ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-04-24  (läst 2090 gånger)

2001-03-07, 20:40
läst 2090 gånger

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Vi har gjort en del nya ändringar som sannolikt har satt funktionens minne ur spel. Men nu ska det förhoppningsvis fungera i fortsättningen. Jag beklagar de olägenheter som uppstått.

2001-03-08, 17:32
Svar #1

Utloggad Gunlög Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 08:15
    • Visa profil
Jag  har också haft problemen med att mina sökningar inte finns registrerade, utan jag har fått senaste 7 dygn i stället.
I dag fick jag inte det meddelandet, men ändå fick jag upp en massa gammalt när jag sökte efter min senaste sökning. Bland de inlägg jag fick upp var många (men lustigt nog inte alla) inlägg som jag läste i förrgår markerade som lästa.
Det verkar nog inte som om alla problem var riktigt lösta eller....?
Mvh Gunlög

2001-03-22, 16:56
Svar #2

Karin Jirénius

Hej!
Hur kommer det sig allt som oftast att inläggen man skriver inte kommer fram?
Hälsningar
Karin

2001-03-23, 05:58
Svar #3

Carola Ulups

Hej igen
 
Nu är det ganska knepigt. För ca 10 min. sen skrev jag ett inlägg här om att det problememt har jag aldrig stött på men att jag såg häromveckan en under rubriken Greta Garbo som undrade varför hennes inlägg togs bort. Men vad som hände när jag skrev mitt inlägg för 10 min. och det inte kom fram, vet jag inte. Har aldrig hänt förut.
 
MVH Carola

2001-03-23, 11:40
Svar #4

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det här problemet är nytt för mig. Men det är svårt att gissa någon orsak eftersom ”symptomen” är ganska diffust beskrivna. Själv har jag har aldrig råkat ut för detta. Under kändisar har jag raderat ett par inlägg från personer som uppträdde under falskt namn (dock inte under Greta Garbo), men då har inläggen först legat ute på Anbytarforum en stund, ofta några timmar, innan de tagits bort.

2001-03-24, 07:30
Svar #5

Carola Ulups

Håkan
När jag tänker efter så kan jag mycket väl har gjort fel själv när jag skrev mitt första inlägg. Det var kanske lite för tidigt på morgon och jag tryckte fel. Har aldrig stött på några problem med mina inlägg förr så det var säkert så att jag tryckte Ångra istället för Skicka inlägg.
 
MVH
Carola

2001-03-24, 14:30
Svar #6

Linda Wickstrom

hej Hakan !
Jag skrev ett inlagg for ett par dagar sedan som det tog ett bra tag innan det visade sig i forumet. Det vill saga minst 5 minuter. Trodde forst att det inte hade kommit fram sa att saga, men nar jag kollade uppdateringar senare pa dagen fanns det dar...
knepigt...

2001-03-24, 20:26
Svar #7

Bertil Berglund (Berra)

Linda,
Nyfiken som jag är måste jag fråga varför Du inte använder å,ä,ö?
Har det att göra med Ditt tangentbord?
MVH
Bertil

2001-03-25, 09:52
Svar #8

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Hej!
Jag råkar ut för samma sak nästan varje gång när jag skriver inlägg. Detta fenomen har kommit efter Anbytarforum uppgraderades. Jag har anmält detta några gånger till Håkan Skogsjö. För mig har några inlägg helt försvunnit, och det tar alltid lång tid innan jag kan se om inläggen kommit ut på Anbytarforum. Kan det ha att göra med datorn?
MVH/Marianne

2001-03-25, 11:34
Svar #9

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
När ni kollar om ett inlägg har publicerats ska ni göra detta i den diskussion där ni skrivit inlägget. Finns det där så är det publicerat, så enkelt är det (och det ska publiceras omedelbart efter att ni skickat i väg det). Det är också det enklaste, eftersom ni är kvar i diskussionen också sedan inlägget har skickats.
 
Nytt senaste dygn/vecka uppdateras inte omedelbart utan först efter några minuter (Nytt senaste dygn var 5:e minut, Nytt senaste dygn var 17:e minut). Denna ordning tillkom inte när Anbytarforum uppgraderas utan senare under hösten. Anledningen är att spara systemresurser.
 
Ett orsak till att inlägg kan försvinna är att man klickar på fel knapp när man skickar iväg det (på Ångra i stället för Skicka inlägg - de sitter precis brevid varandra). Detta har inte enbart Carola vittnat om utan också andra. Så håll koll på muspilen innan ni trycker på avtryckaren...

2001-03-25, 21:27
Svar #10

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej!
 
Blir tvungen att sälla mig till den grupp som har eller har haft problem de senaste dagarna.
 
Jag har nu försökt ett 10-tal gånger att svara på ett inlägg under Länder/USA med titeln Cederqvist (Claesson) Anders Johan.
 
Jag trycker på Förhandsgranska/Skicka meddelande och absolut ingenting händer. Efter flera minuter trycker Back.
 
Jag har försökt med att rensa cache-minnet, rensa alla cockies och annan internet-historik samt startat om min dator. Det går helt enkelt inte att få in ett meddelande under den frågan.
 
Jag har också försökt svara på andra frågor efter detta vilket har fungerat utmärkt.
 
Mvh - Mats Högberg

2001-03-25, 22:14
Svar #11

Bertil Berglund (Berra)

De problem som ventileras ovan har jag aldrig råkat ut för. Jag använder Explorer 5.5
Vet ej hur Netscape fungerar men det borde väl inte ha någon betydelse vilket program man har, eller?

2001-03-25, 22:29
Svar #12

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Mats, tyvärr vet jag inte vad dina problem kan bero på. Själv skickade jag just ett inlägg i den aktuella diskussionen, och det gick hur bra som helst. Det skickades med Netscape 4.7, men det ska förstås inte ha någon betydelse vilken läsare man använder.

2001-03-25, 23:07
Svar #13

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej igen!
 
Jag börjar minstänka att det har med något tecken i texten att göra. När jag skriver en mening och trycker Förhandsgranska/Skicka meddelande så kommer nästa sida upp för att skicka, men när jag kopierar in texten som jag förberett som svar så går det inte.
 
Jag skrev om hela texten och försökte igen och då kom jag vidare. Tyvärr hade jag skrivit ett fel som jag korrigerade och efter det kom jag inte vidare igen.
 
Korrigeringen var USAäs till USA's.
 
Jag har inte ett svenskt tangentbord och får därför fuska mig till de svenska bokstäverna. Kan kanske ha något med det att göra. I övrigt har jag Internet Explorer 5.05 och jag har aldrig tidigare haft några problem på dessa sidor.
 
Nu ska jag göra ett nytt försök utan att korrigera.
 
Mvh - Mats Högberg

2001-03-25, 23:11
Svar #14

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Gick inte! Ger upp för idag!
Mvh - Mats Högberg

2001-03-26, 10:27
Svar #15

Karin Jirénius

Hej Håkan!
Det senaste inlägget jag skrev, som först inte kom fram var under Anbytarforum/Ordet är fritt!/Frireligiösa väckelserörelser.  
Jag gjorde på precis samma sätt, som jag gjorde med inlägget jag skrev några minuter innan (som kom fram). Det var precis samma procedur med förhandsgranskning o.s.v. som vanligt. Dessutom kollar jag alltid att det ligger där det ska innan jag går vidare, och det här fallet låg det inte där.  
Kan det vara så att systemet har fullt upp just då och inte klarar ta emot ytterligare ett inlägg, eller? Det är ju inte alltid det händer, utan kanske en gång av 10-20.
Vänliga hälsningar
Karin Jir?nius

2001-03-26, 21:00
Svar #16

Linda Wickstrom

Hej Bertil,
Bor England for tillfallet och dar har dom inte var svenska bokstaver pa sina tangentbord, sa enkelt var det...

2001-03-26, 21:40
Svar #17

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Linda!
 
Det är ju helt okej och lätt att förstå även om Du inte använder å, ä och ö. Om du iallafall skulle vilja använda dessa så går det att göra på följande sätt:
 
Håll ned den vänstra ALT-tangenten samtidigt som Du trycker en 3-siffrig kod på det numeriska tangentbordet längst till höger. (Observera att Num Lock skall vara på först). Släpp sedan upp den vänstra ALT-tangenten och tecknet skrivs in i texten. Nedan följer de nummer som blir motsvarande svenska bokstäverna:
 
134 å
143 Å
132 ä
142 Ä
148 ö
153 Ö
 
På samma sätt kan man få fram alla tecken, som t.ex.
 
145 ?
146 ?
154 ?
156 ?
164 ?
 
osv.
 
Har själv samma problem efter 17 år utomlands.  
I början är det lite bökigt att skriva med dessa extra-tryckningar men kontsigt nog så vänjer man sig och skriver alla dessa tecken utan att ens tänka.
 
Mvh - Mats Högberg

2001-03-26, 21:59
Svar #18

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Linda och Mats
 
Stämmer detta verkligen? På mitt tangentbord måste jag inleda varje siffersekvens med 0 (noll) innan jag skriver bokstavens kod.
Använder Windows 98, men det var likadant med Win95 och Win3.1
 
Mvh Bo Berndtsson

2001-03-26, 22:10
Svar #19

Bertil Berglund (Berra)

Hel Linda
Min nyfikenhet är stillad. Jag håller med Mats att det ändå är lätt att förstå. Jag menade inte inlägget som någon negativ kritik, men Du ser att man lär sig en hel del om man är nyfiken.
Ha det så bra på andra sidan kanalen hälsar
Bertil

2001-03-26, 22:37
Svar #20

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Bo!
 
Jag använder numera Windows 2000 Professional, d.v.s. det som tidigare var NT, men jag har gjort på samma sätt i mer än 10 år, först med spanskt tangentbord och Windows 3.1, 3.11 samt 95. Nu sista året med belgiskt tangentbord och då först med Windows 98.
 
Om jag använder en nolla först blir det andra koder, som t.ex.
 
0134 ?
0143 
0132
etc.
 
Mvh - Mats Högberg

2001-03-26, 23:04
Svar #21

Eva Cumner

Hejsan alla!
 
Nu känner jag att jag vill lägga mig i samtalet lite eftersom även jag är en svenska som bor i England. Jag har windows 95 på min dator och jag har helt enkelt lagt till svenska alfabetet på min dator. Går man in på My computer, Control Panel, Keyboards, kan man där välja att lägga till ett annat språk än engelska. ÅÄÖ finner man då på samma ställe som på svenska keyboards. Det har i nederkanten kommit till en liten ikon som jag klickar på då jag vill skifta mellan de olika språken på keybordet. Enkelt och bra!
 
Med vänliga hälsningar
 
Eva Cumner

2001-03-26, 23:14
Svar #22

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Ja, detta är en bra metod som jag också använder men eftersom jag i jobbet hela tiden skiftar mellan 3 olika språk, alla med egna tecken och tangentbordens layouter är olika när det gäller tecken som parenteser, komma-tecken, kolon, semi-kolon, punkt, asterisk etc. så blir det för mig ibland ändå svårare att komma ihåg var jag är.
 
Mvh - Mats Högberg

2001-03-27, 12:33
Svar #23

Utloggad Linda Wickström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-08-07, 17:51
    • Visa profil
Hej allihop !
Tack för tipset. Det funkar alldeles utmärkt!  Har inte tänkt på det förut.
 
mvh Linda W

2001-04-13, 15:23
Svar #24

Lotta Johansson (Lotta)

Nu händer det mystiska saker i Anbytarforum igen. Inlägg försvinner bara!  
 
Idag fanns ett inlägg under Kändisars härstamning, som uppenbarligen var det tredje under samma rubrik. I det sista undrade skribenten varför inläggen försvann, och det undrar sannerligen jag med, eftersom det var helt vanliga, vänliga frågor. Alltså om någon forskat i släkten Fichtelius.
 
Raderas sådana inlägg så borde det i rimlighetens namn talas om varför. Enklast vore ju, om det nu är förbjudet att diskutera just den släkten, att tala om det öppet och sedan stänga diskussionen för fler inlägg. Varför det nu skulle vara förbjudet att diskutera en viss släkt? Det borde också klart framgå någonstans.  
 
Jag vet att man enligt redaktören ska skicka sådana här frågor via epost direkt till honom, men eftersom man då aldrig får något svar så ställer jag frågan här. Varför raderades frågan?

2001-04-14, 13:30
Svar #25

Lotta Johansson (Lotta)

Med tanke på det jag skrev ovan angående att redaktören inte svarar på frågor via epost, trots att det sägs att man ska fråga den vägen, så ställer jag en fråga här som jag skickade den 31 oktober 2000 till redaktören, men ännu ej fått något svar på.
 
Jag undrar vad som menas med den nya text som dykt upp när man loggat in på sitt användarkonto. Texten står ovanför de ämnen man kan markera och således få hem gjorda inlägg direkt via mail:
 
'Om du vill ha e-post meddelanden angående vissa ämnen, välj en eller fler av dem. Du kommer då att få e-post från andra deltagare i diskussionen utifrån de ämnen du har valt. För närvarande har du inte rättigheter att läsa en eller flera av ämnen och följaktligen visas ej ämnet i listan nedanför. Om du har rättigheter att läsa ämnet, gå till sidan som visar ämnen, klicka på rubriken och fyll i de nödvändiga uppgifterna. Detta ämne kommer då att visas i listan ovanför.'
 
Det jag undrar över är meningen som säger att jag för närvarande inte har rättigheter att läsa en eller flera av ämnen.....
 
Så skrev jag alltså i oktober, och har inte fått svar. När man betalar för något (eller skänker en slant, som det står i Rötter) så borde man väl få reda på varför man inte har tillgång till vissa saker?
 
Dessutom fortsätter samma inläggskrivares (som jag nämner i inlägget ovan) frågor att raderas under Kändisars härstamning, och även ett inlägg hon gjorde här igårkväll 23:50. Nu krävs det verkligen en förklaring!

2001-04-23, 10:50
Svar #26

Lotta Johansson (Lotta)

Följande skriver Carl Szabad i diskussionen Nytt senaste dygn:
 
Inga inlägg tas bort (utom de som bryter mot reglerna)!
 
Det låter ju bra, men då kanske det skulle gå att få ett svar på mina ovanstående frågor. Vad var det som bröt mot reglerna?
 
Dessutom är det en sanning med modifikation, alla inlägg som bryter mot reglerna tas inte bort! En hel del inlägg som gjorts i flera diskussioner finns kvar samt även många där skribenten konsekvent låter bli att skriva sitt riktiga för- och efternamn där det ska stå. En del som låter bli att skriva sitt fullständiga namn åker på en ordentlig avsnäsning direkt, antingen av förbundspersonal eller andra, medan andra inte får en enda liten tillsägelse hur många gånger dom än bryter mot denna regel.
 
Nu är det dags att svara på lite frågor här! Går det inte att svara direkt här i Anbytarforum så går det bra att skicka epost till mig med svaren.

2001-04-23, 16:51
Svar #27

ub

Hej Lotta,
När Du sände förra frågan gick jag in och kollade i min dator. Meningen som Du nämner ovan är en standardmening som står i alla våra meddelanden.

2001-04-23, 17:02
Svar #28

Lotta Johansson (Lotta)

Hej ub!
 
Jovisst är det en standardmening, men den innebär att en del av oss som betalar till Rötters Vänner inte har tillgång till alla diskussioner. Och det jag vill veta är varför har inte alla tillgång till alla diskussioner.

2001-04-24, 23:11
Svar #29

Sten Strand

Carl Sz skriver att inga inlägg tas bort, utom de som bryter mot reglerna. Och Lotta Johansson frågar sig (och säkert många med henne) varför inlägg där skribenten - - låter bli att skriva sitt riktiga för- och efternamn - En del får - -avsnäsning direkt, - -, medan andra inte får en enda liten tillsägelse - -.
På Lottas inlägg svarar ub, (ingen e-postadress, ingenting som talar om vem det är). Enligt reglerna borde inte ub:s inlägg ha släppts fram över huvud taget eftersom det är helt anonymt. Varför denna mannamån?
Mvh
Sten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna