ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur hittar jag mina morföräldrars vigseldatum?  (läst 1886 gånger)

2011-08-01, 19:21
läst 1886 gånger

Johan Lindberg

Hej!
 
Min morfar och mormor fick sitt första barn nästan precis efter att mormor invandrat från Norge någon gång efter kriget. Exakt när det skedde har jag inte klart för mig, men de var gifta när min morbror föddes 1950. Morfar förlorade sin första fru strax efter jul 1947. Problematiken i detta ligger i att jag inte vet när mina morföräldrar gifte sig. Det kan ha skett 1948, 1949 eller i början av 1950, men jag har ingenstans att kolla upp saken. På SVAR:s hemsida kan man bara se födelse-, döds- och vigselår fram till 1940 - sedan är det stopp. I Sveriges dödbok går det inte heller att se, eftersom de skilde sig 1967 och denna information står då istället för vigselåret.  
 
Vet någon var jag kan kolla upp detta?
 
Med vänlig hälsning
Johan Lindberg

2011-08-01, 20:44
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Johan! Du kan kolla det hos det landsarkiv som förvarar kyrkböckerna och/eller personakterna för dina morföräldrar. Om du vet när och var de dog, så fråga det landsarkivet dit församlingen hör (Stadsarkivet om det är i Stockholm eller Malmö) och be att få ut uppgifterna ur deras respektive personakt.
 
Hälsningar,
Eva

2011-08-01, 23:09
Svar #2

Johan Lindberg

Hej Eva!
 
Tack för ditt svar. Låter fantastiskt om det vore så lätt att kolla upp det. Både morfar och mormor dog i Hudiksvall 1984 respektive 1997. Vart skall jag alltså vända mig då?  
 
Med vänlig hälsning  
Johan Lindberg

2011-08-02, 07:20
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Johan! Via Socken-Sök på Rötter får du fram hänvisning till vilken region/vilket landsarkiv en församling hör - i detta fallet Härnösand. På Riksarkivets webbplats hittar du sedan all information om hur du kontaktar dem för att be om uppgifter. Lycka till!
 
Hälsningar,
Eva

2011-08-02, 14:57
Svar #4

Johan Lindberg

Hej Eva!
 
Tack för din hjälp!
 
Med vänlig hälsning  
Johan Lindberg

2011-08-02, 18:10
Svar #5

Carl Szabad

Eftersom de skilt sig kan du få uppgiften från SCBs äktenskapsregister, här.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2011-08-02 18:12)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna