ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingen släkting vid vigseln?  (läst 635 gånger)

2010-12-16, 20:35
läst 635 gånger

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Hej!
Jag har en fundering kring en kommentar i vigselboken. Kvinnan som gifte sig var enka och hennes far var död. I en anteckning på sidan står det, Skolläraren närvarade å brudens vägnar. Betyder det att ingen från hennes familj var där, eller varför står det antecknat? Det hade inte med hennes barn att göra eftersom det finns en anteckning om att hon fått skriftligt bifall från annat håll för deras vägnar.
/Elin

2010-12-17, 15:05
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Jag skulle nog tolka det som så att bruden inte hade någon (vuxen) släkting närvarande på bröllopet (hennes barn kunde väl vara med).
 
En änka behövde ingen giftoman. Vad som menas med skriftligt bifall vet jag inte, om det inte är att barnen är rätt avvittrade - vilket de måste vara för att nytt äktenskap skulle kunna ingås. (Avvittringen innebar att de fick ut sitt farsarv.)
 
Det fanns alltså ingen formell anledning till att bruden skulle behöva ha någon med sig, men enligt sed och bruk var båda parter representerade genom sina familjer - ursprungligen för att äktenskaps ingående inte dokumenterades, och då behövdes givetvis vittnen på båda sidor. Eftersom seder och bruk förblev vid det gamla mycket länge, särskilt hos allmogen, så ansågs det nog lämpligt att bruden hade någon särskild, egen, person som s.a.s. representerade henne och hennes intressen.
 
Ingela

2010-12-18, 11:00
Svar #2

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Ja, det var lite så jag tänkte också. Tack för ditt svar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna