ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oftast jämn ålder?  (läst 725 gånger)

2005-08-12, 12:09
läst 725 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
När jag i dagarna har gått igenom enrolleringskommisionen på västkustens rullmaterial från 1700-talets första år så slås jag av hur påfallande vanligt det är att åldrar anges som jämna tal som 22, 34, 46, snarare än udda tal som 21, 33, 47. Är detta ett fenomen som andra har stött på också?
(Jag har för mig om att jag läst att detta var rätt allmänt på medeltiden och 1500-talet, men är inte säker.)
 
(Enrolleringskommisionens handlingar (Göteborgs och Bohusläns landskontor GId:1-3 är för övrigt ett väldigt trevligt material, omkring år 1700 tog man reda på åldern på alla brukare och de flesta torpare, samt en hel del andra man kunde ha nytta av i Bohuslän och norra Halland, samt inventerade sjövant folk ända ner i Skåne. Mycket användbart. Rullorna har också fotats, se www.arkivdigital.com.)

2005-08-12, 16:18
Svar #1

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Jag har aldrig stött på fenomenet med överrepresentation av jämna tal.
Däremot är det ju väldigt vanligt, i framförallt äldre dödbocker, att man avrundat åldern till 55, 60, 65, 70 etc.

2005-08-13, 08:35
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Även mödrarnas ålder i födelseböckerna kan ibland vara avrundade till i femårsintervall 20, 25 30, osv., också 20-25, 25-30, osv förekommer.
 
Såväl o födelseboken som i dödboken (vigselböcker också ibland) beror väl dessa avrundade uppgifter på att prästen skulle rapportera till Tabellverket, efter ca 1750.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna