ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Två skilsmässor? Hur hitta namnlös moder?  (läst 730 gånger)

2005-02-18, 13:04
läst 730 gånger

Utloggad Petra Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-12-29, 11:13
    • Visa profil
Hej
Jag har ett bekymmer min ana är född 1794 och hennes bror 1791. I födelseboken nämns endast deras far muraregesäll Anders Ljungberg. Någon husförhörslängd finns inte (Anderslövs socken). Hur får jag fram moderns namn? År 1800, alltså sex år efter min anas födelse, gifter sig fadern Anders Ljungberg med en kvinna som anges som änka. Ljungberg står varken som frånskild eller änkling. Jag har gått igenom dödboken i församlingen från 1794 till 1800 men ingen hustru till Anders Ljungberg finns med. Jag har genom en släkting via Disbyt fått veta att A. Ljungberg gifter sig igen 1806 och att han då skilt sig från kvinnan han gifte sig med 1800. Nu är mina frågor: kan kvinnan han gifte sig med 1800 vara mor även till barnen födda 1791 och 1794 om de var trolovade? Men det verkar konstigt eftersom det går hela nio år mellan 1:a barnet och giftermålet. Hon står dessutom som änka. Kan Anders Ljungberg var skild två gånger? Verkar inte det också otroligt? 3:e och viktigaste frågan: hur ska jag gå vidare, hur hade ni gjort?

2005-02-18, 13:55
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Petra!
 
Även om det inte finns någon husförhörslängd, borde det finnas en mantalslängd. I den borde framgå om Anders Ljungberg var gift eller inte 1791 (och 1794). Var han gift, kan man nog utgå ifrån att det var med modern till barnen. Var han inte gift, skulle det kunna finnas ett mål (eller två?) angående saken i domboken. Börja med att att titta i saköreslängden (Vanligen längst bak för varje tingstillfälle). Även en eventuell första skilsmässa (trots att den väl förefaller mindre trolig) borde finnas med i domboken.
 
Men har du gått igenom vigsellängden för åren före 1791 (8-10 år före är nog bäst, om man ska vara på den säkra sidan)? Finns ingen vigsel där, kan kanske bruden (modern) vara från en annan socken, och det var ju vanligen i brudens hemförsamling som vigseln skedde. Ta stickprov i grannförsamlingarnas vigsellängder för lämpliga år. En annan orsak till att vigseln inte finns där, skulle kunna vara att familjen är nyinflyttad, och har gift sig på den tidigare hemorten. Har du kontrollerat om det finns en flyttningslängd?
 
Det slog mig efter att ha gjort originalinlägget, att Anders Ljungbergs namn ju inte behöver stå med i dödboken, om hans hustru dör. Vid den här tiden behöll ju kvinnor fortfarande i regel sitt eget namn livet igenom, och bytte inte till makens. Detta senare bruk, som ju många felaktligen tror är uråldrigt, började ju först vid denna tid vinna insteg, och hade inte slagit igenom fullt förrän vid 1800-talets mitt. Och eftersom du i detta fall inte känner moderns namn, kan du ju inte vara helt säker på att hon ändå inte finns i dödboken (under eget namn, alltså).

2005-02-18, 14:35
Svar #2

Utloggad Petra Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-12-29, 11:13
    • Visa profil
Hej
Tack för ditt snabba svar! Jag har faktiskt inte kollat vigselboken så många år tidigare. Ska genast göra det. Har bara gått igenom åren runt 1791. Eftersom de enda barn som funnits med från 1:a giftet (?)i Anders bouppteckning var födda 1791 & 1794, men det kan ju ha funnits barn som dött tidigare.
I dödboken så står alla döda gifta kvinnor som nns hustru xx så jag utgick ifrån att min anas mor också skulle benämnas så. Dessutom så står inte Anders Ljungberg som änkling när han gifter sig 1800. Hans hustru står däremot som änka. Det talar väl för en skilsmässa?
Tyvärr finns det inte flyttningslängder förrän 1855, attester från 1791. Jag ska också titta bland skilsmässohandlingarna. Tack igen.

2005-02-22, 10:38
Svar #3

Utloggad Petra Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-12-29, 11:13
    • Visa profil
Jag hittade det! Fann en vigselnotis i en grannsocknen år 1791. Eftersom det finns så många socknar i södra Skåne så visste jag inte vilken jag skulle börja med men då tittade jag på födelsenotiserna för barnen födda 1791 och 1794. Faddrarna kom från olika ställen men med en liten övervikt åt en socken (Lilla Slågarp) Jag sökte där först och fick napp direkt! Det ser ut som om min anfader verkligen skilde sig två gånger mellan år 1797-1805!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna