ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Almanacka över händelser mm  (läst 3531 gånger)

1999-06-27, 22:57
läst 3531 gånger

Utloggad Anette Stjernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2022-01-01, 19:23
    • Visa profil
Då jag flera gånger i min forskning stött på uppgifter om olika förhållanden, ex väderlek, naturkatastrofer, farsoter och epidemier,nödår och liknande händelser, så undrar jag om det finns ett intresse för att skapa en sådan almanacka, där man snabbt kan se om något särskilt eller märkvärdigt hände på orten under någon anfaders levnad. Ofta har man hittat noteringar som man anar att andra skulle kunna ha intresse för. Dessa uppgifter kan också ge en helt annan syn på anfäderna och deras levnadsvillkor. Har skapat denna disussion för att höra om förslag och intresse finns.  
 
Mvh  
Anette

1999-06-28, 00:25
Svar #1

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Hej Anette! Ur min synvinkel en MYCKET bra idé! Eftersom jag inte har så bra koll direkt på om det var en naturkatastrof eller ett nödår som tog mina förfäders liv så vore en dokumentation över vissa situationer inte helt fel. Kan tänka mig att de som har koll på läget tycker att det verkar tramsigt, men för min del verkar det perfekt!
 
Mvh
Jill

1999-06-28, 08:09
Svar #2

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Anette!
Mycket bra idé, frågan är bara om denna kalender skall sorteras både kronologiskt och geografiskt.
MVH/Sam

1999-06-28, 12:41
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
PÅ Rötter finns en lista med historiska händelser i årtal, fast på engelska: http://www.genealogi.se/year.htm
 
Den kan man väl tänka sig i en svensk variant, och utbyggd med fler händelser.
 
Sen kan man väl också tänka sig att det kan behövas lokala varianter också, en per landskap kanske? Något för de lokala föreningarna att bita i?

1999-06-28, 21:04
Svar #4

Utloggad Anita Dagmarsdotter

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 17:55
    • Visa profil
Klart intressant, speciellt om lokala större händelser kan återfinnas.

1999-06-28, 22:35
Svar #5

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Skulle kunna utformas som en utökning till diverse program som ger kalendrar långt bak i tiden och visar religiösa högtider och andra viktiga helgdagar.
Med filter eller annan inställning skulle man kunna välja land/landskap/ort och typ av händelse (krig, naturkatastrofer, hungersnöd etc.

1999-06-29, 12:49
Svar #6

Utloggad Anette Stjernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2022-01-01, 19:23
    • Visa profil
Vad trevligt att fler än jag tyckte idén var bra.
Som Elisabeth skriver ovan, så kanske det kan vara något för de lokala föreningarna, men samtidigt är en uppdelning så som Sten-Sture skriver väldigt bra. Vi som är intresserade får väl lägga fram idén hos vår lokala släktforskarförening.

1999-06-30, 15:47
Svar #7

Utloggad Wulfila Enkler

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2012-11-08, 20:32
    • Visa profil
    • www.algonet.se/~wulf_e/index.html
Väderleksutsikter i Västergötland under gången tid” är rubriken på en lista som jag för några år sedan fick av en granne. Listan, som omfattar perioden 1172 - 1980, består av sex tätskrivna maskinskrivna sidor och av ortnamnen att döma hänför sig uppgifterna till Falbygden. Den är sammanställd av någon förening eller studiegrupp men jag vet inget närmare därom. Jag lämnar gärna listan vidare om någon vill använda den för att låta innehållet helt eller delvis ingå i någon större sammanställning. För godordnings skull borde jag väl då först försöka få tag i de som gjort listan. Det ligger uppenbarligen ett stort arbete nedlagt. Om någon av dessa raders läsare känner till upphovsmännen/kvinnorna så ber jag om kontakta med mej.
 
Några exempel på innehållet:
1172 blev träden gröna i slutet av februari och fåglarna byggde bo i feb.
1585 stod säden i ax vid påsktiden
1716 den 8 juni kl 8 om aftonen var stark jordbävning, att tak och väggar brakade
1812 förstördes grödan av snöfall vid midsommartid

1999-07-02, 23:36
Svar #8

Egon Bosved

Ett embryo till något av det som efterfrågats har jag faktiskt sökt åstadkomma i mitt kalederprogram, Svensk och finsk kalender som jag gjorde för några år sedan.
Detta enkla program finns fortfarande att ladda ned från RÖTTER, tideräkning.
 
Jag är litet försiktig med att använda ordet almanacka eftersom jag menar att en almanacka skall innehålla astronomiska data, marknader, postgång, mm.  
 
Jag försåg programmet med historiska notiser vilka hämtas från en vanlig textfil som envar kan uppdatera efter eget skön med hjälp av Windows Anteckningar. De filer med historiska data som följer med programmet innehöll mest regenters regeringstid, krigens varaktighet mm, uppgifter som har en viss utsträckning i tiden. På så sätt syns även ett litet antal uppgifter under många kalendermånader.  
 
Min farfars far förde dagbok över väderleken 1867 - 1880 för att möjliggöra väderprognoser när det stod klart att dessa skulle utelämnas i almanackan. Han skriver bl a om en ovädersdag som påminde om den Onde Tisdagen. Så den och t ex När eldkvarn brann finns med i min privata historiefil.  
 
Vill man ha tillgång till alla dylika mer eller mindre remarkabla händelser över hela landet är det fråga om ett uppslagsverk. Säg 50 regioner och 50 händelser per år under 900 år = 2,25 miljoner händelser. Vem vill samla och skriva ner dessa?
 
Det kommer en uppiffad version av mitt kalenderprogram, nu kallat Nordiska kalendrar, till hösten. Kan det vara värt att hantera lokala händelsefiler i programmet så att lokala föreningar kan samla lokala data?  
 
Trots att något 1000-tal personer hämtat hem mitt gratisprogram, och något 10-tal hört av sig med e-mail, har endast en (1), vad jag vet, uppskattat historiefilerna!

1999-07-03, 00:47
Svar #9

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag tror att Egon underskattar antalet som har laddat ner hans historiska almanacka. Det bör vara betydligt fler än något 1000-tal personer. Med ledning av de statistikuppgifter jag har uppskattar jag att det snarast bör ligga kring 200 per månad i ungefär två års tid, det vill säga närmare 5000 personer. Det visar utan tvekan att almanackan har rönt stor uppskattning, och helt säkert används den flitigt bland släktforskare runt om i Sverige.
 
Den dåliga responsen till Egon tror jag beror på något mycket enkelt: hälsan tiger still. Det som är bra tar man sig sällan tid till att visa sin uppskattning över, det som är dåligt reagerar man däremot gärna snabbt och kraftfullt på. Själv använder jag Egons kalender ganska ofta och tycker att den fungerar utmärkt - och jag har aldrig hittat några fel som har föranlett mig att ta kontakt. Därför har Egon och jag nog egentligen bara haft kontakt när det gäller almanackans publicering i RÖTTER.
 
Jag vill här passa på att uttrycka min stora uppskattning över kalendern, den är verkligen ett utmärkt hjälpmedel i forskningen. Min förhoppning är att Egon har lust och ork att fortsätta utvecklingsarbetet och göra än mer fullödiga versioner.
 
När jag började släktforska, tidigt 70-tal, var vi tvungna att köpa en bok från Tyskland (Västtyskland hette det då), som vi kallade för Grotefend efter författaren. Den var gjord med tysk grundlighet, utgiven i slutet av 1800-talet (vi beställde den 12:e eller 16:e upplagan) och kostade en rejäl slant. Det var enda sättet att få grepp om Sveriges kronologiska historia.
 
I dag är det bara att ladda ner Egons kalender gratis på Internet - här.

1999-07-03, 01:11
Svar #10

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Jag är en av dem som skickat ett positivt e-mail till Egon och jag tycker verkligen det är beundransvärt av dig att lägga ner din själ i det du gör! Wulfias lista verkar oehört aktuell att tillföra den. Stor eloge till er som har tid och ork!
 
Mvh
Jill

1999-07-03, 01:24
Svar #11

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Ett litet tillägg: Något som inte alls fått någon uppmärksamhet är att Egon Bosved också har gjort ett pionjärarbete när det gäller att reda ut de s.k. böndagarna. Tidigare har det inte - mig veterligen - funnits någon samlad lista över när de inträffade. Men tack vare Egon finns sedan ett par år tillbaka en sådan lista i RÖTTER (på sidan som jag länkar till ovan). Denna lista är värd betydligt större intresse än vad den hittills har fått!

1999-07-03, 01:28
Svar #12

Utloggad Antti Alfthan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2021-10-09, 09:50
    • Visa profil
Är det möjligt att gå in i källkoden av Egons kalenderprogram? Jag klickade här för nyfikenhet och fick laddat något någonstans som jag inte hittar just nu. Det som jag hittade i Rötterna var att det gällde något .EXE men var det något som unzippar för sig själv? Jag kör nämligen på Linux och kan inte ha .EXE -filer utan litet annorlunda. Om databasen i Egons kalender är inmatat under DOS men inte Win så går det väl att bygga om för unix filsystem? Jag menar att det är ju Ascii-tabeller. Men, men... Menar alltså att jag är väldigt intresserad om kalendern och vill pröva men i annorlunda omgivning! Har du, Egon, de äldsta försök kvar i din byrålåda?  
:) Antti

1999-07-03, 01:55
Svar #13

Egon Bosved

Det var som värst!.
 
Vem hade kunnat tro det? Visserligen brukar jag gotta mig åt alla fel som finns i de vanligaste kalenderprogrammen. ( Jag fruktar att det finns två dussin grova fel i DISGEN )  
 
Just nu vet jag inte hur jag skall stava Skjærtorsdag i den danska kalendern. Men jag har en dansk vän, som förser mig med Elephant Beer och som lovat inhandla några danska almanackor. Han kommer att klara ut när det stavades Skærtorsdag.. (Han är en meget intelligent systemerare) .

1999-07-09, 01:20
Svar #14

egbo

I den rudimentära historiefilen som jag försåg Svensk och Finsk kalender med finns  uppgifter om när järnvägarna eller kanalerna ii Sverige blev klara  mellan diverse platser.
 
Det slog mig att detta kunde vara intressant när jag fann att en av mina anor, en wäfverska, inflyttade till Stockholm från Jönköping  så snart järnvägsförbindelsen stod klar.  
 
Många långa utflyttningar kan kanske förklaras av att resan blivit bekväm när ny transportteknik blivit tillgänglig, om det nu var järnväg eller kanaler. När man kunde resa från t ex Jönköping till Stockholm på bara en dag vågade kanske många landsbygdsungdomar språnget till städerna och ett lockande stadsliv.

1999-07-31, 14:28
Svar #15

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
LYSANDE IDÉ!
Skulle kunna utformas på flera olika sätt!
Bokform, kronologisk ordning av årtal och landskap (även Norrbotten, eftersom att jag har mina anor där). Dataprogram, skulle kunna ingå i ett släktforskarprogram, eller som ett enskilt prog.
Även värt en bra saite på nätet! Forskare som känner sig manade skulle ju kunna maila sina uppgifter till en person som samlade ihop all info till en vetenskaplig sammanfattning.

2001-11-23, 19:54
Svar #16

Egon Bosved

Det som efterfrågas här har ju faktiskt funnits länge. Mitt program Nordiska kalendrar har historiefiler för alla nordiska länder. Dessa kan uppdateras med händelser efter eget skön. Programmet kan hämtas från www.genealogi.se/tid
 
Beträffande väderleken kan denna för åren 1887- 1881 visas av mitt program Almanacka för Skövde på www.fricorps/almanac. Den gäller visserligen Skövde men kan nog antas vara någorlunda likartad för omgivningen. Kalendern är förstås duglig för hela Sverige.

2003-03-07, 19:45
Svar #17

Eva Persson

Hej
Min farmors morfars mor dog (frös ihjäl) den 5 mars 1804. Kan någon hjälpa mig med vilken veckodag detta var ?
 
Tack på förhand

2003-03-07, 21:19
Svar #18

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Eva
Den 5:e mars 1804 var en måndag.
Den 4:e mars 1804 var en söndag enligt Almanacka 1600-1999 av Sam Blixt Oskarshamn.
 
Jan-Christer

2003-03-08, 11:52
Svar #19

Ralph Jönsson

Hej!
I programmet Min släkt ver.3.1 finns en väldigt bra kalender, programmet går att ladda ner gratis.
Mvh
Ralph Jönsson

2003-03-09, 11:01
Svar #20

Jan Ek

Fungerar programmet Nordiska Kalendrar under Windows XP? Är det någon mer än mig som får problem?
 
Jag får felmeddelandet Can't load MSJET35.DLL när jag försöker starta det. Installationen fungerade vad jag kunde se. Provade också att ställa om kompabilitetsläget för programmet till både 95 och 98, utan att det hjälpte. Är det någon där ute som klarar att köra programmet under XP?
 
/Jan

2003-03-09, 18:16
Svar #21

Mikael karlsson

Jag försökte själv jag kör med Win98 a
o samma felmeddelande som du Jan Ek...

2003-03-09, 20:56
Svar #22

Leif Ch.Olofsson

Hej Jan,Programmet fungerar alldeles utmärkt med XP,
men du måste ladda ner en frächare version av filen msjet35.dll.
Om detta kan läsas i här
 
Mvh Leif

2003-03-09, 21:58
Svar #23

Jan Ek

Tack för tipset Leif!
 
Men det är nog egentligen så att filen på Röttersidan är mycket äldre. Vad jag kan se är ersättaren i XP 1,5 Mb, men eftersom den fått ett nyare namn (msjet40.dll) kan båda filerna samexistera. Min katalog heter system32. Så nu fungerar det!
 
Hjälpfunktionen klagar dock, antar samma sak gäller där, en eller annan dll- eller exe-fil som inte matchar programmet. Men hjälpsidan kan jag säkert klara mig utan.
 
Du skall ha stor tack i alla fall för att du ledde mig på spåret, det löste ju problemet!
 
Mvh,
Jan

2003-03-10, 19:11
Svar #24

Egon Bosved

Hej, Jan!
Visst kan du någorlunda klara dig utan att läsa hjälpfilen men du går miste om mycket. Förutom en hel del kalenderhistorik även hur man redigerar historiefilen och förser den med händelser som berör den egna forskningen. Det efterfrågades en gång i tiden i just denna del av anbytarforum, Almanacka över händelser mm. Se historiska notiser i hjälpen.  
 
Dessbättre kan du läsa hjälpen även om du inte kan kalla på den inifrån programmet. Sök upp filen Nordkal.hlp i den mapp där programmet ligger, klicka och si även XP låter sig bevekas.
 
mvh Egon

2003-03-10, 19:39
Svar #25

Jan Ek

Hej Egon!
 
Tack för tipset, det fungerar ju alldeles utmärkt. Jag la en ikon på skrivbordet, med en genväg till hjälpfilen, alldeles vid sidan av ikonen för kalenderprogrammet.
 
Kanske ett par rader på Röttersidan med dessa två tips för XP-brukare vore en god sak? Att det går fint att lägga till den äldre filen msjet35.dll till windows system32 katalog, och att det går att nå hjälpfilen direkt från t.ex en egen ikon. Den här tråden försvinner ju snart ned i Anbytarforums historiska djup . . .
 
Tack också för ditt stora arbete med kalenderprogrammet, och fint att det kan överleva datavärldens rasande utveckling en tid till!
 
mvh Jan

2003-08-31, 15:28
Svar #26

Utloggad Mia Thylander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 16:10
    • Visa profil
Hej,
är det någon som vet när Filippi dag inföll år 1616?
 
MVH Mia

2003-08-31, 15:40
Svar #27

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Mia!
 
Philippus dag var den 1 maj varje år.
 
MVH
 
Sam

2003-08-31, 19:10
Svar #28

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Mia!
 
Titta gärna på SOFI under Filipus.
Även  För- och efternamn under Filipus.
MVH
 
Sam

2005-06-09, 22:46
Svar #29

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Nu skulle jag försöka installera Nordiska kalendrar i en dator med detta Windows XP, som jag nog aldrig kommer att använda själv i någon egen dator. Ständigt en massa bisarra problem med något som alltid har gått alldeles utmärkt i mina egna datorer med Windows 95 eller 98.
 
Ta bara att koppla in min digitalkamera i USB-porten på en valfri dator. Vilken dator som helst med Windows 98 i får genast en ny bärbar enhet att öppna i Den här datorn och man kan lätt kopiera över bilderna i kameran. En dator med Windows XP har däremot hittat ny maskinvara och kräver att man stoppar i en CD med kamerans drivrutiner för att kunna göra något mer.
 
Den här XP-datorn kan inte ens öppna zip-filen nordkal.zip. Jag får felmeddelande
 
C:(>)WINDOWS(>)SYSTEM32(>)AUTOEXEC.NT. Systemfilen är inte lämplig för att köra DOS- och Microsoft Windows-program. Välj Stäng för att avsluta programmet.
 
Vad göra??? Någon som har något tips?
 
Förstår inte varför man hela tiden måste vidareutveckla dessa jämra OS, så att bara de med tillräckligt god ekonomi och kreditvärdighet för att regelbundet kunna köpa en sprojtans ny dator ska kunna vara med fullt ut i loppet. Tänk om det skulle fungera likadant med bilar...
 
VAD? Har du köpt en bil från 1992 och har tänkt dig att köra från Stockholm till Göteborg med den? Tyvärr, det går inte, det finns inte vägar du kan köra med dit, du måste ha en nyare bil...
 
Så bisarrt fungerar det ju när det kommer till kritan med dessa eländesmaskiner. :o/

2005-06-10, 00:13
Svar #30

Jan Ek (Janek)

Märkligt, Nordiska Kalendrar fungerar fint på min dator med XP Home Edition (SP2). Men fråga mig inte hur jag installerade det ..

2005-06-10, 08:00
Svar #31

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Mia! Du har redan fått ett bra svar. Vill bara spä på med att 1 maj under medeltiden och även senare var en apostladag ägnad de båda apostlarna Filip och Jakob den yngre. Den senare var den Jakob, som var Herrens broder och ej att förväxla med aposteln Jakob den äldre (firades den 25 juli).
 
Även jungfrun S:ta Valborgs minne högtidlighölls samtidigt denna dag.  
 
Någon gång under 1900-talet blev genom ett påvebeslut den 1 maj istället den helige Josefs dag.  
 
Hälsning, Bengt

2005-12-04, 08:33
Svar #32

Utloggad Bengt Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2020-04-02, 18:55
    • Visa profil
Finns det någon hemsida där man kan slå in ett datum (Dag, månad och år) och direkt få ut vilken veckodag det var?
Vet att det finns en bok som klarar detta.

2005-12-04, 10:04
Svar #33

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Bengt!
 
Jag tror inte att det finns på någon hemsida.
 
Däremot kan Du ladda hem Egon Bosveds kalender.
 
Gå in på Egon Bosveds kalender
 
MVH
 
Sam

2005-12-04, 10:30
Svar #34

Karin Bergström (Athen)

Bengt,
Om du nöjer Dig med bara veckodagen så kan Du gå in på denna sida:http://www.burkar.nu/ma/alma.html

2005-12-04, 11:29
Svar #35

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Karin och Bengt!
 
Kalendern i Matteburken fungerar inte före 1 mars 1753.
 
Den 6 november 1632 var en tisdag.
 
När man gick över till den nya tideräkningen onsdagen den 17 februari 1753 direkt till den 1 mars 1753, som var en torsdag.
 
Testa dessa två dagar i omvandlingsprogrammet ovan ser Ni att det blir fel.
 
MVH
 
Sam

2005-12-04, 21:34
Svar #36

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Anders!
 
Den här XP-datorn kan inte ens öppna zip-filen nordkal.zip. Jag får felmeddelande  
C:(>)WINDOWS(>)SYSTEM32(>)AUTOEXEC.NT. Systemfilen är inte lämplig för att köra DOS- och Microsoft Windows-program. Välj Stäng för att avsluta programmet.  
Vad göra??? Någon som har något tips?  
 
Jag hade samma problem när jag skulle installera ett program. Fick då tipset att gå till
http://www.amigaforever.com/kb/6-104.html
 
Problemet löstes när jag följde anvisningarna där.

2008-02-15, 11:29
Svar #37

Utloggad Sten-Hermann Schmidt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2017-12-19, 15:09
    • Visa profil
Angående Nordisk kalender. Det har inte varit problemfritt att få den att fungera med XP. Det lär inte lyckas me Vista. Men det hänvisas rätt ofta till programmet här i rötter, men problemfritt fungerar det endast i äldre miljö.  
Programmet är en riktig pärla, som hjälpprogram vid släktforskning i norden.
Undrar om det går att modifiera för modernare datormiljö. Det är ju ett ganska litet program. Egon Bosved själv säger att han tagit händerna ifrån det för flera år sedan.
Det finns ju flera datakunniga i denna församling, själv är jag inte databevandrad, som man kanske kan utläsa ur texten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna