ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-04-01  (läst 1801 gånger)

2006-08-30, 13:26
läst 1801 gånger

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Har i Ekeby (T) husförhörslängder funnit en man och en kvinna som i december 1872 uttog flyttbetyg till Danmark. De återkom ett år senare med ett barn, fött i januari 1873, och lämnade då tillbaka flyttbetygen.
 
Prästens notering:
Enligt förevisad vigselattest sammanvigde den 24 December 1872 i Danmark af Pastor vid Köpenhamns Garnisonsförsamling. Deras äktenskapliga förening torde dock icke kunna anses laglig här i Sverige enär makarna befinna sig i det slägtskapsförhållande, att hustrun är mannens brorsdotter. Makarna hafva enl. DomCapitlet i Strengnäs utlåtande af d. 6 Oct. 1875 fritt tillträde till H.H.Nattvard.
 
Noteringen återkommer i nästa hfl och de två första (av de så småningom elva) barnen har prästen antecknat som oäkta.  Om det blev några rättsliga följder för paret framgår inte. Har följt familjen fram till och med 1895.
 
Nu undrar jag om prästen hade rätt i sitt antagande att detta äktenskap var olagligt i Sverige. Såvitt jag kunnat finna i lagtexten fanns inget kategoriskt förbud mot äktenskap med syskonbarn men det fick inte ingås utan Konungens tillstånd. Vet inte vad som gällde enligt dansk lag, men antar att äktenskapet var lagligt i Danmark (eftersom de reste dit för att vigas).
 
Känner någon till ett liknande fall från ungefär samma tid?
Hälsar vänligen
Maud

2006-08-30, 14:10
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Maud
 
Det var tidigare en diskussion om kusinäktenskap här på Anbytarforum, under Övriga ämnen, äktenskap, kusinäktenskap. Där togs denna fråga upp. Syskonbarn på 1800-talet var alltså kusiner i vårt språkbruk, där krävdes tillstånd av konungen i alla fall till 1845. Däremot fick man inte gifta sig med vad vi menar med syskonbarn! (Nu går det bra här men inte i alla länder). Jag hade alltså ett fall liknande ditt, där de gifte sig i Tyskland.

2006-08-30, 14:29
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det var ett spännande TV-program där Gaby Stenberg berättade om sina morföräldrars liv eller var det farföräldrar. Om jag inte minns fel så var kvinnan brorsdotter till sin make. Paret åkte till Tyskland och gifte sig. De bosatte sig i Japan och det var väl bara farmodern, som till slut återvände till Sverige. Vad detta fick för rättsliga efterspel för deras barn, om de betecknades som oäkta t ex, det vet jag inte. Jag kan tänka mig att denna vigsel, skedde ungefär vid samma tid, som det du, Maud, tar upp.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-08-30, 15:51
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Min gamla upplaga av Svea Rikes lag trycktes 1933, så det kan ju hända att giftermålsbalken då hade hunnit ändras. I den står, 2 kapitlet, paragraf 8:
 
Mellan ett syskon och det andras avkomling må äktenskap ej utan Konungens tillstånd ingås.
 
Om lagen ändrats mellan 1870-talet och 1933 (enligt Chris var det ju förbud mot sådana äktenskap) - när gjordes ändringen?
Hälsar vänligen
Maud

2006-08-30, 16:10
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag har för mig att det var från 1916 (då blev äktenskapet civil angelägenhet och inte kyrkans) men den nya giftermålsbalken kom 1920.
I en tidigare tråd hänvisar Allan Hansson till denna bok:
 
David Gaunt har skrivit om äktenskapshinder i  
Norden från medeltiden till 1800-talet i Familjeliv i Norden från 1983.  
 
han skriver också att inte ens kungen kunde ge tillstånd till äktenskap mellan syskonbarn.
 
I katolska länder utgör släktskap som syskonbarn anledning till att annullera ett äktenskap.
 
Ur Wikipedia:
 
Upplösande äktenskapshinder
Upplösande äktenskapshinder var enligt svensk rätt sådant av lagen uppställt hinder mot ingående av äktenskap, vilket inte utsläcktes genom vigselakten, utan kunde göras gällande även efter en sådan felaktigt genomförd vigselakt. Vid en talan inför domstol om upplösande äktenskaphinder skulle då dömas till återgång av äktenskapet. Motsatsen var icke upplösande äktenskapshinder, vilka inte hade något inflytande på äktenskapets lagliga bestånd, för det fall hindren i fråga förs på tal först efter vigseln.
 
Efter den stora reformen av svensk äktenskapsrätt (Lag om äktenskaps ingående och upplösning) 12 november 1915, var de upplösande äktenskapshindren fyra:
 
Rätt upp- och nedstigande släktskap (fader - dotter, moder - son)  
Släktskap mellan syskon (även halvsyskon, men inte sammanbragta barn)  
Rätt upp- och nedstigande svågerlag (svärfar - sonhustru, styvmor - styvson o.s.v., se Svågerlag), samt  
Bestående äktenskap med annan (se Bigami).  
Sistnämnda hinder verkade dock inte upplösande, om det först bestående äktenskapet redan upphört, då talan om det senare äktenskapets upphävande väcktes; i sådant fall vann detta senare äktenskap fullt laglig giltighet.
 
Förutvarande svensk rätt, som alltjämt gällde i Finland efter 1915, tillerkände upplösande verkan jämväl åt släktskap mellan ett syskon och det andras avkomling (farbror - brorsdotter, moster - systerson o.s.v.), vidare åt felande äktenskapsålder, epilepsi och gemensamt begånget horsbrott i ena partens föregående äktenskap.

2006-08-30, 16:37
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Och i Göran Ingers Svensk rättshistoria, står; Redan under 1600-talet gav Kungl. Maj:t dispensvägen tillstånd till kusinäktenskap. Någon ändring härutinnan inträffade icke förrän 1945, då det genom en kunglig förordning kusinäktenskap blev tillåtna. 1915 gick man ännu ett steg längre, i det att man under påverkan av dansk rätt i lag föreskrev , att kungl. Maj:t kunde ge tillstånd till äktenskap mellan ett syskon och det andras avkomling under förutsättning att kontrahenterna icke var behäftade med ärftliga sjukdomsanlag eller lyten.
Ann-Mari Bäckman

2006-08-30, 16:46
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Tack för det.
 
Därmed borde ju detta pars äktenskap ha upplösts (och prästen gjorde tydligen försök att åstadkomma det), men de står prydligt som man och hustru i senare hfl.
Hälsar vänligen
Maud

2006-08-30, 17:33
Svar #7

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Som svar på Chris påstående att i katolska länder utgör släktskap som syskonbarn anledning till att annullera ett äktenskap, vill jag berätta att jag sett åtskilliga exempel på motsatsen. Detta i ett katolskt land som Argentina, där jag har ungefär hälften av mina anor. Även kusinäktenskap var mycket vanliga, samt att t.ex. ett antal syskon från en släkt gifte sig med ett antal syskon från en annan släkt (så att det uppstod en mängd dubbelkusiner som i sin tur kunde gifta sig med varandra). Dubbelkusiner kan om det vill sig illa bära lika många gemensamma anlag som syskon. Sannolikheten är dock enormt mycket mindre eftersom de slumpmässiga urvalen av gener är fler.

2006-08-30, 18:05
Svar #8

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jojje
 
Jag har bara sett i Europa, där det tydligen är så i ett antal länder enligt en sammanställning av Eu-lagar från Bryssel. Överhuvudtaget verkar det ju ganska splittrat - när lagen i Sverige ändrades så var det en hel del präster som opponerade sig. Tydligen bygger detta på någon mycket gammal kyrkolag. Jag skulle skrivit vissa katolska länder så hade det kanske varit mer korrekt! Det finns väl invändningar i olika kulturer som bygger på gamla regler som ingen längre minns. Tror du att Argentina kanske var mer nytänkande (eller pragmatiskt) som ett relativt nytt land?
 
Sedan kan man undra varför Danmark (som ju togs som förebild när vi ändrade lagstiftningen) ändrade bestämmelserna tidigare. Detta verkade även gälla Tyskland eftersom man åkte dit och gifte sig. Reglerna var säkert på väg att luckras upp i praktiken eftersom man i Mauds exempel (och de andra) annars skulle upplöst äktenskapet. Prästerna skrev elaka kommentarer i kyrkböckerna i alla fall!

2006-08-30, 18:28
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jojje
 
En fråga:
 
Var de giftermålsmönster du beskriver ett resultat av familjeimperier? Vi glömmer så lätt att det där med kärlek och fritt val är ett nytt fenomen även här. Dynastiska äktenskap var mycket vanliga i bondebefolkningen, egendomar skulle bevaras och gärna utökas. Vi brukar kalla min sambos släkt för gårdssamlare, de arrangerade lämpliga äktenskap mellan gårdarna så sent som på 1860-70-talet. Även i min släkt från Norrland förekom detta. Man kan se otaliga exempel på dynastiska överväganden ibland storbönderna.

2006-08-30, 22:21
Svar #10

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Nej, det rörde sig inte om familjeimperier. Troligtvis hade det att göra med vilken umgängeskrets föräldrarna hade, och eftersom familjerna var så mycket barnrikare förr och flickorna hölls hemma och hade en ganska begränsad aktionsradie, är det logiskt att de gifte sig med de unga män de träffade dagligdags. Alltså kusiner, grannar, eller avlägsnare släktingar. I vissa kretsar var det faktiskt mer regel än undantag att kusiner gifte sig, och det hände att ett yngre syskon till någon förälder gifte sig med ett jämnårigt syskonbarn.
Självklart fanns det regler i kyrkan, som förhindrade alltför nära släktskap, men det är trots det ett faktum att så nära släktingar gifte sig utan hinder.

2006-08-30, 22:38
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Intressant! Det verkar vara så i en hel del kulturer med den begränsade aktionsradien, dvs flickor hålls hemma. Sedan blir det ibland ännu en tradition som ingen vet varför den uppkom. Vi tenderar att tänka mycket utifrån vår nuvarande kultur.

2006-08-31, 15:04
Svar #12

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag skulle tro att det är bland borgerliga familjer världen över under det nittonde seklet man oftast stöter på s.k. dygdiga familjeflickor med en ganska begränsad aktionsradie. Ute på landet rådde helt andra villkor för kvinnorna, även om de som bodde i mindre byar inte heller hade så mycket att välja emellan...

2006-08-31, 16:24
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
En rad drängar som inte hade någon framtid....
Min sambos släkt har nedtecknade berättelser av de som var med där man beskriver hur lämpliga äkta makar sållades fram bland dugliga drängar och yngre söner i bondebefolkningen. Hans förfader hade inte mindre än 6 oäkta döttrar i mitten av 1800-talet som efter noggranna upplysningar försågs med dugliga, men inte så rika, äkta män. Dessa försågs sedan med pengar och gårdar vid giftermålet. Mer fanns att hämta vid arvsskiftet. Det var alltså inte så länge sedan vi gjorde så här i Sverige.

2006-11-11, 19:30
Svar #14

Utloggad Anders Löfdahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2019-09-12, 08:31
    • Visa profil
Hej
 
Har stött på ett mycket ovanligt fall av giftemål.
 
Det är så att i Västra Karaby så gifter sej Hanna Sörensdotter med Pehr Larsson och det är ju i sej inget konstigt med det,det är bara det att Pehr är Hannas morbror!!!!
Antingen så har jag hamnat totalt fel eller så är det på detta viset,har tittat i hfl och vb och fb och kan inte komma fram till något annat än att det är på detta vis.
Om nu så är fallet var det lagligt??
Någon som har något liknande fall i sin forskning?
 
Anders Växjö

2006-11-11, 20:37
Svar #15

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej!
Vilket århundrade? Mvh Harriet

2006-11-11, 21:05
Svar #16

Utloggad Anders Löfdahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2019-09-12, 08:31
    • Visa profil
Hej
 
Dom vigdes 1821 i Västra Karaby Malmö hus län.
Hanna född 1802 i Hofterup och Pehr 1796 i Västra Karaby.
 
Anders Växjö

2006-11-11, 23:36
Svar #17

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Jag har hittat på en sidogren Hammarstedt:
Gustaf Emil *1871 i Strömbacka (X) gifter sig 1892 (i Sundsvall?)(Y) med sin faster Selma Matilda *1867 i Sävar (AC).
Gustaf E:s pappa var 18 år gammal och förmodligen utflyttad när systern Selma M föds i Sävar, Västerbotten.
Selma M flyttar till Alnö (Y) och träffar där Gustaf E. De kände förmodligen inte till varandra trots det gemensamma efternamnet Hammarstedt. Selma M och Gustaf E:s pappa föddes i en barnaskara med totalt 18 barn (samma makar!) så det var kanske svårt att hålla reda på släkten...
Det blev skilsmässa när släktskapet uppdagades.
Äktenskapet blev kort eftersom Gustaf E gifter om sig 1893.

2006-11-12, 03:38
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Först år 1915 blev det tillåtet med äktenskap mellan ett syskon och den andras avkomling. Jag antar att du menar att Hannas mor och Pehr var syskon och inte en ingift morbror.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-11-12, 10:01
Svar #19

Utloggad Anders Löfdahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2019-09-12, 08:31
    • Visa profil
Hej igen
 
Pehr är Hannas riktiga morbror.
Att släktskapet var känt vid gitemålet är ställt utom allt tvivel då dom befinner sej på samma gård under ett antal år, Pehr som dräng  och Hanna som dotter i familjen.
 
Anders Växjö

2006-11-12, 10:47
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag måste rätta det jag skrev om att det blev lagligt att gifta sig med ett syskonbarn 1915. Det är fel. Man var tvungen att ha tillstånd av Kungl. Maj:t.  
 
När det gällde kusingifte så blev det år 1845 tillåtet. Innan fick man ansöka om tillåtelse hos Kungl. Maj:t.
 
Så när det gäller ditt fall var det inte tillåtet. Man kunde inte ens ansöka om saken.
 
Det är ju som du säger märkligt att inte någon har protesterat, då det borde ha varit allmänt känt om deras släktförhållande.
Ann-Mari Bäckman

2006-11-12, 14:02
Svar #21

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Anders!
 
Förklaringen är enkel, hon gifte sig inte med sin morbror. Hannas, och hennes tvillingbror Anders, mamma hette Else Hansdotter. Se födelse- och dopnotis i Hofterup 1802. Anna Larsdotter, Pers syster, är alltså Sören Torbjörnssons andra hustru och Hannas styvmor.
 
Mvh//
Lotta

2006-11-12, 22:26
Svar #22

Utloggad Anders Löfdahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2019-09-12, 08:31
    • Visa profil
Hej Lotta
 
Ett stort tack för att du klarade ut den här röran.
Jag har nu suttit och lusläst Hofterups hfl fb db
och ser nu hur rätt du har i det du skriver,men för att krångla till det lite till så är inte Anna Larsdotter Sörens andra fru, utan den tredje, han hade nämligen en fru till efter Else Hansdotter som hette Ingar Andersdotter som dog 18060225 i barnsäng.
Mistänkte att här låg minst en hund begraven.
Skönt att få det utklarat.
 
Anders Växjö

2006-11-13, 13:48
Svar #23

Leif Persson

Ett annat fall av detta med äktenskap mellan systerdotter/morbror är riksståthållaren Hans Henrik von Essen (1755-1824) och hans andra hustru tillika systerdotter Hedvig Eleonora Charlotta von Krassow (1779-1855). De gifte sig efter kungligt tillstånd (Gustaf IV Adolf) den 29 okt 1802 och paret fick fyra barn.

2006-11-14, 13:13
Svar #24

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har stött på ett sådant fall bland mina anor i Norge, min morfars mormors syster Vilhelmine Johanne Hansdatter (1871-1934) gifte sig 1896 med sin morbror Laurits Matthisen (1841-1919). Jag trodde först inte mina ögon, men jo, Vilhelmines mor Martine Mathisdatter (1837-1915) och Vilhelmines make Laurits var helsyskon.
 
Mvh/Markus.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2006-11-14, 13:55
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hur var lagstiftningen där i Norge? Tydligen var Danmark ett föregågsland beträffande giftermål mellan en person och dess syskonbarn. Kanske hade Norge tagit efter före Sverige med att Kung. Maj:t kunde ge tillstånd. Nu tillhörde ju Norge Sverige. Hade Norge sina egna lagar?
Ann-Mari Bäckman

2006-11-14, 14:32
Svar #26

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Det har jag också funderat på, det märkliga var att personen som hjälpte mig att leta i Norge hittade vigseln först och fick reda på att Laurits var Vilhelmines morbror en tid senare (stod det ingenting nämnt i vigselboken om att äktenskapet ingicks mellan så nära släktingar?).
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2006-11-14, 14:43
Svar #27

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Jodå, under anmärkningar i vigselboken 1896 står en liten kort notis om ovanstående par Laurits och Vilhelmine om att brudgommen og brudens Moder var Södskener.
 
Tilläggas kan att vigseln ägde rum i Eidsberg, som vad jag har uppfattat, inte ligger sådär väldigt långt från svenska gränsen, om det kan vara någon ledtråd.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2006-11-14, 14:46
Svar #28

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Norge hade egna lagar (och egen riksdag, stortinget) så det är möjligt att de hade de danska lagarna angående giftermål eftersom Norge ju tidigare var danskt.

2008-04-01, 16:52
Svar #29

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Stött på Hedvig Johanna Fredrika Leijonhufvud (1841-1905) gift 1876 med sin farbror Sten Erik Gabriel Leijonhufvud (1826-1908) i hans andra gifte. Kan detta äktenskap vara lagligt eller är det godkänt av Kungen? Äktenskapet resulterade i tre barn varav två söner, gifte sig med vad jag förmodar två systrar Frestadius! Vore intressant att se hur släktskapet ser ut mellan dessa systrars barn? Om de nu är systrar?
 
Jag har hittat detta i 1923 (sid.674) och 1888 (sid.555) års adelskalendrar. Kan någon kolla om jag tolkat rätt när det gäller släktskapet?
 
Mvh Göran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna