ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skilsmässa på 1770-talet.  (läst 1022 gånger)

2008-02-14, 23:19
läst 1022 gånger

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Jag har en avlägsen släkting som skilde sig i slutet på 1700-talet. Min fråga är, vad gällde för juridik avseende skilsmässa då? Vad spelade kyrkan för roll? Jag citerar fritt i vad som står i Ättartavor under släkten Silfverswärd TAB.44.
 
-Johan Gustaf född 1740 på Åkatorp i Gudhems sn. Död 1798 på Rörja vid Skara. Gift 1768 på Skeberga Torsö sn. med Anna Christina Hierta, från vilken han blev skild i hennes 1:a gifte.-
 
De fick tre söner mellan 1769 till 1773.
 
Vilken orsak kan skilsmässan bero på?
 
Mvh Göran
 
(Meddelandet ändrat av pppp den 14 februari, 2008)

2008-02-15, 14:36
Svar #1

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 429
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 20:24
    • Visa profil
Hej Göran!
 
På sidan http://www.domboksforskning.se/lagar/Skilsmassa.htm hittar du svaret på en del av dina frågor.
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna