ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 11 miljoner ?  (läst 881 gånger)

2006-03-13, 21:23
läst 881 gånger

Anders Swahn

Vad menas med 11 miljoner unika besökare, som det så storslaget skyltas med på Rötter? Varje gång jag laddar om vänsterframen så ökar ju räknaren, och med tanke på att jag vart inne på siten 2 gånger i veckan de senaste 3 åren så skulle jag rimligen tro att rubriken är felaktig, och att ordet unik alls inte hör hemma i sammanhanget.
Mvh
/Anders

2006-03-13, 22:05
Svar #1

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag undrade över samma sak, när jag läste om unika besökare. Om en person tittar in flera gånger om dagen (det brukar bli minst tre för min del), blir ju han/hon dubbel- eller trippelräknad.

2006-03-13, 23:30
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag upplevde inte heller att jag blev en ny människa för varje gång jag tryckte på reload. Dock så ökade räkneverket...
 
11 miljoner besök ligger närmare sanningen, har jag en känsla av. Vilket inte är illa.

2006-03-14, 07:31
Svar #3

Tommy Andersson

Gissar att man menar träffar från 11 miljoner olika IP-nummer men det är också ett trubbigt sätt att räkna eftersom många har dynamisk tilldelning av IP. Det är överhuvudtaget svårt att mäta trafik på ett exakt och tillförlitligt sätt, jag ser såna där siffror mest som ett kuriosa.

2006-03-14, 07:52
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag tror inte det är 11 miljoner unika IP, för varje gång jag uppdaterar sidan ökar räknaren, och så ofta skiftar man väl inte IP vid fast uppdatering.

2006-03-14, 08:02
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Räkneverket är en helt vanlig webbräknare som inte bara räknar varje gång någon gång har varit inne på sidan utan dessutom om någon gör reload eller går runt mellan sidorna i Rötter (klicka på den blå loggan uppe till vänster och räknaren räknar upp ett besök).
 
Att tala om unika besökare är alltså en ren lögn, som ger intryck av en oändligt mycket högre trafik än vad som egentligen är fallet. Hela Sveriges befolkning plus ytterligare några miljoner människor har naturligtvis inte varit inne och kollat Rötter.
 
Räknarens syfte är bara att visa relativa förändringar. Om räknaren exempelvis under februari 2005 noterade fler besök än under februari 2006 tyder det på en minskning av antalet besökare.
 
Att tala om elva miljoner besök är nog helt okej med vedertagen webbterminologi (även om det i praktiken egentligen inte är det), medan elva miljoner unika besökare alltså är direkt fel, eftersom det uttrycket används när det handlar om mycket mer avancerade räknemetoder, där man verkligen försöker mäta antalet olika individer som besöker en webbplats (vanligtvis med cockies).

2006-03-14, 10:32
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Kan konstatera att texten är borta nu.
Bra.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna