ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-04-08  (läst 1605 gånger)

2001-10-16, 11:56
läst 1605 gånger

M Axman

Valbo socken
Söker information angående
Sigrid Carolina Johansson f 6/5 1886 i Gävle, gift med Jonas Emanuel Backman, f 5/6 1886 i Valbo, Inez Sigridsdotter Backman f i juni 1915 i Valbo. Jonas Emanuel Backman tillhörde Frälsningsarm?n på äldre dagar. Jag är brorsdotter till Sigrid och Inez min kusin.
M Axman

2001-10-16, 17:42
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
M Axman,
Den här frågan hör väl hemma under Landskap, Gästrikland, där både Valbo sn och Gävle stad ligger. Du får säkert bättre svar där.
Vänligen,
Olle Elm

2001-10-30, 15:30
Svar #2

Fridolf Olsson

Redaktör Elisabeth Thorsell får inte kritiseras i Anbytarforum, hur hårt hon än piskar med pekpinnen. Då kommer redaktörskollegan Håkan Skogsjö med STORA SAXEN.
 
Dataprogrammet Holger får inte kritiseras i Anbytarforum, inte ens skämtas lite lätt med. Då kommer Holgerförsäljaren Håkan Skogsjö med STORA SAXEN.
 
Det är tur att Håkan Skogsjö inte är meteorolog. Nu får vi i alla fall lov att diskutera vädret.

2001-10-30, 17:06
Svar #3

Rune Edström (Rune)

Hej Fridolf
Har du släppt nåt väder så det är det du vill diskutera? Vädret som är ute går nog ingenting göra åt, om vi pratar aldrig så.
rune

2002-01-28, 16:47
Svar #4

Utloggad Torgny Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2008-09-02, 19:22
    • Visa profil
    • www.torgnyhenriksson.se
Hur bär man sig åt för att få bort sitt användarnamn och lösenord när man har sökt i en publik dator, t ex på ett folkbibliotek? Det verkar som det ligger kvar efter att man har stängt web-läsaren och öppnar den igen.

2002-01-28, 20:01
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

För att slippa detta bör du i din profil (under Alternativ/preferenser) se till att bocka för även alternativet 'Tag bort min cookie när jag lämnar min web-läsare.' -Då tas din inloggningsinformation bort i samband med att du stänger web-läsaren.. -Du har endast en bock i första rutan såg jag; sätt en bock i nästa ruta också så bör detta problem försvinna.
-Vill man sedan ta bort all information om det man 'surfat' bland så kan man gott även tömma hela Temporary Internet files/Tillfälliga internet-filer mappen.. -speciellt när man varit på en 'allmän' dator.

2002-01-29, 16:12
Svar #6

Anette Engström

Hej. Jag har för ungefär en vecka sedan betalat in till Rötters vänner, men ännu inte fått något användarnamn och lösenord. Vad kan det bero på? Mycket att göra hos personalen?
 
Mvh
Ivrigt väntande
Anette Engström

2002-01-29, 19:12
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

Anette! Runt nyår är det alltid mycket. Om du i stället mejlar mig vilken dag du betalat ska vi nog lösa det.

2002-02-06, 14:12
Svar #8

Jonas Kuschner (Jonas)

Varför ligger Vallonsläkter och andra vallondiskussioner inte under avdelningen Etniska grupper. Räknas vallonerna inte till etniska grupper som funnits länge i Sverige? Något annat skäl?

2002-02-07, 09:58
Svar #9

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21992
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:09
    • Visa profil
Inte för att jag finner vallonernas placering här på Anbytarforum särkilt viktig (så länge jag bara hittar den), men med etnisk grupp avses väl en folkminoritet som i långeliga tider har hållits samman genom exempelvis sitt språk, sina sedvänjor och sina giften inom gruppen.
 
Vallonerna uppfyller knappast de ”kraven”, de integrerades snabbt och deras barn och barnbarn gifte sig med svenskar. Vi tusentals vallonättlingar av i dag har väl ingenting gemensamt förutom de gamla förfädren som råkade komma hit från ungefär samma ställe.  
 
Min franska är verkligen ganska kass och jag äter inte sniglar om jag slipper och karln är ursmålänning...    
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-02-23, 22:24
Svar #10

Utloggad Pierre Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Skulle inte vara fel om forumet var sökbart. Skulle vara mycket lättare att hitta som nybörjare.

2002-02-23, 22:25
Svar #11

Utloggad Pierre Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Sorry! Missade att det var sökbart!!!!!!!!!

2002-03-07, 15:17
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Arkiv X?
 
Jag abonnerar på inlägg från Anbytarforum per epost. I tisdags (den 5/3) kom det exakt femtio stycken klockan 23.27. Datumen när dessa femtio inlägg hade gjorts i Anbytarforum fördelar sig så här:
 
18/4 2001:  1 st
12/6 2001: 10 st
 7/8 2001: 20 st
 8/8 2001: 16 st
20/8 2001:  1 st
 8/9 2001:  1 st
 8/2 2002:  1 st
 
Jo, ni läste rätt: Alla utom ett var från förra året! Det äldsta var närmare ett år gammalt, och det yngsta en månad!  
 
Av dessa femtio inlägg är jag själv författare till ett. Jag vet med säkerhet att jag inte har fått det per epost tidigare, eftersom jag sparar mina egna inlägg. Övriga inlägg kan jag av förklarliga skäl inte säga om jag har fått tidigare, men det är väl sannolikt att jag inte har fått dem heller, när jag inte har fått mitt egna som kom samtidigt.  
 
Den stora frågan är naturligtvis: Var har dessa ebrev hållit hus under tiden? Har de svävat omkring i cyberrymden någonstans? Eller har de av någon oförklarlig anledning inte kommit iväg från Åland förrän nu? Det finns ju en gemensam nämnare för dessa försenade ebrev: De var alla inlägg från Anbytarforum. Några andra gamla ebrev med andra avsändare kom inte samtidigt.  
 
Men varför kom de först nu? Är någon det annan som abonnerar på inlägg från Anbytarforum och fick samma specialleverans  kl. 23.27 i tisdags?
 
Det finns ett misstänkt sammanträffande: Det gjordes ett inlägg i Anbytarforum den 5/3 kl. 22.28. Nästa inlägg gjordes först den 6/3 kl. 0.20. Under de två timmarna där emellan finns det inga inlägg. Inga har kommit per epost och inga går att finna om man söker efter inlägg i Anbytarforum. Under dygnet närmast före och dygnet närmast efter gjordes cirka 25 inlägg under samma tid.
 
Vad pågick under dessa två timmar? Inga nya inlägg, men utsändning av gamla...
 
Vad är det de säger i Arkiv X? Svaret finns där ute någonstans...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-03-07, 16:15
Svar #13

Lotta Nordin (Lotta)

Råkade ut för samma sak, 5/3 kom sex inlägg från Anbytarforum daterade ett i juni och fem i augusti 2001. Igårkväll kom dessutom ett till daterat i september 2001, och varför det kom först igår förstår jag inte för det har samma tider i brevhuvudet som dom sex första.  
Tittar man på huvudet i ebrevet så syns det att det är på Åland det fastnat så länge, närmare bestämt på balrog.alcom.aland.fi och när aragon.alcom.aland.fi fick det 6/3 skickades det och kom fram den 5/3. :-)
 
Mvh//
Lotta

2002-03-07, 16:19
Svar #14

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Att inga inlägg och annat finns för dessa två timmar kan jag förklara, hela Anbytarforum skulle ligga nere ett par timmar natten mellan den 5 och 6:e.. -Att webleverantören sedan lyckades förlägga stoppet så tidigt kan man ju beklaga, men allt kom igång igen så småningom, även om sökfunktionen fick 'lagas' kommande dag..
 
Beträffande mystiska mailutskick så har jag hört en användare som drabbats av liknande underligheter i vinter, intressant att det finns fler som får gamla mail.. -tyvärr har jag inget bra svar på detta just nu !

2002-03-07, 17:07
Svar #15

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det var alltså en programuppdatering på webleverantörens server som skedde; tydligen frigjorde den proceduren ett antal 'inläggsmail' som av okänd anledning suttit fast.
-Vi får väl se hur omfattande detta visar sig vara och så länge kan vi bara beklaga att man får sådant som kanske inte känns precis rykande färskt i inkorgen..

2002-03-07, 17:39
Svar #16

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-03-07, 19:57
Svar #17

Kerstin Eklund

Hej!
Hur gör man för att få abonnera på inlägg via e-post?
Mvh Kerstin

2002-03-07, 20:26
Svar #18

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Alla som är stödjande medlemmar i Sveriges Släktforskarförbund och dessutom med i RÖTTERS VÄNNER har möjlighet att registrera ett Användarkonto. En av flera fördelar man då får är att man kan få automatiska mail från de diskussioner man önskar..
Om bl.a detta kan man läsa mer under Förklaringar>[color=0000ff]Att komma igång[/color]> Skapa ett Användarkonto.

2002-03-19, 12:55
Svar #19

Mikael Wikman (Philippos)

Jag har ett flertal gånger försökt att ändra inställningarna i min användareprofil. För vissa ämnen har jag valt att prenumerera på underrubriker och vill nu göra vissa justeringar i dessa val, men varje gång jag försöker med detta, får jag bara upp en sida med ett felmeddelande. Jag har försökt via ett flertal datorer både hemma och här i universitetet. Jag har också försökt både med MSIE och Netscape. Vad kan detta bero av?

2002-03-19, 13:53
Svar #20

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Den typ av problem som Mikael har lämpar sig bäst att avhandla via mejl direkt med Anbytarvärden Peter, eftersom vi många gånger måste ha lösenordet för att kunna felsöka (och det är ju inte så bra att lämna ut här).

2002-04-03, 19:55
Svar #21

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I Anbytarforums ordningsregler står under rubriken Reklam:
 
Vi är restriktiva vad gäller reklam, både för varor och webbadresser.
 
Att länkar till ideella föreningars hemsidor har klassats som reklam har vi tidigare sett exempel på. Då borde väl också reklamgränsen ha passerats med bred marginal när man tipsar om sin egen bok och talar om var den kan köpas. Eller hur?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-04-03, 21:49
Svar #22

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jörgen, Jörgen, jag ville bara vara hygglig och svara på en fråga, men du har så rätt!  
 
Jag borde ha skickat ett privat mail till frågeställaren, men det är ju bra att vi har dig, som reagerar så snabbt på alla regelbrott!
 
Mea culpa, mea maxima culpa!

2002-04-03, 22:15
Svar #23

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Reagerar så snabbt på alla regelbrott...
 
Elisabeth, Elisabeth, i den grenen kommer jag aldrig att kvalificera mig till din division!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-04-03, 23:03
Svar #24

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Låt snytingarna stanna där nu; 1-1 blev det och ev. fortsättning tar Ni via mailen istället..

2002-04-05, 23:41
Svar #25

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej igen.
Det är sådant här som gör att jag inte längre tycker det är kul i Anbytarforum. Kanske jag är extremt känslig, men vi är ju vuxna människor. Det man inte vill säga öga mot öga, skall inte heller vara enklare ute på nätet bara för att vi inte ser varandra. Respekt är alltid respekt. Likaså artighet och ödmjukhet. Likaså att skriva med stora bokstäver, som kan uppfattas att någon skriker. Ja, jag har tagit en paus från Anbytarforum. Återkommer troligen eftersom jag försöker blunda för sådant här och enbart lyssna på mina släktforskarkompisar. För det är väl det detta forum är till för?
Mvh,
AnnBritt Sjödin

2002-04-08, 11:20
Svar #26

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Har en del präster i släkten och undrar var det är bäst att lägga frågor om dom, ska jag lägga upp det på släkter som jag gjort eller lägga upp en ny sida angående präster. Jag tycker det skulle vara bra med en enskild sida angående peroner som var präster (inte endast som yrke) , för att hitta andra prästforskare. Det brukar ju vara likvärdiga källor när det gäller prästerna. Hur ska jag bäst lägga upp det? Vad för rubrik ska jag använda?
För att det inte ska bli fel.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-04-08, 14:10
Svar #27

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag tror att det är bra att diskutera prästrika  
släkter under respektive släktnamn. Detta då  
personer i släkten även kunde ha andra yrken.  
Jag  
känner till en släkt där anfadern var präst, en  
av hans söner blev präst och en  
häradshövding,  
och en sonson blev kaparkapten. Jag har en  
känsla  
av att många inte gör omedelbar koppling  
mellan  
en släkt som diskuteras under rubriken  
präster  
och en kapare...

2002-04-08, 14:44
Svar #28

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Anders!
Vad jag menar är, att jag t.ex härom dagen var inne på kyrkoräkningar på Visnum, där hittade jag av en slump en av mina s.k  präster. Han har mig veterligen inget med Visnum att göra, men han stod medskriven där. Det finns säkert andra källor (kyrko-,riksdags-,socken-böcker och herdaminne m.m) där han finns medskriven och dom skulle man ju gärna ha reda på. Kanske går jag lite för mycket på djupet, men jag vill ha så mycket jag bara kan angående personerna jag forskar i. När jag och andra forskar på dessa källor kanske vi har ett speciellt utbyte av en sådan här sida. T.ex har jag prästernas riksdagsböcker under några årtal på 1600-talet som andra kan ha nytta av.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-04-08, 15:02
Svar #29

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej igen Anders!
Se bara under rubriken Yrke- Indelta soldater-, vad som skrivs där. Man disskuterar yrket i sig, söker personer och källor. Skulle man inte kunna ha en sådan sida för präster och kyrkan. Hoppas du förstår vad jag menar.
Med vänliga hälsningar Sari.

2002-04-08, 16:33
Svar #30

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag förstår mycket väl vad du menar, men jag vet inte om jag riktigt håller med dig, även om du har en poäng. Problemet är väl i grund och botten att till exempel kyrkoräkningar kan intressera personer av helt olika skäl. Jag tycker att det är bäst att fråga om personer under antingen deras hemsocken eller ev släktnamn, men det kan ju vara poäng att ha diskussioner av typen Präster på Gotland och Soldater i Gästrikland. Det bästa skulle vara om det kom igång en rejäl rapportering av tillfällighetsfynd här på Anbytarforum, kanske med hänvisning till diskussion där man kan veta mer.
 
Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna