ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barn född på samma dag som giftermål  (läst 1064 gånger)

2011-08-21, 13:36
läst 1064 gånger

Utloggad Fredrik Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2020-10-11, 07:24
    • Visa profil
Hej,
Vi är på 1900-talet. I kyrkböckerna ser jag att parets första barn föddes 1905-03-11 - samma dag som dom gifte sig.
 
Var kyrkans makt fortfarande stor vid den tiden? D.v.s. att man skulle vara gifta när man skaffade barn annars så såg folk ner på en? Eller kyrkan åtminstonde?
 
Detta paret måste ju gift sig antingen direkt före eller efter förlossningen. Kanske bara för sakens skull.
 
Fredrik

2011-08-21, 14:49
Svar #1

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Kyrkans makt eller inte - att föda barn utanför äktenskapet började så smått bli godtaget först på 1960-talet, åtminstone här ute på landsbygden.
 
MVH Kenneth Larsson

2011-08-21, 16:26
Svar #2

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1641
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:37
    • Visa profil
    • anygren.se
Jag har också en ana son föddes samma dag som föräldrarna gifte sig. Detta var år 1781 då Sven Persson föddes i Piggaboda, Vislanda, G.  Jag har också funderat över hur det hänger ihop.  
 
Kan det vara så att på den tiden kunde man gifta sig utan att själv vara närvarande, genom att någon annan var ombud. T.ex fadern eller annan förmyndare.  Kvinnor var ju inte myndiga på den tiden, oberoende av ålder, eller tänker jag helt fel.  
 
På 1700-talet var väl också trolovningen viktig. Trolovningsbarn födda före vigseln har jag sett och det verkar ganska ok.  
 
Någon som kan detta bättre och kan kommentera?
 
ANNIKA

2011-08-21, 16:56
Svar #3

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Fredrik!  
Kanske var vigseln redan klar (t.ex. på eftermiddagen) när förlossningen satte igång (kanske för tidigt på grund av stresspåslaget av vigseln) och sen foddes barnet strax före midnatt.  
Och att skjuta upp en vigsel/ ett bröllop kan ha inneburit kostnader /olägenheter som gjorde att bruden bortsåg från begynnande värkar. Rent juridiskt var det väl också mycket enklare om barnet föddes efter vigseln.
 
Är ett barn fött utom äktenskapet om det föds samma datum men ett klockslag före vigseln? Vad har gällt under olika sekler angående detta? Någon som vet?
 
Vad gäller barnet fött 1905 - om det var fött på sjukhus / förlossningsanstalt kan det kanske gå att få fram förlossningsjournalen med klockslag.
Mvh Harriet
 
(Meddelandet ändrat av Hkh 2011-08-21 16:57)

2011-08-22, 20:02
Svar #4

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Det förekom vigslar med ombud. Jag har sett uppgiften någon gång då den blivande mannen var i krigstjänst. Normalt sköttes vigseln före avfärd och utan normal lysning, men åtminstone en gång skedde det med ombud. Så det borde väl vara möjligt även för bruden att ha ombud. Efter barnafödandet var ju hon oren och inte fick komma till kyrkan förrän vid kyrktagningen. Även faddrarna vid dop kunde ha ombud, som ibland är namngivna. Jag tror också att barnet inte alltid var närvarande vid dopet.

2011-08-22, 20:33
Svar #5

Utloggad Fredrik Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2020-10-11, 07:24
    • Visa profil
Ja allt är ju möjligt så visst kan förlossningen satts igång av giftemålet. Svårt att ta reda på sådant. Det hade varit en spännande historia i alla fall!
 
Nu vet jag inte på rak arm var barnet födds men om så är fallet (förlossningsanstalt)- hur får man då fram förlossningsjournalen?  
 
Egentligen är det ju inte superviktigt för forskningen men det är ju alltid roligt att veta saker.
 
 
Om datumet för giftemålet redan var satt sedan lång tid tillbaka så är det ju otroligt att barnet ska födas på samma dag. Men det är klart att i teorin kan man ju pricka rätt där med. Låg sannolikhet kanske.
 
Kanske är det mer troligt att värkarna satt igång och dom hastat dit en präst direkt före eller direkt efter ungen kommit till världen. Men som Harriet säger så vorde det kul att veta om ett barn räknas som fött inom äktenskap eller inte bara detta ligger på samma datum som vigseln.  
 
I lysnings- och giftemålsboken stod det inte mycket alls om dem.
 
(Meddelandet ändrat av pettisson 2011-08-22 20:34)
 
(Meddelandet ändrat av pettisson 2011-08-22 20:34)

2011-08-22, 21:01
Svar #6

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1641
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:37
    • Visa profil
    • anygren.se
Här är en tidigare diskussion om trolovningsbarn och trolovningens juridiska status:  .  
 
Mvh  
ANNIKA

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna