ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-09-24  (läst 2704 gånger)

2006-08-10, 17:21
läst 2704 gånger

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej.
Gift med systers dotter.
 
Vad blir det för blodsblandning om man jämför med dubbelkusingifte. Var det lagligt godkänt ?
 
Mvh Göran

2006-08-10, 21:15
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Syskonebarn = kusiner! Att gifta sig med vad vi menar med syskonbarn var inte tillåtet (alltså t ex morbror med systerdotter). Det är fortfarande äktenskapshinder i många länder, dock inte Sverige.  
Nordisk Familjebok, Uggleupplagan:
Syskonbarn 1. Kusiner (fr. cousins) kallas ett syskons
barn i förhållande till ett annat syskons barn,
m. a. o. personer, af hvilka den ene är barn till den
andres farbror eller faster (syskonbarn å fädernet,
fäderneku-s i n), morbror eller moster (syskonbarn å
mödernet). Mindre riktigt används ordet syskonbarn om
ens broders eller systers barn. Släktskapen mellan
syskonbarn utgjorde enligt svensk rätt ända till
1845 äktenskapshinder samt utgör fortfarande domar-
och vittnesjäf (se J ä f och Äktenskapshinder).
C. G. Bj.

2006-08-11, 00:47
Svar #2

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Man kunde ju ganska enkelt få dispens för kusingifte. Kanske också för gifte med systerdotter?
 
I kungliga/kejserliga kretsar har det förekommit: Filip IV av Spanien gifte sig ca 1650 med sin systerdotter Maria Anna, ärkehertiginna av Österrike. Maria Annas bror, kejsar Leopold I, gifte sig 1666 i sin tur med Maria Annas dotter Margareta Maria Theresa.
Leopold var alltså morbror och kusin till sin fru! Till vilket påven glatt verkar ha delat ut dispens.
 
Ingela

2006-08-11, 01:50
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ingela, det stämmer, jag har sett ett par sådana fall, men också ett där prästen hårdnackat under lång tid stod emot ett giftermål med ilskna anteckningar i kyrkboken trots att flera barn fötts. Kan tyvärr inte komma ihåg referensen nu, jag tror att de gifte sig i Tyskland till slut. Fortfarande var det ilskna anteckningar av prästen , han måste varit mycket upprörd.

2006-08-11, 19:28
Svar #4

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Chris, det är ju lite skillnad på ett vanligt par och kungliga/kejserliga par...jag menar om att påven glatt delade ut dispenser till Habsburgarna medan Din präst var upprörd i flera Hfl:er...
Men man kan tänka på att Leopolds ättlingar med sin systerdotter-kusin inte blev någon succ?! Kanske hade Din präst rätt trots allt!
 
Ingela

2006-08-11, 20:58
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Förvisso. De fall som funnits av sykonbarnsgifte (i vår bemärkelse) har varit i de övre skikten av samhället. Vanliga torpare gjorde sig nog inte besvär! Genetiskt sett kan det vara lite för nära om släkten bär på en negativ gen. Och sedan var det ju oftast så att de ledande familjerna även tillsatte prästtjänsterna, inklusive biskopar och påvar. Makt är ett intressant område.

2006-08-11, 23:18
Svar #6

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Ja, jag tycker väl det är att var ute på väl djupt genetiskt vatten när man inte bara gifter sig med sin systerdotter - utan en systerdotter som dessutom är ens kusin genom ett tidigare morbror-systerdotter-gifte!
 
Makt är mycket intressant. Man får inte för ett ögonblick glömma att historien skrivs av vinnarna. Som just nu t.ex. när man gemensamt i EU håller på och skriver en historiebok som skall betona vårt gemensamma europeiska arv.
Som en liten parantes kan ju nämnas att en av de största entusiasterna för ett enat Europa är de Habsburgska kejsarnas arvinge, Otto. Habsburgarna still going strong, alltså.
 
Ingela

2006-08-16, 20:50
Svar #7

Hans Persson

Uti Högvälborna Friherreliga ätten Leuhusen hände det sig för bortåt tvåhundra år sedan att en man gifte sig med sin halvsysters dotter och yngste sonen till det nobiliserade kommerserådet Conradi fann såsom enkeman lyckan i dottern till sin syster vilken även var hans kusin. När Svea Hovrätt tog tag i saken nekade paret till att vigsel skett.

2009-03-18, 20:15
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Uppdrag granskning handlar just nu om genetiska problem med kusinäktenskap, consangvinitet (inkluderar även sysslingar)!
 
Man säger där att ca 1 miljard människor lever i länder eller folkgrupper där dessa former av släktäktenskap är vanliga.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-03-18, 21:01
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det var ett intressant program. I dessa kulturer kan man också ha haft flera generationer av kusinäktenskap eftersom det är, av sociala och ekonomiska skäl, ett önskvärt inslag i en del kulturer, vilket gör problemet större. Jag tycket att Dilsa Demirbag-Sten var bra som tog udden av den rädsla vi har för rasism, i de länder där detta är vanligt har man numera också informationsåtgärder. Mamman till det sjuka barnet var också bra som ställde upp. Men vi vågar inte. Det är väl mer rasism att inte informera?
 
Problemet är egentligen samma som kungliga ätter tidigare, man hade en begränsad krets att välja partner ur, av sociala och politiska skäl.

2009-03-19, 09:16
Svar #10

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Det framhölls ju i programmet att risken för genetiskt orsakade sjukdomar var liten även vid kusinäktenskap, även om den var kanske tre gånger större än motsvarande risk då båda föräldrarna var obesläktade.
 
Det är en intressant fråga om det finns ekonomiska skäl till kusinäktenskap. Jag gjorde en stamtavla i fyra generationer för en länsman, född 1700 i Vätte härad, Bohuslän, som fick 14 barn varav 11 blev vuxna. Bland hans efterkomande hade ingåtts fem kusinäktenskap. Det var bara jordägande ättlingar som ingått kusinäktenskap. Bland de ungefär lika många obesuttna ättlingarna fanns inget kusinäktenskap. Fast materialet är förstås för litet för att dra några säkra slutsatser.

2009-03-19, 10:04
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det ligger något i dina fynd, Allan. Man ser i alla fall tydligt i gamla bondesläkter att ekonomiska skäl ligger bakom många äktenskap i allmänhet. Kusinäktenskap var ju inte tillåtna förrän en bra bit in på 1800-talet, men dispenser gavs.

2009-03-19, 12:51
Svar #12

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Jag var förvånad över att Uppdrag granskning inte påpekade att det har varit förbjudet även i Sverige, som Chris nämnde (men jag såg inte riktigt hela slutet så jag kan ha missat något).
 
(Rent allmänt tror jag det vore bra för integrationsdebatten, om man oftare lyfte fram att mycket som känns 'främmande' i andra samhällen eller kulturer ofta har direkta paralleller i vårt eget land bara några få generationer tillbaka; religionsförföljelser och obligatorisk huvudbonad för kvinnor till exempel. En tidsrymd som egentligen är ganska kort.)

2009-03-19, 13:31
Svar #13

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
1845 blev kusingifte tillåtet för alla i Sverige.
 
Om man söker på google om kusingifte eller kusingiftermål, så finner man flera hemsidor som är riktar sig emot muslimers kusingifte.
 
Men några länkar verkar mer vetenskapliga och har en del intressant information även för släktforskare:
 
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=58360&a=1476708&printerfriendly=true
 
http://www.vr.se/huvudmeny/tvarsnittnr12006/intervjuaustraliskegenetikernalanbit tlesstuderarsvenskakusingiftenkombinationavgenetikochdemografiforklararsjukdomar .4.5c76975410f1090a6f18000669.html
 
http://www.medscinet.se/gensvar/forum/viewmessage.asp?forumid=1&messageid=430&al low=0
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-03-19, 15:10
Svar #14

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Det är svårförståeligt att diskussion om riskerna med äktenskap mellan nära släktingar skulle vara kontroversiellt. Den ökade risken för ärftliga sjukdomar har ju varit känt länge - när jag gick på gymnasiet för snart 50 år sedan togs det upp i undervisningen. Det som tillkommit är förstås att DNA numera kan analyseras, och det går att avgöra om ett foster har gener som med stor sannolikhet kommer att medföra en viss sjukdom.

2009-03-19, 16:25
Svar #15

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag som har många studenter från andra länder tar regelbundet upp förhållanden förr i Sverige. Jag håller med Anna-Karin att det minskar främlingskapet, det är många företeelser som är tradition i andra länder som fanns även här tidigare. Det förvånar många, t ex att man var tvungen att tillhöra svenska kyrkan, därför kunde man bokföra alla som bodde i Sverige via prästerna. När det gäller kusingifte tror jag det mer är en kulturell sak i vissa områden, inte en religiös (tror det sas i programmet också)

2009-03-19, 16:35
Svar #16

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
För de som inte sett programmet och inte orkar vänta på reprisen, så kan man se det på svt.se. Den sista läkaren(arabiska) sa just det du säger Chris att det är en felaktig bild av att det sker av religösa skäl. Utan det är av sociala och ekonomiska själ.
Tur att jag bara funnit ett kusingifte fast det kan ju räcka i värsta fall.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-03-19, 18:14
Svar #17

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Jag ställde frågan om det är lagligt med kusinäktenskap i USA nuförtiden och fick svaret att det är förbjudet i 31 delstater. Själv var jag tvungen att intyga att jag inte var släkt med den man jag skulle gifta mig med i Sverige, för utan det intyget kunde inte delstaten Illinois ge mig tillåtelse att gifta mig, och svenska kyrkan kunde inte viga oss utan det intyget. Detta var 1961, så det var tydligen olika beroende på vilket land man kom ifrån. Det fanns ju fortfarande lysning då.
 
mvh Karin

2009-03-20, 03:57
Svar #18

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Intressant information Karin. Men en nyfiken fråga bara. Vart ställde du frågan? Alltså vilken källa har du för uppgiften, är den från 2009?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-03-20, 06:52
Svar #19

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Jag ställde frågan till Uppdrag gransknings chat efter programmet, dvs jag ställde den en liten bit in i programmet och var den första att få svar från någon av de två som stod för programmet när chatten kom igång. Varifrån de fick sina uppgifter vet jag alltså inte.
 
Jag ser nu att mitt inlägg igår ser lite underligt ut. Jag var så inne i sammanhanget att jag inte tänkte på att förtydliga det.
 
Jag kanske också ska nämna att jag var och är amerikansk medborgare.

2009-03-20, 10:55
Svar #20

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag har på nära håll sett att ett kusingifte troligtvis är orsaken till att två av fyra barn dog i 20-årsåldern i ett medfött hjärtfel. Vid en ärftlighetsundersökning av de övriga barnen efter barnens död kunde man relativt säkert fastslå att det var föräldranas nära släktskap som var orsaken.
 
Jag är förvånad över att läkarna i Sverige inte är mer öppna om risken med kusingifte än vad de är. Det framgick inte minst i programmet.

2009-08-02, 15:54
Svar #21

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
Anita.
Tror inte det har med kusin giftet att göra, då man som kusiner är endast 12,5% släkt med varandra. Förlitar mig nu på informationen som finns med i Diskulogen nr 84 (2009-03)Där finns en tabell man kan räkna ut hur nära släkt man är med sina släktingar. Däremot tror jag att om det återupprepas, som inom dåtida kungligheter kan bli problem genetiskt.

2009-08-03, 01:11
Svar #22

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Min farfar vars föräldrar var kusiner hade fem syskon han aldrig fick träffa. Här kommer deras uppnådda ålder och dödsorsak:
 
10 dagar - Svaghet vid födseln.
22 dagar - (Ingen notering).
15 dagar - (Ingen notering).
15 dagar - Medfödd svaghet.
18 dagar - Bröstsjukdom.
 
De övriga sex barnen når en relativt hög ålder. Selma Kristina född 1889-08-16 i Valbo tycks dock försvinna någon gång mellan 1930 och 1947.

2009-08-03, 13:38
Svar #23

Utloggad Åke Lundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2020-11-29, 13:51
    • Visa profil
Dubbelkusinäktenskap.
På 1700-talet fanns det två syskonpar i Uttersjön, Lövånger, Västerbotten:
Margareta Olofsdotter *1717 och Jon Olofsson *1724 samt Anders Jacobsson *1712 och Kerstin Jacobsdotter *1717. Anders och Margareta fick sonen Jon Andersson *1757 medan Jon och Kerstin fick dotter Elisabeth Jonsdotter * 1760. Dessa två dubbelkusiner gifte sig sedermera och fick då dottern Greta Jonsdotter, min mf fm mor född i Uttersjön den 9 augusti 1784. Hittills har det gått bra, så vitt jag vet.

2011-09-23, 09:16
Svar #24

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Är det någon som känner till varför lagen om kusingifte försvann 1845?  
 
Jag läste igenom tråden men fann inte svar på frågan. Det är ju ändå märkligt att vi idag tillåter något som vi genetiskt vet kan vara  en möjlighet till skador. Men förr när man inte såg (molekylnivå)att det var skadligt, då var det förbjudet.
 
Det borde ju nästan varit tvärt om.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-09-23, 10:01
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Patrick!
 
Kan det vara så här att man flyttade inte särskilt långt förr. För att inte få alltför mycket inavel, så hade man detta förbud mot kusingifte. (Jag har  
t ex på mödernet i rakt nedstigande led från mormor, anor i samma by i fyra eller fem generationer.)
 
Idag flyttar folk mer och risken att det i en släkt ska bli en massa kusingiften, är nog liten.
 
Vad tror du om det resonemanget?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-09-23, 11:42
Svar #26

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det gavs mycket ofta dispens tidigare än 1845. Kusinäktenskapen ökade (enl vissa forskare) eftersom man ville behålla jordägandet inom släkten. Äktenskap, speciellt för jordägande bönder och adel, var baserat mycket mer på bra ägandeförhållanden än på kärlek

2011-09-23, 13:16
Svar #27

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
När man avskaffade lagen mot kusinäktenskap handlade det givetvis om ekonomi. Kusinäktenskap var förr vanligt i de högre stånden i Europa i syfte att bevara släktlinjer och arv. Ingenting fick gå utanför släkten.

2011-09-23, 14:52
Svar #28

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Av samma skäl är kusinäktenskap fortfarande vanligt i många länder och kulturer. Egendomarna ska hållas intakta inom familjen.

2011-09-24, 00:57
Svar #29

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Jordägarargumentet hade nog betydelse i många fall men jag tror att det är överskattat. En studie av alla dem som sökte dispens skulle nog visa att paren ofta inte alls hade några arv att skydda eller att deras arv inte handlade om samma gårdar. Det där borde utredas närmare.  
 
Min egen släktforskning säger så klart inget om det allmänna tillståndet men jag har där påträffat ett flertal släktgiften som verkar ha ingåtts av helt andra skäl. Främst ser jag ett socialt skäl, att man kände varandra och var jämbördiga. Detta gäller i synnerhet de par som lämnat det gemensamma ursprunget på landet och flyttat in till storstaden. Sedan kan jag i något fall ana ett motsatt ekonomiskt skäl: att de blivande makarna var så fattiga och oattraktiva att de inte hade någon annan än en släkting att vända sig till.
 
Tänkbara orsaker till att förbudet upphävdes: Kyrkans minskade makt och kontroll över medborgarna, liksom det som nämndes härovan, att det flesta kusingiften ändå gavs dispens.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna