ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kungl Maj:ts dispens för skilsmässa  (läst 1324 gånger)

2015-11-10, 11:12
läst 1324 gånger

Utloggad Fredrik Mejster

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2016-12-20, 13:31
    • Visa profil
Kungl Maj:t kunde under en lång tidsperiod ge dispens för skilsmässor. Jag undersöker skilsmässor inom Uppsala domkapitel under början av 1900-talet och har i Uppsala domkapitels arkiv hittat akter över äktenskapsskillnader där det ibland finns dokument från Kungl Maj:t med beslut om dispens för äktenskapsskillnad.  
 
Är det någon som vet vilket departement eller liknande som fattade beslut om dessa dispenser? Jag frågar eftersom jag behöver veta vilket arkiv jag ska leta i.  
 
Tack på förhand,
Fredrik Mejster

2015-11-10, 11:42
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Fredrik!
 
När jag forskat om skilsmässor i Skåne har dylika ärenden efter 1840 hanterats av Ecklesiastikdepartementet. Om man t.ex. söker i SVAR:s databas Konseljärenden 1840-1920 får man tjugofem träffar på ordet »skiljobref» (erhållande av, utfärdande av, vägrat samt frågor om) mellan åren 1843-1906, där samtliga ärenden förvaras i Ecklesiastikdepartementets arkiv.
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-11-10, 13:12
Svar #2

Utloggad Fredrik Mejster

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2016-12-20, 13:31
    • Visa profil
Hej Markus,
 
Tack för ditt svar. Jag har sökt i SVAR:s databas och fått några träffar på skiljobrev, skillnad osv., men det är bara några få fall. Jag har gått igenom alla de äktenskapsskillnadsakter som finns i Uppsala domkapitels arkiv 1906, där de par som får skiljobrev samma år finns med. Det finns också ett register till så att man lätt kan se vilka personerna är. I flera av akterna finns dispenser från Kungl Maj:t, vissa från samma år som skiljobrevet utges (1906), men ofta året före eller ännu tidigare.  
 
Jag har t.ex. fallet Karl Jansson och  hans hustru Lovisa, som får dispens 1905-11-17. Den är underskriven av chefen för justitiedepartementet, Karl Staaff. Denna dispens hittar jag inte i SVAR:s databas. Ett annat fall är makarna Axel Jansson Yhlin och Alma f. Edvardsson. De får Kungl Maj:ts dispens på samma datum, 1905-11-17. Inte heller detta fall finns med i databasen.
 
/Fredrik

2015-11-10, 13:47
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Fredrik, någon sådan dispens har jag inte sett, men vad exakt innehåller den?  
 
Dina exempel syns inte, kanske var filerna för stora. Maila gärna en till mig, om du vill.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna