ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barn som gifter sig före sina föräldrar  (läst 392 gånger)

2002-12-10, 20:23
läst 392 gånger

ola larsson

I Färila,Hälsingland, sammanvigdes ett par 1937 sex år efter det att deras gemensamma son gift sig.
Brudgummen var 60 år och bruden 57.

2003-11-21, 12:45
Svar #1

Birgitta Almqvist (Baq)

Ack Ola! när jag nu läser det här nästan ett år efter det att du skrev det så tänker jag mig några förklaringar: 1/ Att sinnlig kärlek är inte slocknar för att vi helt oförskyllt hamnar i medelåldern. Läste häromdan om ett nyförälskat par som skulle gifta sig för att besegla sin kärlek. De var drygt 80 år gamla.
2/ Att de något senfärdiga föräldrarna fått för sig att de inte skulle komma till himlen om de levde i synd så då skrällde de till med bröllopsfest.
3/ Att det medelålders brudparet är dina föräldrar för annars hade det varit svårt att få ut information om denna vigsel fyra år innan 70- års sekretesstiden gått ut, och  
4/Att årtalet inte ska vara 1937 utan 1837. Detta är något jag har stor förståelse för, för jag har själv skrivit fel årtal om vigselåret för mina morföräldrar som - enligt mina felaktiga uppgifter - skulle ha gift sig bra långt över sina 80 års levnad. Min mormor var en starkt moralisk kvinna som aldrig skulle kunnat tänka sig att få barn utom äktenskapet.  
 
Tro hopp och kärlek forever. Förlåt att jag skojar om det men frågan var kul. En mer seriös rotvän borde nog besvara frågan, men å andra sidan ser vi ju dagligen i dagstidningarna bröllopsbilder som visar att parets tonåriga barn utgjorde brudnäbb. Ibland har de även med en hund vad nu den har med parets vigsel att göra. Fast hunden kanske symboliserar det trogna inslaget i familjen.  
 
Birgitta 74, halvhälsing med farmor samt uä pappa född i Färila 1899

2003-11-27, 15:18
Svar #2

ola larsson

Birgitta.
 
Det ovannämnda sena giftermålet har sin grund i de inte alls ovanliga samboförhållanden,stockholmsäktenskap, som förekom i skogsbruksbygderna i södra Norrland under 1900-talets första årtionden.
Man levde tillsammans livet ut och kvinnan stod skriven som hushållerska till mannen. Barnen fick i allmänhet faderns efternamn.

2003-11-28, 10:42
Svar #3

Birgitta Almqvist (Baq)

Ola! Tack för att du tog mitt skämtsamma inlägg med humor. Ja det vi under min ungdom kallade just stockholmsäktenskap var tydligen inte så nytt. Jag brukar säga att de flesta brudarna i slutet av 1800-talet gick till altaret 'med magen i vädret' för varför skulle de annars gifta sig. Det var fattigt för drängar och pigor och var kostsamt att bjuda på bröllopsfest som det ju är än i våra dar minsann.
 
Min farmor blev i stället övergiven 1899 av sin sons far i Färila. Däremot gifte hon sig i Uppsala
1901 med en annan man som 'legaliserade' sonen (min pappa) som sin egen?och pappa fick då dennes efternamn.
 
Med hälsning från
Birgitta med fadersrötter i Färila  
- tänk om vi är släkt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna