ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-09-02  (läst 4678 gånger)

2009-04-14, 18:00
läst 4678 gånger

Anita Edmark

Hej.
Har funnit ett par gamla bröllopsbilder tagna 1895 och 1903. Båda brudarna bar svart brudklänning och vit slöja.  
Vet någon hur länge den sedvänjan varade?
När (och varför) började man med vit klänning?
 
Tack för svar och tips om var man kan läsa mer!
 
Anita

2009-04-14, 19:16
Svar #1

Utloggad Mia Wallinder Holmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 15:39
    • Visa profil
Anita!
Det har jag också undrat över. Min farmor hade svart brudklänning och vit slöja 1913 när de gifte sig i Norge. Vackert men känns lite sorgligt med svart. Mormor hade vitt 1919 i Stora Tuna men det kanske skiljde lite mellan Norge och Sverige. Hoppas någon vet!
Mia

2009-04-14, 19:39
Svar #2

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Enligt en källa jag har till hands: Vit brudlänning slog igenom bland högre stånd under empiren, även om det tydligen finns exempel på den från 1600- och 1700-talen. Också inom de lägre samhällsskikten upptogs den vita brudslöjan, men här brukades länge den svarta högtidsdräkten som brudklänning och det dröjde  ett stycke in på 1900-talet innan den vita brukklänning slog helt igenom i alla samhällsklasser. Nils-Arvid Bringéus, Livets Högtidsdagar, Carlssons  2007 (sid 132).
//Michael Lundholm

2009-04-14, 19:48
Svar #3

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Det var först på 1920- talet som vanligt folk började använda vit brudklänning. Lite kort sammanfattat;
 
Under 1700-talet och 1800-talet använde sig allmogen av dräkter med regional karaktär, tex hembygdsdräkter, sockendräkter osv, när de gifte sig. De högre samhällsskiktens brudar under 1700- talet, t ex adeln, använde klänningar enligt den tidens mode, dvs eleganta och och drapperade klänningar i olika färger, även vita. Klänningen fortsatte bruden sen att använda i andra festliga sammanhang oavsett om det var en sockendräkt eller en högreståndsklänning. Under 1800-talet blev det dock allt vanligare att högreståndspersoner övergick mer och mer till den vita klänningen.  
 
Hos allmogen blev sockendräkten omodern i slutet av 1800- talet och folket började ta efter de högre ståndens smak och stil vid val av brudklädsel. Till skillnad från adeln hade dock allmogen inte råd att ha flera högtidsdräkter än en och eftersom denna måste kunna användas vid alla tillfällen, även begravning, måste den vara svart. Det ansågs också högfärdigt att använda vitt, skrytsamt rentav. Slöjan fick däremot vara vit. Men som sagt var, på 20-talet infördes den vita klänningen även hos allmogen.  
 
Helene

2009-04-14, 19:52
Svar #4

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Mia, Din mormor och farmor var helt moderna i sina brudklänningar. Hör här!
 
I slutet av 1800 kände allmogen att det inte var modernt att använda sin hembygdsdräkt vid bröllop längre. Man ville se ut som medelklassen eller kanske t-o-m som överklassen. Och de hade skräddade klänningar. Men allmogen hade givetvis inte råd att hålla sig med flera klänningar. Därför blev det en svart. Den kunde användas vid både bröllop och begravning. Vit klänning ansågs väldigt högdraget, men vit slöja gick bra. Den traditionella psalmboken och näsduken fick ge vika för en brudbukett - en sed som vi har importerat från Frankrike. Så om Din farmor gifte sig 1913 var hon helt med i den tiden.
 
När 1920 närmade sig började den vita klänningen att användas mer allmänt. Man fick ett nytt mode med ljusare tyger, hade hatt med små brätten, långa halsband och dansade charleston i ljusa silkesstrumpor. I sin skärning och längd avspeglade bröllopsmodet det övriga modet. Vi ser ju hur brudarna på 60-talet hade korta vita klänningar med stärkta underkjolar, precis som modet i övrigt var. Idag är brudarna dekolletterade eller har djupa urringningar, precis vad vi ser runt omkring oss i övrigt.
 
Din mormor var nog 1919 mycket modern i sin vita klänning! Så modigt också att stå brud i vitt i Stora Tuna, där traditionerna hade ett starkt fäste.
 
Hälsningar Monika W

2009-04-14, 21:08
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Då var nog min farmor vääldigt modern för hon hade vit klänning och vit slöja. Vigseln med farfar var 1911 ute på sågverksön Norrbyskär, Ångermanland.
Ann-Mari Bäckman

2009-04-14, 21:36
Svar #6

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Min mormor, Ida, o morfar var från bondesläkt och gifte sig 1924 i Virestad, Kronobergs län. Mormor hade en svart mycket vacker och ganska dyr klänning och vit slöja.  
 
Min mans mormor, Greta, och morfar gifte sig 1925 i Tjällmo, Österlötland och hon hade en klänning som jag tycker ser mycket modern ut, vit och vit slöja. Greta var sömmerska och hade säkerligen sytt klänningen själv.  
 
Det är också intressant att se likheten i deras huvudprydnader.  
 

 

 
Detta var brytningstiden.  
Mvh
ANNIKA

2009-04-14, 23:22
Svar #7

Utloggad Mia Wallinder Holmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 15:39
    • Visa profil
Tack och vad intressant! Vilka kunskaper!  
Försökte lägga in mina men det på farfar och farmor var för stort.
Här kommer fotot på morfar och mormor.  

mvh Mia

2009-04-14, 23:57
Svar #8

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Vilket år är detta?  Vit klänning och liknande huvudprydnad i slöjan. Mannen ser man inte så mycket av men deras kläder verkar vara ganska lika, efter vad jag ser.  
 
Båda har handskar, var det vanligt? Brudgummen har handskarna i handen.  
 
Det jag märker speciellt på Ida och Klas är att de ser så glada ut. lyckan strålar ur deras ansikten.  
 
Man kan också konstatera att både Ida och den nedre bruden har långt hår i knut medan Greta i mitten har kortklippt hår.   Hon var nog mycket modern.  Ida hade knut i nacken hela livet tills hon dog på 1980-talet.  
 
Mvh
ANNIKA

2009-04-15, 04:59
Svar #9

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
www.kalixbilder.se finns två olika brudpar från ungefär samma tid där bruden har svart klänning och vit slöja. Skriv ordet brud i snabbsök uppe till höger, så kommer alla brudpar fram. Märk bilden av brudparet Karlsson, där brudklänningen har vita garneringar. Det vita är alltså i antågande.
En typisk 20-talslook har brudparet Otto och Ingeborg Stenberg. Kransen sitter långt nere i pannan enl tidens mode.
 
 
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 15 april, 2009)

2009-04-15, 05:03
Svar #10

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Bruket kan väl f ö jämföras med seden med svart konfirmationsklänning.

2009-04-15, 10:08
Svar #11

Utloggad Mia Wallinder Holmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 15:39
    • Visa profil
Annika!
Det var 1919 i Stora Tuna. Tror de valde att sitta för han var lång och hon var kort.
 
Göran!
Vilka fina brudar! De verkar vara från norra Sverige allihopa. Finns det något liknande arkiv i mellansverige?
mvh Mia

2009-04-15, 10:22
Svar #12

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Mia! Nej, Kalix kommun är nog ganska ensam som kommun om att lägga ut stora delar av sin bildsamling på nätet. Det finns också fina bilder av byggnader, fabriker o s v. Det som är litet förvånande är att länsmuseerna inte hakar på den här idén.
Kriteriet för urvalet till Kalixbilder är att alla bilder skall ha någon sorts anknytning till kommunen; de allra flesta personer i bilddatabasen kommer från kommunen.
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 16 april, 2009)

2009-04-15, 10:27
Svar #13

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Det här med att mannen sitter och kvinnan står är inte så udda som vi i dag upplever det. Jag tror möjligen att Solfrid Söderlind, nationalmuseichefen, behandlar det i sin doktorsavhandling. Det behöver inte alls relateras till kroppslängd. På ett brudkort har ju dessutom en stående brud bättre möjligheter att exponera sin brudklädning.
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 15 april, 2009)

2009-04-15, 18:08
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Här är en bra hemsida, där man kan läsa om bl a brudklänningar.
 
högtid
Ann-Mari Bäckman

2009-04-15, 23:41
Svar #15

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Jamtlis bildarkiv har över 9 miljoner bilder varav närmare tusen med brudar:  
http://bildarkivet.jamtli.com/
 
Bilderna går att köpa också.
 
(Meddelandet ändrat av Kristina1 den 15 april, 2009)

2009-04-16, 09:03
Svar #16

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Min farmor och farfar gifte sig 1912 i en liten by i Ångermanlands landskap. Min farmor var helt klädd i vitt med både vit klänning och slöja. Dagen efter bröllopet har det även tagits kort på brudparet då har farmor en lång svart klänning och blomster arrangemang runt halsen och i håret.  
 
Västerbottens museum har en databas där det finns 427 bilder på brudar. Då min farmor var självlärd byafotograf och hennes bilder finns i museets databas så finns även ovan nämnda foton där. Vid intresse gå in på fotoarkivet (se adress nedan) och sök på brud, plats Karlsbäck så kommer du till bilder på min farmor och farfar.
 
http://sofiewww.vasterbottensmuseum.se/basen/leta/letafoto.html

2009-04-16, 11:52
Svar #17

Anita Edmark

Hej
Mycket intressant läsning!Tack för all information. Någon har skrivit om handskar på brudparet. Handskar har även mina brudpar. Vet någon varför man hade det?
Mina brudpar ser dessutom synnerligen allvarliga ut. Har trott att detta beror på att det tog lång tid att ta fotot. Eller skulle man helt enkelt se seriös ut på den tiden?
 
(vet tyvärr inte hur man får med en bild annars hade jag bifogat)
Anita

2009-04-16, 19:03
Svar #18

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Annika! Det var en fin bild av August och Albertina Eriksson i Bjurholm s a s dagen efter. Man kan undra varför hon inte bar brudklänningen när kortet ändå skulle fungera som ett brudkort. Hon kanske tyckte att det kändes fel och fånigt att skruda sig i den bara för fotograferingen. Men blommor och corsage markerar ju tillfällets karaktär.
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 16 april, 2009)

2009-04-16, 19:11
Svar #19

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Fattigt brudfolk kunde inte kosta på sig ett riktigt brudkort utan fick ibland sammanfoga befintliga porträtt av resp mannen och kvinnan. Sedan användes det som brudkort och hängde på väggen i stugan.
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 17 april, 2009)

2009-04-16, 21:24
Svar #20

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Brudparen ser väldigt ofta mycket allvarliga ut och det förundrar mig.  
 
Jag har dock noterat att Ida och Klas (min mormor o morfar) i det första kortet upptill i denna diskussion faktiskt ser lyckliga ut. Även brudparet på Mia's kort tycker jag har ett lyckoskimmer inifrån.  
 
Visst kanske det tog lång tid då man måste stå stilla i äldre tider men bröllopsdagen var väl ändå oftast en lycklig dag.  Man ville ju bli gift. Att leva hela livet ogift var väl inte så lyckat rent socialt och status-mässigt.  
 
ANNIKA
 
ANNIKA

2009-04-17, 06:41
Svar #21

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Annika! Ibland tror jag att allvaret inte bara gällde bilderna utan att människor förr var mer allvarsamma eller i alla fall mer allvarliga när det gällde högtidliga tillfällen.

2009-04-17, 08:34
Svar #22

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Jag har många gånger tittat på korten som min farmor tagit men inte förrän jag såg denna diskussionen så tittade jag på dem ordentligt och upptäckte detta med dagen efter kortet med annan klänning. Tänk vad en sådan här diskussion kan få en att öppna ögonen inför det man sett många gånger men inte reflekterat över.
 
I samband med bröllop så har jag för mig att det var fest i flera dagar. Då kanske bruden klädde sig i den finaste klänning hon hade på dagarna efter själva bröllopsdagen men att brudklänningen bara var för själva bröllopsdagen. På min farmor kan man se att hon troligtvis har överdelen på bröllopsklänningen under den svarta då man ser en likadan krage upptill i halsen.  
Det var nog inte så vanligt att ha möjlighet att fotografera även dagarna efter själva bröllopsdagen men då farmor själv var fotografen så var det ju inte så svårt.
Jag tror att det var en stor sak att bli fotograferad därav den allvarsamma minen dessutom var det ju lättare att hålla sig stilla och undvika att korten blev suddiga.

2009-04-17, 08:42
Svar #23

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Även mina ögonen blev öppnade efter att jag fått se just den här bilden. Jag har nämligen ett stort släktporträtt taget i Luleå 1887 i samband med ett bröllop. Att bruden inte var vitklädd har av äldre släktingar förklarats med olika mer eller mindre långsökta argument, men nu förstår jag att alla dessa tillresta gäster från släkterna Stenberg och Bucht bör ha stannat i flera dagar i villan i Luleå och att man givetvis hade behov av flera uppsättningar av det mesta. Sannolikt är även detta kort taget dagen efter.
Sedan måste man ju tänka sig att klänning och kanske fr a slöja är så intimt förknippade med vigseln och att de helt mister sin funktion och symbolik därefter.
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 17 april, 2009)

2009-04-17, 21:57
Svar #24

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Min mor berättade att i varje fall ett stycke in på 1930-talet, kanske senare (hur långt tillbaka i tiden vet jag inte) skulle bruden ha en annandagsklänning, en lite finare klänning än man hade till vardags, att ha på sig dagen efter bröllopet. Detta handlar om norra Uppland.

2009-04-17, 22:01
Svar #25

Utloggad Mia Wallinder Holmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 15:39
    • Visa profil
Oj va mycket intressant läsning! Jag fastnade i timmar...och vilka seder!
Jag kikade på våra ovala inramade kort på väggen och ser att jag där även har ett där morfar och mormor faktiskt står upp. Ser också att på min mans morföräldrars brudfoto är bruden till höger på fotot. Blir lite fundersam för nog var och är det väl viktigt på vilken sida bruden står? Inte tog man väl fotot före vigseln för då blir det ju rätt sida?
När de går in i kyrkan går bruden till vänster om mannen. Efter vigseln vänder de om och då blir bruden till höger. Ellerhur!
Nu när jag fixade brudfotot på mina farföräldrar så ser jag att farmor står ju också till höger. Kanske det inte var så noga utan bara vad jag trott. Här är farmor i svart och höggravid våren 1913 i Snåsa, Norge.

Ja nog upptäcker man mycket i och med en sån här diskussion.
mvh Mia

2009-04-18, 05:49
Svar #26

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Det här med annandagsklänning enl Sylvias inlägg ovan kan ju förklara varför många brudpar man sett på gamla kort ser ut som om de fortfarande vore fästfolk.

2009-09-02, 08:07
Svar #27

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Frågan gäller ju svart brudklänning.  Jag har en giftasmoster som fick gifta sig i svart klänning pga att hon var tvungen  att bära sorgedräkt i ett år efter begravningen. (vigseln var 1947).Hennes ena förälder dog och under året gifte de sig.

2009-09-02, 08:51
Svar #28

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Det var intressant, för det har annars vanligen sagts att bröllop bryter sorg. Många hälsningar/ Göran

2009-09-02, 09:18
Svar #29

Birgit Hirsch

Förr var högtidsdräkten, finklänningen, svart. Den användes vid bröllop, dop och begravning från 1700-talet till 1900-talets början. Bruden gjorde sig fin med vit slöja, krona eller krans, brudbukett och vita handskar. Klänningen kunde prydas med sidenhalsdukar, konstgjorda blommor och smycken som bruden lånade ihop. Kronan kunde vara lånad från kyrkan eller tillverkad hemma av myrten. Bara de rikaste hade råd att ha särskilda kläder för bröllop. De bar vita högtidskläder sydda av dyrbara importerade tyger med mycket broderier. Lyxiga klänningar som följde modets svängningar.
 Källa Nordiska museet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna