ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Räknade prästen bort 11 dagar?  (läst 703 gånger)

2011-09-18, 14:50
läst 703 gånger

Utloggad Eva Kristoffersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2011-11-15, 18:34
    • Visa profil
Min fråga gäller alltså de elva dagar som 1753 togs bort från den svenska kalendern.  
 
Jag sitter med en dödsnotis och ska försöka räkna fram ungefärligt födelsedatum, och undrar om man kan räkna med att prästen kom ihåg att dessa elva dagar skulle räknas bort, när han angav hur gammal personen hade blivit.

2011-09-18, 22:54
Svar #1

Carl Szabad

Det beror förmodligen på hur nära 1753 dödsfallet skedde, men det är ju inte bara 1753 kalendern har ruckats utan även 1700 och 1712. Du ska således aldrig utgå från att en åldersangivelse är exakt. Det kan skilja ett antal år om man har otur och dödsfallet har skett innan kyrkböckerna stabiliserades. Dessutom är det också frågan om prästen räknar åldern på rätt person. Själv har jag en ana som överallt i kyrkböckerna är angiven som född 1702, men jag upptäckte att den Hans som föddes då avled som späd. I stället var det brodern född 1705 som var den rätta anan.

2011-09-22, 18:51
Svar #2

Utloggad Eva Kristoffersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2011-11-15, 18:34
    • Visa profil
Tack, Carl! Det var som jag misstänkte...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna