ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-05  (läst 2020 gånger)

2003-09-06, 09:44
läst 2020 gånger

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för ditt snabba svar Carl! Jo, jag vet hur jag väljer vilka inlägg som jag vill få som e-post och det fungerar utmärkt!
 
Men i vissa diskussioner stryps de facto inläggen efter ett tag, som tur är! Någon annan som märkt detta, eller är jag ensam om det? Det gäller inlägg från typiska frågesidor om CD-skivors eller databasers innehåll.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2003-09-06, 10:43
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag vet att denna funktion har brister; har för mig att de som tidigt i forumets historia har bockat för vissa underrubriker har fått det att fungera, medan den som idag försöker bocka för 'djupare' i katalogstrukturen inte får den möjligheten..
Men jag är rätt dålig på denna funktion, och varför inläggen stryps vet jag inte alls faktiskt.
 
Detta ämne passar nog bättre under Datorprogram och teknik: Nättidningen Rötter under lämplig (ny) underrubrik - så jag flyttar sedan över det dit istället..

2003-09-06, 11:25
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Bra att du flyttar frågan till lämpligt ställe! Jag såg det just efter att jag skickat frågan, men såg också andra frågor av teknisk karaktär ovan, så då lät jag det bero.
 
Jag är inte alls missnöjd med hur det fungerar, men tänkte att om det är en medvetet inlagd funktion, så kan det ju vara bra att veta när det slutar komma inlägg från en diskussion.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2003-09-06, 11:52
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hur hittar jag Lennart Snabbs fotografregister?
Har använt sökfunktionen i RÖTTER, men lyckas inte finna det! Har också bläddrat igenom Porträttfynd o otaliga fotosidor! Har för mig att jag sett en länk någonstans tidigare!?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2003-09-06, 11:54
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Typiskt nu fann jag det, när jag sökte på Lennart Snabb istället för fotografregister!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2003-09-06, 12:23
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jo, det registret når man i form av en pdf-fil som finns här. Jag bör lägga en länk i förtexten till Anbytarforum: Gamla bilder: Fotografer och atelj?er också ser jag..
 
Söker man något särskilt i Rötter så är alltid Innehållsförteckningen användbar; den är visserligen rätt omfattande och kommer nog att ses över efterhand, men söker man med CTRL+ F där på fotografer kommer man rätt på en gång.

2003-09-06, 15:37
Svar #6

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej
 
Angående att nya insändare stryps, så stämmer tidpunkten ganska bra in på när ens senaste insändare i en diskussion hamnar under äldre inlägg! Och alltså inte syns på första sidan. Efter att detta har skett så har jag aldrig fått någon ny insändare ifrån den aktuella diskussionen.
 
Om det helt är så här kan jag dock inte svara på men på mina insändare har det stämt.
 
Med vänliga hälsningar
 
Magnus Påhlsson
Rydsgård

2003-09-06, 16:05
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Då är förklaringen helt enkelt att när en ny arkivsida skapas, så får den inte samma adress (nummer) som diskussiones förstasida.
 
Den här diskussionen har t.ex. 268/18080 i slutet på adressen, medan närmast föregående arkivsida (t.o.m. den 23/2 2003) har 268/40236.  
 
268 är då huvudavdelningen Ordet är fritt och de andra numren är de enskilda diskussionerna. Äldre inlägg räknas alltså inte som en del av samma diskussion...
 
Ett annat fenomen är att om man kryssar för att man vill ha alla inlägg under en viss huvudrubrik, t.ex. Ordet är fritt, så får man inlägg från alla underrubriker som finns då (när man kryssar för huvudrubriken), men inte från de underrubriker som skapas därefter. Det är först om man väljer att få alla inlägg i Anbytarforum (och då menar jag alla) som man också får nystartade diskussioner (och då menar jag naturligtvis inte nyskapade arkivsidor - därifrån lär det inte komma så många nya inlägg...).
 
Åtminstone var det så tidigare innan jag började att abonnera på alla inläggen. Men det var ju en stund sedan, så det kan ju ha ändrats.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-09-06, 17:22
Svar #8

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Just det, någon hade detta uppe med mig för säkert över ett år sedan.. När inlägget hamnar i en arkiverad diskussion så försvinner kopplingen; detta är ju inte särskilt smart och vi får väl se vad/om det går att påverka denna funktion.
(Det senare Jörgen pekar på visar bara ytterligare att desa funktioner är långt ifrån perfekta tyvärr.)

2003-09-07, 12:08
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det finns dock den fördelen att när man fått svar på sin fråga om t ex Sveriges dödbok, som oftast kommer väldigt snart eller inte alls, så sl?pper jag få brevlådan i Hotmail fylld med alla kommande frågor!
 
I andra diskussioner är det däremot förtretligt!
Men då finns ju funktionen Nya inlägg. Om man är angelägen, så kollar man ju ibland o gör kanske ett nytt inlägg också.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2003-11-05, 00:27
Svar #10

Annsofi Sterner

Anbytarforum som samlingsplats för släktforskare, det är bra, i alla fall för väldigt många. Nu har jag gjort en sammanfattning av dom åren, ca fem år, där jag använt anbytarforum för att kunna komma vidare med forskningen om min släkt. Jag konstaterar att jag inte fått ett enda konkret svar som, lett mig vidare och som därmed kunde ha gett mig nya ledtrådar att forska vidare i. För jag kan inte tänka mig att alla avkommor till tidigare släktled i mitt förflutna har slocknat ut. Statistiken talar för att fler än jag forskar på mina anor, dvs. samma släktled eller väldigt nära ingift släkt. Kära släktingar, ni kanske inte tycker att anbytarforum är tillräckligt fint för er att etablera sig i och ge sig tillkänna. Jag har ännu inte hittat en insändare under tex mappen ”introducerad adel” och hit tillhörande borgarsläkter, som har ett tydligt ursprung i någon av dessa ätter. Än mindre har jag läst att någon person i dessa led kunnat ge sig tillkänna och delge eller ge någon ledtråd om anor som kunnat utvecklas. Skäms dom för sin historia och sina släktingar? Fast jag förstår samtidigt att dom inte vill utsätta sig för granskning av en massa ”bonnläppar”. I ärlighetens namn, dom flesta som bekänner sina anor här på anbytaforums sidor härstammar ur ett relativt enkelt ursprung. Att sticka ut med att söka anor utöver genomsnittets verkar inte vara något som passar in på anbytarforums sidor. Jo, om man är oäkting eller har ett enstaka ingifte (det ser då ut som ett misstag) bland finare släkter, då är det accepterat att sticka ut. Jag vill inte bli anklagad för mitt ursprung. Bara därför att mitt släktträd ser annorlunda ut än genomsnittets dito. Jag har lika mycket rätt till mitt ursprung som övriga, även om jag kan stoltsera med åtskilliga förgyllda stommar som pålats i svensk jord genom tiderna.

2003-11-05, 00:50
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Annsofi, kan det inte vara så att du kommit nära gränsen för vad som är rimligt med dina anor, och du därför inte har fått något konkret svar som lett dig vidare? Det har nog inte att göra med om anorna är fina eller ej. Inte tycker jag det är någon brist på diskussion om borgerliga och adliga släkter.

2003-11-05, 07:51
Svar #12

barbro söderman bsm

Hej Ann-sofie!
Jag som har hälften mer borgerliga (fina??) anor och hälften enklare (mindre fina??)måste nog säga att det varit tvärtom för mej. Det har varit svårare att komma vidare med de enklare anorna av många skäl. De finare finns ofta mycket bättre dokumenterade i olika sammanhang, de finns i släktböcker, Elgenstierna, uppslagsböcker, stadshistoriska böcker mm. De har haft yrken eller befattningar som gjort dem lätta att söka och dessutom är det i dessa släkter jag fått ovärderlig hjälp av andra på anbytarforum. Inom släkten har också funnits  nerskrivet mycket att gå vidare på en bra bit tillbaka.  
Sen är det så att när man kommer tillräckligt långt bakåt tror jag att inte heller andra har några bra svar alltid.
Min erfarenhet är alltså den motsatta.

2003-11-05, 09:14
Svar #13

Annsofi Sterner

Det går inte att bortse från det faktum att dom uppgifter som finns under mappen introducerad adel inte är några nyheter alls. Det är inhämtade uppgifter från redan tryckta källor, alltihop. Något genombrott på anbytarforum sidor har det inte varit vad beträffar den kategorin av släkter. Jag kan då upplysa Anders Berg om att jag hittat en massa uppgifter om min släkt, men inte här på anbytarforum. Det kan vara av värde för dig att veta, eftersom du inte verkar vara särskilt införstådd med, att i våra svenska arkiv finns det sådana mängder av outforskat material om ett stort antal släkter. För att nämna ett exempel, och då väljer jag min egen släkt. På min farmors sida har jag funnit flera nära släktingar i olika utgivna herdaminnen, ämnet haerdaminne som här i anbytarforum inte fått i gång någon större respons i någon av diskussionerna i detta ämne. Det är också så att vad som kommer fram i dessa forum inte alls speglar det gedigna omfång av outforskat material som förvaras i arkiven. Så där har du helt missat poängen i att släktforska. Eftersom du inte verkar ha en uppfattning om omfattningen av det jag just nämnde. Nu handlar också släktforskning om ekonomi och tid, åtminstone för mig.  
 
Att forska fram uppgifter ur arkiv, när det börjar handla om att kartlägga hundratals år och åtskilliga hyllmeter sådana kostar pengar. Jag har inte dom resurser som skulle behövas för att ta fram allt material som finns om farmors släkt. Det skulle kosta i tal räknat flera nollor och vara så pass tidsödande att jag här på anbytarforum i alla fall gjort ett försök att på ett smidigare sätt inhämta uppgifterna.  
 
Om du tycker att jag pratar strunt, så kan jag hänvisa till att dom uppgifter som är tryckta i utgivna herdaminnen från förr, har endast tagit med dom allra nödvändigaste personuppgifterna när det gäller ingiften för den aktuella prästen eller biskopen.
 
Resten av det material som ligger till grund för herdaminnen finns arkiverat och tillhör kategorin handskrifter och källhänvisning finns i flera tryckta herdaminnen till tex Linköpings stiftsbibliotek och Uppsalas stiftsbibliotek. Dessutom finns mängder av källhänvisningar till ”Carolina Redeviva”. Här finns mycket kvar att utforska, det kan jag gå i borgen för.
 
Sen återstår alla arkiv i Krigsarkivet.
 
Så försök inte antyda att det mesta om våra förfäder redan finns i tryckt eller utforskad form. Arkiven är ett så outforskat område vad beträffar våra förfäder som det bara kan vara. Vad jag nu nämnt gäller åtminstone min egen släkt som innefattar åtskilliga präster och en och annan biskop från förr.

2003-11-05, 09:41
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jotack, Annsofi Sterner, jag är synnerligen väl införstådd med att det finns mycket material i våra arkiv. Men du kan naturligtvis inte räkna med att folk ska leta i dessa relativt svårtillgängliga källor endast för att svara på dina frågor. Det får man oftast göra själv. En fråga på Anbytarforum är en chansning, och har man tur finns det någon annan forskare som intresserat sig för samma sak och dessutom gjort nämnda arkivforskningar. Det är inte något man kan förvänta sig att få ut av Anbytarforum!
 
Av ditt syrliga svar kan jag för övrigt tänka mig fler anledningar till att du inte får respons på dina frågor.

2003-11-05, 10:28
Svar #15

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Jag har varit en flitig deltagare i debatten om den introducerade adliga ätten Månesköld av Norge, och jag har i det sammanhanget redogjort för min härstamning från denna ätt. Vidare har det i denna diskussion av till exempel Cary Gustafsson redovisats arkivfynd som ändrat bilden av denna släkt. Har även sett diverse intresanta arkivfynd om andra ätter redovisade här.
 
Anders

2003-11-05, 10:41
Svar #16

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Annsofi!
Kanske det inte är några nyheter för dig men det kan vara av stor betydelse för andra med svar från redan tryckta skrifter.
Sedan undrar jag om det är kostsamt och tidsödande för dig att forska i arkiven, så måste det ju vara likadant för andra, det kan man inte kräva, men har man tur så kanske man träffar på andra som forskar i samma släkt och som redan gjort arkivutredningar.
Som nybörjare för 5 år sedan, visste jag ju inte ens om Herdaminnena, Matriklarna och andra källor man kan titta i. Där har Anbytarforum varit ovärderlig för mig. Det är en början för vidare forskning. Naturligtvis finns det många outforskade källor och här kan man få mängder med tips var man ska leta. Däremot ska man nog inte räkna med att få allt serverat.
Vad är det för svar du egentligen önskar här på Anbytarforum? Eller, vad är det du inte fått svar på? Visst skulle det vara guld värt om allt arkivmaterial fanns tillgängligt på internet tycker jag, men det finns ju ingen möjlighet till ännu, fast SVAR kanske kommer med en del domböcker, mantalslängder m.m. i framtiden, fast det lär ju inte täcka alla arkiv tyvärr.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2003-11-05, 12:39
Svar #17

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Kanske måste påminna om att Anbytarforum ju inte är något uppslagsverk - även om det efterhand förstås kommer att innehålla mer och mer lätt åtkomlig information..
Annsofi tar som ett exempel att avdelningen för herdaminnen [i första hand här] inte fått någon större respons. Men med den avdelningen (som jag rätt nyligen lagt upp för att frågor i ämnet skall kunna hållas på ett ställe) är väl tanken att man bl.a. skall kunna ställa frågor om innehållet från de som har tillgång till böckerna. -Det är alltså inte fråga om att en avdelning som den på något vis skall komma att innehålla samtliga uppgifter som finns i de tryckta källorna. (Sådana projekt med fler tryckta källor i nätform kommer kanske att bli aktuellt efterhand även här på RÖTTER.)

2003-11-05, 13:10
Svar #18

Essan Gradhman

Men tänk om RA och Landsarkiven kunde vara lika generösa som Ostindiska kompaniet som ständigt fyller på sin hemsida med nya scannade dokument. Tidigare lade även Vadstena landsarkiv ut gratissidor på hfl på sin hemsida. Men det är borttaget!  
Vilken reklam det skulle vara för RA, med scannde intressanta dokument att få ta del av gratis.....

2003-11-05, 13:33
Svar #19

Malin Lyktberg

En tanke som slog mig...kan det inte vara så att chanserna att hitta någon annan forskare som söker på samma anor, ökar om det finns många barn som är födda genom generationerna?
Min erfarenhet har iallafall visat sig att det är en fördel med anor som fött många barn...
Kanske har jag bara haft tur?
Jag kan tillägga att, jag bara har enkla anor såsom; statare, bönder och soldater i släkten.
Det är ju självklart en bonus att stöta ihop med någon som forskar på samma anor, annars har jag forskat fram de flesta av mina anor på egen hand, det är kostsamt, men det ger mig en kick varje gång jag finner något nytt-att forska vidare och beställa nya microkort
Ty jag kan helt enkelt inte sluta forska-jag är fast!
 
Vänligen; Malin

2003-11-05, 13:51
Svar #20

Karin Björkholm (Karin)

Malin Lyktberg, Förlåt en fråga ang. dina rader här ovan som jag just nu råkade läsa  [Jag kan tillägga att, jag bara har enkla anor såsom; statare, bönder och soldater i släkten ] skriver du.
 
ÄR inte alla människor lika mycket värda.Vem är du Malin?
 
Vänligen Karin.

2003-11-05, 14:51
Svar #21

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Annsofi Sterner skriver att Anders Berg helt missat poängen i att släktforska - samtidigt som hon säger att hon finner arkivforskning så pass tidsödande att hon försökt att använda Anbytarforum för att på ett smidigare sätt inhämta uppgifterna.
 
Ja, Annsofi har då verkligen förstått poängen med att släktforska - och poängen med Anbytarforum...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-11-05, 15:27
Svar #22

Utloggad Monica Warnstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2014-03-03, 13:19
    • Visa profil
    • www.warnstam.se
Hej!
Nu kan jag inte låta bli... måste helt kort lägga mig i den ganska märkliga debatten.  
Jag förstår precis hur Malin känner och inte är det någon värdering i hennes uttryck bara enkla.  
 
Anbytarforum har för mig varit en enorm källa till kunskap. Så många människor som här delger vad de har forskat fram. Generellt verkar släktforskare vara generösa människor, som gärna delger varandra vad de har kommit fram till. Det är ju sedan upp till mig att värdera källan eller att verifiera uppgifter mot källan.  
 
Det är helt frivilligt att besöka sidan, det är helt frivilligt att sända in förfrågningar och det är helt frivilligt att svara på andras frågor.
Jag försöker bara göra för andra vad jag önskar att andra vill göra för mig.
 
Så enkelt är det!
Monica

2003-11-05, 16:31
Svar #23

Karin Björkholm (Karin)

Hjärtligt Tack!  
 
Monica Warnstam.
 
Vänligen Karin Björkholm.

2003-11-05, 18:33
Svar #24

Malin Lyktberg

Som vanligt skall allt man skriver analyseras sönder!
Mitt inlägg var en mot-reflektion på tidigare inlägg i debatten...så hade man läst de tid. inläggen hade man förstått att det inte låg någon värdering i det jag skrev, dessutom hade jag för att undvika ev. påhopp, skrivit bara-bara!
Dessutom anser jag mig, definitivt inte vara förmer än andra ej eller dess motsats!
Så jag hoppas att detta är klargjort nu!
Och om man vetat 'vem jag är' så hade jag nog inte behövt lägga in ett förklarande inlägg!
Men som alltid finns det vissa som förstår vad som skrivs och menas och vissa som inte gör det, så kommer det alltid att vara...
 
 
/Malin

2003-11-05, 22:06
Svar #25

Christina Holmér-Gunnerfält

Min uppfattning är att man inom introducerad adel visst har nyheter och inte allt redan är tryckt, har genom släktforskning på min mans sida kommit ner till okända anor på morssidan  på 1500-talet, så allt är inte dokumenterat.
 
Tror säkert att alla vi adliga eller ej oavsett om man vet vem man är har både statare, bönder och oä i sin släkt.
 
Vore kanske intressant för oss alla som läser detta att veta vem du är så du inte behövt lägga in ett förklarande inlägg.

2003-11-05, 22:32
Svar #26

Christian Andersson

Hej Malin.
 
Du ska inte bry dig om vad Karin skriver, hon brukar fråga mig också vem jag är.  
 
Så Karin, jag härstammar från en av Sveriges  rikaste karlar (på 1600-talet) men också från hans dotterdotters sonsons sonson som var den fattigaste torparen i Rödeby skogar under förra hälften av 1800-talet. Alla mina framforskade förfäder är nog mig lika kära, jag håller inte den ene förmer än den andre. Det roliga med s.k. finare anor är väl att det går att komma ett stycke längre tillbaka än vad som annars vore möjligt. Och kanhända få fram lite mer uppgifter dessutom. Och så tycker jag det är lite häftigt med både en slavhandlare och en slav i släkten.  
 
Lite synd bara att de gamla adelsnamnen ska vara skyddade även om ätten är utdöd sen flera hundra år tillbaka. Jag skulle kunna tänka mig att heta exempelvis Stormhatt. Det är ju nästan lika fint som Andersson.
 
Appropå Andersson så skulle jag bra gärna vilja veta vem han var han Andreas som ska vara min farfars far. Jag tror han försvann åt Småland till. Han skulle nog vara speciellt värdefull för mej om jag bara fick fatt i honom.
 
Kontentan är väl att förfäder är väl inget man väljer själv, man får försöka stå ut med vad man hittar. Sen tycker jag att man knappast kan kräva att andra ska hitta dom åt en. Lite skoj ska man väl ha själv!
 
Och om ni tror att allt är ljug som jag skriver kan ni ju titta in på:
 
Springersläkten

2003-11-05, 22:49
Svar #27

Karin Björkholm (Karin)

Jag prenumererar på alla inlägg som görs här i Anbytarforum sedan 1999 vilket jag tycker är intressant.

2003-11-05, 22:51
Svar #28

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag prenumererar också på alla inlägg - och ser därmed inte bara de intressanta inläggen, utan även en del inte fullt så intressanta...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-11-05, 23:24
Svar #29

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Malin, du skriver att du bara har enkla anor såsom; statare, bönder och soldater i släkten.  
Men, Malin, bortsett från det faktum att dessa grupper är mycket intressanta och värdefulla att dokumentera, så är ju statarsytemet i stort sett ett 1800- och 1900-talsfenomen. Deras förfäder måste ju ha varit något annat, kanske bönder (de också) eller torpare, vilket ju inte är så egendomligt. Jordbruket var ju vid denna tid den klart dominerande näringsgrenen, som en avgörande majoritet av svenska folket hade sin utkomst av.  
 
Men torpbebyggelsen är ju även den av relativt sen ålder; när man kommer ner till 1600-talet var ju de allra flesta på landsbygden bönder, fast alla inte var självägande sådana. Det fanns ju både skatte-, krono- och frälsebönder, varav endast skattebönderna ägde sina gårdar. Men i verkligheten var det inte så stor skillnad. Egentligen var skillnaderna bara till vem man betalade skatten eller avraden, och att endast skattebondens barn hade garanterad arvsrätt (men vad hjälpte det, om man hade 10 syskon....). Och även krono- och frälsebonden kunde stiga i graderna och bli t.ex. sexman, nämndeman, häradsdomare eller t.o.m. riksdagsman (Och då tillhörde man verkligen bondearistokratin). Och man hade det garanterat fetare som frälsebonde på en stor frälsegård än som skattebonde på en liten skattegård. Så jordnaturen betydde inte så mycket som ibland görs gällande.
 
Men i Sverige kan man (till skillnad från förhållandena på kontinenten) inte säga att man har enkla anor som bönder. Till skillnad från de flesta kontinentala länder där all jord ägdes av krona, kyrka och adel, och bönderna endast var egendomslösa arrendatorer (och tidvis t.o.m. var livegna), har vi så långt vi kommer tillbaka i vår historia haft en fri och självmedveten (delvis dessutom självägande) bondeklass, som sett till att bevaka sina intressen. De svenska bönderna var politiskt en maktfaktor att räkna med, och kung eller adel, vilka växlade som tyngsta maktinstans, var ofta tvungna att ha bönderna på sin sida, för att kunna driva igenom sin politik.  
 
Ibland hör man ju talas om att de svenska bönderna levde i yttersta knapphet och fattigdom. Det är en sanning med modifikation. Bönderna var nämligen långt ifrån någon enhetlig grupp, vare sig socialt eller ekonomiskt. För där fanns hela skalan: från mycket fattiga som fick utkämpa en daglig kamp för att klara uppehället, till de rikaste storbönderna, som inte det mycket sämre en en genomsnittlig adelsman, ibland kanske t.o.m. bättre.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna