ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hinderslöshet  (läst 1522 gånger)

2002-01-17, 10:27
läst 1522 gånger

Mattias Jonsson

Hej,
I en lysningsnotis i vigselboken för Torskinge socken i Småland år 1826 står följande:
 
Drängen Anders Bengtsson från Norra Hjelmaryd har anhållit om lysning till äktenskap med pigan Rebecka Pettersdotter på Store Kull?  Hennes ??? om hinderslöshet? är här förvarad och förmyndaren gullsmeden Dahlström samt klockaren Eric Larsson i Torskinge hava givit härtill sitt samtycke. Lysningen avkunnas den 22 ?? första gången skriven på 12 ?? Charta.
 
Han var vid lysningen 29 år och hon 25 år. Vad som skiljer denna lysningsnotis från övriga i vigselboken är raderna Hennes ?(oläsbart ord) om hinderslöshet är här förvarad och förmyndaren....
 
Finns det någon som har en idé om vad som avses med raderna om hinderslöshet?
 
Mvh/Mattias

2002-01-17, 11:15
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:06
    • Visa profil
Hinderslöshet innebär att det inte finns något hinder för äktenskap. ??? kan vara attest, intyg eller annat ord med motsvarande betydelse.
Vid den här tiden var alla ogifta kvinnor omyndiga, därför fordrades förmyndarens samtycke.

2002-01-17, 13:14
Svar #2

Mattias Jonsson

Hej Bo,
Din förklaring låter ju helt rimlig. Jag blev bara lite undrande, eftersom de andra lysningsnotiserna inte var skrivna på samma sätt. Är det inte konstigt att det inte är hennes föräldrar som är förmyndare? Om föräldrarna levde (jag har inte kollat detta än) borde väl de ha varit förmyndare?
Tack för informationen.

2002-01-17, 15:28
Svar #3

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Hej Mattias!
Kan det stå sedel helt enkelt?
Hennes föräldrar var nog döda och i så fall brukar någon broder ge sitt tillstånd till äktenskapet - men hon hade kanske ingen bror?
Eller bodde hennes släkt mycket långt från den plats där hon vistades?
M v h
Eva M K

2002-11-01, 14:37
Svar #4

Eivor Berndt

I Vigselboken Jkpg 1901 skrivs så här på blivande maken: Tändsticksarbetarna NN från Bäckadal och NNN från Berg vilka äro trovärdiga män, hafva intygat mannens hinderslöshet under tiden från 15/4 1889 till 15/8 1892, för vilken tid han saknar betyg.
 
Av vilken anledning behövde blivande maken intyg på hinderslöshet under bara en viss bestämd tid?
 
Att han saknar betyg, betyder det prästbetyg eller betyg från arbetsplatsen (att han kunde försörja sig själv?) eller? Han jobbade på Tändsticksfabriken och även hon.  
 
Svar mottages tacksamt..
 
Eivor

2002-11-01, 15:05
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Eivor! Det kan t.ex. bero på att han varit i USA, vilket var fallet för min fm f som återvände efter 11 år och då saknade prästbetyg för vad han gjort de åren, när han gifte sig i Sverige efter hemkomsten.
Han kan lika gärna varit i Danmark, Tyskland eller annan utrikes ort.
 
Det är (borde vara) prästbetyg det handlar om.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg
 
PS. Även om vi hört vissa historier vet jag fortfarande inte riktigt vad han gjorde ... ;-)

2002-11-01, 18:02
Svar #6

Eivor Berndt

Hmm :-)
 
Tack för hjälpen!  
 
Eivor

2002-11-01, 19:21
Svar #7

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej igen Eivor! Han som lika gärna kunde varit i Danmark osv. syftar förstås på brudgummen i Jkpg och inte min anfader ... bäst att förtydliga :-) Det är väl lätt att kontrollera i hfl om han varit iväg någonstans - säger hon som hittills aldrig öppnat hemstadens kyrkböcker ... (inga rötter här!). De är dock ivägburna till Vadstena och inte returnerade hit som mikrokort, varken till pastorsexpeditionen eller biblioteket.
 
med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg i lite småkyliga Jkpg

2002-11-02, 11:34
Svar #8

Eivor Berndt

Jodå, jag fattade allt :-) Jag hade beställt Hfl för Kristina Jkpg också, men det finns så många kort, så jag måste precisera adressen o beställa om igen!
 
Också här i Varberg är det lite kyligt, fast solen skiner också..!  
 
Hälsn Eivor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna