att forumet/siten verkar bra...
 
Jag har ju ingen personlig erfarenhet av forumet men det kanske blir...
 
Det ena forumet behöver ju inte utesluta det andra...
 
 
/Kina

2004-07-04, 13:37
Svar #19

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Antivirusprogram är jätteviktigt! Även inom Rötter kan det spridas (över Internet över alla sidor, email osv). Jag skulle aldrig ens våga vara inne här utan det. Dessutom att bara ha datorn på gör att folk kan försöka länka sig. Zone Alarm som jag har pekar ut försök dagligen. Allt man har i datorn kan försvinna eller den låser sig så man ska ha en backup hemma! Annars får man skylla sig själv, så är det i dessa tider.

2004-07-05, 11:23
Svar #20

Utloggad Tobias Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2013-12-22, 02:08
    • Visa profil
Vill först säga att jag inte tänker lägga mig i debatten om NOG kontra Anbytarforum.
 
Däremot vill jag ge mitt stöd till Bernt Bergkvist i det som skrivs i hans inlägg från fredagen den 02 juli kl. 11.11.
 
Rötter är i dag ganska stort och det är kanske dags nu att allvarligt börja fundera på att utveckla Anbytarvärdens/värdarnas tjänst i den riktning som Bernt föreslår.
 
Vad tycker ni andra om detta?

2004-07-19, 21:57
Svar #21

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Jag fick en id? när jag satt och läste ännu en fråga över hur någon skulle hitta fadern till ett barn som fötts oäkta. Skulle det inte kunna vara en id? att skapa ett register över oäkta barns fäder som vi finner i domböcker, kyrkoböcker, barnhuslängder och vad det nu månne vara? Precis som Tillfällighetsregistret (som det förvisso inte är världens aktivitet i).  
 
Naturligtvis måste uppgifterna kunna verifieras i en någorlunda oantastlig källa, bara allmänt byskvaller som förts vidare i fem generationer räcker inte.
 
Om man skulle kunna få registret tillräckligt stort är det oändligt många som skulle kunna ha nytta av det. Vad tror ni?
 
Bernt Bergkvist

2004-07-20, 09:33
Svar #22

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Bernt, något som jag själv funderat på. Om en piga här i Värmland får barn och fadern anges som Sjömannen Sven Eskilsson från Göteborg, så lär inte Svens riktiga barn veta om att de har ett halvsykson.
 
Så min fundering var tvärs emot din, dvs oäkta fäders barn, men det lär ju vara sökbart båda varianterna i en databas.
 
Om det sen kanske finns tio sjömän som heter Sven Eskilsson i Göteborg, är ett helt annat problem.

2004-07-20, 09:54
Svar #23

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det har har jag också funderat på och gjort ett litet privat register, som jag fyller på vid domboksläsning etc. Det innehåller nu ungefär 30 barn från Östergötland & Småland, och när det blivit större tänkte jag lägga ut det på min hemsida. Men blir det ett sådant register på Rötter, så är ju det bättre.

2004-07-20, 16:38
Svar #24

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Id?n har även mitt stöd. Då jag letade efter ett faderskapsmål till min morfars farfar bland Västra härads domböcker i Småland fann jag ett flertal lägersmål och fäder namngivna i domböckerna som inte fanns nämnda i kyrkböckerna. Att leta igenom domboksakter tar sin tid och min erfarenhet är att flertalet släktforskare tyvärr lägger detta åt sidan då text- och skrifttydning ofta är svåra i dessa källor, framförallt under slutet av 1700- och 1800-talet. En databas med notering av frekvensen av utomäktenskapliga barn och ogifta mödrar i äldre tid kontra rättsprocesser i samband därmed skulle kunna bidra en hel del till dagens aktuella genusforskning inom historieämnet. Alla skulle vi ha nytta av en sådan databas.

2004-08-16, 07:39
Svar #25

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Peter Anbytarvärd
Ser att vissa rubriker på Anbytarforum nu har svart text. För mig är detta mera svårläst. Blicken vill gärna dra sig till det som avviker (är en yrkessjukdom där avvikelse i färg eller dyligt på min datorskärm på arbetet innebär en förändring i data/info sedan senaste info). Nu ligger inte det någon förändring där den svarta texten befinner sig, så det blir ett sökande? Kan vi inte få tillbaka det gamla, please? Nu känns det jobbigt att läsa för att kunna se inläggen som har tillkommit.
Jan-Christer

2004-08-16, 10:16
Svar #26

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Syftet är att markera var varje ny huvudavdelning börjar (det är alltså just huvudavdelningarnas rubriker det gäller), tycker det är rätt intressant för att kunna orientera sig i 'senaste dygn/vecka' lättare.. Tanken var alltså att en avvikande färg på enklaste vis skulle lösa detta; visst kan det tas en annan färg, eller göras en storlek större också/istället - men jag vill undvika att det blir alltför mycket som avviker.
 
Detta är enkelt att justera, så vi utvärderar det hela ett tag..

2004-08-16, 11:28
Svar #27

Jan Ek (Janek)

Jag är enig med att detta är en god id?, men skulle gärna sett att huvudrubrikerna blev en storlek större samtidigt med avvikande färg.

2004-08-16, 11:51
Svar #28

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jo, jag hade det ett tag på några rubriker och skall lägga in det så under dagen, tror det blir allra bäst..

2004-08-16, 12:19
Svar #29

Ingrid Wikberg (Inkan)

Förslag: Gör huvudrubriken något större samt lägg den i grönt eller rött

2004-08-16, 13:39
Svar #30

Essan Gradhman

Nej...!!!!  
Låt den vara svart men också lite större.
Inte grönt eller rött! Det är de svåraste färgerna. Tänk på alla färgblinda!

2004-08-16, 14:52
Svar #31

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

Detta var en superbra ide. Mycket mer överskådligt och lättare att hitta!!
Tack!!
 
Vänlig hälsning Ann-Cathrin

2004-08-16, 16:06
Svar #32

Ann-Mari Östberg (Annmari)

Hej
 Utmärk med rubrikändringen till större stil och svart text.
 
Ann-Mari

2004-08-16, 16:43
Svar #33

Sven Aivert (Svena)

Denna förändrig är det bästa hitintills det är bevisat att svart text mot gul botten är den mest lättlästa .
 
Med Vänliga Hälsningar  
Sven Aivert

2004-08-16, 17:30
Svar #34

Jonas Kuschner

Går det att få in lite luft över och under de stora huvudrubrikerna?

2004-08-16, 18:57
Svar #35

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Framför allt behövs mer luft ovanför. Som det ser ut nu, är det mer svårläst än det var med de gamla rubrikerna.

2004-08-16, 19:12
Svar #36

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag kommer att sätta tillbaks det till vanliga stilen; den blev visserligen lite bullig i större format, men Verdanan ställer till det med avstånden (som vi inte kan påverka här i A-forum).
 
Man jag tror som sagt det är bra att se var 'gränserna går'..

2004-08-16, 20:19
Svar #37

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag tycker det blev tydligare med den bulliga stilen! Även om det rör sig om ett stilbrott, så kan det väl löna sig?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-08-16, 20:35
Svar #38

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Jag tycker inte alls om det.
Jag tycker nämligen att den svarta rubriken blir för svart och att jag nästan blir bländad. Går det inte att få till en svagare nyans så att det inte blir så skarpa kontraster jäntemot den gula bakgrunden?
Hälsningar
Ann

2004-08-16, 20:38
Svar #39

Tommy Andersson

Tycker det blev bra, bara färgen på huvudrubriken som stör lite. Prova på Peter!

2004-08-16, 21:41
Svar #40

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej
Håller med Ann
Den svarta rubriken blev för genomträngande, det var bättre innan. Läser man i trädformatering behöver inte huvudrubrikerna framträda mer markant eller i avvikande färg. De finns redan längst åt vänster. Varje nivå kommer en bit mer åt höger. Det räcker tycker jag för läsbarheten. Sedan är ju resp rubrik som jag som läsare varit inne på särskilt markerad som läst. Allt annat ställer bara till det för mig som är van vid att avvikande färger ger info om förändringar. Risken är att allt blir bara ett enormt gytter som det tar tid att komma igenom. Please låt det vara som det var från början utan svarta sorgkanter.
Jan-Christer

2004-08-16, 22:04
Svar #41

Ingrid Wikberg (Inkan)

Gör den gamla blå texten en aning större för att markera huvudrubrik då! ( för den var väl blå?)

2004-08-16, 22:08
Svar #42

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
De flesta som gett sig tillkänna verkar vara nöjda med förändringen. Jag hör inte till den skaran utan tycker tvärtom att det blir jobbigare och rörigare med fler färger.
Kort sagt: Instämmer helt med Jan-Christer, det är tillräckligt tydligt med huvudrubriken till vänster och sedan stegvis förflyttning högerut.

2004-08-16, 22:10
Svar #43

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Bra förslag Ingrid.
Det skulle lösa allt dvs blå text större för rubriker (som det var tidigare).
Jan-Christer

2004-08-16, 22:32
Svar #44

Essan Gradhman

Varför inte prova med svagt senapsfärgat!?
Vansinnigt eller hur?  
Men det är så, många färgblinda eller personer med dåligt färgseende  
upplever rött och grönt!  
 
Ett exempel; Tre Saab bilar stod parkerade utanför där vi bodde i Gävle.  
En var knallgrön, en beige och en röd.  
Min man såg dom, som om alla hade samma färg!
Och han är inte ensam om att ha dåligt färgseende här i Sverige!

2004-08-16, 22:58
Svar #45

Essan Gradhman

Jag upptäcker nu, att jag inte klargjorde riktigt, hur min man såg färgerna;  
Han såg dom, alltså, som svagt senapsfärgade!
 
Idag läste jag också något tankeväckande i Vårdguiden;
Det är inte din funktionsnedsättning som avgör om du har ett handikapp. Det är brister i miljön som skapar handikapp.
 

2004-08-17, 00:33
Svar #46

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Först tyckte jag, att det var ganska oestetiskt med den svarta färgen, men nu tycker jag, att rubrikerna kommer bra fram och det passar med färgen. Även storleken är bra!
Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-08-17, 05:54
Svar #47

Rune Edström (Rune)

Hej
Får även jag tycka till. Hör till dom som  tycker att den blå färgen är vilsammare för mina ögon, än den svarta som rubrikerna har nu. Så jag röstar för att du inte ändrar mer rubriker, utan vi kan prova med dom som är ändrat nu, kanske ögena vänjer sig. Har dom inte på nån vecka vant sej, röstar jag nej till ändringen.
mvh
rune

2004-08-17, 09:35
Svar #48

Leif Karlsson

Essan har rätt! C:a 7% av den manliga befolkningen har i likhet med mig stora besvär med rött och grönt. Undvik om möjligt dom färgerna!

2004-08-17, 11:34
Svar #49

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej,
 
Jag gillar Peters nya tilltag med svarta rubriker, men jag tycker du har missat ett flertal?  
Det är kul att det händer lite med sidan, det behövs efter flera år med samma utseende.
 
Jag vill att man byter ut inläggens blågröna pilar till något mindre klaffsigt, kanske en enkel blå prick eller blå pil från symboler (teckensnitt)? Då skulle det inte bli så tungt att ladda ner sidan och inte se så rörigt ut.
 
/Helena i Södertälje

2004-08-17, 12:51
Svar #50

Anna-Carin Betzén

Den tydligare markeringen av huvudavdelningarna känns bra, om än lite ovan för ögonen. Jag instämmer i att inläggens pilar bör bytas ut mot en enklare, enfärgad, symbol. Om röd-grön-färgblinda ser grönt som beige, så antar jag att de bara urskiljer den blå delen av pilen, och då ser det knappt ut som en pil längre...  
 
Däremot är det nog inte pilarna som gör det tungt att ladda ner sidan. Eftersom det är samma bildfil som används på alla ställena, så ska webläsaren inte ladda bildfilen mer än en enda gång.

2004-08-17, 14:30
Svar #51

Anders Andersson

Jag har visserligen en (som jag uppfattar det) lätt röd-grön färgblindhet, men för mig är det inte den rent fysiska förmågan att särskilja olika färger som är problemet, utan den mentala förmågan att associera dem med deras avsedda innebörd. Den blå färgen (med understrykning) är standard för att markera hyperlänkar i annan text, och varje lokal avvikelse från denna standard på enskilda webbplatser försvårar bara navigeringen, särskilt för tillfälliga besökare som inte har tid att leta efter svarta länkar utan understrykning i likaledes svart text utan understrykning.
 
Jag är nu inte någon tillfällig besökare på Anbytarforum, och när jag använder Lynx (en textorienterad webbläsare) framgår inte webbsidans eventuellt avvikande färgval, utan alla länkar ser verkligen ut som länkar. När jag använder Internet Explorer är det dock svårare, och för att inte helt förstöra mitt mentala färgseende har jag ändrat i konfigurationen under Accessibility (Tillgänglighet antar jag att det heter i den svenska versionen) och bett webbläsaren ignorera webbsidans färgval.
 
För mig är det viktigare att skilja mellan hyperlänkar och vanlig text på en webbsida, än att skilja mellan Landskap och Järlåsa på Anbytarforum. Jag vet nämligen att Landskap är en huvudrubrik och Järlåsa är en socken, men jag vet inte att Landskap faktiskt också är en hyperlänk om den inte är blå och understruken.
 
För övrigt ser det ganska fånigt ut med det lilla ordet Rötter centrerat högst upp på sidan, i samma typsnitt och storlek som resten av texten. Själv tycker jag det är onödigt, men om ordet är menat som en rubrik bör det nog placeras i ett H1-element, så att webbläsaren också återger det som en rubrik. I Lynx spelar det mindre roll eftersom all text där har samma storlek, men Anbytarforum bör ju kunna användas även av den som är hänvisad till Explorer...

2004-08-17, 16:51
Svar #52

Jan Wallander

Jag måste erkänna att jag har svårt att förstå finessen med dom nya rubrikfärgerna. Anbytarforum är ju byggd i trädform och skall nu första nivån vara svart så bör väl, för läsbarhetens skull, nästa nivå ha sin färg osv. Vi kommer att ha en underbar julgran långt före jul!
Nej, låt trädets rubriker ha en enhetlig färg! Trädformen gör det enkelt att läsa för alla.
Mvh
Jan W

2004-08-17, 17:58
Svar #53

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Om det nu är sånt tjafs om färgerna på huvudrubrikerna, så varför inte använda ett sedan länge erkänt trick, nämligen versaler eller kapitäler?! Då skulle rubriken sticka ut utan att bränna sönder någons näthinnor, eller få någon att må tjyvens!

2004-08-17, 18:10
Svar #54

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Tycker svart rubrik för ämnet är utmärkt om du vill skrolla snabbt till det ämne / landskap som intresserar dig för tillfället. Svart kan väl inte heller vara ett problem för dem som är färgblinda. För min del upplever jag det som mycket lättare att hitta och stoppa på de ämnen som är intressanta för tillfället.

2004-08-17, 19:56
Svar #55

Anders Andersson

[color=808080]DET SPELAR INGEN ROLL HURUVIDA MAN ANVÄNDER VERSALER ELLER AVVIKANDE FÄRG; OM TEXTEN STICKER UT NÄR DET INTE ÄR MOTIVERAT SÅ UPPLEVER LÄSAREN DET ÄNDÅ SOM STÖRANDE. OM JAG MÅSTE VÄLJA SÅ FÖREDRAR JAG AVVIKANDE FÄRG, FÖR DEN KAN JAG STÄNGA AV I WEBBLÄSAREN. DET KAN JAG INTE GÖRA MED VERSALER.[/color]
 
Nej, vi färgblinda kan givetvis också läsa text i svart eller vilken annan färg som helst, förutsatt att den kontrasterar mot bakgrunden (svart text på svart botten är ingen höjdare). Felet med svarta hyperlänkar är inte att man inte kan läsa orden, utan att man inte lika enkelt ser att de är länkar. Det tar längre tid att vänja sig vid en ny webbplats, om varje webbplats har sina egna konventioner för att markera hyperlänkar, citat, emfas och liknande saker.
 
Lägg nu inte för stor vikt vid färgvalet, och framför allt, gör inte webbplatsen beroende av att alla användare kan se alla färger på samma sätt. Färgerna är ändå mest kosmetika, medan det viktiga är informationsinnehåll, struktur och funktion hos webbplatsen.

2004-08-17, 21:34
Svar #56

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Kära nån, en liten förändring av färg i text och så alla dessa inlägg. Det är ju bara kul med lite förändringar ibland. Jag tycker det blev jättebra.
Annki

2004-08-17, 22:05
Svar #57

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Ja, nog år det många åsikter! Eftersom så många har framfört vad de tycker, skall jag göra detsamma. Färgen spelar nämligen en mycket viktig roll för mig när det gäller läsbarheten.
 
I Windows finns en standardfunktion för ökad läsbarhet. Man hittar den på Kontrollpanelen under en ikon i form av en rullstol. När man använder den, får man gul text på svart botten och större typsnitt. Jag använder ofta den funktionen, när jag hamnar på konstnärliga hemsidor.  
 
Tyvärr har Microsoft gjort ett allvarligt misstag. Alla hyperlänkar, liksom annan blå text, visas med mörkblå text på svart botten. Nästan osynligt.
 
Därför önskar jag, att blå text om möjligt undviks.
 
Per Thorsell.

2004-08-18, 00:20
Svar #58

Anna-Carin Betzén

Per,  
 
Har du kontaktat Microsoft och tipsat dem om den bristen? Det är nog enklare att de rättar sitt förbiseende än att försöka få bort allt blått från webben.  
 
I en del webbläsare (ex: Opera) kan man välja att överrida sidornas färgval, så att text och länkar alltså visas enligt de färg- och storlekspreferenser man själv har ställt in. Jag vet dock inte om Explorer har den möjligheten.
 
(Vid närmare eftertanke instämmer jag nog för övrigt med Ingrid Wikbergs förslag ovan, om större grad istf ändring till svart; det är definitivt lättare att känna igen länkar när de har sitt normala utseende. Jag drar mig till minnes en helt hopplös websida jag sett, där den glada designern hade låtit en del alldeles vanlig text bli blå och understruken... det såg ut precis som länkar, men det var det inte! I gengäld hade länkarna helt andra färger, med eller utan understrykning...)

2004-08-18, 01:48
Svar #59

Anders Andersson

Rullstolen under Kontrollpanelen hade jag inte prövat förut, så nu gjorde jag det... Per har helt rätt; det blir fullständigt oläsligt! De blå hyperlänkarna är dock den enda text som alls syns mot svart botten; all övrig text är nämligen svart för mig. Därför är det knappast en lösning att undvika blå text, om alternativet är svart text på svart botten. Det är säkerligen en bugg någonstans, och eftersom vi inte vet exakt vilka uttryck den tar sig i varje situation kan den inte garanterat undvikas genom att vi förbjuder en eller flera färger; risken är stor att man bara gör saken värre för någon annan.
 
Jag föreslår att du testar tillgänglighetspanelen under inställningarna i Internet Explorer i stället, som Anna-Carin efterlyser. Det finns tre kryssrutor för att få webbläsaren att ignorera webbsidornas val av färger, typsnitt och typstorlekar. Kryssa i allihop, och välj sedan de färger och typsnitt du föredrar från de andra panelerna. Dessvärre har jag hittat buggar där också; jag lyckas exempelvis inte ändra bakgrundsfärg till något annat än Anbytarforums bländvita, men det kan jag leva med.
 
Jag känner inte att jag står på tillräckligt god fot med Microsoft för att det skall vara mödan värt för mig att skicka en felrapport dit, men om någon annan gör det hoppas jag få höra hur det gick!

2004-08-18, 02:22
Svar #60

Anders Andersson

Ett annat trick, om man råkar ut för någon enstaka svårläst text på en webbsida och inte vill peta i inställningarna bara för den sakens skull, är att markera texten i fråga som för att klippa ut den. Då ändras både textfärg och bakgrundsfärg, vilket kan vara tillräckligt för läsbarheten.
 
Vit Röd [color=119911]Grön[/color] [color=0000ff]Blå[/color] [color=0077aa]Cyan[/color] [color=aa00aa]Purpur[/color] [color=ffff00]Gul[/color] [color=808080]Grå[/color] Svart Ingen färg

2004-08-18, 06:38
Svar #61

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Nej!!! Vad har nu hänt?!
Jag gillade den svarta texten bättre än de nuvarande rubrikerna med större teckensnitt i blått.  
Nu ser det ännu tristare ut och blivit än jobbigare för ögat.  
 
Det kanske beror på, att jag är smått allergisk mot flaggblå länkar...   :-)
 
/HT

2004-08-18, 08:47
Svar #62

Utloggad Ulrika Garälv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2016-08-22, 21:26
    • Visa profil
Ja där ser man vad vi är olika, jag tycker nämligen att det är både snyggt och lättläst med rubrikerna i samma färg men större teckensnitt!
 
Mvh Ulrika

2004-08-18, 09:09
Svar #63

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Håller med Helena att rubrikerna var lättare att se med svart text än att ha all text i blått. Rubrikerna är lättare att uppfatta om de har en avvikande färg.
Hasse

2004-08-18, 09:54
Svar #64

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Och jag tycker som Ulrika, blått stör inte mina ögon som det svarta gjorde. Men smaken är som baken delad. Stackars Peter...vad blir det..
 
MvH Sari

2004-08-18, 10:19
Svar #65

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Men rubrikerna är ju länkar, och länkar ska vara blå.  Speciellt för dem som stängt av att ha länkar understrukna (som jag), eftersom det stör den löpande texten genom att ha en massa understrukna ord. Då behöver länkarna ha en färg som tipsar om att de är länkar. Att påstå att blått skulle vara svårläst är konstigt, tycker jag, men jag är också röd-grön färgblind. Blått är för mig den färg som är bäst för ögonen.

2004-08-18, 11:05
Svar #66

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Några råd om hur hemsidor bör utformas, för att underlätta för synsvaga finns  här.
 
Det skall bli intressant att se, om detta fungerar. Mitt första försök i länkningsbranchen.
 
För ett par år sedan gjorde jag ett försök med individuell anpassning av blindstyrefunktionen i Windows. Det blev sämre än originalet, så jag gav upp.  
 
Per Thorsell.

2004-08-18, 11:07
Svar #67

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
För min del tycker jag att det ser bättre ut nu än när det var svarta rubriker.

2004-08-18, 11:39
Svar #68

Essan Gradhman

Jag gillade också de svarta rubrikerna bäst!
Som sagt - Smaken är som baken ....  

2004-08-18, 12:10
Svar #69

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:47
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Nuvarande färg (blått) och storlek tycker jag är OK, men kanske kunde man få huvudrubrikerna att framträda tydligare om deras text gjordes [color=0000ff]kursiv[/color]? Varför inte prova...

2004-08-18, 12:10
Svar #70

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Ni har fel allihopa! Det var bättre före dessa förändringar. Är man konservativ så är man... När jag slog på Anbytarforum idag trodde jag ju att jag hade fått fel textstorlek.... Och det svarta är så avvikande att man automatiskt stirrar mera på dessa rubriker än på innehållet och inläggen. (Inte för att det egentligen spelar någon större roll, men..)

2004-08-18, 12:57
Svar #71

Janne Svensson

Om vi allihop har fel, så kan det bara vara Carl-Fredrik som har rätt...

2004-08-18, 13:17
Svar #72

Utloggad Anita Hjorth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2013-05-25, 16:07
    • Visa profil
Stackars Peter som ska reda ut detta! Personligen håller jag med Carl-Fredrik om att det fungerade bra som det var från början. Men som det är NU, är det i alla fall klart bättre än med det svarta!
Håller med Anders B om att länkar ska vara blåa.

2004-08-18, 13:36
Svar #73

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Jag håller med Carl-Fredrik och Anita; det var bra som det var! Texten skall inte vara svart och inte 'kursiv' heller, utan blå, och gärna något mindre än den är för närvarande. Tycker den ser litet suddig ut just nu!  
 
Mvh
Ann

2004-08-18, 13:49
Svar #74

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Janne Svensson, finns du ???
 
(citat från fredag den 02 juli 2004 kl. 10.45)

2004-08-18, 14:04
Svar #75

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Från Ordet är fritt /Av Janne Svensson/ - fredag den 02 juli 2004 kl. 10.27:    
Rune är alltid lika snabb att racka ner på andra, Elisabet är inte mycket sämre.
 
Hur är det nu ordspråken lyder? Jo:
- Man bör inte kasta sten, om man sitter i glashus.....
och:
- Den som gräver en grop åt andra, faller ofta själv däri....

2004-08-18, 15:07
Svar #76

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nu har jag återställt den normala ordningen - ser man enbart till listorna 'Senaste dygn/vecka' så tycker jag personligen (för mitt sätt att halka omkring där) att en så tydlig markering som möjligt [svart] var det som verkligen gav något mervärde; behålls färgen blå (som nog är ett måste då) så spelade det inte stor roll om det blev större/kursivt eller något annat..
 
Gick ändringen att göra enbart i listorna dygn/vecka vorde det ju en sak; men när detta även syns på startsidan, i sökvägen upptill, trädstrukturen osv. så blir det ju mest besvär av att avvika på något vis - det är alldeles tydligt.
 
Så nu får det nog vara för denna gång; vi får väl se vad som sker framöver. Anbytarforum skall få sig en uppdatering (ny version) i november planerar vi - och vad den innebär även utseendemässigt återstår att se..
-Säkert innebär det så mycket tekniska struligheter (verkar oundvikligt har historien visat :-) att det rent utseendemässiga nog får stå tillbaka för de tekniska funktionerna inledningsvis.
 
Slut på 'målarverkstan' för denna gång

2004-08-18, 16:36
Svar #77

Anders Andersson

Det är nyttigt att pröva något annorlunda ibland, men inget säger att vi måste vara överens om dessa inställningar. Den som har egna önskemål om färg (blått? svart? ljusgult?) och/eller typsnitt (till exempel om texten är suddig) bör definitivt pröva vilka möjligheter som finns att ställa in det i den egna webbläsaren.
 
Att Peter skall försöka ställa in detta centralt så att alla blir nöjda är ungefär lika vettigt som om programkontrollen på Sveriges Television ombeds justera ljudvolymen i sändningarna så att den passar varenda tittare från Kiruna till Ystad, på ölfik och på sjukhus, ung som gammal, dag och natt. Det finns volymkontroll på varenda TV-mottagare, och ingen ursäkt att inte använda den i stället.

2004-08-18, 17:05
Svar #78

GÖSTA ROSQVIST

Jag har visserligen inte hängt med i denna diskussion ända från början så jag vet inte exakt vilka länkar och rubriker m.m. det talas om (och jag har ingen större lust att ta reda på det heller).
Men det förhåller sig så att gamla typografer som jag kan det där med läsbarhet och de/vi använder uteslutande svart text på vit botten då texten skall vara optimalt läsbar!
Sen är det ju också så - återigen enligt typografin - att serif-typsnitt är tydligare och mer läsbar för det mänskliga ögat än sans serif-typsnitt!
Visst kan varje användare/läsare ställa in sin webbläsare för individuell optimalitet, men all konstnärlig utformning av webbsidor är på bekostnad av läsbarheten!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna