ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Samma giftermål i olika församlingar  (läst 549 gånger)

2001-02-17, 20:06
läst 549 gånger

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Kunde man förr i tiden genomgå samma giftemål i olika församlingar?
 
Jag har noterat när jag forskat om personer i Umeå stads- respektive landsförsamling att vigslar ibland registrerats för samma personer i båda församlingarna, men med olika datum. I en fråga som jag ställt under Släkter/Renstedt har jag ett par som verkar ha gift sig först i Stockholm och en månad senare i Umeå.  
 
Kunde man göra så, dvs gifta sig i två olika församlingar? Har andra forskare stött på motsvarande?

2001-02-18, 10:28
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Jag tror inte att dom gift sig två gånger, men om dom gifte sig på annan ort, så skickades en attest om detta till hemsocknen. Då kan det ha blivit infört i även hemsocknens vigselbok, men av slarv under det datum som attesten anlände.
 
Jag har själv stött på detta, och då kommit fram till denna teori.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna