ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-19  (läst 2317 gånger)

2003-11-06, 02:18
läst 2317 gånger

Utloggad Elsie Ekstrom Martin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2010-03-28, 00:33
    • Visa profil
Hej Anbytarforum,
Som det märks har jag ställt nagrar ansvar till Blekinge, Bräkne Hoby forum idag.  Det gick langsamt att for fram mina uppgifter pa Anbytarforum.  Nu har jag sett att det finns tre inlägg.  Jag forstar ocksa att Anbytarforum ville har fore och efternam i användarnamn. Kanske var det mitt fel.  Mitt användarnamn har jag fott ifran Universitätet Minnesota.  Det är bara e-mart.  
Kanske kann ni ge mig nagon upplysning.
Mvh,
Elsie Ekstrom Martin  
Brooklyn Center, MN, USA

2003-11-06, 07:55
Svar #1

Bo Olsson

Mycket bra skrivet Carl-Fredrik Hanzon!  
 
MVH
 
Bo Olsson

2003-11-06, 09:11
Svar #2

Utloggad Urban Jönsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2023-12-08, 08:38
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u45708357/
Hej Elsie,
Du kan skriva in ditt fullständiga namn i fältet Användarnamn. De som har ett särskilt användarkonto på Anbytarforum skriver in det användarnamn de registrerat där. Med ett sådant användarkonto kan man använda en del extra funktioner på forumet.
 
Så skriv in ditt namn i fältet för Användarnamn, och din e-postadress i fältet E-post, så kan alla som vill komma i kontakt med dig i alla fall.
 
Med vänliga hälsningar,
Urban Jönsson

2003-11-26, 05:58
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Skulle man inte kunna tänka sig en avdelning här som t ex fick heta En bit av min släktsaga eller liknande?  
TV-serien Din släktsaga är ju lyckad, men där kan ju bara några få presentera sina berättelser. Här kunde man ju skriva om någon person i släkten eller händelse, som har berört en extra mycket och som man vill delge andra!
 
Mina släktforskarkursdeltagare tyckte det lät som en bra id?! Finns det några invändningar?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2003-11-26, 12:26
Svar #4

Utloggad Göran Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2012-11-20, 17:24
    • Visa profil
Det skulle nog fylla sin lucka för många. Kör på tycker jag!

2003-12-01, 18:29
Svar #5

Utloggad Berit Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2011-03-30, 10:43
    • Visa profil
Har den här hemsidan några cookies? Hur vet den vilka sidor man besökt (färgändring)?

2003-12-01, 19:55
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Berit, om du menar att länkar som man besökt får en annan färg så är det en funktion i webbläsaren. Mycket bra funktion dessutom.

2003-12-03, 00:36
Svar #7

Anders Andersson

Jo, en mycket bra funktion som många informationslämnare på nätet dessvärre eliminerar genom att föreskriva sina egna färger för bakgrund, text, obesökta länkar, besökta länkar osv. Själv har jag stängt av webbsidans färger och typsnitt under Inställningar, Accessibility eller vad det heter på swensko. Det blir enhetligare utseende så.

2004-01-07, 15:00
Svar #8

Utloggad Niclas Runo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-13, 11:49
    • Visa profil
Hmm  
Verkar vara lite problem med Nytt senaste veckan
Vad beror det på?
 
Use of uninitialized value in substitution (s///) at /usr/lib/perl5/vendor_perl/5.6.1/Net/HTTP/Methods.pm line 425. Use of uninitialized value in substitution (s///) at /usr/lib/perl5/vendor_perl/5.6.1/Net/HTTP/Methods.pm line 426. Use of uninitialized value in hex at /usr/lib/perl5/vendor_perl/5.6.1/Net/HTTP/Methods.pm line 427.

2004-01-07, 19:00
Svar #9

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Just det.. -det såg jag ju igår och skulle titta på, men så gick hela forumet ner sig i 20 minuter och jag kom av mig.
Jag skall ta och köra en reindexering av forumet, då är det stängt för inlägg ca 10 minuter, men det kan det ju vara värt..

2004-01-07, 19:25
Svar #10

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)


2004-01-12, 08:43
Svar #11

anders sjö

Nytt senaste vecka och nytt senaste dygn fungerar men när jag söker inlägg för de senaste 4 dagarna så kommer det inte upp något alls? Det går bra att söka efter inlägg från de senaste 1, 2 och 3 dagarna.
mvh Anders

2004-01-12, 12:26
Svar #12

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Denna funktion är alltid trög, 3 dygn (500 inlägg) tar sin lilla stund.. Men jag fick det nu att fungera även med 4 dygn (625 inlägg).

2004-01-12, 17:18
Svar #13

anders sjö

Jag använder ofta sök-funktionen och det brukar fungera bra även om det går lite trögt. För några år sedan var det problem om det var för många inlägg men det fixades.  
Jag testade en gång till och nu funkar det upp till 4 dygn men inte 5. Jag mailar en bild på hur det ser ut när det inte funkar.
mvh Anders

2004-01-16, 11:49
Svar #14

Per Jonsson

Jag tycker att det är enerverande att alla inlägg så småningom blir sökbara på vanliga sökmotorer. Räcker inte själva forumet? Man kan ju lägga ut olika termer i headen med metaspråk i stället, hur många som helst faktiskt. Är det någon mer än jag som tycker att det är jobbigt?

2004-01-16, 13:58
Svar #15

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nej, det är väl bra att efterlysningar man skriver når så många som möjligt. Vad är det som är jobbigt och enerverande med det?

2004-01-19, 00:48
Svar #16

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Diskussionen rörande vilken typ av teckensnitt som lämpar sig bäst för skärmläsning på webben har jag flyttat över till en egen rubrik - se Teckensnitt på webben.

2004-01-19, 06:44
Svar #17

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Det slår mig, att 90 procent av alla inlägg börjar med: Hej, eller Hej igen. Vore det inte enklare att slopa det? Mera pang på rödbetan så att säga. Det är ju inläggets innehåll man är ute efter. Eller?

2004-01-19, 08:06
Svar #18

anders sjö

Pang på rödbetan!  
Jag har fortfarande problem med sök inlägg. Senaste veckan har gränsen, för hur långt tillbaka i tiden det går at söka, varierat mellan 3 och 6 dagar. Nyss funkade det att söka efter inlägg från de senaste 45 timmarna men inte 50. Jag har provat på olika datorer.
mvh Anders

2004-01-19, 11:48
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Crister!  
 
Skämtar du eller menar du verkligen allvar??

2004-01-19, 13:06
Svar #20

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Fråga till Peter (eller någon annan som vet):
 
Hur lång tid har man på sig att ändra sina inlägg efter postning?
M v h
Jens

2004-01-19, 13:19
Svar #21

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Upp till en timme numera har jag för mig..

2004-01-19, 13:38
Svar #22

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Peter,  
tackar för snabbt svar!

2004-01-19, 14:29
Svar #23

Anders Andersson

Att 90 procent av inläggen skulle inledas med hej förefaller vara en klar överdrift, men i princip håller jag med Crister; hälsningsfraser hör hemma i privat brevväxling, inte i ett diskussionsforum som detta (som ju snarare liknar insändarspalten i en tidning). De tar bara onödig plats på näthinnan, och förmedlar ingenting genuint till läsaren genom att slentrianmässigt upprepas i inlägg efter inlägg. Samma sak kan sägas om att skriva under inlägg med namn; om formuläret fyllts i rätt så framgår namn och eventuell e-postadress redan av inläggshuvudet.
 
Däremot skadar det inte att med namn tilltala den vars inlägg man kommenterar, om det hjälper till att identifiera tråden i en längre diskussion med flera deltagare.
 
Därmed nu inte sagt att man bör ägna någon större möda åt att aktivt försöka ändra på andras vanor. Tids nog lär kommunikationsformen utvecklas åt det kompaktare hållet, och minoriteten anpassar sig till majoritetens skrivsätt. Att exempelvis skapa en funktion för att slå på eller av hälsningsfraserna i Anbytarforums gränssnitt vore nog att överdriva vikten av detta...

2004-01-19, 15:16
Svar #24

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Till Anders Berg: Jag skämtar inte. Det brukar vara ett par hundra inlägg per dygn. Scrollar man i huvudmenyn ser man att väldigt många av inläggen börjar med hej eller liknande fras.  
 
Personligen söker jag efter informationen i inlägget och det blir lite jobbigt med alla hej. Anders Andersson och andra ovan, är ju inne på samma spår.  
 
I andra forum, som jag besöker, har listmedlemmarna slopat hälsningfraserna. I flera fall gör man dessutom så, att eventuellt tack placeras längre ner i text. Just för att inläggets verkliga innehåll snabbt ska ses.
 
Jag hade inte för avsikt att skapa någon debatt om detta. Var och en gör naturligtvis precis som den vill.

2004-01-19, 15:26
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Så låt då de som vill hälsa göra det, det hör till vanlig hövlighet, och de som inte vill får givetvis låta bli! Av alla märkliga diskussioner tar nästan detta priset. Var det inte du Crister som talade om gnällspikar nyligen i ett annat sammanhang?

2004-01-19, 15:28
Svar #26

Eivor Andersson (Ema)

Hej, Hej, Anders Andersson och Christer Lindström.
 
Jag tror inte ens att ni skall försöka att ändra på andras vanor.
 
Minoriteten kanske inte vill anpassa sig till majoritetens vanor heller.
 
Att hälsa gör man av artighet, om man är någorlunda social.
 
Man kan inte göra en färdig mall, hur folk skall vara. Vill man det skall man nog flytta till Peking.
 
Hälsar Eivor Margareta Andersson

2004-01-19, 15:53
Svar #27

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Förmodligen ligger väl här bl.a.(som Christer antyder också) en tanke att man lättare skulle se om inlägget är intressant eller inte genom att de inledande orden (som är de som syns i t.ex. senaste dygn) gav viss vägledning. Men det har nog konstaterats här tidigare att det knappast går att få fram det väsentliga med bara några få ord..
Möjligen kan jag tänka mig att om man vill avhandla ett lite ovanligare namn under någon sockenrubrik så kan man inleda sitt inlägg med namnet (som en form av rubrik) - men det är förstås fullständigt frivilligt. De som är intresserade av ett visst ämne eller område kikar säkert närmare även om det hela börjar med ett Hej!

2004-01-19, 16:03
Svar #28

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Eivor! Varför ska man flytta till Peking?
Det var väl onödigt fördomsfullt.
Jag kan meddela att de definitivt inte är stöpta i samma mall, de som bor i staden som eg heter Beijing.
Nu kom vi väldigt långt bort från ämnet, så nu tycker jag att vi åter koncentrerar oss på att byta anor!
Hej då!

2004-01-19, 16:11
Svar #29

Jan Svensson

Då det i regel finns flera personer som diskuterar under samma rubrik så är det väl lättare om man riktar sig till den som man ämnar svara, t.ex. Hej Christer. Ska det vara något att behöva haka upp sig på.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna