ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kalenderns klurigheter  (läst 1313 gånger)

2004-01-14, 19:45
läst 1313 gånger

Egon Bosved

Det finns väl knappast någon forskargrupp, evad den månde forska efter, som är så besatt av datum som just släktforskarna. Det gäller födelsedatum, dopdatum, konfirmationsdatum, lysningsdatum, gift datum, skild datum, omgift datum, etc, utnämnd datum mm, död datum och begravd datum.  
 
Det är inte alltid alla dessa datum kan läsas i källan utan svårighet. Prästens darriga handstil, breda gåspenna, tjocka överstrykningar, gör det svårt, ger rum för tolkningar. Eller måste man tolka datum relativt helgdag eller böndag mm. Andå nämner kvalitetsutredningen intet om kontroll av datum?
 
Min Släkt och History är de enda släktforskningsprogram vars inbyggda kalendrar hyggligt klarar av att visa en vettig kalender. Andra program må försvara sig. Det gäller att visa helgdagar, kyrkoårets söndagar, böndagarna och bemärkelsedagar såsom de var. Inte t.ex. långfredagen år 1. Det gäller att behandla år 1753 korrekt mm, mm.
 
Den som kör sitt släktforskningsprogram, Word, Excel eller Access kan dock alltid köra Nordiska kalendrar i ett eget fönster, alltid till hands. Övriga må fråga här.
 
mvh Egon Bosved

2004-01-15, 08:54
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Egons fantasktiska kalender finns sedan länge att ladda ner från Rötter helt gratis här! Jag använder den flitigt och är lika imponerad varje gång jag öppnar den. Där finns också en artikel om tideräkning samt Egons framforskade lista öven böndagar som det emellanåt hänvisas till i källmaterialet och torde vara ett rätt okänt begrepp för många forskare.
 
Har du kunnat komplettera några frågetecken i den efter publiceringen?

2004-01-15, 13:14
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag har nu sett till att frågor gällande kvalitet (inklusive kvalitetsutredningen) hamnat på ett samlat ställe - se vidare under Anbytarforum: Övriga ämnen: Kvalitet inom släktforskningen (en avdelning som funnits sedan tidigare).
-Där fanns t.o.m. redan en rubrik Rätt datum där denna frågas fortsättning beträffande kvaliteten kanske bäst diskuteras..

2004-01-16, 09:25
Svar #3

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Egon!
En eloge till Din fina kalender! Jag har precis laddat ner den och konstaterat att den kommer vara till stor hjälp inte bara inom släktforskningen. Den fungerar även bra i det dagliga livet då man får en bra månadsöversikt med namnsdagar och allting! Påminner uppfriskande mycket om min fickalmanacka, det är nästan så jag skulle vilja skriva in små noteringar med penna på dagarna :D
En riktigt bra dag önskar
Karin

2004-01-18, 19:40
Svar #4

Egon Bosved

Hej Karin
 
Tack för beröm!
 
Du ville nästan ha möjligheten att med penna skriva in personliga anteckningar i datakalendern.
 
Jag tog bort möjligheten till personliga kommentarer synliga på viss datumrad i kalendern då jag inte ville avslöja databasen. Men jag borde nog ha gjort en femte textfil för personliga kommentarer.  
 
Det finns dock en någorlunda ersättning. Läs i hjälpfilen om historiska notiser (bara för ordningens skull). Ock:
 
Leta reda på filen HistSe.txt. Finns i samma mapp som programmet. Spara den som HistSe.bak. Öppna HistSe.txt i Windows Anteckningar. Editera de sista raderna i filen enligt nedan:
----
1973-09,1973-09,Gustav VI Adolf död den 15 sept
1973-09,2004-02,Regent är Carl XVI Gustav
2004-01,2004-01,Gav Egon en eloge i Anbytarforum den 16:de detta år.
2005-01,2199-12,Inga notiser  
2200-01,9999-12,Stopp
----
:-)
 
Gör pss med andra personliga kommentarer! Lägg in på rätt ställe.
 
En gång närjag skrev filen kunde ju inte gärna veta hur länge kungen skulle hänga med; jag ville ju ogärna göra mig skyldig till faktafel. Härmed chansar jag på ännu en månad för Karl XVI Gustav i kalenderns historiska notiser. Kalendern utsträcks likväl utöver 2012 (världens undergång) för alla som hänger med så länge, men kolla datum 2012-12-23. Skulle Mayaindianerna ha rätt ligger ungdomarna risigt till men programmet fungerar så länge Microsoft Windows är bakåtkompatibelt.  
 
mvh Egon

2004-01-19, 08:16
Svar #5

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Egon,
Tack för svar angående kalendern! Jag ska prova Ditt tips enligt ovan. En konstig sak hände dock när jag skulle installera kalendern på hemdatorn, bakgrunden blev alldeles svart. (I fredags installerade jag den i jobbdatorn och där fungerade allt perfekt) Mycket konstigt då jag kör exakt samma operativsystem i båda burkarna (Windows XP). Jag ska prova att installera om kalendern och se om fenomenet upphör.
Mvh
Karin

2013-03-20, 15:01
Svar #6

Utloggad Anders Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2013-04-05, 18:23
    • Visa profil
Hej Egon!
 
Du är så vitt jag förstår skaparen bakom det utmärkta programmet Nordisk Kalender.
 
Finns den kompilerad för nyare windows maskiner (t.ex. windows 7, 64 bitars)?
 
Mvh
Anders

2013-03-20, 15:07
Svar #7

Carl Szabad

Egon Bosved avled rätt nyligen.

2013-03-21, 07:17
Svar #8

Utloggad Anders Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2013-04-05, 18:23
    • Visa profil
Tackar för svaret.  
Trist att en så driven och kunnig person kring datum och kalendrar kilat vidare.
 
(Meddelandet ändrat av md5ander 2013-03-21 07:17)

2013-03-21, 07:49
Svar #9

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Det var tråkigt att höra - jag använder hans program ofta - även i Windows 7 64 bit som jag beskrev .
 
/Jan

2013-03-21, 10:30
Svar #10

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Det kan vara av intresse att konstatera här, att någon kan enligt samma kalender ha två officiella dödsdatum och båda är korrekta. Detta gäller bl. a. marskalken av Finland Gustaf Mannerheim, som dog före midnatt den 27 januari 1951 i Schweiz då datumet i Finland var den 28 januari.

2013-03-22, 08:30
Svar #11

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Jag fick alltså själva kalendern att fungera, dock tyckte inte Windows 7 om hjäpfilen som följer med.
 
/Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna