ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-25  (läst 1673 gånger)

2002-04-08, 16:52
läst 1673 gånger

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Anders!
Du har säkert rätt. Men iden Präster på Gotland var god. Jag får väl fortsätta dom vanliga vägarna och hoppas på en ändring i framtiden.
Med vänliga hälsningar Sari
 
Ps Kanske har anbytarvärden Peter något att tillägga eller ett alternativ Ds

2002-04-17, 12:16
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Vad är det för ett gräsligt typsnitt som idag har införts i inläggens namnrubrik (blå text). Förutom att texten ser amatörmässig ut är det mycket ojämna intervaller mellan bokstäverna. I synnerhet bokstaven t hamnar för långt fram och kolliderar obönhörligen med efterföljande bokstav. Äver bokstaven r förefaller komma för långt fram. Men på andra ställen är det däremot så långa intervaller mellan bokstäverna att man först uppfattar ett ord som två. Vad är detta? Är det en tillfällig nödlösning, eller kommer detta vedervärdiga typsnitt att kvarstå?

2002-04-17, 12:19
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Märkligt..... Så fort jag skickat inlägget blev typsnittet normalt igen. (??!) I så fall: Bortse från ovanstående inlägg! Eller radera det!

2002-04-18, 08:45
Svar #3

Hans Tåhlin

Till ansvariga för Anbytarforum!
 
Har ni plötsligt ändrat till ett betydligt mindre typsnitt, eller är det min dator, som fått fnatt.
 
På sätt och vis är det nya typsnittet bra, eftersom det får rum mer på skärmen, men å andra sidan är det svårt att tyda i översikten, hur inläggen börjar (vilket ibland kan tjänstgöra som en liten aptitretare för att öppna ett visst inlägg).

2002-04-18, 11:00
Svar #4

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 10:40
    • Visa profil
Hans
 
jag har inte märkt någon sådan förändring över huvud taget. Jag använder numera IE 6 och det ser likadant ut som det gjorde i v. 4 och 5. Kolla inställningarna i din webläsare, Visa->Textstorlek.

2002-04-18, 11:54
Svar #5

Hans Tåhlin

Hej Bo och tack för tipset!
 
Det fungerade perfekt. Vad jag dock inte kan begripa är, hur det kommit sig, att ändringen av textstorlek ägt rum till synes utan min förskyllan. Men det är en annan historia.

2002-04-25, 12:30
Svar #6

Kent Olausson

Hej
Vad har hänt ???????
 
När jag går in och tittar på nytt senaste dygnet så får jag hela resultatet fult med obegripliga Wingdings tecken !! Har testat med 2 datorer och olika uppkoplingar samma resultat i båda.
Kent Olausson

2002-04-25, 13:24
Svar #7

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Kent
 
Hade exakt samma problem för en timme  
sedan. Men  
när jag nu återkommer så funkar allt igen:
Vet Peter K. vad som hände??

2002-04-25, 16:17
Svar #8

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nej, jag har själv upplevt vissa underligheter i forumet de senaste dygnen, förkrympt text, märkliga teckensträngar, tillfälliga indikationer att diskussioner/inlägg inte funnits kvar m.m.
-Men något bra svar har jag inte på varför det är så här, intressant att jag inte är den enda som upplever något..
Just 'Senaste dygn' uppenbarar sig ofta med endast en liten knapp Visa endast text synlig.
Nytt för mig är också att när jag klickar Uppdatera/refresh på en sida så kommer jag obönhörligt till huvudsidan för 'Ämnen' hela tiden, så var det inte tidigare.

2002-04-25, 16:58
Svar #9

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 10:40
    • Visa profil
Även jag har observerat förändringen av uppdateringen, så som Peter nämner här ovan. De andra fenomenen har jag dock hittills varit förskonad från. Nuvarande webläsare är Explorer 6, om nu det kan spela någon roll.

2002-04-25, 17:39
Svar #10

Karin A Björkholm (Karin)

Varför ligger meddelandet ovan torsdag den 25 april 2002 kl. 16.17: under rubriken Ordet är fritt Anbytarforum och inte under Ordet är fritt Denna hemsida?
Där låg det ju när det sändes ut till RÖTTERs VÄNNER}

2002-04-25, 20:15
Svar #11

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Även jag kommer alltid till huvudsidan för Ämnen när jag gör refresh vilket inte var fallet tidigare.

2002-04-25, 22:16
Svar #12

Utloggad Bertil Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2010-05-26, 19:39
    • Visa profil
Kära nån
Jag kollar Rötter varje kväll, men har aldrig råkat ut för vad de beskrivit i tidigare insändare. Kan det bero på att Win är uppgraderat och att Rötter inte är anpassat till senaste Win?
Själv har jag Win 98. och Explorer. Skitbra.
M.V.H.
Bertil

2002-04-25, 22:25
Svar #13

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Svaret på Karins fråga är helt enkelt att jag flyttade över de två inlägg som först låg under en rubrik som heter Denna hemsida.. Avsikten är att försöka hålla allt som gäller själva Anbytarforum under denna rubrik med samma namn.
 
Beträffande uppdatering/refresh av sidan via klick på menyknappen så verkar det helt klart vara något som ändrats någonstans, men om man istället högerklickar och väljer 'Uppdatera' så fungerar det som man är van vid, dvs man blir kvar på den sida som man uppdaterar.. (Gäller åtminstone Explorer 5 och 6..) Hur det varit tidigare om man trycker funktionen F5 vet jag faktiskt inte, men även den tar nu en till huvudsidan för 'Ämnen'..

2002-04-25, 23:17
Svar #14

Nina M. Nordby

Krusseduller...........etter å ha lagd en ny diskusjon under fritt ord gikk jeg tilbake til nytt senaste dygnet. Alt over headingen/logo består bare av masse rare tegn som noen også nevner ovenfor.

2002-04-25, 23:26
Svar #15

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jo, 'Senaste dygn' såg ut i den här stilen under ca 10-15 minuter till för en stund sedan :
 
<_?U -osv, osv.. -men sedan kom allt tillbaks. Jag har påpekat detta och annat för Håkan så får vi se vad som står dåligt till.. (Det verkar ju drabba åtminstone några av oss..)

2002-05-10, 16:31
Svar #16

Sten Kumlin

Hej Peter,
är det du som har förvisat den diskussion jag startade under Att skanna mikrokort till en för ett halvår sedan avsomnad och urspårad diskussion under namnet Inscanning av mikrokort, utan förvarning, utan hänvisning inte ens ett litet e-postmeddelande utan bara pang på? Jag hade ett sabla jobb att hitta den igen. Håkan Skogsjö brukar ju i varje fall tala om vad han gjort med diskussioner som han inte tycker passar eller så.
Att det finns ett stort intresse för den nya tekniken att skanna mikrokort/film märker jag inte minst på att jag får en hel del privat e-post i ämnet. Så att foga diskussionen till en gammal inaktuell sådan under nytt namn som man inte utan visst besvär hittar i stället för att göra tvärsom; lägga till den äldre till den nya som äldre inlägg om man nu vill sammanföra liknande sådana, det tycker jag är dålig stil faktiskt och väldigt  nonchalant mot en som har skickat in bidrag till Rötters vänner men det skulle vara det även mot en som inte bidragit.  
Jag lägger inte någon personlig prestige i detta för sådant är jag för gammal för men allmänintresset är stort och jag vill gärna dela med mig information utan att släktforskare ska behöva göra egna dyrköpta erfarenheter.
Hälsningar Sten Kumlin

2002-05-10, 17:09
Svar #17

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Hej Sten, beklagar att e-posten måste ha falerat; jag skickade meddelande till dig och två andra som förekommit i diskussionen.
Att jag lade den nya till den gamla var helt enkelt för att slippa ordna om allting i datumordning (den nya skall ju ligga efter den gamla). Dessutom tror jag det är bättre (med tanke på allmänintresset) att namnet på diskussionen startar med 'Inscanning' (eller möjligen 'Scanning') än att det börjar med ordet 'Att'.. Risken är väl annars att någon annan (som inte ser din rubrik) startar en ny diskussion om samma sak i framtiden..
(Men visst kan vi ändå döpa om den till ditt namn.)
-Beklagar som sagt att något gått snett med e-posten; normalt gör jag aldrig något om jag inte sett att e-posten gått fram..

2002-05-10, 18:48
Svar #18

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
Jag fick iallafall ett emejl från Peter Karlsson om att diskussionen hade flyttats...

2002-05-10, 19:01
Svar #19

Sten Kumlin

Ok, byt namn då men inte till inscanning utan Skanning av mikrofilm/kort. Att skriva inscanning är likadan misshandel av språket som när man skriver att man öppnar upp någonting.
Hälsningar Sten

2002-05-10, 19:20
Svar #20

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Visst skall det stå som du säger, jag vill inte bli delaktig i någon misshandel.. (Tack för påpekandet, jag hinner inte alltid reagera på alla detaljer - dom är många ibland..)
-Jag döper härmed om Inscanning av mikrokort till Skanning av mikrofilm/mikrokort - meddelas endast på detta sätt..

2002-05-21, 16:29
Svar #21

Lotta Nordin (Lotta)

Nu händer det mystiska saker i Anbytarforum igen. När jag för drygt en timme sedan försökte se inlägg sedan min senaste sökning, fick jag bara upp ett fönster där det sas att sidorna höll på att uppdateras och att jag skulle försöka igen efter 15 sekunder. Jag försökte åtskilliga gånger men samma svar dök upp. Däremot fungerade det samtidigt att söka på Nytt senaste dygn. Det tog ungefär 20 minuter innan allt fungerade igen. Märkligt!
 
Nu försöker jag få upp en sida med äldre inlägg under Bildgåtan/Läsproblem/Vad står det här?. Då kommer en sida upp med namnet Caudium överst och att filen inte går att hitta, och sidan möjligen blivit flyttad eller borttagen. Jag har testat med andra sidor för äldre inlägg, och dom fungerar alldeles utmärkt.  
 
Mvh//
Lotta

2002-05-21, 16:35
Svar #22

Lotta Nordin (Lotta)

Och nu ser jag att alltihop har blivit ombyggt. :-) Ok, så går det när man sitter med ett gammalt fönster öppet och försöker gå den vägen till äldre inlägg.
 
Mvh//
Lotta

2002-06-12, 20:35
Svar #23

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:30
    • Visa profil
Hej Jag har ett problem eller så är det något fel jag kommer inte in i Övriga ämnen har inte kunnat det sedan 4 juni. När jag trycker på uppdatera så går programmet ut till huvudmenyn, men jag kommer som sagt inte in i Övriga ämnen. Vet någon varför.
 
MVH Ulla

2002-06-13, 00:16
Svar #24

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

När du 'trycker på uppdatera' avser du antagligen att du klickar på knappen högst upp, dvs detsamma som funktionstangenten F5.. -pröva istället att högerklicka i det stora gula fältet (alltså inte uppe i det grå eller i vänsterspalten) och välj där i snabbmenyn du får fram alternativet 'Uppdatera' så ska vi se om det inte ramlar fram..

2002-06-14, 18:14
Svar #25

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:30
    • Visa profil
Hej Anbytarvärd.
I huvudmenyn valde jag uppdatera jag fick då besked på att ex övriga ämnen var uppdaterad 12 juni 2002 klockan 12:19. när jag klickade på övriga ämnen och kom in i den bilden valde jag uppdatera även där sedan sökte jag på datumet 12  juni 2002 ingen träff det verkar som om datumstämplingen inte fungerar på denna sidan. Har provat på andra sidor de fungerar som ska.

2002-06-14, 23:33
Svar #26

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det du beskriver nu låter som att det gäller ett inlägg som blivit antingen raderat eller flyttat. För om man t.ex flyttar på ett inlägg till annan plats i forumet så ligger ändå de klockslag för inlägget som du ser kvar där det ursprungligen ställdes..

2002-06-15, 08:33
Svar #27

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:30
    • Visa profil
Hej Anbytarvärd.
Just nu så kom jag in på övriga ämnen och kunde se vad som hade kommit in där. Jag försökte tala om för dig att trots att jag uppdaterade Övriga ämnen med uppdatera i menyn och som du var så snäll och talade om hur jag skulle göra så fungerade det inte.
Trevlig sommar önskar Ulla

2002-06-23, 13:08
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Vill ta upp ett långvarigt problem här på Anbytarforum. Under Landskap finns en avdelning Efterlysningar som enligt anvisningarna på samma sida ska användas om du vill efterlysa någon där du inte redan vet vilken socken som berörs.
 
Denna anvisning efterlevs inte alls. Det är inte så konstigt eftersom rubriken står först (före Socknar) och det ju är just en efterlysning som de allra flesta vill göra. Problemet är att säkert 90% av alla diskussioner under Efterlysningar bör enligt anvisningarna föras under en socken eller ett släktnamn, som har en egen avdelning Släkter, men nu hamnar i den helt oöverskådliga avdelningen Efterlysningar och snabbt försvinner i mängden. Det visas av att samma frågor tenderar att dyka upp i nya diskussioner utan att man visste om de tidigare.
 
Jag föreslår en radikal lösning! Stäng avdelningen Efterlysningar under varje landskap. Ange tydligt att det är Socknar man ska använda i första hand, och hänvisa till avdelningen Släkter när detta är mest relevant. För det fåtal fall där man vill efterlysa någon där man inte redan vet vilken socken eller släkt som berörs kan dessa läggas under Allmänt, som kan byta namn till Övriga diskussioner.
 
De diskussioner som pågår aktivt under Efterlysningar kan efter önskan från deltagarna flyttas till Övriga diskussioner, och alltså fortsätta där. Resterande får ligga kvar som Gamla efterlysningar där det inte går att lägga in nya inlägg.
 
Förslag på rubriker under respektive Landskap:
 
Efterlysningar - socknar
Efterlysningar - släktnamn (= länk till Avdelningen Släkter)
Övriga diskussioner (= gamla Allmänt)
Gamla efterlysningar
Läs om landskapet i nättidningen Rötter
 
Vad tycker ni om det här? Vad tycker redaktör och anbytarvärd? Detaljerna går förstås att fila på, men något måste göras åt djungeln under Efterlysningar. Ingen tjänar på att det är som idag, varken de som efterlyser eller de som försöker hitta i djungeln.

2002-06-25, 10:31
Svar #29

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
En komplettering till ovanstående förslag. Väldigt ofta frågas det om var en plats ligger. Dessa frågor flyter omkring lite här och var. Jag föreslår att det under varje landskap finns en rubrik Var ligger platsen? där sådana frågor kan samlas. Oftast är landskapet känt, men man vet inte i vilken socken en plats ligger. Inga underrubriker behövs, utan frågorna kan med fördel skrivas efter varandra.
 
Förslaget på rubriker per landskap blir då:
 
Efterlysningar - socknar  
Efterlysningar - släktnamn (= länk till Avdelningen Släkter)  
Var ligger platsen?
Övriga diskussioner (= gamla Allmänt)  
Gamla efterlysningar  
Läs om landskapet i nättidningen Rötter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna