ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skilsmässa  (läst 753 gånger)

2014-02-01, 14:18
läst 753 gånger

Ewa Jogesäter

Hej, jag har en liten fråga, när jag kollat igenom det jag fått fram så la jag märke till att min mormor fick skilsmässa i slutet på 1800-talet. Jag undrar över hur pass vanligt det var att kvinnor fick skilsmässa på den tiden ? Samt om det går att få fram anledningen till den i mitt fall. Vart skall jag i så söka efter information ? Med vänlig hälsning Ewa

2014-02-01, 19:27
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Du säger inte varifrån du fått informationen, men sådant står ofta i husförhörslängden.

2014-02-05, 09:29
Svar #2

Utloggad Ingeborg Arvastsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2014-02-12, 08:26
    • Visa profil
Hej Ewa,
 
En anmoder till min make ansökte om skilsmässa 1863. Jag kunde då läsa en liten kråka i husförhörslängden om att hon fått gå till kungliga majestätet för att ansöka. I en dombok fick jag sedan lära mig att hon ansökt om skilsmässa från maken då han för andra gången begått ett brott som ledde till att han hamnade på Malmö fästning. Vad jag förstått så var det väl inte direkt vanligt, men för all del inte heller ovanligt. Kvinnan kunde ansöka om skilsmässa om där förelåg särskilda skäl, likt det i ovan nämnda fall.  
 
Så mitt tips är att du kollar i respektive dombok/härradsrätt för platsen o tiden.  
 
Lycka till  
 
/Ingeborg

2014-02-05, 11:53
Svar #3

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
En annan inte helt ovanlig orsak var att mannen åkte till USA för att söka jobb och ta över familjen när det stadgat sig men sedan aldrig hörde av sig. Vilket kan berott på allt från att han träffat någon annan, var så fattig i USA att han skämdes eller helt enkelt dött.

2014-02-05, 13:00
Svar #4

Lotta Nordin

Ewa,
det du skriver stämmer ju inte riktigt med vad du fått uppgift om förut, bl.a. här:
 
 
Din mormor fick inte skilsmässa i slutet på 1800-talet, utan 1919. Sedan kan man ju ifrågasätta om det bara var kvinnan som fick skilsmässa...  
 
I Grödinge, , där Greta Maria Jansson (din mormor) bodde vid den tiden, så finns i församlingsboken AIIa:5 (1916-1920) sidan 315 noteringarna:
Gift med arb. Gustaf Leonard Jansson
och
Äktenskapet upplöst d. 7/5 1919 gm domstols lagakraftvunna utslag
 
Det står också att hon är inflyttad från Lossa(Låssa) i Uppsala län 1917, och där finns hon i Låssa AIIa:2 sidan 229, och även Gustaf Leonard finns där, med noteringen bundna vid varandra genom tre laga lysningar i Johannes förs. år 1915.
Han flyttar till Engelbrekts församling, Sthlm och hon till Grödinge 1917.

2014-02-05, 23:20
Svar #5

Ewa Jogesäter

ok, tack för alla svar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna