ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-07-24  (läst 1992 gånger)

2002-07-12, 19:56
läst 1992 gånger

Mikael karlsson

Dubbleringar av inlägg...
 
Detta med efterlysningar när det finns flera alternativ var man skall lägga en efterlysning..
 
Borde man inte kunna få lägga den på de ställen det kunde tänkas beröra...  
Varför bara på ett ställe?
Syftet måste ju vara att anbytarforum skall vara en hjälp för att komma vidare i sin forskning.
 
anbytarforum är ju välldigt bra när sakerna är någorlunda färska..
 
Jag tycker allt som rör socknar efterlysningar namn och länder ialla fall borde kanske meddelanden försvinna efter ca 6 månader...
 
Huga det är inte lätt o hitta i gammla meddelanden och se om det kanske finns något där redan...
 
Metodfrågor, Diskussioner, översättning och dylika saker bör ju ligga kvar...
 
Men i övrigt skulle det vara bra med lite upprensning...
Så kan man hellre lägga in nya efterlysningar...
etc
 
Micke

2002-07-12, 21:14
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Mikael, jag kan verkligen inte hålla med dig om att det behövs rensning bland socknar, namn och efterlysningar efter sex månader! Det är ju detta som är basen i Anbytarforum. Man måste kunna hitta gamla efterlysningar med sökfunktionen här till vänster. Översättningar, tramsdiskussioner och läshjälp samt bildfrågor däremot kan möjligen tänkas vara kandidater för rensning, om det blir nödvändigt.
 
Överskådligheten förbättras helst med en omorganisation enligt mitt förslag ovan. Det behövs ingen rensning för det.
 
Håkan skrev nyligen under Redaktören meddelar en anvisning om var man helst bör lägga en efterlysning. Det var bra, även om en omorganisation också vore lämplig. Problemet är att anvisningarna inte tydligt framgår. Bara namnet Efterlysningar, som dessutom står först, lockar direkt till sig många frågor som hellre borde varit under Socknar eller Släkter.

2002-07-12, 21:28
Svar #2

Mikael karlsson

Ja din ide är väll inte fel, som du nämnt innan mitt inlägg..
men sen vet jag inte om vi delar åsikt..
 
Gå in på Norge till exempel som jag är intresserad av, samtidigt som man har dålig kunskap på hur landet är uppdelat etc.
 
Och större socknar, hur orkar man läsa igenom allt möjligt där...
 
Sen är det ju så att många gånger flyter andra ämnen in i samma diskussion trams kanske och att man inte kör stikt efter upplägget..
 
men det är ju ändå så verkligheten ser ut...
 
sen är det ju så här att får du inte svar på en förfrågan ena gången kanske du får det ett år senare...  
 
Jag tvivlar starkt på att någon läser igenom en socken bara för att se om man kan hjälpa någon... om man själv inte har problem där...
 
Däremot ser man ju på tex senaste dygn senaste vecka...
 
Sen översättnigar är det konkreta översättnigar av ord så bör ju det vara kvar,, där bör ju inte vara så stora röriga diskussioner..
 
Mvh
Micke

2002-07-12, 21:33
Svar #3

Mikael karlsson

Ett tillägg eftersom man inte kan dubblera inlägg kan man ju inte återkomma med samma fråga ett år senare exvis...
 
Man är ju totalt låst då..
 
Men ok vi kan ju ha det så här så kan vi ju börja leta om 10 år när detta vart igång,, anser du fortfarande att det skall vara så här ?
 
Sen 6 månader var en ide,, kan vara ett år.. men någon rimlig begränsning borde det vara..
 
är det svarade riktiga utredningar borde dessa kunna lyftas ur och publiceras på särskild sida?  
över landskapet.
Mvh
Micke

2002-07-12, 23:03
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, jag kan hålla med dig, Micke, att regeln om dubblerade inlägg kan vara lite osmidig ibland. Vad gör ett extra inlägg i den stora mängden? Och visst ska man kunna återkomma med en efterlysning efter ett år, men då kan man ju kanske själv komplettera med någon upplysning som framkommit under tiden.
 
Men det tycker jag inte har något med rensning att göra. Mängden inlägg i sig är inget problem, om det bara är överskådligt. Och med allt större möjlighet att lagra stora mängder billigt på nätet så är kostnaden inte heller något större problem. (som Röttervän står man ju för kulorna här! )
 
En liten omorganisation och tydligare anvisningar, plus att vi alla använder sökningsmöjligheten så ska det inte vara något problem.  
 
En rensning av inlägg som berör pågående forskning kan jag inte förstå vitsen med. Tänk på att utredningar som du säger kan pågå under flera år genom diskussionerna. Det går inte att plötsligt ta bort allt före t ex 31 december 1999.
 
Översättningar liksom bildgåtor och läshjälp är mer av karaktären att man ställer en fråga och får ett svar, och sedan är det ärendet över. De har inget större värde efter att svaret är givet. Därför kan dessa möjligen tas bort, om det nu skulle behövas en rensning av någon anledning. Vad gäller översättningar kan ju heller inte Anbytarforum ersätta ett lexikon. Man kan inte förvänta sig att hitta alla latinska uttryck förklarade här t ex. Däremot är det bra att möjligheten finns att fråga.

2002-07-13, 00:10
Svar #5

Mikael karlsson

Ok jag delar dinna synpunkter bild frågor läshjälp,,
 
Men visst vore ett lexikon bra..på internet, men det kanske kunde organiseras bättre man gör ett för div länder och vanligaste ord Ex Engelska ,Latin, Norska. och äldre ord.
men kunde göras snyggt och ordentligt se på Släktdata deras engelska lexicon...
Behövde ju kanske inte vara en del av anbytar forum utan endast när det saknas..
 
men jag tycker efterlysningar till stor del har man fått svar eller inte fått svar efter lång tid så tycker jag detta är inaktuellt...
 
jag kan gå med på att släktnamn där kan man ju ha det då är det ju samma ämne sådant kan man ha kvar...
 
Annars kommer man som ny så lär ju någon några ändå ha denna informationen och kan ju dela med sig igen...
 
Men sen behövs uppstrukturering som du säger överlag...
 
Man skulle kunna tänka sig att är det en utredning som pågår i flera år,man byter info imellanåt,, jag har inte uppfattnigen att det är så mycket sådant...
 
Men man skulle kunna tänka sig att man lyfter ut det i en särskild avdlening då som inte skall bli raderad,,,,,
 
Man skulle kunna tänka sig att det blir automatisk utrensning efter låt säga 6 månader.
 
men att om några finner detta vara värt och ha kvar som löpande att man lägger under samma avdelning men en avdelning för all framtid
 
O jag tänker inte alls på kulorna det kostar med minne..
utan jag tycker saker och ting är så oöverskådligt till stora delar att det som är relevant och aktuellt försvinner i den stora mängden....
 
Och sen det klart man måste kunna få sätta in en efterlysning igen efter ett tag om man inte fått napp...
 
Mvh
Micke

2002-07-13, 09:38
Svar #6

Ingrid Bergström

Hej, Micke! Jag kan berätta för dig att jag i år har fått ett bra svar med en stor antavla på en fråga, som jag ställde 1999 under en socken. Jag har också någon gång fått svar på en gammal efterlysning i Rötter före Anbytarforum, när det var mera oöverskådligt, bara en lång följd utan uppdelning.

2002-07-14, 14:21
Svar #7

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Tack för alla tips, en del kanske kan bli verklighet, vi får se..
-Just detta med att försöka styra över från 'Efterlysningar' till 'Socknar' (som är en viktig del) har jag nu vänt på under Hälsingland - nu ligger Socknar först där, såväl i länkarna som i texten.. Dessutom har texten under efterlysningarna försetts med ett tilläg som bör kunna styra över en del till rätt socken istället (det länkas även dit för enkelhetens skull). Skall kika vidare lite på detta, säkerligen skall det även flikas in lite mera om att socknarna bör användas i första hand t.ex.. Jag håller också med om att ordet 'Efterlysningar' har en (alltför) stor attraktionskraft, men vi funderar på även detta.. En del av Anders ideér går kanske att realisera som sagt.
-Ändringen av detta förutsätter (tycker jag, för smidighetens skull) att samtliga* socknar och församlingar är upplagda under respektive landskap; ett arbete som förutom Östergötland nu är färdigt från norr ner till Hälsingland. Så denna 'reform' kommer att starta i norr och gå söderut kan man säga..
*) Inkluderar ej församlingar bildade från 60-talet och framåt.
 
För övrigt (apropå det här med dubblering av inlägg som Mikael undrar om) så finns det en befintlig diskussion Anbytarforum: Ordet är fritt!: Vad menas med att dubblera inlägg? där bl.a Håkan sagt en del om detta..  
:-P

2002-07-14, 20:08
Svar #8

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Mikael, du har fel när du tror att ingen går igenom hela socknar senare än efter 6 månader. När det gäller mina favoritsocknar (företrädesvis i Östergötland och N. Småland) går jag faktiskt då och då igenom vad som har sagts tidigare, ibland t.o.m. ända från början. Och påfallande ofta upptäcker man att det är ett eller annat inlägg som man har missat (semester kanske, eller bara jäktigt, så att man inte har haft tid). Och även i inlägg, som man faktiskt har gått igenom, kanske man via fortsatt forskning (man blir ju aldrig helt färdig med en socken) upptäcker att man andra gången man läser frågan, kanske har svaret, vilket man inte hade första gången. Detsamma gäller givetvis favoritsläktnamn osv.

2002-07-14, 20:27
Svar #9

Mikael karlsson

Jodå det är helt sant, att i sinna favoritsocknar går man säkert igenom,,,
 
Men det inte oftast så att du utnyttjar senaste dygn/vecka?
 
Sen låt säga att någon sitter inne med info i en socken som man kanske har utrett  
där går man ju inte in kanske och kikar på om man kan hjälpa någon...
 
Hadde det inte varit lämpligare att den som sätter ut efterlysningen tar ansvar för den ?
att har man inte fått svar rensas den bort..
men då kan man ju sätta in en ny?
 
Mycket är ju säkert klargjort och det som inte är det är det inte bättre den som eftersöker kommer med en ny?
 
Mvh
Micke

2002-07-15, 23:49
Svar #10

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Nej, jag håller inte med! Man (i varje fall inte jag) sitter inte alltid inne med alla sakuppgifter, så att man direkt/samma dag kan svara fullständigt och uttömmande på frågeställningarna. Ofta har man väl lite hum om det, men man vill för säkerhets skull gå tillbaka och kontrollera uppgifterna i sina anteckningar eller t.o.m. i originakällan. Alla har faktiskt inte färdigmatade databaser, så att man bara kan trycka på en knapp och få ut svar på allting. Ibland har man emellertid alla uppgifter, men har inte tid att gå in och svara just då. Alla har faktiskt inte det här med släktforskning som heltidsarbete eller heltidssysselsättning (Även om många av oss, övertecknad minsann inget undantag, ofta blir beskyllda för just detta). Det kan ibland gå veckor, någon gång t.o.m. månader innan man kan ge sig tid att svara. Det vore ju oerhört trist, när man går tillbaka för att hitta frågan, att upptäcka att den är bortraderad.
 
Men den främsta anledningen till att jag inte håller med dig, är att Anbytarforums socken- och namnavdelningar i sig är en förträfflig databas, som man kan gå tllbaka till, för att kontrollera sakuppgifter, som det annars kunde ta månader att hitta. Det finns ju t.o.m. utmärkta sökfunktioner! Oerhört praktiskt och Nyttigt! Men det hela skulle bli totalt meningslöst om man började radera inläggen i dessa avdelningar. I så fall blev man ju tvungen att själv kopiera allt, inte bara det man för stunden hade nytta av, utan dessutom allt man i framtiden skulle kunna ha nytta av (och det skulle bli mycket, det) och lägga det i en egen databas. Däremot skulle jag inte ha så mycket att erinra emot om man toge bort dessa vulgärdiskussioner, där man inte förmedlar något som helst faktainnehåll eller substans, utan i stort sett bara går ut på att man pucklar på varandra så mycket som möjligt, med alla tillbuds stående medel, företrädesvis de lumpnaste och mest ojusta.

2002-07-16, 01:14
Svar #11

Mikael karlsson

Carl-Fredrik  
 
Jag har förstått det att du inte håller med:-)
 
Men själv tycker jag det är oöverskådligt,
Och tar lång tid innan man kommer in i det.
 
Sen tycker jag väll så här att om det är nått man är intresserad av så kopierar man det ju...
 
Sen kan man ju alltid diskutera längden innan något tas bort..
Men jag tänker hur som helst inte argumentera med dig..
Vi har helt enkelt olika åsikt..
 
Sen hoppas jag inte du räknar in mig i de lumpnaste ojysta metoder ??
 
Men jag ger upp denna diskussion jag verkade hur som helst vara ett Ufo här..  
Jag var nog den enda som hadde denna åsikt :-)
 
Mvh
Micke

2002-07-16, 11:53
Svar #12

Essan Gradhman

Jag håller med Micke att det inte är bra nu! Men  
jag vet inte heller hur problemet ska lösas. Kan inte någon vettig person komma med en lösning så att alla blir nöjda....*S*
Förslag till förbättringar kommer ju då och då, men tas inte alltid upp av Peter eller Håkan, kanske p g a tekniska problem.  
Men visst ligger det mycket i Mickes förslag om att radera inläggen efter en tid. Då blir det ju de mest aktuella efterlysningarna som återkommer.
För ibland händer det att jag får svar på en frågeställning per e-mail och då ligger frågan kvar som obesvarad i Anbytarforum.
Stekheta hälsningar
Essan

2002-07-16, 11:59
Svar #13

Essan Gradhman

Carl-Fredrik!
Inte behöver du använda Anbytarforum som uppslagsbok! Varför inte göra som jag gör....ser jag att något eventuellt kan ha intresse för mig senare så kopierar jag över det till Word och samlar sen det i olika mappar t ex Graninge-Långsele, Släkten Gradman, Campenhausen, Lohrman o s v.....
Essan

2002-07-16, 12:52
Svar #14

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Som nämnts tidigare så är det ju bra om man 'svarar sig själv' under en gammal efterlysning som man fått besvarad från annat håll - det är ju ett sätt att undvika att någon till äventyrs försöker finna svar på något som inte längre är aktuellt..
Ett annat lämpligt förfarande då man har en efterlysning (obesvarad) som inte längre är aktuell, alternativt visat sig felplacerad/felformulerad är att skicka ett mail till mig att man önskar frågan bortplockad.. -Så länge den inte genererat några svar och frågan bara är en ren efterlysning (dvs inte innehåller antavlor/fakta som kan vara av intresse i forumet) så plockar jag regelbundet bort sådant när folk ber om det..
 
Visst kan man sedan önska att vi kunde få till en kronologisk sortering av alla efterlysningar, så de mest aktuella 'prioriteras' - men för det första lär det kräva stora arbetsinsatser och för det andra så motverkar det ju syftet en smula (även gamla efterlysningar skall ju synas och kunna få svar) - så någon generell bortplockning efter en tid kommer inte att bli aktuell.
 
Kan lika gärna säga något även här om det här med dubbleringar.. Det är helt klart bättre att man gör ett nytt inlägg i sin tidigare efterlysning då det gått ett bra tag utan respons, än att man lägger in flera nya.. -På så vis håller vi dessutom ned antalet efterlysningar. Då kan man ju även passa på att tillföra nya fakta i frågan.. Och som sagt, vill man ha frågan någon helt annanstans så kan man få den flyttad, men ännu bättre (och enklare för mig) är att den raderas så man får ställa den på nytt själv; på så vis dyker den ju också upp i senaste dygn/vecka på nytt - något som alltid brukar vara populärt..
 
Sedan kommer nog antalet inlägg under det svåröverskådliga 'Efterlysningar' att minska i takt med att jag inför bättre instruktioner och anvisningar för detta: se nu t.ex under Hälsingland och Östergötland - där har komplettering/ändring skett så att det som går verkligen skall styras till avdelningen 'Socknar' istället..

2002-07-16, 13:39
Svar #15

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Detta att det finns mycket och oöverskådligt material gäller väl allmänt inom släktforskningen, ingen har väl hävdat att allt historiskt arkivmaterial i landet är överskådligt och lättgenomträngligt. Jag tror dock inte att raderingar är lösning i någotdera fallet.
Jag ser främst ett stort problem med förslaget att man skall ta och spara allt intressant material själv. Det är det enkla faktum att man inte vet vad man kommer intressera sig för i framtiden. Om man inte har börjat med släktforskning är detta extra solklart. Det kan även finnas andra skäl till att man intresserar sig för områden man trodde var helt ointressanta, folk flyttade trots allt runt i landet, eller så kan det komma in nya personer i ens liv vars anor man kan vilja kika lite på. Jag tittar oftast igenom diskussiobner om nya socknar i min släkttavla efter hand att jag kommer in på dem.
Att gamla efterlysningar sedan kan behöva organiseras upp är en helt annan sak.

2002-07-16, 16:17
Svar #16

Mikael karlsson

Till Anbytarvärd Peter.  
ok jag skall dra mitt strå till stacken att imellanåt gå igenom minna efterlysningar etc
och begära att de tas bort när de inte gäller längre...
 
kan alla göra det se till o få bort sånt som inte gäller längre, då skulle ju allt bli så mycket lättare..
 
Tänk på den som kommer in i denna gryta om 5 år.. huga..
 
Till Anders Ryberg
Oöverskådligt material inom släktforskning finns det så mycket inte om man räknar riktiga källor..
att det kan vara svårläst, men det är en annan femma..
Men de hadde väll hyfsad ordning på sinna böcker för i tiden i alla fall..eftersom vi får ut så mycket av dem i dag tänker på kyrkböcker och skattelängder ..
 
Skall man gå efter böcker och internet då blir det ju ett hopkok,,,
 
Men sen är ju Anbytarforum ett otroligt välbesökt ställe,, och jag skulle tro att det kommer att växa bra mycket mer.
Vad säger Peter anbytarvärd om det ?
 
Hur ser det ut om 10 år? skall allt fortfarande sparas? om 100? .
 
Varför inte försöka fixa något som är hållbart i all framtid?
 
Det är ju så otroligt mycket inlägg,,
 
Folk kommer och går inom släktforskning som inom alla fritidsaktiviteter...
 
Men som sagt jag skall inte Älta:-)

2002-07-16, 16:28
Svar #17

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:47
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Varför inte lägga till Socken okänd i sockenlistan, precis som det redan finns Landskap okänt? Då kan det ju inte vara någon tvekan om vad som gäller - inte ens för den som inte läser instruktionerna.
 
Rubriken Efterlysningar ändras då till Äldre efterlysningar. Nya inlägg kan fortfarande göras i de gamla diskussionerna, men inga nya diskussioner kan skapas.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-07-16, 20:12
Svar #18

Eva Leksell

Nej, ta inte bort möjligheten att lägga in en efterlysning direkt under landskapet. Det skulle kanske fungera för till exempel Västerbotten med ett fåtal stora socknar, men inte för det folkrika landskapet Skåne med flera hundra  socknar. Mina personer där flyttade i alla fall ofta över socken- och församlingsgränserna. Vilken skulle man då välja? Inte passar Okänd socken heller. Nu förutsätter jag att det inte handlar om patronymikon utan om släktnamn, men inte så specifika att de  passar in under rubriken Släktnamn.

2002-07-16, 23:14
Svar #19

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Essan!
 
Jag gjorde så till en början, men eftersom jag är intresserad av så många socknar (så gott som hela Östergötland, stora delar av norra Kalmar län, något i Norra Jönköpings län, Södra Närke samt Stockholm), något i Tyskland, många släktnamn plus valloner m m, blev det till slut så mycket material och så många filer att det ändå blev enklare att använda anbytarforum som det var, beroende på att där fanns bättre sökfunktioner.

2002-07-16, 23:33
Svar #20

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Dubbleringsanhängare!
 
Det finns flera anledningar till att bibehålla nuvarande system (alltså nej till dubbleringar), åtminstone som grundprincip. Sedan kanske man i praktiken ändå kan kosta på sig en viss generositet i frågan, och ibland se genom fingrarna. Någon gång kan det faktiskt vara befogat att man efterlyser en person både under socknar och under släktnamn. Men då kan man ju faktiskt variera texten lite grand, och anpassa den efter rubriken, så att det inte är ett exakt likadant inlägg. (Det har t.o.m. jag gjort någon gång). För det är ju så oerhört tjatigt och tröttande när man under socknar samma dag hittar exakt samma inlägg i socken efter socken. Och jag tror personligen inte att det är så många, som dagligen bara slår upp en enda socken, utan att åtminstone snegla på grannsocknarna.

2002-07-16, 23:55
Svar #21

Essan Gradhman

Carl-Fredrik!
Vill du skicka mig din e-mailadress?!?
Jag har en del i Östergötland och kanske kan du hjälpa mig!
Mvh
Essan

2002-07-17, 11:42
Svar #22

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Rör inte RÖTTER!
Det är väl alldeles utmärkt att gamla efterlysningar, svar och diskussioner ligger kvar till eftervärlden, så länge det finns plats!
 
Därefter kan en tvungen sollning göras genom att ta bort sådant som inte är direkt kopplat till släktforskningen. Vill någon ta bort sin inaktuella efterlysning, fråga eller inlägg så går ju det bra. Men en efterlysning eller fråga som är obesvarad blir ju aldrig gammal!
 
RÖTTER är en minst lika viktig källa till kunskap som Släkthistoriskt Forum, Släkt och Hävd, Elgenstierna, osv. Nej, bättre genom dess sökbarhet!
 
Tack alla som bidragit och jag hoppas att många fler i framtiden får nytta och glädje av dessa gamla bidrag!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2002-07-17, 11:50
Svar #23

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Inte sollning, men sållning! Nu till badet för solning!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2002-07-18, 19:12
Svar #24

Lotta Nordin

Även jag tycker att gamla efterlysningar och svar ska ligga kvar. Anbytarforum är ju som sagts ovan, en databas som är utmärkt att söka i. Och man vet ju aldrig när man råkar hamna på samma spår som redan tagits upp tidigare.  
 
Däremot så tycker jag att redaktör och anbytarvärd ska vara konsekventa när det gäller att se till att Anbytarforums regler följs.  
Det jag främst tänker på är anonyma inlägg. Överallt där det görs anonyma inlägg får inläggsskrivaren ett påpekande om att detta inte är tillåtet eller också raderas inlägget ifråga, utom under Etniska grupper/Resande. Varför? Jag har inte sett någonstans att den diskussionen ska vara undantagen från reglerna. Dessutom är, enligt mitt tycke, anonyma inlägg inte särskilt trovärdiga. Det finns också under den rubriken väldigt många inlägg som inte har ett dugg med rubriken eller släktforskning att göra. Varför raderas inte dessa?  
 
 
Detta inlägg har jag nu låtit bli även första inlägg i en av mig nyskapad rubrik Ordet är fritt!: Anonyma inlägg under 'resande' - det kom att bli ganska mycket debatt om just detta i två diskussioner samtidigt, därför gjorde jag på detta vis.. /Peter  (Därför står också Lottas namn här ovan utan länk till hennes profil.)

2002-07-19, 15:13
Svar #25

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Är det bara jag som upplever det som ett problem att avdelningen Landskap blir så ohanterligt stor om man inte hinner kolla senaste inläggen så ofta? Ibland hinner jag inte kolla förrän efter 10-14 dagar. Man kan ju ha varit bortrest t ex. Om jag då söker på inlägg sedan min senaste sökning, vilket i sig är en förträfflig funktion, så kan det ibland finnas för mycket för att jag ens ska få fram alltihop. Det tar en evig tid trots kraftfull dator och bredband, och ibland har ändå trädet med inlägg kapats innan det var färdigt.
 
Då får man sätta sig och söka på en rubrik i taget, vilket ofta fungerar än om det kräver lite fler handgrepp. Men även med denna metod blir ibland Landskap för omfattande om det gått för lång tid. Återstår bara att ta fram sina favoritlandskap och läsa rad för rad och kolla datumen. Vilket tar TIMMAR eftersom efterlysningarna inte är sorterade kronologiskt.
 
Jag påtalade detta i anbytarforums barndom och undrade om man inte kunde låta varje landskap bli en egen huvudrubrik, men fick då bara uppmaningen av Håkan Skogsjö att gå in och läsa lite oftare... Men det kanske inte alltid går! Snälla, kan ni inte försöka hitta en lite mer konstruktiv lösning? (Är för övrigt MYCKET glad för att Anbytarforum finns och läser verkligen så ofta jag kan!) Mvh Christina

2002-07-19, 15:38
Svar #26

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Christina, har du testat möjligheten att få epost med de senaste inläggen? Eftersom du är Röttervän kan du ange precis vilka landskap och andra grupper som du är mest intresserad av. Då är det enkelt att när du har tid att bläddra igenom inläggen i din epostkorg. För att inte bli störd av dessa brev hela tiden kan man sätta upp en egen mapp för dessa dit de dirigeras. Det brukar gå i de flesta epostprogram. Ämnesrubriken, t ex sockennamnet, finns i epostens ämnesrubrik och därför sorteras breven så man får alla inlägg om en viss socken i ordning. Mycket smidigt att snabbt bläddra igenom och läsa eller skippa många inlägg.

2002-07-19, 16:06
Svar #27

Karin. A. Björkholm (Karin)

[color=aa00aa]Smidigt,var rätta ordet.Just så har jag gjort sen mitt 'inträde' i Anbytarforum 1997-98.Läsa,skippa,spara och det har fungerat alldeles utmärkt.Hittilldags.
 
` Karin Björkholm[/color]

2002-07-24, 10:17
Svar #28

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Under rubriken Varför anonyma inlägg under 'resande', har det framkommit att någon har använt sig av någon annans identitet och skrivit i hans namn. Det tycker jag iallafall är skrämmande. Välkända besökare här och även nya besökare kan ju få en massa ovett och felaktigheter tillskrivna sin person. Hur ska man komma åt detta problem. Att logga in med ett lösenord och egna namnet gratis(ev.med ett tilläggsnamn om man har ett namn som är vanligt) vore väl inte helt fel, eller? Det kanske är ett administrativt problem, vad vet jag.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-07-24, 13:56
Svar #29

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Falska inlägg skall ju naturligtvis tas bort - men då Rune i detta fallet påpekat hur det ligger till så blir det underligt om det falska inlägget tas bort nu..
Har man användarkonto (som i detta fall) så kan man ju alltid se om det är någon annan som gjort inlägget, men det kan lätt missuppfattas ändå; inte tänker man direkt på hur avsändaren står skriven - i senaste dygn t.ex framgår bara namnet, så den vägen upptäcker man det inte alls.. Och för någon som inte känner till vilka som har användarkonton eller inte så finns ju inga skäl att tro att något är falskt; så där kan skadan bli stor om desinformation skulle spridas och inte upptäckas/plockas bort snabbt nog.
 
Det enda raka för att slippa sådant här helt är förstås som många påpekat att man bara får använda Anbytarforum som registrerad användare - men hur en sådan ev. omdaning skulle gå till/vara genomförbar/vara önskvärd överlåter jag åt Håkan eller Carl att resonera kring..
 
Ta alla gärna del av Teds senaste veckobrev, jag tror vi snart skrämmer bort folk från Anbytarforum när det som syns mest här stundtals är en massa bråk.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna